Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af C-X » 25. aug 2014, 22:43

Skaði skrev:
C-X skrev:
Faktisk er der ikke meget, som jeg har mindre lyst til, end at skyde en ulv, los, bjørn, løve eller noget som helst andet stort rovdyr. Det tænder mig simpelthen ikke
Men det er der garanteret ikke så få andre, der har. Det bliver sjældent diskuteret kontroverst, for i den danske jægerstand er der et udpræget ønske om, at man betragter forskelle i afskydningsetik som en ren smagssag. Men jo, der er mange der ville elske jagttid på ulv - uanset om vi har 3 eller 300 individer.

Bare se hvad folk betaler for en bjørnejagt, hvor mange der ville sige ja tak til at skyde den mega truede isbjørn hvis de fik lov, eller hvor stor efterspørgsel der er efter den svenske ulvejagt. Som nævnt i et tidligere indlæg, så køber heller ikke jeg den der med at "det er vores tunge pligt ud fra de mest ædle og rationelle overvejelser".

Dermed ikke sagt at der ikke findes valide argumenter for ulve- eller bjørnejagt! Det kan bare være meget svært at udrede, hvornår folk reelt har gjort sig tilsvarende tanker, og hvornår de bare vælger de argumenter som støtter det de helt instinktivt syntes i forvejen...

Selv tror jeg at ulven i Danmark vil være tvunget til en relativ sky og tilbagetrukket tilværelse. Rent biologisk er den en del af den oprindelige fauna. Ligesom vildsvin, hvis kunstigt opretholdne udryddelse jeg ser meget kritisk. Men det er ligeså klart at man i et tæt befolket land skal have en tidlig rød linje for, hvornår ulven identificeres som et problem og skal reguleres. Det skal også være generøsitet mht. forsvar af kreaturer m.m. Mon ikke at det nye udspil er lidt vag i det for netop at kunne sikre dette?

Bare mine 2 øre...
Hvad andre har af lyster, er deres problem. Det vi debatterede her, inden det endte i personlige fornærmelser, var, om vi i kultur-landskab-Danmark, har plads til en ulvebestand.

Den "mega truede" isbjørn har heller ikke den store relevans for trådens indhold. Det er en helt anden problematik.
Vi snakker jo ikke om en artsudryddelse - blot en udryddelse i Danmark, hvor den alligevel har været fraværende i små 200 år, uden større afsavn.

Spørg de fåreavlere, der ikke oplever andet end problemer med både ulv, Naturstyrelsen og træ-klamrere om de er tilfredse med, at levere levende foder til statens kæledyr og om de synes ulvende lever en så sky tilværelse, som du forestiller dig.

Hvis du værdsætter heden, som landskab, skal du også gøre dig overvejelserne om hvordan Danmark ser ud uden. Det er fåreholdet der har gjort størstedelen af hedelandskabet til hvad det er i dag. Det er ikke svært at forestille sig, at de der holder deres husdyr på hedelandskabet, vælger at stoppe helt, når de mister over 20 % af et års produktion, samt flere moderdyr. Men som byboerne si'r: "De ka' jo bare lade være eller sætte mere hegn op!"
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

DS413J
Banned
Banned
Indlæg: 172
Tilmeldt: 26. mar 2013, 09:29
Interesser: jagt og sport
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af DS413J » 26. aug 2014, 19:30

Eller også kunne man vel forestille sig at de kære fåreavlere måske træder et lille skridt tilbage i tiden og feks bruger en hund til at holde ulven for "døren" ..
mennesket har kunnet leve side om side med naturen og dets bjørne og ulve osv osv osv i forbasket mange år. så mon ikke vi kan lidt endnu , det går da fint mange andre steder ihvertfald.

Jeg har stadig ikke 100% en holdning til om jeg syntes ulve er en go eller dårlig ide . eller jo det har jeg nok egentlig, jeg syntes det er et spændende og facinerende dyr og jeg ville elske og se dem, og også høre dem.
samtidig tror jeg dog ikke der er plads til dem pga den sædvanlige panik i hr og fru danmark der får tv kaffen galt i halsen.

ulven udgør pt ikke et problem , og som jeg skrev i en anden tråd, så tror jeg faktisk heller ikke de kommer til at udgøre et.
Danmark er for lille til at en større bestand vil/kan etablere sig, og hr og fru danmark er for panikken til at lade det ske. så vi hegner os nok ud af problemet, samtidig med at lyssky jægere får skudt og begravet hvad de ser ..

Det er selvf rigtig trist hvis ulven ender med at guffe en hund eller kat, men mon ikke en del landmænd og andre så efterhånden lære og holde deres kræ i snor eller få hegnet haven ind.
og det er selvfølgelig også rigtig trist hvis ulv spiser baby (undskyld men jeg kan bare ik se det ske)

Jeg ville samtidig også være ked af hvis en af mine egne kalve bliver spist af en ulv, men ik mere end at jeg er ret sikker på at ku ta det som en "oplevelse", sker det gentagne gange , jamen så må vi jo handle derefter.
Er selv jæger, og jeg ville finde det absolut lige så interessant og sjovt og se et kobbel ulveunger komme ud og lege i morgensolen på lige fod med når rævehvalpe gør det.

så jeg er nok ikke specielt nervøs for den nyankomne.

