Grise jagt Sverige!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Caspar
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 203
Tilmeldt: 18. apr 2011, 11:50
Interesser: bukkejagt, og riffel jagt..
Geografisk sted: hillerød
Has thanked: 9 times
Been thanked: 13 times

Grise jagt Sverige!

Indlæg af Caspar » 2. aug 2013, 11:28

Ligesom bukkejagt osv kunne det være sjovt at have en tråd med billeder osv fra denne jagt type.. Her en lille grisling på 18kg fra i onsdags..:-)
ImageUploadedByTapatalk1375435719.388573.jpg
ImageUploadedByTapatalk1375435719.388573.jpg (71.92 KiB) Vist 10791 gange
ImageUploadedByTapatalk1375435729.901068.jpg
ImageUploadedByTapatalk1375435729.901068.jpg (83.35 KiB) Vist 10791 gange

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Grise jagt Sverige!

Indlæg af RKN » 2. aug 2013, 11:42

Her er en lille dreng, på 55 kilo, skudt i april. :-D

Sendt fra min GT-S5690 med Tapatalk2
Vedhæftede filer
uploadfromtaptalk1375436559900.jpg
uploadfromtaptalk1375436559900.jpg (89.63 KiB) Vist 10784 gange
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Caspar
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 203
Tilmeldt: 18. apr 2011, 11:50
Interesser: bukkejagt, og riffel jagt..
Geografisk sted: hillerød
Has thanked: 9 times
Been thanked: 13 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Caspar » 2. aug 2013, 22:25

RKN skrev:Her er en lille dreng, på 55 kilo, skudt i april. :-D

Sendt fra min GT-S5690 med Tapatalk2
God vinter pels..:-)

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Memphis » 2. aug 2013, 22:51

Gutter gutter.

Jeg ved godt vi har den her: :photo:

Meeeen jeg synse vi mangler en der hedder: "Uden beskrivelse af jagten, er denne tråd værdiløs"

Jeg vil gerne høre om jagten, riflen, kuglen, afstanden, dyret, turen og alt det jizz.

Fylder I ikke lidt tekst på :popkorn:

Brugeravatar
Karlo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 575
Tilmeldt: 21. sep 2009, 19:59
Interesser: Fiskeri og Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 58 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Karlo » 3. aug 2013, 00:03

Grisejagt i Sverige er noget jeg virkelig synes er spændende. Sidde en iskold vinternat ved åtlen og vente, vente og atter vente... Alle dine sanser er skærpede. Lige pludselig ser du sorte skygger i sneen, og langsomt bliver riflen taget til skulderen og aftrækket tages langsomt. Stilheden er brudt.

Jeg har været på jagt i Sverige efter vildsvin fire gange, og har været heldig at skyde et vildsvin to af gangene. Det skal siges at jeg har skudt buk, den ene af gangene hvor jeg ikke skød nogle svin.

Mit første vildsvin blev skudt en kold vinternat, hvor min kammerat og jeg næsten havde opgivet. Vi havde siddet fra solnedgang og ca. 3-4 timer frem. Vi havde på ingen måde hørt soen og hendes grise før de stod ved åtlen. Der skulle handles og jeg fik placeret en kugle bag øret på den ene af grisene. Den spjættede og nu kunne jeg kalde mig selv for vildsvinejæger en kold december nat.

Afstand: 45m.
Riffel: Schultz & Larsen Victory .308W
Ammo: RWS Doppelkern 10.7 gram
Vægt: 37kg



Når man først har skudt ét svin skal det prøves igen. Derfor tog jeg med en kammerat til Sverige endnu en gang. De havde 11 forskellige åtler, hvor der var aktivitet ved dem alle. Jeg skulle prøve kræfter ved en åtel, hvor vi kunne se at svinene havde været forbi natten før på vildtkameraet. Det gjorde det kun endnu mere spændende. Det gik heller ikke lang tid før, at det lød som om, at skoven var ved at vælte. Ud af skoven kom svinene væltende. Jeg fik hurtigt vurderet størrelsesforskellen, og skød en af de mindste. Jeg havde siddet i omkring en halv time, og kunne nu se frem til 6 timer ventetid. Jeg havde nemlig aftalt med min ven vi skulle sidde fra solnedgang til solopgang. Det var nogle lange timer, og glæden var stor da vi fandt svinet. Den havde fået en perfekt hjerte/lunge kugle, og havde løbet 30-40m.

