Hvor længe må der jages (solnedgang)?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Slettet bruger

Hvor længe må der jages (solnedgang)?

Indlæg af Slettet bruger » 16. maj 2014, 23:19

Jeg sad her til aften på bukkejagt og har forstået lovgivningen som om at solnedgang ved mig var kl. 21:18 og der sluttede jagten for i dag men jeg bliver i tvivl om man må skyde indtil Borgerligt tusmørke i stedet som var kl. 22:08? Hørte nemlig 2 skud ca kl. 21:38 og det troede jeg ikke man måtte. Kan ikke finde ud af hvad der er gældende, er der nogle kloge som kan fortælle mig hvad der gælder?

mvh

Erik

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9701
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: jag solnedgang hvornår er det

Indlæg af Bofhenator » 16. maj 2014, 23:33

Det har været oppe at vende før, og nej, det er der umiddelbart ikke nogen der kan give et fornuftigt svar på. DJ havde en artikel om problemstillingen for et par år siden, de fandt så vidt jeg husker heller ikke det endegyldige svar.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: jag solnedgang hvornår er det

Indlæg af Kalthoff » 16. maj 2014, 23:44

Slettet bruger skrev:Jeg sad her til aften på bukkejagt og har forstået lovgivningen som om at solnedgang ved mig var kl. 21:18 og der sluttede jagten for i dag men jeg bliver i tvivl om man må skyde indtil Borgerligt tusmørke i stedet som var kl. 22:08? Hørte nemlig 2 skud ca kl. 21:38 og det troede jeg ikke man måtte. Kan ikke finde ud af hvad der er gældende, er der nogle kloge som kan fortælle mig hvad der gælder?
mvh

Erik
Bare for at komplicere sagen en anelse så kan de skud du hørte jo også være fangstskud efter en længere eftersøgning af et stykke vildt anskudt inden solnedgang.

Mht. hvilken af solnedgangene lovgivningen taler om, så virker det ikke som om dem der har skrevet loven var veluddannede nok til at vide at der er mere end en definition på sol-op/ned-gang i almindelig brug i samfundet. Man kan kun opfordre dem til at læse på lektien inden næste opdatering af loven.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: Hvor længe må der jages (solnedgang)?

Indlæg af FBN » 17. maj 2014, 03:18

Jeg har kun fundet den her artiklen og der drejer det sig kun om plus minus 3 til 6 minutter.
http://jaegernesmagasin.dk/leksika/hvor ... solnedgang





MVH Frank
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4081
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Hvor længe må der jages (solnedgang)?

Indlæg af Caspian1911 » 17. maj 2014, 07:26

Slettet bruger skrev:Jeg sad her til aften på bukkejagt og har forstået lovgivningen som om at solnedgang ved mig var kl. 21:18 og der sluttede jagten for i dag men jeg bliver i tvivl om man må skyde indtil Borgerligt tusmørke i stedet som var kl. 22:08? Hørte nemlig 2 skud ca kl. 21:38 og det troede jeg ikke man måtte. Kan ikke finde ud af hvad der er gældende, er der nogle kloge som kan fortælle mig hvad der gælder?

mvh

Erik
De officielle danske almankker, fra f.eks Niels Bohr Instituttet på Københavns Universitet, anvender solens centrum som målepunkt. Den siger, som du selv angiver 21:18 for Nordsjælland.

Der findes en jagt-app til iPHONE, der slet og ret hedder jagt. Den følger samme definition, og er rigtig smart at have med på jagt.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Slettet bruger

Re: Hvor længe må der jages (solnedgang)?

Indlæg af Slettet bruger » 17. maj 2014, 10:41

Ja jeg kan jo læse at de fleste er enige med mig i at det må være smartest at indstille jagten ved solnedgang og ikke anvende tusmørket, der kom hellere ikke noget jeg kunne have skudt frem efter solnedgang sad bare og kiggede tusmørke perioden ud for at se om der kom noget ikke for at skyde hvis der kom en buk men af nysgerrighed. Så nemlig kun 2 råer igår aftes. Samt en kronhind med 3 flotte kalve i følge.

Har allerede jagt appen og det var også den jeg brugte som reference.
Senest rettet af Slettet bruger 17. maj 2014, 10:48, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 9. apr 2012, 03:06
Interesser: Jagt og Bushcraft
Geografisk sted: Syd for Køge, Nord for Tyskland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 19 times

Re: Hvor længe må der jages (solnedgang)?

Indlæg af Lani1966 » 17. maj 2014, 10:45

"Hvis man er i tvivl, så er der ingen tvivl"

Så lader men det komme til dyrenes fordel!!


Just my 5 cent
Jeg er lidt ligesom Bacon - Fed, men uimodståelig lækker...

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Hvor længe må der jages (solnedgang)?

Indlæg af TheDarkSide » 17. maj 2014, 10:59

Lovens bogstav er ved solopgang og solnedgang. Det tolker jeg sådan at man ikke må gå på jagt når solen slet ikke er på himlen.

Principielt set synes jeg det er i orden at jage efter solnedgang efter klovbærende vildt, så længe der ikke anvendes lys og lignende. Det er lige så udfordrende som om dagen.
Men i Danmark bliver der jo i forvejen skudt lige rigeligt med bukke i forvejen. Man må jo også skyde bukke i meget lang tid, sammenlignet med råer. Selv ved krondyr er afskydningen skæv, selvom jagttiden på hjortene ikke er så meget længere. Så i mit hoved det giver god mening at man ikke må jage bukke efter solnedgang.

