Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
PoisonCobra7
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. sep 2013, 17:11
Interesser: Jagt, Våben, Knive, Outdoor
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Indlæg af PoisonCobra7 » 29. sep 2013, 17:24

hey allesammen, jeg bestod jagtprøven her i fredags, og jeg må få min morfars haglgevær, men når jeg så får den, skal jeg så have den indregistreret i mit navn eller hvordan fungerer det?.

og et andet spørgsmål, må man have et jagtgevær som ikke er låst inde i et skab hvis man ikke har patroner til den? jeg kender godt loven men blev i tvivl da en jeg kendte sagde det til mig

er lidt forvirret men jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig..
Senest rettet af PoisonCobra7 30. sep 2013, 11:56, rettet i alt 2 gange.
"Våbenloven er bygget op af frygt og uvidenhed fra politikere som ikke har tillid til befolkningen"

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: lidt forvirret... hjælp !

Indlæg af Bofhenator » 29. sep 2013, 19:23

poisoncobra7 skrev:hey allesammen, jeg bestod jagtprøven her i fredags, og jeg må få min morfars haglgevær, men når jeg så får den, skal jeg så have den indregistreret i mit navn eller hvordan fungerer det?.

og et andet spørgsmål, må man have et jagtgevær som ikke er låst inde i et skab hvis man ikke har patroner til den?

er lidt forvirret men jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig..
Det skal registreres til dig og være i skafor blå skab uanset om du har ammunition til det.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: lidt forvirret... hjælp !

Indlæg af AirPellet » 29. sep 2013, 19:24

Du skal være registreret som ejer, eller bruger af geværet, for at tage det med. Registreringen er gratis. Og ja, geværet skal være låst inde i et Skafor blå skab, uanset om du har amo til det eller ej. Ja amo skal også være låst inde, må godt være i samme skab.

tillykke med jagttegnet!
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 286 times
Been thanked: 248 times

Re: lidt forvirret... hjælp !

Indlæg af Radis » 29. sep 2013, 19:29

poisoncobra7 skrev:hey allesammen, jeg bestod jagtprøven her i fredags, og jeg må få min morfars haglgevær, men når jeg så får den, skal jeg så have den indregistreret i mit navn eller hvordan fungerer det?.

og et andet spørgsmål, må man have et jagtgevær som ikke er låst inde i et skab hvis man ikke har patroner til den?

er lidt forvirret men jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig..
Hej og :welcome:

Her er blanketten du skal anvende til at registrere kanonen https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0BF2 ... 7_0512.pdf

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: lidt forvirret... hjælp !

Indlæg af Carsten Bo » 29. sep 2013, 19:30

Husk du har først gyldigt jagttegn når girokortet er betalt.
Tillykke med tegnet.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Indlæg af Refraktorius » 29. sep 2013, 21:05

Velkommen til slangen.

Jeg har justeret din overskrift, læs indlægget om at skrive indlæg øverst i Small Talk. Det vil give dig flere og bedre svar, og spare tid for de ca 3000 brugere der hver dag klikker ind på NVF.


:welcome:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Indlæg af EGJ » 29. sep 2013, 23:11

PoisonCobra7 skrev:hey allesammen, jeg bestod jagtprøven her i fredags, og jeg må få min morfars haglgevær, men når jeg så får den, skal jeg så have den indregistreret i mit navn eller hvordan fungerer det?.

og et andet spørgsmål, må man have et jagtgevær som ikke er låst inde i et skab hvis man ikke har patroner til den?

er lidt forvirret men jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig..
Dine spørgsmål virker godt nok noget mærkelige, set i forhold til du lige har terpet jagtlovgivningen op til prøven. Er det et lynkursus, eller hvordan og hvor er undervisningen foregået siden du ikke kender reglerne for registrering - og opbevaring af jagtgevær?

Tillykke med det alligevel :)

Brugeravatar
PoisonCobra7
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. sep 2013, 17:11
Interesser: Jagt, Våben, Knive, Outdoor
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Indlæg af PoisonCobra7 » 30. sep 2013, 01:26

EGJ skrev:
PoisonCobra7 skrev:hey allesammen, jeg bestod jagtprøven her i fredags, og jeg må få min morfars haglgevær, men når jeg så får den, skal jeg så have den indregistreret i mit navn eller hvordan fungerer det?.

og et andet spørgsmål, må man have et jagtgevær som ikke er låst inde i et skab hvis man ikke har patroner til den?

er lidt forvirret men jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig..
Dine spørgsmål virker godt nok noget mærkelige, set i forhold til du lige har terpet jagtlovgivningen op til prøven. Er det et lynkursus, eller hvordan og hvor er undervisningen foregået siden du ikke kender reglerne for registrering - og opbevaring af jagtgevær?

