Trikintest af vildsvin Frossen?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Guns&Tits
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 564
Tilmeldt: 19. nov 2008, 19:17
Interesser: ........
Geografisk sted: ........
Geografisk sted: ..........
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af Guns&Tits » 21. feb 2014, 19:49

Kom i tanke om jeg har en gris fra sommers som ikke er testet??
Hvad hulen gør man så?

På hunters house hjemmeside skriver de ej frossen og det er jo lige hvad den her årsgris er?

Håber der er nogen der kan fortælle mig noget klogt så jeg ikke skal til at smide det dejlige kød ud
..........

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af Gråskæg » 21. feb 2014, 20:47

Guns&Tits skrev:Kom i tanke om jeg har en gris fra sommers som ikke er testet??
Hvad hulen gør man så? På hunters house hjemmeside skriver de ej frossen og det er jo lige hvad den her årsgris er?
Håber der er nogen der kan fortælle mig noget klogt så jeg ikke skal til at smide det dejlige kød ud
Bare gennemsteg den godt og æd den.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af RKN » 21. feb 2014, 21:26

Nemlig. Godt stegt, og spis

Sendt fra min GT-S7710 med Tapatalk
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
KykeligeKurt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 28. okt 2011, 17:57
Interesser: Riffel Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af KykeligeKurt » 22. feb 2014, 00:57

Har brugt dem her nogle gange, der må kødet gerne være frosset http://www.jphastveda.com
Super hurtige, billige, og man må gerne sende flere prøver i samme kuvert, man udskriver en blanket fra deres hjemmeside og ligger den i en bobelplast kuvert sammen med 100 svenske pesetas ( sig det ikke til post væsnet) og du har svar i løbet af 2-3 dage


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg ikke stolt af at være Vendelbo jeg er bare taknemlig
En dårlig dag på jagt er bedre end en god dag på arbejde.

Brugeravatar
Boban
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 337
Tilmeldt: 16. maj 2011, 14:02
Interesser: Riffeljagt på Bukke og svin
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 34 times

Re: Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af Boban » 22. feb 2014, 13:26

KykeligeKurt skrev:Har brugt dem her nogle gange, der må kødet gerne være frosset http://www.jphastveda.com
Super hurtige, billige, og man må gerne sende flere prøver i samme kuvert, man udskriver en blanket fra deres hjemmeside og ligger den i en bobelplast kuvert sammen med 100 svenske pesetas ( sig det ikke til post væsnet) og du har svar i løbet af 2-3 dage
Lige præcis bruger også altid dem... :thumbup: :thumbup:

Kjeldand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 23. okt 2008, 14:59
Interesser: Jagt og Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af Kjeldand » 22. feb 2014, 14:53

Testen er ikke sikker når kødet har været frosset.Det stykke du sender kan godt være fri for levende trekiner når det har været frosset ned til 21 minus grader i ca 30 dage.Så en kølle der har lagt på frost lige så længe er minus 21 yderst og inderst kun minus 18 så du kan ikke være sikker på den er fri for trikiner.Så det firma der tilbyder at teste frosset kød gå langt uden om dem.Men varmer du kødet op på mindst 72 grader er du 100 % sikker hvis der er trikiner,så er de døde og ufarlige at spise.
Hilsen Kjeld

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 26. nov 2009, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af Ferguson » 22. feb 2014, 15:03

Nu har jeg aldrig skudt vildsvin, men som der står på http://www.jphastveda.com/ skulle risikoen være ikke eksisterende, hvis kødet har været nedfrosset i 3 uger ved -18 gr. eller kødet opvarmet til min. 80 gr.
Hvorfor så få foretaget en test. ?


