Så blev der indkøbt gåsepatroner!!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Så blev der indkøbt gåsepatroner!!

Indlæg af Mannlicher 308 » 27. jul 2014, 23:02

Er blevet meget glad for Kent Hyper Steel, 3'er hagl, kal 12/70, 32 gr og 480 mps. De piller fint både ænder og gæs ned og er der fugl foran er der slet ikke rekyl og næsten ingen lyd... :biggrin:

Hva' koster de der BlackCloud i øvrigt?

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Så blev der indkøbt gåsepatroner!!

Indlæg af TheDarkSide » 28. jul 2014, 00:05

Mannlicher 308 skrev:Er blevet meget glad for Kent Hyper Steel, 3'er hagl, kal 12/70, 32 gr og 480 mps. De piller fint både ænder og gæs ned og er der fugl foran er der slet ikke rekyl og næsten ingen lyd... :biggrin:

Hva' koster de der BlackCloud i øvrigt?
Jeg hader dem! De ødelægger min bøs', de giver et skarpt smæld (jeg har ikke høreværn med på jagt, ja jeg har faktisk aldrig set nogen have høreværn på under jagt, udover på film) og en skarp rekyle (især i min lette sidebøs' på 2,8 kg). Så hellere 50 gram bly tungsten ved 375 m/s. Det virker bedre, rækker længere og sparker ikke, men skubber (note til selv: stå ikke på glat træstub under skudafgivelse :oops: ). Prøv at udregne anslagsenergien på 30 meter for et 1'er stålhagl med en v0 på 480 m/s og for et 3'er blyhagl med en v0 på 375 m/s: Det giver begge ca. 8 joule (under 1 joule forskel). Hvis man øger hastigheden på blypatroner til bare 400 m/s, så er de to str. større stålhagl overhalet. Dertil kommer større SD på blyhaglene, altså større chance for gennemskud. 40 gram 5'er tungstenshagl ved 400 m/s v0 giver normalt en håndfuld hagl der passerer gennem et rådyr på 20-25 meter. 3'er stålhagl kan lige præcis kun gå gennem hjerte og lunger med nogle få hagl. 5'er stålhagl kan kun lige sætte sig i lunger og hjerte og giver typisk 10-50 meter flugtafstand. Det er erfaringer jeg selv har gjort mig på praktisk jagt. Der skal tunge hagl til hvis man vil have dybdevirkning og stålhagl er noget skrammel!

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Så blev der indkøbt gåsepatroner!!

Indlæg af Carsten Bo » 28. jul 2014, 00:08

Du er meget i Sverige med alle de blyhagl du får skudt af.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Så blev der indkøbt gåsepatroner!!

Indlæg af Cobolt » 28. jul 2014, 06:52

TheDarkSide skrev:
Mannlicher 308 skrev:Er blevet meget glad for Kent Hyper Steel, 3'er hagl, kal 12/70, 32 gr og 480 mps. De piller fint både ænder og gæs ned og er der fugl foran er der slet ikke rekyl og næsten ingen lyd... :biggrin:

