Bukkejagt 2013.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af TheDarkSide » 31. maj 2013, 09:37

@buffe
Det var da træls.. Men hvis riffel og kikkert er i orden, så er der vel kun jordforbindelsen tilbage :neutral:

Jeg var selv med ude forleden dag og lede efter en buk, som en anden havde skudt. Det var i noget høj græs og selvom kuglen sad lige gennem begge lunger, så kunne vi ikke finde så meget som en dråbe sweiss. Skytten havde dog selv bukken vælte efter en kort spurt så den var forendt. Da vi så efter lang tids eftersøgen finder bukken, prøver jeg at gå tilbage mod skudstedet for at finde sweiss. Jeg finder kun virkeligt små dråber (knappenålhoved størrelse) og ganske lidt strygesweiss.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Gråskæg » 31. maj 2013, 12:22

HenrikH120 skrev:Hej Gråskæg
Tænderne fejlede ikke noget, jeg vil tro bukken er 2-3 år gammel, så det er ikke fordi den var alderdoms svækket, hvis det var det du tænkte på.
hilsen Henrik
Hej Henrik,

OK - ja det var det, tænkte at den kunne være alderssvækket,
var der noget usædvanligt ved opbræk, indvoldsorm eller andet?

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Gråskæg » 31. maj 2013, 12:24

TheDarkSide skrev:@buffe
Det var da træls.. Men hvis riffel og kikkert er i orden, så er der vel kun jordforbindelsen tilbage :neutral:

Jeg var selv med ude forleden dag og lede efter en buk, som en anden havde skudt. Det var i noget høj græs og selvom kuglen sad lige gennem begge lunger, så kunne vi ikke finde så meget som en dråbe sweiss. Skytten havde dog selv bukken vælte efter en kort spurt så den var forendt. Da vi så efter lang tids eftersøgen finder bukken, prøver jeg at gå tilbage mod skudstedet for at finde sweiss. Jeg finder kun virkeligt små dråber (knappenålhoved størrelse) og ganske lidt strygesweiss.
Jeg forstår ikke, at folk gider at gå og lede efter et dyr, der er skudt på, hvad har man en hund til?

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Holmux » 31. maj 2013, 23:21

Gråskæg skrev:
TheDarkSide skrev:@buffe
Det var da træls.. Men hvis riffel og kikkert er i orden, så er der vel kun jordforbindelsen tilbage :neutral:

Jeg var selv med ude forleden dag og lede efter en buk, som en anden havde skudt. Det var i noget høj græs og selvom kuglen sad lige gennem begge lunger, så kunne vi ikke finde så meget som en dråbe sweiss. Skytten havde dog selv bukken vælte efter en kort spurt så den var forendt. Da vi så efter lang tids eftersøgen finder bukken, prøver jeg at gå tilbage mod skudstedet for at finde sweiss. Jeg finder kun virkeligt små dråber (knappenålhoved størrelse) og ganske lidt strygesweiss.
Jeg forstår ikke, at folk gider at gå og lede efter et dyr, der er skudt på, hvad har man en hund til?
Det er klart nemmere hvis man har en hund til rådighed, vi har jo et fantastisk system i Danmark hvor man faktisk kan ringe efter en hvis man kommer i sådan en situation, hver gang jeg fortæller om dette setup til mine jagt kammerater i udlandet, bliver de altid mødt med en hvis skepsis, de har svært ved at tror at det er sat så godt i system :mrgreen:

Men har jeg skudt og ramt et dyr og det flytter sig mere en et par hundrede meter, lader jeg det være og kommer igen næste dag i stedet for at jagte det gennem skoven, men finde det vil jeg om så jeg skal bruge hele næste dag !!
Holmux

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 486
Tilmeldt: 15. aug 2012, 17:20
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 159 times
Been thanked: 20 times

Re: Sv: Bukkejagt 2013.

Indlæg af KXE » 1. jun 2013, 07:16

Skød en mårhund her til morgen.
Har desværre ikke fået nogen buk endnu.

Billede

Brugeravatar
Guns&Tits
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 564
Tilmeldt: 19. nov 2008, 19:17
Interesser: ........
Geografisk sted: ........
Geografisk sted: ..........
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Sv: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Guns&Tits » 1. jun 2013, 08:52

KXE skrev:Skød en mårhund her til morgen.
Har desværre ikke fået nogen buk endnu.

Billede
Tager hatten af og bukker for dig :rock: husk at melde den. Vi har dem på vores jagt men ingen skudt endnu
..........

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 486
Tilmeldt: 15. aug 2012, 17:20
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 159 times
Been thanked: 20 times

Re: Sv: Bukkejagt 2013.