Så en kølle der har lagt på frost lige så længe er minus 21 yderst og inderst kun minus 18 så du kan ikke være sikker på den er fri for trikiner
Hvordan får du en forskel i temperaturen. ????????????
Ligger den og gærer. :rolf:

Kjeldand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 23. okt 2008, 14:59
Interesser: Jagt og Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af Kjeldand » 22. feb 2014, 15:25

Ferguson skrev:Nu har jeg aldrig skudt vildsvin, men som der står på http://www.jphastveda.com/ skulle risikoen være ikke eksisterende, hvis kødet har været nedfrosset i 3 uger ved -18 gr. eller kødet opvarmet til min. 80 gr.
Hvorfor så få foretaget en test. ?


Så en kølle der har lagt på frost lige så længe er minus 21 yderst og inderst kun minus 18 så du kan ikke være sikker på den er fri for trikiner
Hvordan får du en forskel i temperaturen. ????????????
Ligger den og gærer. :rolf:
Jeg ved godt jeg ikke er for snu,om den gærer ved jeg ikke,men prøv lige at tage en kølle der vejer 12 kg og læg den på frost,så mål inderest i køllen og helt ude for uden og så se der er temp.forskel.Vil du lige gøre det og så komme ned en tilbage melding ?

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 26. nov 2009, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af Ferguson » 22. feb 2014, 16:27

Jeg mener det må være op til dig at bevise din påstand, hvordan du så end vil placere termometret.

Det bliver spændende at se hvordan du gør det, og et par billeder af forsøget vil være naturligvis være på sin plads. :eek:

Kjeldand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 23. okt 2008, 14:59
Interesser: Jagt og Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af Kjeldand » 22. feb 2014, 16:55

Ferguson skrev:Jeg mener det må være op til dig at bevise din påstand, hvordan du så end vil placere termometret.

Det bliver spændende at se hvordan du gør det, og et par billeder af forsøget vil være naturligvis være på sin plads. :eek:
Jeg har ikke rigtig behov for at bevise noget.og har heller ikke ret stor erfaring med kød og slagtning.Jeg ved i det hele taget en skid om hvad jeg taler om,men jeg ved man ikke skal spøge med trikiner,og et firma der påstår at 18 ninus grader i 21 dage tager livet af alle trikiner har jeg ikke den store fidus til.Har godt nok kun arbejdet med kød i 25 år.Men ikke den store erfaring med noget som helst.
Hilsen Kjeld

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 26. nov 2009, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af Ferguson » 22. feb 2014, 17:24

Hej Kjeld
Har godt nok kun arbejdet med kød i 25 år. Men ikke den store erfaring med noget som helst.
Det er ok, med ærlighed kommer man længst.

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af Tikka B93 » 22. feb 2014, 17:59

Guns&Tits skrev:Kom i tanke om jeg har en gris fra sommers som ikke er testet??
Hvad hulen gør man så?

På hunters house hjemmeside skriver de ej frossen og det er jo lige hvad den her årsgris er?

Håber der er nogen der kan fortælle mig noget klogt så jeg ikke skal til at smide det dejlige kød ud


jeg har lige været på kursus i vild håndtering jeg VIL KRAFTIG FRARÅDE AT SPISE IKKE TESTET KØD trikiner er ikke at spøge med nogle kan vist ikke klare hård nedfrysning i længer tid men ville ikke tage chancen se evt på vildtsundhed.dk eller ring på 35886919 mail vildtsundhed@vet.dtu.dk kan for øvrigt anbefale kurset.
Senest rettet af Tikka B93 22. feb 2014, 18:36, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Boban
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 337
Tilmeldt: 16. maj 2011, 14:02
Interesser: Riffeljagt på Bukke og svin
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 34 times

Re: Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af Boban » 22. feb 2014, 18:24

Tikka B93 skrev:
Guns&Tits skrev:Kom i tanke om jeg har en gris fra sommers som ikke er testet??
Hvad hulen gør man så?

På hunters house hjemmeside skriver de ej frossen og det er jo lige hvad den her årsgris er?