Afstand: 30m
Riffel: Howa 1500 6.5x55
Ammo: Lapua Mega 10.1 gram
Vægt: 55kg.
Vedhæftede filer
vildsvin 11.jpg
vildsvin 11.jpg (96.13 KiB) Vist 10640 gange
nvfbillede.jpg
nvfbillede.jpg (77.27 KiB) Vist 10640 gange
Senest rettet af Karlo 3. aug 2013, 11:39, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Grise jagt Sverige!

Indlæg af 308 W » 3. aug 2013, 09:29

Hvor adskiller grise jagt i Sverige sig fra Tyskland?

Er det fordi der er lys på foder pladsen?

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Sv: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Mannlicher 308 » 3. aug 2013, 09:55

308 W skrev:Hvor adskiller grise jagt i Sverige sig fra Tyskland?

Er det fordi der er lys på foder pladsen?

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Det er nu først kommet til på det allerseneste, men for mit vedkommende har grisejagt i Sverige især været de der nætter i en vakkoje, privat og uformelt organiseret. Typisk kombineret med nogle hyggelige dage i en jagthytte med gode venner - og et solidt "afterparty" når byttet var bjerget, brækket og hængt op. Det var nu svært i starten, at kombinere tømmermænd med flåning og partering af gris den næste dag - men som med alt andet - øvelse gør mester :puke:

Tyskland har mere været de der store Bewegungsjagd, hvor man køber en plads, og indgår i et større velorganiseret set-up. Ofte også hyggeligt på de der små landsbykroer, især når der også har været tyske jægere indkvarteret, og vi har delt jagt- og andre nedlæggende oplevelser blandet med sang og bægerklang i ølstuen. Kontakten er som regel let, når de med stor lettelse finder ud af, at de ikke behøver tale engelsk... :razz:

På det seneste (2012) har jeg så været med til at starte et decideret drevjakt konsortium op i Sverige, med en flok begejstrede svenske hundeførere som kerne. Utroligt spændende, men det er nu sværere at organisere sådan et drev end nogen af os havde forestillet os - de der gamle førersøer og keilere er slet ikke så dumme :respekt:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Gråskæg » 3. aug 2013, 13:03

Caspar skrev:Ligesom bukkejagt osv kunne det være sjovt at have en tråd med billeder osv fra denne jagt type.. Her en lille grisling på 18kg fra i onsdags..:-)
ImageUploadedByTapatalk1375435719.388573.jpg
ImageUploadedByTapatalk1375435729.901068.jpg
At du kan nænne det - jeg kunne ikke skyde på sådan en lille fyr.

Brugeravatar
Caspar
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 203
Tilmeldt: 18. apr 2011, 11:50
Interesser: bukkejagt, og riffel jagt..
Geografisk sted: hillerød
Has thanked: 9 times
Been thanked: 13 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Caspar » 3. aug 2013, 14:34

Gråskæg skrev:
Caspar skrev:Ligesom bukkejagt osv kunne det være sjovt at have en tråd med billeder osv fra denne jagt type.. Her en lille grisling på 18kg fra i onsdags..:-)
ImageUploadedByTapatalk1375435719.388573.jpg
ImageUploadedByTapatalk1375435729.901068.jpg
At du kan nænne det - jeg kunne ikke skyde på sådan en lille fyr.
Intet problem.. Den gik 20 cm og det var nedad..:-) skudt med min sauer 202 kal 270 win med RWS KS 9,7g der var ca 10 grislinger, og den ene her var plettet, broget eller hvad betegnelsen er..:-)