Tillykke med det alligevel :)
jeg kender godt reglerne for opbevaring af jagtgeværer men jeg blev i tvivl om det fordi der var en der sagde at man ikke skulle have et skab hvis man ikke havde ammunition, så ville jeg bare lige hører om det var rigtigt. Jeg har ikke stødt på noget i jagtlovgivningen hvor der står noget om overdragelse eller salg af haglgevær.. og nej jeg har ikke taget et lynkursus. :)
"Våbenloven er bygget op af frygt og uvidenhed fra politikere som ikke har tillid til befolkningen"

Brugeravatar
PoisonCobra7
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. sep 2013, 17:11
Interesser: Jagt, Våben, Knive, Outdoor
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: lidt forvirret... hjælp !

Indlæg af PoisonCobra7 » 30. sep 2013, 01:28

Radis skrev:
poisoncobra7 skrev:hey allesammen, jeg bestod jagtprøven her i fredags, og jeg må få min morfars haglgevær, men når jeg så får den, skal jeg så have den indregistreret i mit navn eller hvordan fungerer det?.

og et andet spørgsmål, må man have et jagtgevær som ikke er låst inde i et skab hvis man ikke har patroner til den?

er lidt forvirret men jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig..
Hej og :welcome:

Her er blanketten du skal anvende til at registrere kanonen https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0BF2 ... 7_0512.pdf
Tak du :)
"Våbenloven er bygget op af frygt og uvidenhed fra politikere som ikke har tillid til befolkningen"

Brugeravatar
PoisonCobra7
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. sep 2013, 17:11
Interesser: Jagt, Våben, Knive, Outdoor
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: lidt forvirret... hjælp !

Indlæg af PoisonCobra7 » 30. sep 2013, 02:02

AirPellet skrev:Du skal være registreret som ejer, eller bruger af geværet, for at tage det med. Registreringen er gratis. Og ja, geværet skal være låst inde i et Skafor blå skab, uanset om du har amo til det eller ej. Ja amo skal også være låst inde, må godt være i samme skab.

tillykke med jagttegnet!

Tak :D ved godt det var et dumt spørgsmål jeg kom med, men blev usikker da en jeg kender sagde det til mig ;)
"Våbenloven er bygget op af frygt og uvidenhed fra politikere som ikke har tillid til befolkningen"

Brugeravatar
PoisonCobra7
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. sep 2013, 17:11
Interesser: Jagt, Våben, Knive, Outdoor
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Indlæg af PoisonCobra7 » 30. sep 2013, 02:07

Refraktorius skrev:Velkommen til slangen.

Jeg har justeret din overskrift, læs indlægget om at skrive indlæg øverst i Small Talk. Det vil give dig flere og bedre svar, og spare tid for de ca 3000 brugere der hver dag klikker ind på NVF.


:welcome:
Super, det skal jeg gøre :D
"Våbenloven er bygget op af frygt og uvidenhed fra politikere som ikke har tillid til befolkningen"

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: lidt forvirret... hjælp !

Indlæg af HappyNanoq » 30. sep 2013, 02:09

PoisonCobra7 skrev: Tak :D ved godt det var et dumt spørgsmål jeg kom med, men blev usikker da en jeg kender sagde det til mig ;)
Der er vist ingen skam i at spørge for at være sikker :)

Der er efterhånden så mange blindgyder, huller og lappeløsninger i diverse lovgivninger, at man aldrig kan være helt sikker på alt.



Syntes dog at kvaliteten på jagttegnskurserne må være dalende de senere år, da der generelt dukker flere sådanne spørgsmål op - om tilfælde der tilsyneladende ligger i et gråzoneområde, og som burde have været dækket i undervisningen.
Det er som om der ikke lægges så stor vægt på selve lovgivningen længere, eller i tolkemåden af teksten.


