Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af The Yeti » 27. jun 2014, 20:37

Fair enough - der er blot så mange krammere i Sverige der ikke vil anerkende dette at jeg bliver helt træt





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Langenge » 27. jun 2014, 21:34

Uha, ved ikke om jeg tør blande mig i denne tråd, men jeg vover forsøget:

Allerførst vil jeg sige, at jeg har det meget skidt med, at nogle udøve ulovligheder, og/eller tilkendegiver at de ønsker at udøve ulovligheder, med deres lovlige våben. Det bringer alle andre, der er i lovlig besiddelse af våben, i alvorlig miskredit blandt den øvrige befolkning, som de er afhængige af, i forbindelse med deres fortsatte lovlige besiddelse af våben.

Jeg melder blankt ud, at jeg, umiddelbart er tilhænger af en ulvebestand i Danmark.
Jeg synes det er fint, at man vil give erstatning til dem, der evt. bliver ramt af skader, som f.eks. får der mistes.
Jeg holder afgjort med Refraktorius, når han prøver at sætte tingene lidt i relief.
Vi har, i den Danske natur, 1000000 andre ting, der nok er farligere for husdyrene, end lige ulve.
Vi har også mindst 1000000000000000000000 andre ting, der er farligere for mennesker og deres børn, end lige ulve.
Statistikker viser jo f.eks., at knallert 45 har en høj ulykkesstatistik. De slår faktisk mange mange mange gange flere ihjel end ulve. Men de blev da tilladt, og jeg mindes ikke at have hørt en jæger der, offentligt, har erklæret at han skyder en knallert 45, når han ser en.
Og dem der har dyr til en værdi af 100000 kroner stykket, de har nok større risiko for at miste dem ved andre ulykker, end lige ulvedrab. Jeg har selv en søster, der har og har haft, adskillige heste til flere hundredetusinde kroner stykket. Hun kunne da ikke drømme om ikke at have dem forsikret, og det er altså ikke ulve hun er bange for.
At der skulle komme et kobbel ulve og æde en skovbørnehave, den hopper jeg simpelthen ikke på.
Jeg synes vi skal glæde os over en rig og varieret flora og fauna, og når der sidder jægere med kløe i aftrækkerfingeren, så mener jeg de bør gå ud og skyde nogle flåter og rotter, og lade hunde, huskatte og ulve være i fred.
I mit stille sind, er jeg nemlig ikke altid sikker på, at jægeres udmeldinger om at de ønsker at skyde ulve, skyldes en udpræget faderlig beskyttelsestrang overfor skovbørnehaver og husdyr, men måske ofte mere en trang til at beskytte det rådyr, som de lige selv havde tænkt sig at plaffe, samt, måske/desværre, i nogle tilfælde, en uheldig kløe i aftrækkerfingeren.
Lad nu ulven være i fred, og brug så "krudtet" på at bekæmpe de skadedyr vi har for mange af, og som virkelig koster. F.eks. flåter, rotter, narkohandlere, inkompetente politikere m.v..

EDIT: Jeg har, jævnfør trådstarters overskrift, prøvet at være så seriøs som jeg kan. Håber det er lykkedes :freak:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af LapuaMagnum » 27. jun 2014, 23:21

Jeg syntes at det var et meget sobert indlæg du fik skrevet og syntes personligt at det var et seriøst indlæg. Vi er ikke alle enige om hvordan naturen skal se ud, og tak for det også ellers ville vi ikke kunne udveksle synspunkter på en, efter min mening, ordentlig måde.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af C-X » 28. jun 2014, 00:47

Det her handler ikke om kløe i aftrækkerfingeren. Det handler heller ikke om at ulvene konkurrerer med os jægere om det samme bytte. Lige netop den del har jeg ikke det store imod.

Faktisk er der ikke meget, som jeg har mindre lyst til, end at skyde en ulv, los, bjørn, løve eller noget som helst andet stort rovdyr. Det tænder mig simpelthen ikke at dræbe en anden stor jæger, som jeg har den dybeste respekt for.

Derimod handler det om, at vi her i Udgaard kan få lov til, at beskytte det der er ens eget. Det handler om en modstand imod, at inkompetente politikere og de "såkaldt grønne", ikke bare skal have lov til, at lave alt til reservater, hvor kun fuglekiggere, biologer og etatens kontrolapperat har noget at gøre. Det handler om det urimelige i, at det foder som private skal levere, kompenseres fuldstændigt uden realitetsans.