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Gråskæg » 3. aug 2013, 15:29

Caspar skrev:
Gråskæg skrev:
Caspar skrev:Ligesom bukkejagt osv kunne det være sjovt at have en tråd med billeder osv fra denne jagt type.. Her en lille grisling på 18kg fra i onsdags..:-)
ImageUploadedByTapatalk1375435719.388573.jpg
ImageUploadedByTapatalk1375435729.901068.jpg
At du kan nænne det - jeg kunne ikke skyde på sådan en lille fyr.
Intet problem.. Den gik 20 cm og det var nedad..:-) skudt med min sauer 202 kal 270 win med RWS KS 9,7g der var ca 10 grislinger, og den ene her var plettet, broget eller hvad betegnelsen er..:-)
Det er jo selvfølgelig godt, at den ligger på stedet, og jeg indrømmer, at jeg bliver blødere og blødere med årene, Her fornylig kørte jeg igennem noget skov her i Polen om natten, og pludselig kommer der en vildso med en flok små grise over vejen ret foran bilen, jeg huggede bremsen i, ellers var det blevet til hakket gris, og nød så ellers synet af grislingerne, der prøvede at følge med mor, desværre havde jeg ikke noget at tage billeder med. Alle smågrise er plettede fra fødslen, men nogle grise bliver brogede som voksne, og ikke brune og sorte.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Grise jagt Sverige!

Indlæg af 308 W » 3. aug 2013, 23:07

Mannlicher 308 skrev:
308 W skrev:Hvor adskiller grise jagt i Sverige sig fra Tyskland?

Er det fordi der er lys på foder pladsen?

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Det er nu først kommet til på det allerseneste, men for mit vedkommende har grisejagt i Sverige især været de der nætter i en vakkoje, privat og uformelt organiseret. Typisk kombineret med nogle hyggelige dage i en jagthytte med gode venner - og et solidt "afterparty" når byttet var bjerget, brækket og hængt op. Det var nu svært i starten, at kombinere tømmermænd med flåning og partering af gris den næste dag - men som med alt andet - øvelse gør mester :puke:

Tyskland har mere været de der store Bewegungsjagd, hvor man køber en plads, og indgår i et større velorganiseret set-up. Ofte også hyggeligt på de der små landsbykroer, især når der også har været tyske jægere indkvarteret, og vi har delt jagt- og andre nedlæggende oplevelser blandet med sang og bægerklang i ølstuen. Kontakten er som regel let, når de med stor lettelse finder ud af, at de ikke behøver tale engelsk... :razz:

På det seneste (2012) har jeg så været med til at starte et decideret drevjakt konsortium op i Sverige, med en flok begejstrede svenske hundeførere som kerne. Utroligt spændende, men det er nu sværere at organisere sådan et drev end nogen af os havde forestillet os - de der gamle førersøer og keilere er slet ikke så dumme :respekt:
Jeg har deltaget på både anstands jagt og tryk jagt på grise i Tyskland og det var satme koldt at sidde i et tårn en februar nat i mit billige efterår/vinter jagt tøj :shock:

Jeg må tilstå at jeg bliver lidt pivet når jeg sidder stille i kulden :(


Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Sv: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Mannlicher 308 » 4. aug 2013, 17:48

308 W skrev:
Mannlicher 308 skrev:
308 W skrev:Hvor adskiller grise jagt i Sverige sig fra Tyskland?

Er det fordi der er lys på foder pladsen?