Men i hvert fald - tillykke med tegnet, velkommen, og vigtigst af alt..... knæk og bræk. :thumbup:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
PoisonCobra7
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. sep 2013, 17:11
Interesser: Jagt, Våben, Knive, Outdoor
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: lidt forvirret... hjælp !

Indlæg af PoisonCobra7 » 30. sep 2013, 02:17

HappyNanoq skrev:
PoisonCobra7 skrev: Tak :D ved godt det var et dumt spørgsmål jeg kom med, men blev usikker da en jeg kender sagde det til mig ;)
Der er vist ingen skam i at spørge for at være sikker :)

Der er efterhånden så mange blindgyder, huller og lappeløsninger i diverse lovgivninger, at man aldrig kan være helt sikker på alt.



Syntes dog at kvaliteten på jagttegnskurserne må være dalende de senere år, da der generelt dukker flere sådanne spørgsmål op - om tilfælde der tilsyneladende ligger i et gråzoneområde, og som burde have været dækket i undervisningen.
Det er som om der ikke lægges så stor vægt på selve lovgivningen længere, eller i tolkemåden af teksten.


Men i hvert fald - tillykke med tegnet, velkommen, og vigtigst af alt..... knæk og bræk. :thumbup:
Tusind tak, jeg er kun lige blevet 16 år, og jeg er den eneste i min familie udover min morfar der har jagttegn, så det er også begrænset hvem jeg kan spørge om råd :)
"Våbenloven er bygget op af frygt og uvidenhed fra politikere som ikke har tillid til befolkningen"

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Indlæg af Lasse68 » 30. sep 2013, 08:24

Kan ikke lade være... :oops:

Da jeg tog jagttegn var det på et lynkursus.
Der blev love og regler om våben gennemgået så ingen var i tvivl. Læren i dette må være at et lynkursus er bedre, også når det gælder lovstof.
:giggle:

Til trådstarter - Velkommen til denne verden med jagt, vildt og masser af natur. Selv om du ikke har masser af familie der går på jagt, er du alligevel priviligeret. Du er nemlig kun 16 år og det betyder at der venter dig et helt liv med fantastiske jagtoplevelser. Vi er nogle der desværre først så lyset som 40-årige så vi er jo på en måde noget bagud i forhold til dig.

Dette forum er iøvrigt det helt rigtige sted at spørge. Her ligger ufattelige mængder af viden og der er altid masser af folk med erfaring som er klar til at hjælpe dig.

Knæk & Bræk
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
PoisonCobra7
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. sep 2013, 17:11
Interesser: Jagt, Våben, Knive, Outdoor
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Indlæg af PoisonCobra7 » 30. sep 2013, 10:35

Lasse68 skrev:Kan ikke lade være... :oops:

Da jeg tog jagttegn var det på et lynkursus.
Der blev love og regler om våben gennemgået så ingen var i tvivl. Læren i dette må være at et lynkursus er bedre, også når det gælder lovstof.
:giggle:

Til trådstarter - Velkommen til denne verden med jagt, vildt og masser af natur. Selv om du ikke har masser af familie der går på jagt, er du alligevel priviligeret. Du er nemlig kun 16 år og det betyder at der venter dig et helt liv med fantastiske jagtoplevelser. Vi er nogle der desværre først så lyset som 40-årige så vi er jo på en måde noget bagud i forhold til dig.

Dette forum er iøvrigt det helt rigtige sted at spørge. Her ligger ufattelige mængder af viden og der er altid masser af folk med erfaring som er klar til at hjælpe dig.

Knæk & Bræk
Tak, jeg håber også at jeg får nogle gode oplevelser :D
"Våbenloven er bygget op af frygt og uvidenhed fra politikere som ikke har tillid til befolkningen"

Lowe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 14. apr 2004, 22:00
Interesser: Hmm...
Geografisk sted: Vestsjælland
Been thanked: 2 times

Re: Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Indlæg af Lowe » 30. sep 2013, 11:26

Havde selv samme undrende udtryk, da jeg læste at du netop havde bestået og IKKE var bekendt med den del af lovstoffet - som man netop kommer igennem via pensum.

Dog stiller jeg mig undrende overfor spørgsmålet, om det var et lynkursus....?!

Pensum er det samme, og lynkursus - som det her kaldes - er blot et forløb over 3 hele sammenhængende dage.
Jeg tog selv et "lynkursus" og bestod første gang.
Har intet at udsætte på undervisningen, men kan omvendt heller ikke holde det op imod et "traditionelt" kursus, da jeg ikke har gennemgået dette.