Det er vildsvin/bæver/alt mulig andet debatten om igen :giggle:
og alligevel viser det sig i sidste ende nok at folk pissede i bukserne for ingen verdens skyld :razz:

Arrrgh Crap.
Glemte helt og svare på ulveplanen .
syntes det er ganske fornuftigt der er lavet plads til at klare "plagen" som den kommer og give erstatning til de der må blive "ramt"

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Carsten Bo » 26. aug 2014, 19:47

Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af NielsM » 2. sep 2014, 10:04

Pew pew pew.

Pahawi
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13. apr 2013, 22:13
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Pahawi » 2. sep 2014, 11:43

Rystende, men selv hvis det skete herhjemme, ville det ikke ændre en tøddel i hovederne på vore egne ulve-lovers......

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Bessie4ever » 2. sep 2014, 12:19

Jeg tænker : rettidigt omhu kunne tage sådan noget i opløbet.
Perfect! Thats is good enough for me

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af 458hunter » 2. sep 2014, 12:50

Hvorfor tage chancen for at der ryger et barn eller en jagthund på et tidspunkt? Hvis man vil se levende ulv kan man tage til et land hvor der er plads til dem.

Jeg stemmer i hvert fald for at de fjernes.

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 255
Tilmeldt: 19. apr 2008, 21:22
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Sv: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Imcses » 2. sep 2014, 15:04

Chrstn_Olsen skrev:Hvorfor tage chancen for at der ryger et barn eller en jagthund på et tidspunkt? Hvis man vil se levende ulv kan man tage til et land hvor der er plads til dem.

Jeg stemmer i hvert fald for at de fjernes.
Enig.svært at forstå nogle tør prioritere ulve højere end børn,uskyldige mennesker og husdyr

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af LFuppen » 2. sep 2014, 15:45

Ja, det var også omtalt på NVF for 3 år siden, men noget lignende skal der åbenbart ske i Danmark, for ANSVARLIGE politikere m.m. indser, at der ikke er plads til alle i Danmark
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af HHC » 2. sep 2014, 15:54

En af de ting jeg synes er værst, er den utryghed det betyder for folk der får ulven som nabo.
Om det er begrundet eller ej, så må det squ være forfærdeligt at blive overkørt af en flok politiker i Kbh.
Som ganske givet bor langt borte fra virkeligheden.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af KKA » 2. sep 2014, 21:21

Er der overhovedet flere ulve tilbage i Jylland?!?

Synes ikke at have hørt om nye visuelle observationer, udover et rygte om at en af NS's folk har set en ulv? rode i et sælkadaver ude ved Oksbøl og ulvespor ved Hårkær Plantage ved Ølgod.

Men bukkejægere og nu også hjortejægere burde jo nok have haft kontakt med en ulv i den senere tid?
Selv om de jo ikke behøver overdrive deres informationspligt.......

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Bessie4ever » 3. sep 2014, 05:00

Hmm jeg tror sgu det er hybrid, der er set spor af i mit lokalområde!


Hvor ulve er beskyttet i forhold til EU’s habitatdirektiv, så er hybrider ikke beskyttede. Faktisk skal hybrider aflives, hvis undersøgelser bekræfter, at der er tale om hybrider, da de er en trussel mod ulven som art. Der er også det problem med hybrider, at de måske ikke er så sky over for mennesker, som rigtige ulve er, og det kan medføre sammenstød mellem hybrider og mennesker.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 255
Tilmeldt: 19. apr 2008, 21:22
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Sv: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Imcses » 3. sep 2014, 11:02

Bessie4ever skrev:Hmm jeg tror sgu det er hybrid, der er set spor af i mit lokalområde!


Hvor ulve er beskyttet i forhold til EU’s habitatdirektiv, så er hybrider ikke beskyttede. Faktisk skal hybrider aflives, hvis undersøgelser bekræfter, at der er tale om hybrider, da de er en trussel mod ulven som art. Der er også det problem med hybrider, at de måske ikke er så sky over for mennesker, som rigtige ulve er, og det kan medføre sammenstød mellem hybrider og mennesker.
Sad og tænkte hvad en hybrid faktisk er. Her er definitionen
No.m.Wikipedia.organisationen/wiki/ulvehybrid

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Carsten Bo » 3. sep 2014, 11:55

Dem skal du nok ikke regne med at kunne regulere i Danmark i nærmeste fremtid. Etipoisk ulv og kund. Prærieulv og og Gråulv. Dem har de endnu ikke fotograferet på heden i Borris.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af The Yeti » 3. sep 2014, 12:37

Bessie4ever skrev:Hmm jeg tror sgu det er hybrid, der er set spor af i mit lokalområde!