Hva' koster de der BlackCloud i øvrigt?
Jeg hader dem! De ødelægger min bøs', de giver et skarpt smæld (jeg har ikke høreværn med på jagt, ja jeg har faktisk aldrig set nogen have høreværn på under jagt, udover på film) og en skarp rekyle (især i min lette sidebøs' på 2,8 kg). Så hellere 50 gram bly tungsten ved 375 m/s. Det virker bedre, rækker længere og sparker ikke, men skubber (note til selv: stå ikke på glat træstub under skudafgivelse :oops: ). Prøv at udregne anslagsenergien på 30 meter for et 1'er stålhagl med en v0 på 480 m/s og for et 3'er blyhagl med en v0 på 375 m/s: Det giver begge ca. 8 joule (under 1 joule forskel). Hvis man øger hastigheden på blypatroner til bare 400 m/s, så er de to str. større stålhagl overhalet. Dertil kommer større SD på blyhaglene, altså større chance for gennemskud. 40 gram 5'er tungstenshagl ved 400 m/s v0 giver normalt en håndfuld hagl der passerer gennem et rådyr på 20-25 meter. 3'er stålhagl kan lige præcis kun gå gennem hjerte og lunger med nogle få hagl. 5'er stålhagl kan kun lige sætte sig i lunger og hjerte og giver typisk 10-50 meter flugtafstand. Det er erfaringer jeg selv har gjort mig på praktisk jagt. Der skal tunge hagl til hvis man vil have dybdevirkning og stålhagl er noget skrammel!
Jeg ved ikke hvad det er for nogle ringe stålhaglspatroner du bruger, men mine kan godt levere gennemskud på råvildt (godt nok med hagl str. 2). At visse haglmaterialer har større massefylde giver dem ganske rigtigt højere energi ved samme fart, som samme hagl i stål. Dog er der den detalje, at du vil få bedre hagldækning (læs: flere hagl) i en stålhaglspatron ved samme haglvægt, og derved gerne skulle få flere hagl i det vildt du skyder på, hvorved chancerne for at træffe vitale organer øges. Og når man så i Danmark alligevel kun skyder ud til 30m, så er det vist efterhånden en kendsgerning at stålpatroner mere end fint klarer jobbet på <30m hold.

Anyways, de Blackcloud Snowgoose #2 der nævnes tidligere i tråden har jeg ikke gode erfaringerne. Hverken til gæs eller ænder. Og der er heller ikke synderlig meget gang i dem, synes jeg ikke. Derimod er den "gamle" BalckCloud#4 rigtig fin til ænder (Både Snowgoose og den originale er jo 76mm). Mens Blackcloud i 89mm er noget hård ved skulderen på en god dag for dem er der dælem gang i og de kanon effektive!
Derudover er min erfaring med Kent Hypersteel at der performer rigtig godt. Både på jagt og under testskydning. Det bliver nok også min foretrukne i denne sæson, når de hjemmeladede er fraregnet.

De koster vist også noget ala 350kr/kasse. Så de er i den dyre ende.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Så blev der indkøbt gåsepatroner!!

Indlæg af YoungDane » 28. jul 2014, 12:22

OT, men kan ikke lade være:
(jeg har ikke høreværn med på jagt, ja jeg har faktisk aldrig set nogen have høreværn på under jagt, udover på film)
:nono:

Jeg har ALTID mine høreværn på, og det er ikke altid lækkert eller behageligt. Men jeg vil også gerne kunne høre ænder og gæs når jeg er 60 år gammel - måske endda kunne snakke med mine børn også...


Nå, tilbage til emnet. De der Kent Faststeel (Kører også under PrivateLabel som "Jaguar") dem kan man også få i 76 mm 36 grams ladninger 500 m/s - de er altså også gode i alle mine geværer.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Så blev der indkøbt gåsepatroner!!

Indlæg af PeptoBizmo » 28. jul 2014, 18:08

Vi kan da vist godt tåle et stemningsbillede :biggrin:
Vedhæftede filer
rps20140728_180754.jpg
rps20140728_180754.jpg (86.1 KiB) Vist 3281 gange
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Så blev der indkøbt gåsepatroner!!

Indlæg af HappyNanoq » 28. jul 2014, 18:13

Godt at læse at der er ved at være et rimeligt udvalg i 12/89. :)

Tilbage i bare 2004/-05, der var det mest Clever Mirage 39grams - og dem var der ski ikke meget "GO" i.
Det kunne da være man skulle kigge sig om efter sådan en igen. (89'er)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Så blev der indkøbt gåsepatroner!!

Indlæg af MadsenRex » 29. jul 2014, 21:48

HappyNanoq skrev:Godt at læse at der er ved at være et rimeligt udvalg i 12/89. :)

Tilbage i bare 2004/-05, der var det mest Clever Mirage 39grams - og dem var der ski ikke meget "GO" i.
Det kunne da være man skulle kigge sig om efter sådan en igen. (89'er)
Kan klart anbefale Beretta unico 400 Extreme, lækker skyder.

Besvar