Indlæg af KXE » 1. jun 2013, 09:22

Guns&Tits skrev: Tager hatten af og bukker for dig :rock: husk at melde den. Vi har dem på vores jagt men ingen skudt endnu
Takker. Den er "anmeldt" :mrgreen:

Buffe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 28. jul 2007, 21:56
Interesser: jagt
Geografisk sted: vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Buffe » 1. jun 2013, 10:02

stort tillykke med mårhunden..

Det er da stort, at skyde sådan en..

Nu må vi heldigvis også regulere ræveunger fra idag.

Knæk og bræk.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af TheDarkSide » 1. jun 2013, 10:44

Gråskæg skrev:
TheDarkSide skrev:@buffe
Det var da træls.. Men hvis riffel og kikkert er i orden, så er der vel kun jordforbindelsen tilbage :neutral:

Jeg var selv med ude forleden dag og lede efter en buk, som en anden havde skudt. Det var i noget høj græs og selvom kuglen sad lige gennem begge lunger, så kunne vi ikke finde så meget som en dråbe sweiss. Skytten havde dog selv bukken vælte efter en kort spurt så den var forendt. Da vi så efter lang tids eftersøgen finder bukken, prøver jeg at gå tilbage mod skudstedet for at finde sweiss. Jeg finder kun virkeligt små dråber (knappenålhoved størrelse) og ganske lidt strygesweiss.
Jeg forstår ikke, at folk gider at gå og lede efter et dyr, der er skudt på, hvad har man en hund til?
Nu har ingen af os desværre hund, men da skytten så bukken gå ned og blive der, så mente vi, at den burde være til at finde..

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Great Dane » 1. jun 2013, 13:07

KXE - Tak for indsatsen mod mårhunden, det er sådan de skal have det :razz:

Knæk og bræk med bukken
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Caspar
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 203
Tilmeldt: 18. apr 2011, 11:50
Interesser: bukkejagt, og riffel jagt..
Geografisk sted: hillerød
Has thanked: 9 times
Been thanked: 13 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Caspar » 1. jun 2013, 19:07

ImageUploadedByTapatalk1370106169.564962.jpg
ImageUploadedByTapatalk1370106169.564962.jpg (79.94 KiB) Vist 5081 gange
ImageUploadedByTapatalk1370106184.751093.jpg
ImageUploadedByTapatalk1370106184.751093.jpg (51.97 KiB) Vist 5081 gange
Fik ham her i morges.. Første stykke vildt med min nye riffel.. Skudafstand ca 40m skudt med RWS KS i 9,7g i kaliber 270win. Så faktisk 2 andre bukke i morges, hvor den ene var en ret høj seksender, tar ud næste weekend og se om ham skal skånes til om et par år, eller om han også skal i fryseren..:-)

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af 308 W » 1. jun 2013, 23:48

Tillykke med ham. Godt ammunition valg.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk4 Beta

Brugeravatar
Caspar
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 203
Tilmeldt: 18. apr 2011, 11:50
Interesser: bukkejagt, og riffel jagt..
Geografisk sted: hillerød
Has thanked: 9 times
Been thanked: 13 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Caspar » 2. jun 2013, 17:36

Fik ramt skulder knoglen på bagsiden, så det modsatte forløb var stort set skudt af.. Så ved ikke om det var uheld, eller om jeg skal finde en lidt mindre ekspanderene kugle til råvildtet..:-/

Brugeravatar
Langebo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. nov 2005, 16:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 24 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Langebo » 2. jun 2013, 19:38

Holmlux
Hvis du benytter den metode med at vente osv i Danmark bør du nok kaste et bilk i jagt loven ,og se hvad der står om eftersøgning af anskudt vildt.

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Holmux » 2. jun 2013, 20:17

Langebo skrev:Holmlux
Hvis du benytter den metode med at vente osv i Danmark bør du nok kaste et bilk i jagt loven ,og se hvad der står om eftersøgning af anskudt vildt.
Ja, jeg ved godt den teknik ikke er brugt her hjemme, men det er et trick jeg har lært specielt når vi er i meget åben terræn og eller hvis det er første gang jeg jager et nyt sted, det er ikke super hvis man selv fare vild :giggle:
Holmux

Brugeravatar
Langebo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. nov 2005, 16:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 24 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Langebo » 2. jun 2013, 21:19

Nej den er ikke meget brugt i Dk

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=13105

og løsningen man bruger i DK
http://www.schweiss.dk/

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Bukkejagt 2013.