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Det er nu først kommet til på det allerseneste, men for mit vedkommende har grisejagt i Sverige især været de der nætter i en vakkoje, privat og uformelt organiseret. Typisk kombineret med nogle hyggelige dage i en jagthytte med gode venner - og et solidt "afterparty" når byttet var bjerget, brækket og hængt op. Det var nu svært i starten, at kombinere tømmermænd med flåning og partering af gris den næste dag - men som med alt andet - øvelse gør mester :puke:

Tyskland har mere været de der store Bewegungsjagd, hvor man køber en plads, og indgår i et større velorganiseret set-up. Ofte også hyggeligt på de der små landsbykroer, især når der også har været tyske jægere indkvarteret, og vi har delt jagt- og andre nedlæggende oplevelser blandet med sang og bægerklang i ølstuen. Kontakten er som regel let, når de med stor lettelse finder ud af, at de ikke behøver tale engelsk... :razz:

På det seneste (2012) har jeg så været med til at starte et decideret drevjakt konsortium op i Sverige, med en flok begejstrede svenske hundeførere som kerne. Utroligt spændende, men det er nu sværere at organisere sådan et drev end nogen af os havde forestillet os - de der gamle førersøer og keilere er slet ikke så dumme :respekt:
Jeg har deltaget på både anstands jagt og tryk jagt på grise i Tyskland og det var satme koldt at sidde i et tårn en februar nat i mit billige efterår/vinter jagt tøj :shock:

Jeg må tilstå at jeg bliver lidt pivet når jeg sidder stille i kulden :(


Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Jeg er begyndt at bruge de der kul-varmepuder i støvlerne, og kombineret med et sæt foret jagttøj, så kan jeg faktisk holde varmen. Er jeg først begyndt at fryse fødderne, synes jeg ikke det er sjovt mere, men kan jeg til gengæld holde "fusser" varme og tørre, så går det nok...

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Raptor357 » 4. aug 2013, 19:44

Ingen der sidder i en sovepose ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Great Dane » 4. aug 2013, 19:58

Jo da... Købte en Nato-sovepose til formålet, dog skal den ikke bruges sammen med regnslaget, da det larmer af H til. Med en kulvarmer ved fødderne, thermokedeldragt og en varm hue har jeg engang siddet 4 timer i minus 24 i Sverige.....Brrrr
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Caspar
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 203
Tilmeldt: 18. apr 2011, 11:50
Interesser: bukkejagt, og riffel jagt..
Geografisk sted: hillerød
Has thanked: 9 times
Been thanked: 13 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Caspar » 5. aug 2013, 08:11

Great Dane skrev:Jo da... Købte en Nato-sovepose til formålet, dog skal den ikke bruges sammen med regnslaget, da det larmer af H til. Med en kulvarmer ved fødderne, thermokedeldragt og en varm hue har jeg engang siddet 4 timer i minus 24 i Sverige.....Brrrr
Har samme sovepose, og regnslaget SKAL af..:-) synes dog ikke den er så varm igen, men man må bare ha noget mere tøj på inden under..

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Grise jagt Sverige!

Indlæg af 308 W » 5. aug 2013, 08:51

Sådan en sovepose må jeg hellere investere i næste gang :smile:

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Brugeravatar
Guns&Tits
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 564
Tilmeldt: 19. nov 2008, 19:17
Interesser: ........
Geografisk sted: ........
Geografisk sted: ..........
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Guns&Tits » 5. aug 2013, 12:01

jeg var da også en tur i sverige sammen med en kammerat. ca 100 nord fra helsingborg fik denne lille dreng skudt med tikka T3 308w med en sst kugle. kl 21:30 på ca 15M
Sverige er nu et skønt land men myggene må de sgu godt skrotte
Billede

Billede
..........