Der er en grund til, at vi i næsten 200 år ikke havde ulve. Det fungerede fint i vores kulturlandskab. :impatient:

Havde det været en gruppe hunde der rendte rundt og åd kvæg, så ville stemningen straks være :mob:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bjarne Aa
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 21. mar 2005, 09:25
Geografisk sted: Bornholm
Been thanked: 1 time

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Bjarne Aa » 28. jun 2014, 10:30

Det er godt jeg bor på Bornholm, for her kunne jeg ikke se hvordan der skulle være "plads" til ulve, ikke at de kom til at sulte, for her er "mad" nok. Men min mening er, det Danske kulturlandskab er ikke mere egnet til et så stort rovdyr.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af The Yeti » 28. jun 2014, 13:02

Bjarne Aa skrev:Det er godt jeg bor på Bornholm, for her kunne jeg ikke se hvordan der skulle være "plads" til ulve, ikke at de kom til at sulte, for her er "mad" nok. Men min mening er, det Danske kulturlandskab er ikke mere egnet til et så stort rovdyr.
Der er vel bedre plads på Bornholm en i lystrup...

Nej lad os få ulve i den ikke hegnede del af søndermarken. Så er de tættest muligt på den del af befolkningen der er mest positive for ulve i den danske natur, så det må da være den optimale placering.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Mikkelin
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29. jun 2014, 15:41
Interesser: jagt
Geografisk sted: danmark

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Mikkelin » 29. jun 2014, 15:48

Håber ikke at folk skyder ulvene hvis der kommer flere af dem, kunne være interessant med ulve i danmark :)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Refraktorius » 30. jun 2014, 12:17

C-X skrev:
Ja, når der kommer lig på bordet bliver det i dén grad interessant.

Vi fik en hurtig og ugennemtænkt lovgivning, baseret på sjusk, følelser mediekampagner, imod nogle hunderacer - mener det var ca. 13. Andre racer kom på en såkaldt observationsliste. Disse racer er samlet set talrige i det danske land. Retstilstanden for ejere af disse hunde har været rigtig ringe efterfølgende og der har været talrige krænkelser rettet fra myndigheder imod borgere - hvilket har været alment accepteret af både politikere, befolkning og medier.

Der har været angreb på både mennesker og dyr, begået af disse såkaldte "kamp- og muskelhunde". Det har der også været fra alle mulige andre hunde, uden at deres retstilstand har været nævneværdigt ændret. Mig bekendt har der ikke været tilfælde hvor hunde har dræbt mennesker, her til lands, i nyere tid.

Refraktorius, jeg køber altså ikke dine argumenter i denne sag. Ikke endnu :blink:
neeej, men du er på vej derhenad!
:blink:

Du efterlyser en rationel lovgivning baseret på fakta, og det gør jeg også.

At smide millioner (og personlig frihed) væk på uunderbyggede påstande og følelser, det ser vi alt for meget af. Til gengæld ser vi alt for lidt af, at man tager fat om de reelle og ubehagelige problemer der koster samfundet dyrt, men er ubehagelige at røre ved og totalt mangler politisk sexappeal.
:???:


(Jeg er forøvrigt tilhænger af at udsætte ulv og bison i Søndermarken og Frb. Have)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af LFuppen » 30. jun 2014, 18:43

Start med at sætte ulve ud i dyrhaven lige nord for hovedstaden - så kan de "kloge åger" som vil have ulve i DK studere dem uden at flytte sig så meget fra deres kontor
Det må jo være den totale :numberone: berigelse for alle, som kommer i dyrhaven :mrgreen:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af The Yeti » 30. jun 2014, 20:07

.... Og bævere i Damhussøen.

Jeg så nogle svenske jægere der havde fat i den danske forvaltningsplan. De var ret imponeret over at man har kunne udarbejde en sådan på et år fra første ulv - Sverige har endnu ikke en forvaltningsplan der dækker ulve. En ville også gerne hjælpe Danmark ved at eksporterer 89 ulve fra Sverige til Danmark og endeligt var der en der citerede Jesus, der da han hang på korset skulle have sagt: "Herre tilgiv dem thi De ved ikke hvad de gør"




The Yeti

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Woodleigh » 30. jun 2014, 21:44

The Yeti skrev:.... Og bævere i Damhussøen.

