Carl Gustav

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Låst
Brugeravatar
zita
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. feb 2004, 13:58

Carl Gustav

Indlæg af zita » 16. feb 2004, 14:01

Hej
jeg vil lige se (høre) jeres mening om et par rifler som jeg har set på, nu hvor jeg snart er halv vejs med at tage jagttegn er jeg begyndt at se mig omkring efter en rifle
Carl Gustav rifler brugt
cal 6,5x55 pris kr 3,495

cal 30-06 pris kr 8,995

cal 308 pris kr 5,895

remington
cal 143w pris kr 6,650

jeg har lade mig fortælle at Carl Gustav og remington rifler skulle være helt iorden jagtrifler men er der andre der syndes noget andet. Og hvis der er så ved rar at komme med det da jeg er lidt itvivl om hvad jeg skal købe,
andre forslag er rigtig meget velkommen
Mvh Tom ;-)

Brugeravatar
John Doe
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 4. feb 2004, 21:25
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af John Doe » 16. feb 2004, 15:12

Hej Tom,
Jeg ved ikke med Carl Gustav, der er ingen tvivl om at det er en god riffel, men jeg har bare ingen erfaring med dem.

Remington derimod kan jeg stå 100% indefor og er i mine øjne en alle tiders riffel. Jeg har selv en 700 VS SF i kaliber .223Rem. VS SF står for Varmint Synthetic - Stainless Fluted. >>::/
Billede
Men der er jo utallige modeller og konfigurationer bygget på 700 serien.
Se Remingtons hjemme side: HER
Jeg er lige ved at tro at man også kan få de gammeldavs med træskæfter. ;-)

Pøj pøj med "tegnet".

Venligst
John

Brugeravatar
zita
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. feb 2004, 13:58

Indlæg af zita » 16. feb 2004, 16:26

hej og tak John Doe
hvad er så best Beretta eller Browning når det er haglvåben man ser på, jeg vil gå en del på skydebane når jeg har fået teget for at lære at ramme nogen lunne
Mvt :!: Tom

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 16. feb 2004, 16:54
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Geografisk sted: Varde
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 33 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Carl Gustav

Indlæg af PerD » 16. feb 2004, 17:37

Jeg har gået på jagt i snart tyve år, og min erfaring siger mig, at du som nybegynder nok er bedst stillet med et pakketilbud fra en af kædeforretningerne. Her får du en riffel og en kikkert der passer sammen. Hvis du køber våben og kikkert hver for sig, så glem våbenmærket lidt og prøv dig frem. Først i butikken for at prøve hvordan riflen passer til dig. Derefter på skydebanen.

Ellers skulle du overveje en BRNO, hvor du får meget riffel til en rimmelig penge.

Ellers brug pengene på en god kikkert og hellere lidt mindre på riflen.

Kaliberdiskussionen kører her som så mange andre steder, men husk altid, at intet slår præcision! Du bliver hurtigt træt af en stor kaliber (hvor mange elefanter er der i Danmark?) og en mindre kaliber er fuldt ud tilstrækkelig i DK. En 6,5 mm er et meget fornuftigt valg

Skulle du lidt til Polen efter vildsvin etc. kan du altid skifte til en kraftigere ladet ammunition fx. Norma Vulkan og så skal grisen nok falde! (Hvis du kan ramme...)

Herhjemme skal du bare købe en billig jagtammunition. (Eller lad selv - det er sjovt!) Men husk at indskyde riflen hver gang du skifter ammunitionstype! Der er meget stor forskel!

P.S. Remingtonen er en af verdens mest solgte rifler, så helt ringe kan den ikke være....
Stg 44
Mauser M41
K43
Johnson M41
Garand 1943 Sniper
Springfield 1903 - Pedersen
US Carbine
AG-42
SVT40
SVT38
+ alle de andre...

Brugeravatar
John Doe
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 4. feb 2004, 21:25
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af John Doe » 16. feb 2004, 19:04

zita skrev: hvad er så best Beretta eller Browning når det er haglvåben man ser på, jeg vil gå en del på skydebane når jeg har fået teget for at lære at ramme nogen lunne
Mvt :!: Tom
Personligt ejer jeg ikke et haglvåben.
Der er dog ingen tvivl om at begge mærker er særdeles velrenommeret og den eneste egentlige forskel er vel nok den, den enkelte ejer/skytte oplever.