Hvor ulve er beskyttet i forhold til EU’s habitatdirektiv, så er hybrider ikke beskyttede. Faktisk skal hybrider aflives, hvis undersøgelser bekræfter, at der er tale om hybrider, da de er en trussel mod ulven som art. Der er også det problem med hybrider, at de måske ikke er så sky over for mennesker, som rigtige ulve er, og det kan medføre sammenstød mellem hybrider og mennesker.
Mon ikke de tester som i Sverige. Er den undersøgte ulv dna-mæssigt som de andre i Sverige er den ikke en hybrid... Men hvad nu hvis alle ulvene i Sverige er hybrider?





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Langenge » 3. sep 2014, 12:42

Jeg bryder mig ikke om den retning denne tråd har taget, her på det sidste, med snak om "fri" regulering af "hybrider"!
Jeg er selv en hybrid af arisk nordbo og sigøjner :oops:
:razz:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af LapuaMagnum » 3. sep 2014, 12:48

Langenge skrev:Jeg bryder mig ikke om den retning denne tråd har taget, her på det sidste, med snak om "fri" regulering af "hybrider"!
Jeg er selv en hybrid af arisk nordbo og sigøjner :oops:
:razz:
Husk at barbere dig og hold din ryg fri for hårvækst :rolf: så skulle du være sikker :biggrin:

Bare rolig jeg er også lidt svensk langt ude, så det var ikke diskriminerende.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Langenge » 3. sep 2014, 12:55

LapuaMagnum skrev: Husk at barbere dig og hold din ryg fri for hårvækst :rolf: så skulle du være sikker :biggrin:
mvh
Ja tak..... For at det ikke skal være løgn, så er det faktisk sigøjner netop fra transilavnia :oops:
LapuaMagnum skrev: Bare rolig jeg er også lidt svensk langt ude, så det var ikke diskriminerende.
mvh
Absolut "non taken". Don't worry mate. :razz:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4080
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Caspian1911 » 3. sep 2014, 13:12

Hold tråden seriøs, eller vi skal med glæde låse den.

Mvh Mods
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af C-X » 3. sep 2014, 13:16

Caspian1911 skrev:Hold tråden seriøs, eller vi skal med glæde låse den.

Mvh Mods
Med glæde ligefrem? Det var da en jævnt mærkelig holdning at have. Var det ikke bedre at sanktionere de useriøse bidrag?
Jeg ville finde det en skam, hvis vi ikke kunne få lov at debattere dette emne - seriøst.

On topic - er der spottet nogle ulve derude på hjortejagterne?
Hørte selv forleden om en mulig/sandsynlig ulvespotning nær Brande.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Langenge » 3. sep 2014, 14:14

Caspian1911 skrev:Hold tråden seriøs, eller vi skal med glæde låse den.

Mvh Mods
Hvis mine indlæg har været årsag til problemer hos "mods", så vil jeg indskyde, at de er skrevet lidt med tanke på Piet Hiens: "Den der kun tar spøg for spøg....".
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Pahawi
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13. apr 2013, 22:13
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Pahawi » 3. sep 2014, 15:22

C-X skrev:On topic - er der spottet nogle ulve derude på hjortejagterne?
Hørte selv forleden om en mulig/sandsynlig ulvespotning nær Brande.
Hmm, et familiemedlem påstår en ulv krydsede vejen lidt udenfor Thyregod forleden, så hvis sandt, er der da lidt liv.......... :wall:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Langenge » 3. sep 2014, 15:24

pahawi skrev:
C-X skrev:On topic - er der spottet nogle ulve derude på hjortejagterne?
Hørte selv forleden om en mulig/sandsynlig ulvespotning nær Brande.
Hmm, et familiemedlem påstår en ulv krydsede vejen lidt udenfor Thyregod forleden, så hvis sandt, er der da lidt liv.......... :wall:
Jeg ved, positivt, at der er liv i ulvene flere steder.
Men af, MEGET forskellige årsager, er det nok ikke alle, der vælger at indberette noget om det.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af KKA » 14. sep 2014, 10:54

Vil dette være i tråd med det danske forvaltningsdekret???:
http://netnatur.dk/kort-jagt-nyt/ulv-i- ... -jaemthund

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Great Dane » 14. sep 2014, 11:34

KKA skrev:Vil dette være i tråd med det danske forvaltningsdekret???:
http://netnatur.dk/kort-jagt-nyt/ulv-i- ... -jaemthund
Som jeg har forstået det, så må du end ikke skyde om så en skovbørnehave er ved at blive slagtet, i hvert fald risikerer du retsforfølgelse. Der skal afsiges dom/gives tilladelse af S&N inden en problemulv kan skydes. Jeg ville dog personligt gerne se den dommer der vil dømme folk for selvforsvar ved ulveangreb som det i Sverige, men du vil helt sikkert blive trukket igennem retsmaskineriet af principielle grunde.
Mvh Great Dane

Besvar