Jeg så nogle svenske jægere der havde fat i den danske forvaltningsplan. De var ret imponeret over at man har kunne udarbejde en sådan på et år fra første ulv - Sverige har endnu ikke en forvaltningsplan der dækker ulve. En ville også gerne hjælpe Danmark ved at eksporterer 89 ulve fra Sverige til Danmark og endeligt var der en der citerede Jesus, der da han hang på korset skulle have sagt: "Herre tilgiv dem thi De ved ikke hvad de gør"




The Yeti
Fantastisk idé. Jeg vil foreslå at de udsættes på Sjælland :mrgreen: .

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af EGJ » 1. jul 2014, 00:45

I mange år tog jeg sorgerne på forskud, men det har jeg nu aldrig haft glæde af – Benny Andersen
Jeg har i mit liv haft mange bekymringer, men det er kun de færreste af dem, der er blevet til noget – Mark Twain
Jeg har da vist aldrig før set så mange voksne mænd tude mod himlen om alle de ulykker, drab og lemlæstelser ulvene kunne tænkes at blive skyldige i, hvis altså der var rigtig, rigtig, rigtig mange, og hvis alle byttedyrene pludseligt forsvandt, og hvis ulven ændrede naturlig adfærd, og hvis...

Lad os nu forholde os til virkeligheden som den foreløbigt ser ud: Ulven er tilbage i yderst begrænset antal, på trods af vores forfædres bestræbelser på at udrydde den. Der er derfor lavet en forvaltningsplan, der forholder sig til de nutidige forhold. Agressive ulve kan afskydes. Landmænd kan få kompensation hvis husdyr ender som ulveføde. Hvis du har dyr af ekstrem høj værdi, må du (og ikke samfundet) gøre din risiko op og evt. tegne en forsikring. Det er da fornuftigt nok, i min optik.

Hvis ulvene pludseligt myldre frem fra alle revner og sprækker, for at æde kvinder, børn, hunde og rideheste må vi nok have en ny plan, der tager hånd om den situation. Det klarer vi nok også, HVIS det bliver virkelighed :biggrin:

Pahawi
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13. apr 2013, 22:13
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Pahawi » 2. jul 2014, 13:11

C-X skrev:Det her handler ikke om kløe i aftrækkerfingeren. Det handler heller ikke om at ulvene konkurrerer med os jægere om det samme bytte. Lige netop den del har jeg ikke det store imod.

Faktisk er der ikke meget, som jeg har mindre lyst til, end at skyde en ulv, los, bjørn, løve eller noget som helst andet stort rovdyr. Det tænder mig simpelthen ikke at dræbe en anden stor jæger, som jeg har den dybeste respekt for.

Derimod handler det om, at vi her i Udgaard kan få lov til, at beskytte det der er ens eget. Det handler om en modstand imod, at inkompetente politikere og de "såkaldt grønne", ikke bare skal have lov til, at lave alt til reservater, hvor kun fuglekiggere, biologer og etatens kontrolapperat har noget at gøre. Det handler om det urimelige i, at det foder som private skal levere, kompenseres fuldstændigt uden realitetsans.

Der er en grund til, at vi i næsten 200 år ikke havde ulve. Det fungerede fint i vores kulturlandskab. :impatient:

Havde det været en gruppe hunde der rendte rundt og åd kvæg, så ville stemningen straks være :mob:
Bortset fra dit forsvar for folks ret til hold af kamp - og muskelhunde, virker du sq til at være ualmindelig fornuftig :razz: :thumbup:

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af The Yeti » 2. jul 2014, 13:49

EGJ skrev:
I mange år tog jeg sorgerne på forskud, men det har jeg nu aldrig haft glæde af – Benny Andersen
Jeg har i mit liv haft mange bekymringer, men det er kun de færreste af dem, der er blevet til noget – Mark Twain
Jeg har da vist aldrig før set så mange voksne mænd tude mod himlen om alle de ulykker, drab og lemlæstelser ulvene kunne tænkes at blive skyldige i, hvis altså der var rigtig, rigtig, rigtig mange, og hvis alle byttedyrene pludseligt forsvandt, og hvis ulven ændrede naturlig adfærd, og hvis...

