Må jeg selv lave et vandhul ?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Vøni
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. apr 2013, 19:08
Interesser: Bukkejagt
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 3 times

Må jeg selv lave et vandhul ?

Indlæg af Vøni » 26. okt 2013, 15:27

Jeg har erhvervet et stykke fredskov. Primært rødgran på midt/vestjysk sandjord. Der er enkelte åbne stykker i skoven, hvor jeg har etableret fodermarker.
Nu kunne jeg tænke mig et lille vandhul, så der kunne drives lidt andejagt.
Kan jeg uden videre grave et vandhul (lovmæssigt set) og kan det overhovedet lade sig gøre?
Jeg tænker på om hullet vil holde vand eller om man kan fore det med noget?
Og hvordan med dybde, skråninger, beplantning.
Jeg bliver glad for alle svar; såmænd også hvis nogen kender en mand i det midtjyske, som
kunne udføre opgaven.
Mvh
Vøni.

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Vandhul ?

Indlæg af Lange » 26. okt 2013, 15:35

der skal søges om etablering af et vandhul derud over skal der nok også laves enten en dug eller et lerlag til at tilbage holde vandet

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Vandhul ?

Indlæg af Carsten Bo » 26. okt 2013, 15:45

Der skal søges om at lave et vandhul og når det er etableret så kan det ikke annulleres igen. Derudover så er der regler for udseende, dybde/bredde forholdet samt hvis du får tilskud om du må fodre og udsætte ænder. Skov og naturstyrelsens hjemmeside kan vist hjælpe dig videre.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Må jeg selv lave et vandhul ?

Indlæg af Great Dane » 26. okt 2013, 16:53

Jeg har lige sendt en ansøgning afsted til kommunen, som den slags sorterer under. Jeg skal dog ikke starte forfra, men have ændret og udviddet en eksisterende sø beliggende på paragraf 3 jord som en eng kaldes, og det kan godt give lidt bøvl. Mit problem er at min sø er lille (ca 350 m2) og jeg har bedt om lov til at udvide den til 2000 m2, jeg vil blot lave et lavt afskrab af jorden, så der gror græs i sommerhalvåret, og så om efterår og vinter vil der stå vand som ænderne kan snadre i.

Kig på din kommunes hjemmeside
Mvh Great Dane

Pahawi
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13. apr 2013, 22:13
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Må jeg selv lave et vandhul ?

Indlæg af Pahawi » 26. okt 2013, 20:28

Er du vanvittig - selvfølgelig kan du ikke bare bestemme over egen jord. Etaten mener du er for dum til den slags store beslutninger, hvorfor de ansætter en hær af akademikere til at styre dig og hvad du tror er dit. Når du søger, så regn med at Dansk Kano og Kajak forbund, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk forening for Rosport, og andre mindst lige så relevante steder, + de misundelige medlemmer af Dansk Naturfredningsforening, skal spørges, inden du sætter skovlen i mulden. Etaten vil, for at gøre dig klart hvem der bestemmer, sandsynligvis reducerer i dit ønske om størrelsen på søen, så hvis du ønsker en sø på 2000 kvm. så søg om en på 3000 kvm.

Ovenstående har selvfølgelig ingen hold i virkeligheden og skal derfor bare opfattes som et forsøg på at være munter……. :blink:

Paul

Besvar