Kjeldand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 23. okt 2008, 14:59
Interesser: Jagt og Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Kjeldand » 5. aug 2013, 13:27

Gråskæg skrev:
Caspar skrev:
Gråskæg skrev:
Caspar skrev:Ligesom bukkejagt osv kunne det være sjovt at have en tråd med billeder osv fra denne jagt type.. Her en lille grisling på 18kg fra i onsdags..:-)
ImageUploadedByTapatalk1375435719.388573.jpg
ImageUploadedByTapatalk1375435729.901068.jpg
At du kan nænne det - jeg kunne ikke skyde på sådan en lille fyr.
Intet problem.. Den gik 20 cm og det var nedad..:-) skudt med min sauer 202 kal 270 win med RWS KS 9,7g der var ca 10 grislinger, og den ene her var plettet, broget eller hvad betegnelsen er..:-)
Det er jo selvfølgelig godt, at den ligger på stedet, og jeg indrømmer, at jeg bliver blødere og blødere med årene, Her fornylig kørte jeg igennem noget skov her i Polen om natten, og pludselig kommer der en vildso med en flok små grise over vejen ret foran bilen, jeg huggede bremsen i, ellers var det blevet til hakket gris, og nød så ellers synet af grislingerne, der prøvede at følge med mor, desværre havde jeg ikke noget at tage billeder med. Alle smågrise er plettede fra fødslen, men nogle grise bliver brogede som voksne, og ikke brune og sorte.
Der tager du lidt fejl,rigtige vildsvin er født brune med sorte striber,så bliver de brune og som voksne bliver de sorte.
De grise der født broget bliver ved med at være broget,og det er som regl fordi de er iblandet tamgris,svenskerene kalder dem linderødsgris og det er en tamgris race der er sluppet ud så leger de med vildsvinene derfor er der så mange broget i sverige.
Hilsen Kjeld

Brugeravatar
Caspar
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 203
Tilmeldt: 18. apr 2011, 11:50
Interesser: bukkejagt, og riffel jagt..
Geografisk sted: hillerød
Has thanked: 9 times
Been thanked: 13 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Caspar » 5. aug 2013, 13:55

Kjeldand skrev:
Gråskæg skrev:
Caspar skrev:
Gråskæg skrev:
Caspar skrev:Ligesom bukkejagt osv kunne det være sjovt at have en tråd med billeder osv fra denne jagt type.. Her en lille grisling på 18kg fra i onsdags..:-)
ImageUploadedByTapatalk1375435719.388573.jpg
ImageUploadedByTapatalk1375435729.901068.jpg
At du kan nænne det - jeg kunne ikke skyde på sådan en lille fyr.
Intet problem.. Den gik 20 cm og det var nedad..:-) skudt med min sauer 202 kal 270 win med RWS KS 9,7g der var ca 10 grislinger, og den ene her var plettet, broget eller hvad betegnelsen er..:-)
Det er jo selvfølgelig godt, at den ligger på stedet, og jeg indrømmer, at jeg bliver blødere og blødere med årene, Her fornylig kørte jeg igennem noget skov her i Polen om natten, og pludselig kommer der en vildso med en flok små grise over vejen ret foran bilen, jeg huggede bremsen i, ellers var det blevet til hakket gris, og nød så ellers synet af grislingerne, der prøvede at følge med mor, desværre havde jeg ikke noget at tage billeder med. Alle smågrise er plettede fra fødslen, men nogle grise bliver brogede som voksne, og ikke brune og sorte.
Der tager du lidt fejl,rigtige vildsvin er født brune med sorte striber,så bliver de brune og som voksne bliver de sorte.
De grise der født broget bliver ved med at være broget,og det er som regl fordi de er iblandet tamgris,svenskerene kalder dem linderødsgris og det er en tamgris race der er sluppet ud så leger de med vildsvinene derfor er der så mange broget i sverige.
Hilsen Kjeld
Jeg er blevet fortalt at de brogede svin skyldes "gen fejl"..og hvis man kan komme til det skyder man dem væk først da det ville give en mere ren race.. Den jeg skød var en enkelt ud af ca 10 grislinger..