Lad os nu forholde os til virkeligheden som den foreløbigt ser ud: Ulven er tilbage i yderst begrænset antal, på trods af vores forfædres bestræbelser på at udrydde den. Der er derfor lavet en forvaltningsplan, der forholder sig til de nutidige forhold. Agressive ulve kan afskydes. Landmænd kan få kompensation hvis husdyr ender som ulveføde. Hvis du har dyr af ekstrem høj værdi, må du (og ikke samfundet) gøre din risiko op og evt. tegne en forsikring. Det er da fornuftigt nok, i min optik.

Hvis ulvene pludseligt myldre frem fra alle revner og sprækker, for at æde kvinder, børn, hunde og rideheste må vi nok have en ny plan, der tager hånd om den situation. Det klarer vi nok også, HVIS det bliver virkelighed :biggrin:
Mon ikke man bare får at vide at naturen er farlig som fx i Indien. De har da i hvertfald ikke fået lov til at decimerer ulvene der hvor de angriber mennesker, højest aflivning nærmest efter dom som for dømte mennesker i de lande hvor dødsstraf praktiseres.

I øvrigt så mener jeg at en væsentlig grund til den skingre debat er at krammersiden forsøger at gøre ulven til et helt ufarligt indslag i naturen. Men ufarlig er den kun for dem der oplever naturen der inde bag skærmene i byerne. For folk der skal bo hvor ulvene skal være er ulven ikke ufarlig. Og selvom den største fare formentligt er for den tryghed folk i yderområderne tidligere har haft i forhold til naturen så betyder ankomsten af ulven en radikal ændring af levemåden. Tænk bare på hvordan man i Sverige er ved at plastre naturen til med elhegn. Der hvor man tidligere kunne nyde allemandsretten er man nu lukket ude...





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af C-X » 2. jul 2014, 14:27

Off topic, men jeg er nu ikke den store tilhænger af deciderede kamphunde. Men det er meget få racer der er lavet til den "sport" som hundekamp er, eller til krigsførsel. Derimod er der rigtig mange hunde der egner sig til formålet, herunder jagt-, hyrde-, vagt- og familiehunde, så som retrievere, hønsehunde, schæfere, rottweilere osv. Alle racer der i de forkerte hænder er et modbydeligt kræ at møde.
Derfor er loven idiotisk og uforståelig for de den rammer.

Personligt bryder jeg mig heller ikke om suspekte typer og deres åndsvage køtere, der skal se så farlige ud som muligt og ikke har set skyggen af opdragelse, men det afspejler jo desværre meget godt ejerne... :mad:

Jeg er blevet bidt/nappet udelukkende af familie- og jagthunde. Til trods for særdeles gode forudsætninger for, at omgåes hunde. "Kamphunde" har jeg mødt mange rigtig mange rare eksemplarer af, de skulle bare lige have af vide, at de bare var hundehvalpe.

On topic. Jeg tror også på lovgivning baseret på fakta, men jeg ser det ikke nødvendigt, at vi skal indhente erfaringerne her i DK, når der allerede foreligger et udemærket erfaringsgrundlag, i andre lande, hvor vilkårene for ulv endda er langt bedre. Her er der rigeligt med eksemplarer på, hvor galt det kan gå. http://www.vargfakta.se summerer rimeligt godt op på området. Vi har ikke brug for en blåøjet disney-lovgivning, som vi har fået nu. Hele grundlaget hvor på vi diskutterer er jo skævt - nogle af os mener Danmark er et kulturlandskab andre lever i illusionen om "den frie natur" (upåagtet at uden mennesket, ville der være skov over det meste og heden i store træk ville være en saga blot).

Hvor farlig verden ellers er, hvor mange fremmedarbejdere og sigøjnere der sniger sig over grænserne, hvor mange der dør i trafikken osv. finder jeg sagen ret uvedkommende - det handler ikke om jagt, natur, eller skydning :blink:
Bare rolig, det har jeg også en holdning om, bare ikke her...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af EGJ » 2. jul 2014, 15:48

C-X skrev:Off topic, men jeg er nu ikke den store tilhænger af deciderede kamphunde. Men det er meget få racer der er lavet til den "sport" som hundekamp er, eller til krigsførsel. Derimod er der rigtig mange hunde der egner sig til formålet, herunder jagt-, hyrde-, vagt- og familiehunde, så som retrievere, hønsehunde, schæfere, rottweilere osv. Alle racer der i de forkerte hænder er et modbydeligt kræ at møde.
Derfor er loven idiotisk og uforståelig for de den rammer.