Brugeravatar
DK-Fire
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 147
Tilmeldt: 17. apr 2010, 22:56
Interesser: Riffel Jagt / Vildsvin
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 20 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvor længe må der jages (solnedgang)?

Indlæg af DK-Fire » 17. maj 2014, 22:31

Forstår ikke...
Du synes det er iorden, men længere nede synes du ikke... Måske mig der misforstår ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Never kick me when I'm down, because when i get back up... You're fucked !!!

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Hvor længe må der jages (solnedgang)?

Indlæg af Gråskæg » 17. maj 2014, 22:42

Har aldrig forstået det der minuttyrani, jeg har ikke gået med ur de sidste 30 år, og jeg glemmer ofte min mobil. Når det er ved at være lukketid, så retter jeg riflen mod noget markant ude i terrænet og checker så, om det står tydeligt i kikkerten, hvis ikke, så er det bare tak for i dag, det kan jo også sagtens være før den officielle lukketid fordi, det er tåget eller diset.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Hvor længe må der jages (solnedgang)?

Indlæg af Kalthoff » 17. maj 2014, 23:04

Gråskæg skrev:Har aldrig forstået det der minuttyrani, jeg har ikke gået med ur de sidste 30 år, og jeg glemmer ofte min mobil. Når det er ved at være lukketid, så retter jeg riflen mod noget markant ude i terrænet og checker så, om det står tydeligt i kikkerten, hvis ikke, så er det bare tak for i dag, det kan jo også sagtens være før den officielle lukketid fordi, det er tåget eller diset.
Der kan jo også være "lokal solnedgang" tidligere pga. skråninger, tæt bevoksning etc.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hvor længe må der jages (solnedgang)?

Indlæg af Boerge » 17. maj 2014, 23:36

Mange jægere - incl. mig selv - bruger denne: www.torbenhermansen.dk. Her kan man gå ind og klikke på kortet præcis det sted man ønsker.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Hvor længe må der jages (solnedgang)?

Indlæg af Tonnytot » 17. maj 2014, 23:54

Boerge skrev:Mange jægere - incl. mig selv - bruger denne: http://www.torbenhermansen.dk. Her kan man gå ind og klikke på kortet præcis det sted man ønsker.
Udmærket side. Det er fakstisk altid lyst! :thumbup:
Frihed frem for alt

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Hvor længe må der jages (solnedgang)?

Indlæg af TheDarkSide » 18. maj 2014, 01:06

DK-Fire skrev:Forstår ikke...
Du synes det er iorden, men længere nede synes du ikke... Måske mig der misforstår ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg synes generelt det er fint nok at måtte jage efter solnedgang, men i DK kan de fleste jægere desværre ikke finde ud af at forvalte råvildtet fornuftigt. Det ses på den skæve afskydning, både mht. hvor mange hundyr kontra handyr der nedlægges og med hvad for nogle bukke der nedlægges. I f.eks. Storbritannien og Polen forvaltes næsten alt (rå)vildt af professionelle og det ses også på trofæernes kvalitet og bestandens sammensætning. Nogle steder i Sydengland er medaljebukke "hverdagskost" og generelt for England så er en buk kun "a trophy" hvis den opnår medalje.
Jeg siger ikke vi skal være über trofæfikseret. Men det er trods alt unaturligt at der går 3 råer for hver buk. Der bliver jo sat lige mange bukkelam som rålam.. Det er heller ikke naturligt at er så stor dødelig blandt årsbukke, som der er under bukkejagten i DK :blink:

Derfor synes jeg det er fint nok at især bukkejagt ikke må drives når solen ikke er på himlen.

Men i stedet for at sidde til sidste minut kan jeg anbefale at man tager ud hele dagen i stedet. Jeg har skudt buk på næsten alle tider af dagen, bortset fra mellem 1,5 time før solnedgang til 1,5 time efter solopgang.

Slettet bruger

Re: Hvor længe må der jages (solnedgang)?

Indlæg af Slettet bruger » 18. maj 2014, 07:38

der er jagt terræner jo så forskellige.

jeg har brugt mange timer på de 20Ha jeg har både om morgenen middag eftermiddag og aften, det ligger 5 minutter fra min bopæl så det er jo lækkert.

jeg har kun set klovbærende vildt på markerne om morgenen og om aftenen, mit jagt terræn er meget bakkede marker plantet med hestegræs til vest med en stor sø med træer og lign omkring inde bagved den en skov der ikke er min at jage på, til syd marker der er ny såede, til nord et offentligt grønt areal til hundeluftere og krolf spillere, og til øst et stort ridecenter.

vildtet kommer gerne ud af skoven nede ved søen eller nord for søen inde fra skoven, og om aftenen gerne 20 minutter før solnedgang er der oftere aktivitet.

jeg har endnu i år ikke set en buk jeg ville nedlægge.
TheDarkSide skrev:Men i stedet for at sidde til sidste minut kan jeg anbefale at man tager ud hele dagen i stedet. Jeg har skudt buk på næsten alle tider af dagen, bortset fra mellem 1,5 time før solnedgang til 1,5 time efter solopgang.

Besvar