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Carsten Bo » 5. aug 2013, 14:15

De der linderöd grise er i hele europa. Så man skal tage sig noget sammen hvis de skal skydes væk. Den oprindelige stamme af vildsvin kan spores tilbage til en enkelt flok på vist nok 50 eller 150 udsatte grise. Heraf var nogle få prikkede. Deres gener er i alle svenske grise og det er blot et spørgsmål om dnakoder der bestemmer hvor mange i et kuld der får prikker og hvor mange der får fartstriber. Det eneste sted i Sverige hvor jeg ikke har hørt om prikkede grise er i en hegning i sydsverige.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Lassescout » 5. aug 2013, 20:02

Her er én til af slagsen.

Skød den kl. 23.00 sidst i juni lige midt i Skåne. Den var en del af en temmelig stor flok med en førerso og to "tanter" der begge havde patter, og dermed altså var diegivende. Tanterne var ikke ret meget større end de årsgrise der er målet for jagten, mens der selvfølgelig var en del små pyjamasgrise som jeg heller ikke skyder.

Udfordringen var at få leveret et godt skud mens dyrene var på pladsen. De gik meget tæt, så det var svært at få en enkelt fri af flokken. Når der så var én fri, skulle jeg hurtigt afgøre om den var skudbar, og jeg bemærkede så, at den plettede gris var en ornegris af passende størrelse, så den skulle det være. Før den kom fri, valgte flokken så bare at forsvinde langt pokker i vold over bakkerne. Pis ! Så sidder man der og bander sig selv ned i sorte helvede fordi man ikke kan tage sig sammen og trykke på knappen når nu chancen er der.

Lidt senere kom så en lille del af flokken tilbage, deriblandt den plettede. Det er noget nemmere når der ikke er så mange grise, for så er der plads imellem dem. Den plettede kom fri, og så faldt skuddet som det skulle. Grisen gik ned i knaldet og blev liggende. Skudt med Lapua Mega i kaliber 6,5x55 på 35 meters afstand.

http://i96.photobucket.com/albums/l187/ ... 25f8a0.jpg[/img]
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Caspar
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 203
Tilmeldt: 18. apr 2011, 11:50
Interesser: bukkejagt, og riffel jagt..
Geografisk sted: hillerød
Has thanked: 9 times
Been thanked: 13 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Caspar » 5. aug 2013, 20:23

Fin gris og fedt at få historien med!..:-)

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Memphis » 5. aug 2013, 21:06

Lassescout skrev: Når der så var én fri, skulle jeg hurtigt afgøre om den var skudbar, og jeg bemærkede så, at den plettede gris var en ornegris af passende størrelse, så den skulle det være.
Hvordan identificerede du at det var en orne/galt? På penslen eller hvorledes?

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Gråskæg » 5. aug 2013, 22:09

Memphis skrev:
Hvordan identificerede du at det var en orne/galt? På penslen eller hvorledes?[/quote]

En galt??? Er der nogen der går og kastrerer hangrisene`?

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Grise jagt Sverige!

Indlæg af Gråskæg » 5. aug 2013, 22:18

Carsten Bo skrev:De der linderöd grise er i hele europa. Så man skal tage sig noget sammen hvis de skal skydes væk. Den oprindelige stamme af vildsvin kan spores tilbage til en enkelt flok på vist nok 50 eller 150 udsatte grise. Heraf var nogle få prikkede. Deres gener er i alle svenske grise og det er blot et spørgsmål om dnakoder der bestemmer hvor mange i et kuld der får prikker og hvor mange der får fartstriber. Det eneste sted i Sverige hvor jeg ikke har hørt om prikkede grise er i en hegning i sydsverige.
Altså rent historisk udviklingsmæssigt, så må tamgrisen jo på et eller andet tidspunkt være kommet fra de vilde, men jeg ved ikke, hvor langt tilbage vi skal.
De vildsvin som jeg har set har alle været brune eller sorte, altså bortset fra de stribede smågrise/grislinger.
Tyskerne kalder dem jo også for schwartswild.

Besvar