Jeg valgte "lynkursus" da jeg ikke kunne afsætte flere aftener pga. mit arbejde.
Så på den måde er det rart, at der findes forskellige muligheder, alt efter den enkeltes behov.

Det handler om måden budskabet (pensum) formidles på og den enkelte aspirants modtagelse for ny indlæring.

By the way..tillykke med jagttegnet :razz:
Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Indlæg af Kalthoff » 30. sep 2013, 12:21

Jeg tog jagttegn for ca to år siden. Jeg tog det hos en af de mest agtede og ærede udbydere af jagttegn på Sjælland. De gik grundigt til værks og de supplerede det obligatoriske pensum med yderligere lektioner på områder hvor de fandt det obligatoriske utilstrækkeligt.

Samtidigt læste jeg med her på NVF.

Det var helt tydeligt at uanset mine jagttegnslæreres flid og møje, så var NVF en langt dybere og bredere kilde til viden om de juridiske forhold omkring transport og opbevaring af våben, tilladelser til våben, handel med våben og de øvrige våbenrelaterede juridiske spidsfindigheder.

Det er simpelthen et fokusområde på NVF. Jeg vil tro NVF pt. er det bedste offentligt og alment tilgændelige sted at erhverve sig viden om disse emner.

Skal jagttegns undervisningen og den tilhørende bog så udvides på dette område? Hvis det skal sætte jægerne i stand til ikke at bryde en af de mange regler og sædvaner på området, og derved risikere pletter på straffeattesten med alt hvad deraf følger, så skal der en kraftig udvidelse til.

Men jagttegns bogen indeholder allerede ca 50% sider med juridisk stof, herunder uddrag af de vigtigste love og bekendtgørelser på området.

Spørgsmålet er hvor megen juridisk viden det er praktisk muligt at stoppe ned i halsen på de stakkels kommende jægere.

Våben området er jo ikke engang det mest omfattende lovstof på jagtområdet. Både "lov om jagt og vildtforvaldtning" med alt hvad dertil hører, fredningsbestemmelser, udsætning af fugle, strand og havjagt reglerne mv. fylder hver for sig mere end våben området.

At folk ikke kender alle aspekter af alle disse mange regler umiddelbart efter bestået jagtprøve, er snarere et tegn på at jagtområdet er ved at drukne i regler, end på at vedkommende har modtaget dårlig undervisning.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Indlæg af Carsten Bo » 30. sep 2013, 13:08

Det er et spørgsmål om i hvilken rækkefølge viden kommer eleven til gode og hvad han opfanger via sin "radar". Jeg syntes at det er helt iorden at grønne jægere spørger "dumt" herinde. Jeg syntes det er dejligt forfriskende at der kommer nye debattører til og bliver hængende.

Jeg husker stadig tilbage på den første tid jeg havde genladningstilladelse. Selv med det røde papir i hånden så kom der ingen klare svar derfra om 45,5 grains eller 45,7 grains var nok. Det kom der så svar fra herinde.

Det klassiske spørgsmål fra en nyjæger er. "Jeg har lige fået jagttegn og skal nu ud og købe en riffel. Hvilken kaliber er mest fladtskydende?" Eller. "Må jeg gå på jagt på min farfars 4 tønderland?"

Hvordan vi tager imod nye jægere herinde betyder en verden til forskel i fremtidens jagtunivers som jeg gerne ser mig selv og mine børn være en del af. Så lad os blive ved med at tage imod nyjægere med mod nok på livet til at få en på opleveren herinde. :thumbup:

Jeg er helt enig i at vi nok har Danmarks dygtigste skare af skarpe mennesker herinde som kan alt fra lovstof til deaktivering af en ulovlig 5,5mm luftbøsse. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :NVFrules:
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: lidt forvirret... hjælp !

Indlæg af AirPellet » 30. sep 2013, 15:56

PoisonCobra7 skrev:
AirPellet skrev:Du skal være registreret som ejer, eller bruger af geværet, for at tage det med. Registreringen er gratis. Og ja, geværet skal være låst inde i et Skafor blå skab, uanset om du har amo til det eller ej. Ja amo skal også være låst inde, må godt være i samme skab.

tillykke med jagttegnet!