Personligt bryder jeg mig heller ikke om suspekte typer og deres åndsvage køtere, der skal se så farlige ud som muligt og ikke har set skyggen af opdragelse, men det afspejler jo desværre meget godt ejerne... :mad:

Jeg er blevet bidt/nappet udelukkende af familie- og jagthunde. Til trods for særdeles gode forudsætninger for, at omgåes hunde. "Kamphunde" har jeg mødt mange rigtig mange rare eksemplarer af, de skulle bare lige have af vide, at de bare var hundehvalpe.

On topic. Jeg tror også på lovgivning baseret på fakta, men jeg ser det ikke nødvendigt, at vi skal indhente erfaringerne her i DK, når der allerede foreligger et udemærket erfaringsgrundlag, i andre lande, hvor vilkårene for ulv endda er langt bedre. Her er der rigeligt med eksemplarer på, hvor galt det kan gå. http://www.vargfakta.se summerer rimeligt godt op på området. Vi har ikke brug for en blåøjet disney-lovgivning, som vi har fået nu. Hele grundlaget hvor på vi diskutterer er jo skævt - nogle af os mener Danmark er et kulturlandskab andre lever i illusionen om "den frie natur" (upåagtet at uden mennesket, ville der være skov over det meste og heden i store træk ville være en saga blot).

Hvor farlig verden ellers er, hvor mange fremmedarbejdere og sigøjnere der sniger sig over grænserne, hvor mange der dør i trafikken osv. finder jeg sagen ret uvedkommende - det handler ikke om jagt, natur, eller skydning :blink:
Bare rolig, det har jeg også en holdning om, bare ikke her...
Det kan være interessant at drage paralleller til andre samfundsforhold, når man vil underbygge sit synspunkt, men synes du ikke det bliver uhæderligt, hvis man samtidigt gør sig til talsmand for, at modstanderen ikke må drage paralleller?
Også værdifulde sidespring om skov og hede, fremmedarbejdere, sigøjnere, suspekte typer, åndsvage køtere og blåøjet disneylovgivning m.m. som du indrager for at understrege dine holdninger. Det sætter tingene på plads, synes jeg.

Yeps, svenskerne har en anti-ulveside. Helt fint, at du synes den udtrykker din holdning. Imidlertid ikke så overraskende - og slet ikke overbevisende, da sidens besættelse af ulveproblemer, ikke engang har kunnet overbevise svenskerne om at ulven skal udryddes.
Svenskerne har iøvrigt mange erfaringer der resulterer i mange love og forbud. Noget kan vi selvfølgelig lærer af hinanden. Jeg kan dog generelt bedre li', at vi laver hver sin lovgivning tilpasset landenes individuelle erfaring og kultur. Bl.a. derfor er jeg heller ikke en voldsom tilhænger af, at Brussels i for høj grad bruger deres erfaringer til at lovgive med i Danmark. - Beklager det lille sidespring, det er kun for at underbygge min holdning til lovgivning baseret på andre landes erfaringer.

Det er ofte nyttigt, at nogen er overbekymrede og kan pege på "hvor galt det kan gå". Lige så nyttigt kan det være, at nogen er naive og lallende positive.
Allerbedst er det dog, hvis nogen prøver at forholde sig nøgternt til virkeligheden. Det synes jeg lovsmedene har gjort i det konkrete tilfælde. Tillykke med det Danmark - det er ikke hverdagskost.
Senest rettet af EGJ 2. jul 2014, 16:07, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af C-X » 2. jul 2014, 16:06

EGJ skrev:
C-X skrev:Off topic, men jeg er nu ikke den store tilhænger af deciderede kamphunde. Men det er meget få racer der er lavet til den "sport" som hundekamp er, eller til krigsførsel. Derimod er der rigtig mange hunde der egner sig til formålet, herunder jagt-, hyrde-, vagt- og familiehunde, så som retrievere, hønsehunde, schæfere, rottweilere osv. Alle racer der i de forkerte hænder er et modbydeligt kræ at møde.
Derfor er loven idiotisk og uforståelig for de den rammer.