Håber der er nogen der kan fortælle mig noget klogt så jeg ikke skal til at smide det dejlige kød ud


jeg har lige været på kursus i vild håndtering jeg VIL KRAFTIG FRARÅDE AT SPISE IKKE TESTET KØD trikiner er ikke at spøge med nogle kan vist ikke klare hård nedfrysning i længer tid men ville ikke tage chancen se evt på vildtsundhed.dk
Hvis det vildt man vil have testet er skudt langt nordpå, kan trikinerne være mere residente for nedfrysning pga. de er ”vant” til meget lave temperature….

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 26. nov 2009, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af Ferguson » 22. feb 2014, 19:07

Hvis det vildt man vil have testet er skudt langt nordpå, kan trikinerne være mere residente for nedfrysning pga. de er ”vant” til meget lave temperature….
Mener du at grisene nordpå har en lavere legemstemperatur... :giggle:

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 539
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af Marinerevolver » 22. feb 2014, 19:17

Jeg bruger også Hästveda, kom hjem fra Sverige for 14 dage siden, sendte 2 ferske prøver fra Hellerup postkontor
mandag kl. 1400, og modtog et negativt svar tirsdagen efter kl.1100 på sms, posten har godt nok haft fingeren
ude af gaskanalen, både posten og Hästveda et 10tal med pil op.
Mvh. Marinerevolver
KykeligeKurt skrev:Har brugt dem her nogle gange, der må kødet gerne være frosset http://www.jphastveda.com
Super hurtige, billige, og man må gerne sende flere prøver i samme kuvert, man udskriver en blanket fra deres hjemmeside og ligger den i en bobelplast kuvert sammen med 100 svenske pesetas ( sig det ikke til post væsnet) og du har svar i løbet af 2-3 dage


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Boban
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 337
Tilmeldt: 16. maj 2011, 14:02
Interesser: Riffeljagt på Bukke og svin
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 34 times

Re: Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af Boban » 23. feb 2014, 08:29

Ferguson skrev:
Hvis det vildt man vil have testet er skudt langt nordpå, kan trikinerne være mere residente for nedfrysning pga. de er ”vant” til meget lave temperature….
Mener du at grisene nordpå har en lavere legemstemperatur... :giggle:
He He :biggrin: :biggrin:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af Lassescout » 24. feb 2014, 21:00

Ferguson skrev:
Hvis det vildt man vil have testet er skudt langt nordpå, kan trikinerne være mere residente for nedfrysning pga. de er ”vant” til meget lave temperature….
Mener du at grisene nordpå har en lavere legemstemperatur... :giggle:
Den er god nok. Jeg har fået rapporteret levende trikiner i kød som havde været nedfrosset i to år ! Det burde ikke kunne lade sig gøre, men prøverne var fra grønlandske fangstdyr, og så giver det mening. Når værtsdyrene dør i naturen i Grønland, bliver de hurtigt dybfrosne. De parasitter der kan klare det, og stadig være infektive, er " the fittest" og de vil overleve. Værtsdyret bliver jo nok ædt på et tidspunkt når et rovdyr finder det.

Jeg har forresten selv nedfrosset er par ræve en gang for senere rabiesundersøgelse. Da jeg tøede dem op et par dage efter og savede hovederne af, dryssede nogle lopper ned på stålbordet. De begyndte at bevæge sig, og efter et par minutter sprang de lystigt rundt på jagt efter en ny vært ! Så frostvæske i blodet er ikke ualmindeligt oppe nordpå.

Jeg vil tro, at trikinerne i sydsverige dør i fryseren som de skal, og at de nordsvenske er af den arktiske type der kan klare kulden. Men det er ikke noget jeg ved, og jeg ved intet om hvor en evt. grænse eller overgangsform befinder sig.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kjeldand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 23. okt 2008, 14:59
Interesser: Jagt og Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Trikintest af vildsvin Frossen?

Indlæg af Kjeldand » 25. feb 2014, 20:52

Det er helt rigtigt hvad du skriver Lasse,du kan ikke være sikker ved nedfrysning,men opvarm kødet til minst 70 grader så er du sikker på alle trikiner er døde.

Besvar