Tak :D ved godt det var et dumt spørgsmål jeg kom med, men blev usikker da en jeg kender sagde det til mig ;)
Det var ikke dumme spørgsmål. Du var i tvivl og det er altså bedre at spørge og så være sikker, end at bryde loven utilsigtet... :blink:
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Indlæg af Langenge » 30. sep 2013, 19:19

Jeg springer lige al den udenomssnak over, og svarer lidt mere kontant:
Du er 16, og har sikkert ikke røven fuld af penge.
JA, du skal opbevare våben i våbenskab, patroner eller ej.
Start med at låne morfars gevær, når du tager på skydebanen, eller når du tager på jagt, og aflever det så til ham igen, efter brug.
Spar så penge sammen til et våbenskab. Køb det største, som du har råd til. Kvaliteten svinger ikke så meget, så bare gå efter det største.
Når du HAR et våbenskab, så overtager du morfars kanon, og så kan du bagefter udvide samlingen.

PS: Da du sikkert ikke har dit eget hus, så skal du nok snakke med dem du bor hos, om placering af skabet. Det fylder nemlig lidt, og skal boltes forsvarligt fast i gulv og/eller væg.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
PoisonCobra7
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. sep 2013, 17:11
Interesser: Jagt, Våben, Knive, Outdoor
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Indlæg af PoisonCobra7 » 30. sep 2013, 19:30

Langenge skrev:Jeg springer lige al den udenomssnak over, og svarer lidt mere kontant:
Du er 16, og har sikkert ikke røven fuld af penge.
JA, du skal opbevare våben i våbenskab, patroner eller ej.
Start med at låne morfars gevær, når du tager på skydebanen, eller når du tager på jagt, og aflever det så til ham igen, efter brug.
Spar så penge sammen til et våbenskab. Køb det største, som du har råd til. Kvaliteten svinger ikke så meget, så bare gå efter det største.
Når du HAR et våbenskab, så overtager du morfars kanon, og så kan du bagefter udvide samlingen.

PS: Da du sikkert ikke har dit eget hus, så skal du nok snakke med dem du bor hos, om placering af skabet. Det fylder nemlig lidt, og skal boltes forsvarligt fast i gulv og/eller væg.
Det lyder som en rigtig god ide, tak du :D
"Våbenloven er bygget op af frygt og uvidenhed fra politikere som ikke har tillid til befolkningen"

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Re: Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Indlæg af Deer Hunter » 1. okt 2013, 16:09

Læsestof til den nye jæger er der rigeligt af.

Bogen tv er fra da jeg tog jagttegn.Ca. i 1986 :oops: . Bogen i midten er ca. 10 år gl. Og bogen th er fra sidste år
Vedhæftede filer
ABCD0001 (2).JPG
ABCD0001 (2).JPG (56.73 KiB) Vist 8207 gange
Deer Hunter 5.6

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Indlæg af Timber » 1. okt 2013, 16:39

Deer Hunter skrev:Læsestof til den nye jæger er der rigeligt af.

Bogen tv er fra da jeg tog jagttegn.Ca. i 1986 :oops: . Bogen i midten er ca. 10 år gl. Og bogen th er fra sidste år
He he, den til venstre har jeg også et sted.. Jeg tog det så først i 1989... :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Indlæg af Marius » 1. okt 2013, 16:43

Deer Hunter skrev:Læsestof til den nye jæger er der rigeligt af.

Bogen tv er fra da jeg tog jagttegn.Ca. i 1986 :oops: . Bogen i midten er ca. 10 år gl. Og bogen th er fra sidste år
Tak, meget illustrativt :razz:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Re: Jeg må få min morfars haglgevær. Hvad gør jeg nu?

Indlæg af Deer Hunter » 1. okt 2013, 17:23

Marius skrev:
Deer Hunter skrev:Læsestof til den nye jæger er der rigeligt af.

Bogen tv er fra da jeg tog jagttegn.Ca. i 1986 :oops: . Bogen i midten er ca. 10 år gl. Og bogen th er fra sidste år
Tak, meget illustrativt :razz:

Hvis man kigger på kapitel 8. Love og Bekendtgørelser. Var den i 1986 på 62 sider. Derefter 134 og til sidst 174 sider. Så kan godt forstå at folk bliver forvirret
:shock:
Deer Hunter 5.6

Besvar