Det bedste du kan gøre er at låne dig til nogle haglbøsser på skydebanen og derved få en fornemmelse for hvilken en der passer dig bedst.

Ellers kan jeg kun anbefale dig at følge PerD´s råd.

Hilsen
John

Brugeravatar
knerik
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 143
Tilmeldt: 18. feb 2004, 17:34
Geografisk sted: Mariager Fjord

Browning eller Beretta

Indlæg af knerik » 18. feb 2004, 18:03

hej zita
Vedr. våben til flugtskydning.
Hvis du går efter et driftsikkert og slidstærk haglvåben, til en rimelig pris, ville jeg i dit sted, vælge en beretta. Beretta har gennem mange år bevist, at det er et af de mest slidstærke våben på markedet, når man taler om våben i 10.000 kroners prisklassen (nypris). Browning har ganske vist sendt en billigudgave på markedet også ca. 10.000 kr. Men jeg tvivler stærkt på, at den kan matche en beretta. Situationen er straks anderledes hvis du vil ofre f.eks 30.000, så er der flere muligheder og browning kunne være et af dem.
Knerik
-------------------------------------------------------
Folk uden humor bør tilkendes invalidepension.

Brugeravatar
zita
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. feb 2004, 13:58

Indlæg af zita » 18. feb 2004, 21:54

hej Knud E.
jeg beslutte mig også mere og mere for en Beretta, jo længer man kommer hen på foråret og har haft tid til at gå at tænke over hvilken haglvåben det skulle være. jeg vil så bruge den til jagt og flugtskyning,
jeg mangler så kun at beslutte mig for hvilken rifle det skal være og der er jeg godt nok blevet varm på en sauer 6.5x55
mvh Tom <-:

Mentor
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 18. feb 2004, 11:43
Geografisk sted: Kongsberg Norge

Svar til nybegynner

Indlæg af Mentor » 26. feb 2004, 22:36

Som et tips til nybegynnere som skal starte riflejakt, og da gjerne bukkejakt gir jeg som regel følgende råd.

Hvis du ikke har ubegrenset med penger og skal drive med bukkejakt (skumringsjakt) skal du for å få glede av jakten fra første stund gjøre følgende.

Bruk dine penger på en god kikkert og en billig rifle.

En billig rifle skyter (samler) bra nok til jakt og med en bra kikkert kan du jakte (skyte) en halv time tidligere om morgenen eller senere om kvelden en du kan med en billigkikkert.

Brugeravatar
Lumholdt
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 9. feb 2004, 20:52
Geografisk sted: København NV

Indlæg af Lumholdt » 29. feb 2004, 21:52

Har selv haft en renoveret Carl Gustav 6,5x55, og kan godt anbefale den som en billig start til både træning og jagt i Danmark. Fordelene ved denne kaliber er flere; det er let at skaffe billig træningsammunition, jagtammunitionen er også til at betale (og hvis man vælger at begynde på genladning er der uendelige mængder af gratis hylstre at hente på skydebanerne! :eek: ). Endvidere er rekylen til at have med at gøre, hvilket har absolut stor betydning for træfsikkerheden, specielt som "nybegynder" (skulle jeg hilse og sige! :-;>/ ). Det er vældig cool med en dyr, storkalibret riffel, som kan nedlægge en kapbøffel, men en frygtelig dårlig investering, hvis man dels p.gr. af rekylskræk ikke kan ramme med den, og dels kun (som jeg selv) primært skal jage råvildt her i Danmark.
Og, som det så ganske rigtigt er blevet nævnt, er det bedre at prioritere en god kikkert, og så (groft sagt), spare lidt på riflen.