Personligt bryder jeg mig heller ikke om suspekte typer og deres åndsvage køtere, der skal se så farlige ud som muligt og ikke har set skyggen af opdragelse, men det afspejler jo desværre meget godt ejerne... :mad:

Jeg er blevet bidt/nappet udelukkende af familie- og jagthunde. Til trods for særdeles gode forudsætninger for, at omgåes hunde. "Kamphunde" har jeg mødt mange rigtig mange rare eksemplarer af, de skulle bare lige have af vide, at de bare var hundehvalpe.

On topic. Jeg tror også på lovgivning baseret på fakta, men jeg ser det ikke nødvendigt, at vi skal indhente erfaringerne her i DK, når der allerede foreligger et udemærket erfaringsgrundlag, i andre lande, hvor vilkårene for ulv endda er langt bedre. Her er der rigeligt med eksemplarer på, hvor galt det kan gå. http://www.vargfakta.se summerer rimeligt godt op på området. Vi har ikke brug for en blåøjet disney-lovgivning, som vi har fået nu. Hele grundlaget hvor på vi diskutterer er jo skævt - nogle af os mener Danmark er et kulturlandskab andre lever i illusionen om "den frie natur" (upåagtet at uden mennesket, ville der være skov over det meste og heden i store træk ville være en saga blot).

Hvor farlig verden ellers er, hvor mange fremmedarbejdere og sigøjnere der sniger sig over grænserne, hvor mange der dør i trafikken osv. finder jeg sagen ret uvedkommende - det handler ikke om jagt, natur, eller skydning :blink:
Bare rolig, det har jeg også en holdning om, bare ikke her...
Det kan være interessant at drage paralleller til andre samfundsforhold, når man vil underbygge sit synspunkt, men synes du ikke det bliver uhæderligt, hvis man samtidigt gør sig til talsmand for, at modstanderen ikke må drage paralleller?
Også værdifulde sidespring om skov og hede, fremmedarbejdere, sigøjnere, suspekte typer, åndsvage køtere og blåøjet disneylovgivning m.m. som du indrager for at understrege dine holdninger. Det sætter tingene på plads, synes jeg.

Yeps, svenskerne har en anti-ulveside. Helt fint, at du synes den udtrykker din holdning. Imidlertid ikke så overraskende - og slet ikke overbevisende, da sidens besættelse af ulveproblemer, ikke engang har kunnet overbevise svenskerne om at ulven skal udryddes.
Svenskerne har iøvrigt mange erfaringer der resulterer i mange love og forbud. Noget kan vi selvfølgelig lærer af hinanden. Jeg kan dog generelt bedre li', at vi laver hver sin lovgivning tilpasset landenes individuelle erfaring og kultur. Bl.a. derfor er jeg heller ikke en voldsom tilhænger af, at Brussels i for høj grad bruger deres erfaringer til at lovgive med i Danmark. - Beklager det lille sidespring, det er kun for underbygge min holdning til lovgivning baseret på andre landes erfaringer.

Det er ofte nyttigt, at nogen er overbekymrede og kan pege på "hvor galt det kan gå". Lige så nyttigt kan det være, at nogen er naive og lallende positive.
Allerbedst er det dog, hvis nogen prøver at forholde sig nøgternt til virkeligheden. Det synes jeg lovsmedene har gjort i det konkrete tilfælde. Tillykke med det Danmark - det er ikke hverdagskost.
Hunde er skam en rimelig og relevant parallel. De er anvendelige til jagt, de færdes i naturen og har indtil for ganske nyligt været udsat for en ret konsekvent regulering, i tilfælde hvor de udgjorde et problem overfor mennesker, husdyr og vildt.

Skal vi holde debatten seriøs, så hjælper det ikke, at vi diskutterer antal trafikdræbte børn p.a. i DK, for at retfærdiggøre at så kan ulven også tynde lidt ud i skovbørnehaverne... For at sætte det lidt på spidsen.

Den svenske anti-ulveside indeholder også problemstillinger fra andre lande, end netop Sverige. Det er desværre lidt sparsomt med sider der forholder sig upartisk, men lige gider samle op på relevante nyheder og indslag omkring ulve. Havde en sådan været tilgængelig, så skulle jeg lige så gerne linke til den. De negative konsekvenser ved det statslige hold af såkaldt "naturligt indvandrede ulve" er ret fraværende i den offentlige debat. Det er latterliggørelsen og marginaliseringen af skeptikerne til gengæld ikke.