Lasse Holm
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. mar 2004, 15:16

Indlæg af Lasse Holm » 3. mar 2004, 15:49

Hej Zita

Min første riffel var en Carl Gustav 96. det er et meget godt valg som jeg kun kan anbefale, men der er et par ting du skal være opmærksom på: de billigste udgaver er med det originale militæraftræk. Det er tungt, og svært at skyde præcist med, så vælge en med et eftermonteret Timney aftræk, så får du også en sidesikring som er lidt nemmere at betjene end den vingesikring der sidder på originalen. Min riffel var monteret på et meget smukt fuldskæfte, alså træskæftet gik helt ud til mundingen. Jeg havde det skæfte mistænkt for at påvirke præcisionen negativt, så skulle jeg købe i dag ville jeg vælge en halvskæftet model. Derefter er kun tilbage at vælge en kvalitetskikkert på en ordentlig montage, så kan du nedlægge al dansk vildt bare ved at vælge rigtigt projektil.

Venlig hilsen Lasse Holm

Chalazan9
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. aug 2017, 04:47
Interesser: Music
Geografisk sted: New York

Re: Carl Gustav

Indlæg af Chalazan9 » 4. aug 2017, 04:52

nu hvor jeg snart er halv vejs med at tage jagttegn er jeg begyndt at se mig omkring efter en rifle

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Carl Gustav

Indlæg af KKA » 4. aug 2017, 08:35

zita skrev:Hej
jeg vil lige se (høre) jeres mening om et par rifler som jeg har set på, nu hvor jeg snart er halv vejs med at tage jagttegn er jeg begyndt at se mig omkring efter en rifle
Carl Gustav rifler brugt
cal 6,5x55 pris kr 3,495

cal 30-06 pris kr 8,995

cal 308 pris kr 5,895

remington
cal 143w pris kr 6,650

jeg har lade mig fortælle at Carl Gustav og remington rifler skulle være helt iorden jagtrifler men er der andre der syndes noget andet. Og hvis der er så ved rar at komme med det da jeg er lidt itvivl om hvad jeg skal købe,
andre forslag er rigtig meget velkommen
Mvh Tom ;-)
Hej Tom
Er lidt i tvivl om det er den samme model Carl Gustaf, du har kig på ud fra prisforskellen på de ovennævnte kalibre?
30.06 modellen ser prismæssigt ud til at være en CG 3000, der kan sidestilles med en Sauer 80lås, i modsætning til den renoverede militærriffel CG96.
Der er i så fald en stor forskel!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: Carl Gustav

Indlæg af FBN » 4. aug 2017, 08:40

Det er et gammelt indlæg fra 2004
som pludseligt bliver genoplivet :alcohol:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Carl Gustav

Indlæg af Flugteren » 4. aug 2017, 09:58

KKA skrev:
zita skrev:Hej
jeg vil lige se (høre) jeres mening om et par rifler som jeg har set på, nu hvor jeg snart er halv vejs med at tage jagttegn er jeg begyndt at se mig omkring efter en rifle
Carl Gustav rifler brugt
cal 6,5x55 pris kr 3,495

cal 30-06 pris kr 8,995

cal 308 pris kr 5,895

remington
cal 143w pris kr 6,650

jeg har lade mig fortælle at Carl Gustav og remington rifler skulle være helt iorden jagtrifler men er der andre der syndes noget andet. Og hvis der er så ved rar at komme med det da jeg er lidt itvivl om hvad jeg skal købe,
andre forslag er rigtig meget velkommen
Mvh Tom ;-)
Hej Tom
Er lidt i tvivl om det er den samme model Carl Gustaf, du har kig på ud fra prisforskellen på de ovennævnte kalibre?
30.06 modellen ser prismæssigt ud til at være en CG 3000, der kan sidestilles med en Sauer 80lås, i modsætning til den renoverede militærriffel CG96.
Der er i så fald en stor forskel!
Du svarer på et tretten år gammelt indlæg..... :neutral:

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Carl Gustav

Indlæg af KKA » 4. aug 2017, 10:07

Hallo Einar - skulle nok ha' sovet lidt længere :oops:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Carl Gustav

Indlæg af Refraktorius » 4. aug 2017, 11:55

Carl Gustav er død
Den gamle svenske bøsse
Han hviler i fred
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Låst