Jeg er stadig uenig i, at lovgivningsarbejdet er udført særligt fair, overfor de der skal sælge staten billigt ulvefoder.

Det glæder mig at du er skeptisk overfor EU - så er der da noget vi er ret enige i! :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af NielsM » 10. jul 2014, 12:31

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014 ... vill-leva/

Nu er det nok ikke lige inden for de næste 5 år at der kommer lignende problemer, som den svenske familie døjer med.
Men dette er endnu et bevis på at ulven bliver mere og mere "tam".

Man kan så bare håbe på at lovgivningen i sådan et tilfælde som dette, giver lov til direkte aflivning af den pågældende ulv.
Pew pew pew.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af C-X » 10. jul 2014, 12:58

Joeh, jeg tror nu godt det kunne ske inden for de næste 5 år. Forestiller man sig, at der fødes ulve i DK i år, vil disse dyr eller ders afkom, være mindre frygtsomme overfor mennesker, end de der "vandrede" hertil.

Ser man den video, kræver det ikke megen fantasi for, at forestille sig en hund eller hest, der bliver nedlagt på gårdspladsen, i stedet for denne vilde elg, der havde søgt ly i familiens have af flere omgange.
Det senaste halvåret har familjen sett varg nära huset vid sex olika tillfällen. Vargen har inte visat någon rädsla för människor.
– ­Den har bara flyttat på sig, men känslan är att den finns i vår närhet hela tiden, säger mamman, som väljer att vara anonym på grund av den hätska vargdebatten.
Sådan bliver stemningen også her i landet, når de Disney prægede storbyfolk og anti'erne oplever, at landbefolkningen har fået nok af nærgående ulve. De der får problemerne med ulvene, vil næppe kunne stå frem, af frygt for repressalier fra den "militante" anti-bevægelse og hele det hysteriske tudekor. Dem er tvivler, kan blot se mod UK, Sverige, Tyskland og andre lande vi sammenligner os med.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Refraktorius » 10. jul 2014, 13:48

Et eller andet sted så jeg en artikel, der beskrev problemer med pumaer i Nordamerika. Der var et lignende problem med, at den ellers meget sky puma, var holdt op med at anse mennesker for at være specielt farlige.

Det man overvejede, var at man kunne genindføre "betalingsjagt" med hunde og paintballgeværer, så kræene kunne få opfrisket respekten.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Carsten Bo » 10. jul 2014, 14:11

Øj det kunne være fedt. Især hvis malingen så var vandfast.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af C-X » 10. jul 2014, 14:12

Refraktorius skrev:Et eller andet sted så jeg en artikel, der beskrev problemer med pumaer i Nordamerika. Der var et lignende problem med, at den ellers meget sky puma, var holdt op med at anse mennesker for at være specielt farlige.

Det man overvejede, var at man kunne genindføre "betalingsjagt" med hunde og paintballgeværer, så kræene kunne få opfrisket respekten.
Hov, Batmand, er du ikke på vej mod den "forkerte side"? :giggle:

Lyder bestemt rimeligt, hvis man gerne vil beholde populationen af pumaer, men jeg ville nok foretrække noget der skød lige en tand hårdere, sådan bare som backup. Der er ikke meget "Hello Kitty" over det kræ, når først den bliver arrig.

Respekt er gensidigt. Hvis vi ikke respekterer rovdyrene nok, til at også frygte dem lidt, så respekterer de heller ikke os, nok til ikke at forsøge sig med lidt supplement i kosten.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af LFuppen » 10. jul 2014, 19:30

C-X skrev:
Refraktorius skrev:Et eller andet sted så jeg en artikel, der beskrev problemer med pumaer i Nordamerika. Der var et lignende problem med, at den ellers meget sky puma, var holdt op med at anse mennesker for at være specielt farlige.

Det man overvejede, var at man kunne genindføre "betalingsjagt" med hunde og paintballgeværer, så kræene kunne få opfrisket respekten.
Hov, Batmand, er du ikke på vej mod den "forkerte side"? :giggle:

Lyder bestemt rimeligt, hvis man gerne vil beholde populationen af pumaer, men jeg ville nok foretrække noget der skød lige en tand hårdere, sådan bare som backup. Der er ikke meget "Hello Kitty" over det kræ, når først den bliver arrig.
Bare rolig, det ville Refrak hurtigt finde ud af, når pumaen slog paintballgeværet ud af hænderne på ham og slikkede sig om munden :fun: :fun:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af EGJ » 11. jul 2014, 00:48

C-X skrev:Joeh, jeg tror nu godt det kunne ske inden for de næste 5 år. Forestiller man sig, at der fødes ulve i DK i år, vil disse dyr eller ders afkom, være mindre frygtsomme overfor mennesker, end de der "vandrede" hertil.

Ser man den video, kræver det ikke megen fantasi for, at forestille sig en hund eller hest, der bliver nedlagt på gårdspladsen, i stedet for denne vilde elg, der havde søgt ly i familiens have af flere omgange.
Det senaste halvåret har familjen sett varg nära huset vid sex olika tillfällen. Vargen har inte visat någon rädsla för människor.
– ­Den har bara flyttat på sig, men känslan är att den finns i vår närhet hela tiden, säger mamman, som väljer att vara anonym på grund av den hätska vargdebatten.
Sådan bliver stemningen også her i landet, når de Disney prægede storbyfolk og anti'erne oplever, at landbefolkningen har fået nok af nærgående ulve. De der får problemerne med ulvene, vil næppe kunne stå frem, af frygt for repressalier fra den "militante" anti-bevægelse og hele det hysteriske tudekor. Dem er tvivler, kan blot se mod UK, Sverige, Tyskland og andre lande vi sammenligner os med.
:rolf: Hahahaha...
Du har sandelig fået din Disneyhat på igen C-X. Den hvor ulven altid er den onde. Den der nære din fantasi så umådeligt, og giver dig det sjove forvrængede billede af virkeligheden. Den der viser dig hvor uduelige og militante andre er - specielt byboerne forstås. Den der viser dig hvordan alting udvikler sig værst muligt, hvis bare man forestiller sig det værst mulige igen og igen og igen. Sådan beskrives verden under en Disneyhat, og det er du dæleme god til :rolf:

Som sagt tidligere, kan man forholde sig til tingene som de rent faktisk er, frem for at forestille sig noget helt andet, male fanden på vægen og tage bekymringerne på forskud. Du kunne overveje at smide din Disneyhat væk, hvis du tør anskue virkeligheden. :smile:

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Ulveplan. Hold tråden seriøs.

Indlæg af Skaði » 25. aug 2014, 20:15

C-X skrev:
Faktisk er der ikke meget, som jeg har mindre lyst til, end at skyde en ulv, los, bjørn, løve eller noget som helst andet stort rovdyr. Det tænder mig simpelthen ikke
Men det er der garanteret ikke så få andre, der har. Det bliver sjældent diskuteret kontroverst, for i den danske jægerstand er der et udpræget ønske om, at man betragter forskelle i afskydningsetik som en ren smagssag. Men jo, der er mange der ville elske jagttid på ulv - uanset om vi har 3 eller 300 individer.

Bare se hvad folk betaler for en bjørnejagt, hvor mange der ville sige ja tak til at skyde den mega truede isbjørn hvis de fik lov, eller hvor stor efterspørgsel der er efter den svenske ulvejagt. Som nævnt i et tidligere indlæg, så køber heller ikke jeg den der med at "det er vores tunge pligt ud fra de mest ædle og rationelle overvejelser".

Dermed ikke sagt at der ikke findes valide argumenter for ulve- eller bjørnejagt! Det kan bare være meget svært at udrede, hvornår folk reelt har gjort sig tilsvarende tanker, og hvornår de bare vælger de argumenter som støtter det de helt instinktivt syntes i forvejen...

Selv tror jeg at ulven i Danmark vil være tvunget til en relativ sky og tilbagetrukket tilværelse. Rent biologisk er den en del af den oprindelige fauna. Ligesom vildsvin, hvis kunstigt opretholdne udryddelse jeg ser meget kritisk. Men det er ligeså klart at man i et tæt befolket land skal have en tidlig rød linje for, hvornår ulven identificeres som et problem og skal reguleres. Det skal også være generøsitet mht. forsvar af kreaturer m.m. Mon ikke at det nye udspil er lidt vag i det for netop at kunne sikre dette?

Bare mine 2 øre...

Besvar