Indlæg af 308 W » 2. jun 2013, 22:43

Caspar skrev:Fik ramt skulder knoglen på bagsiden, så det modsatte forløb var stort set skudt af.. Så ved ikke om det var uheld, eller om jeg skal finde en lidt mindre ekspanderene kugle til råvildtet..:-/
Jeg har haft samme oplevelse med ks, de er alle dog gået ned i knaldet, på nær en, der tumlede 4 meter ;-)

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk4 Beta

Brugeravatar
Caspar
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 203
Tilmeldt: 18. apr 2011, 11:50
Interesser: bukkejagt, og riffel jagt..
Geografisk sted: hillerød
Has thanked: 9 times
Been thanked: 13 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Caspar » 2. jun 2013, 23:12

308 W skrev:
Caspar skrev:Fik ramt skulder knoglen på bagsiden, så det modsatte forløb var stort set skudt af.. Så ved ikke om det var uheld, eller om jeg skal finde en lidt mindre ekspanderene kugle til råvildtet..:-/
Jeg har haft samme oplevelse med ks, de er alle dog gået ned i knaldet, på nær en, der tumlede 4 meter ;-)

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk4 Beta
Det er også det vigtigste.. Så om der ryger en forbov, er vel til at leve med..;-)

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Holmux » 2. jun 2013, 23:45

Langebo skrev:Nej den er ikke meget brugt i Dk

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=13105

og løsningen man bruger i DK
http://www.schweiss.dk/
Helt sikkert den bedste løsning at få sit bytte med hjem med det samme, den fantastiske ordning vi har i DK er meget speciel og en vi skal være stolte af :numberone:
Den fungere perfekt til det vildt vi finder i Danmark, men ved større vildt der skydes hen under aftenen kan det godt være en fordel at lade byttet lægge sig og sove ind, inden man drager ud og henter det.
Jeg har kun brugt denne metode på vildsvin jeg har skudt sent om aftenen eller om natten og med stor succes :mrgreen:
Holmux

Highlander
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 27. jun 2006, 12:00
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 5 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Highlander » 3. jun 2013, 12:23

Holmux skrev:
Langebo skrev:Nej den er ikke meget brugt i Dk

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=13105

og løsningen man bruger i DK
http://www.schweiss.dk/
Helt sikkert den bedste løsning at få sit bytte med hjem med det samme, den fantastiske ordning vi har i DK er meget speciel og en vi skal være stolte af :numberone:
Den fungere perfekt til det vildt vi finder i Danmark, men ved større vildt der skydes hen under aftenen kan det godt være en fordel at lade byttet lægge sig og sove ind, inden man drager ud og henter det.
Jeg har kun brugt denne metode på vildsvin jeg har skudt sent om aftenen eller om natten og med stor succes :mrgreen:


Hvordan er kødet på et svin hvis det har lagt natten over ?
Selv hvis det er pænt koldt vil kødet vel blive surt hvis man ikke får indvoldene ud og kødet afkølet ?
Alting skal prøves 1 gang...nogle ting skal kun prøves 1 gang...

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af SHR 30.06 » 3. jun 2013, 16:01

SHR 30.06 skrev:Torsdag står den på 3 dages bukkejagt i det sydlige Slovakiet og jeg håber at der kan fremvises lidt flere billeder når jeg er tilbage fra den tur. Måske endda en gris eller to hvis jeg er heldig :krydsser:
Så er jeg tilbage på pinden efter 3 dages jagt 5 km fra den Slovakisk/ungarske Grænse. Det var et par spændende dage hvor jeg især så meget dåvildt. Skal jeg nogensinde på en decideret dåhjortejagt så vil det bestemt indgå i overvejelserne at tage dertil.

Resultatet blev en fin regulær buk på 384gram og en Keiler med 16 cm bisser. Derudover fik jeg nej til at skyde på 6 bukke der var for unge. Så hatten af for god vildtforvaltning.

Jeg kan supplere med at de begge blev nedlagt af en 202 i kaliber 308win med en 10,7g Hornady Interbond. Begge faldt på pletten. Bukken pga et højt bladskud og ornen pga akut hovedpine.
Jagten var arrangeret direkte med en lokal der havde gode forbindelser.

Nu er min bukkejagt overstået for i år. Så er det bare at se frem til 1 september med store forventninger. Så må vi se om de for en gangs skyld kan blive indfriet :mrgreen:
Vedhæftede filer
Buk 2.JPG
Buk 2.JPG (41.08 KiB) Vist 4710 gange
Final.JPG
Final.JPG (88.92 KiB) Vist 4710 gange
Gris.JPG
Gris.JPG (44.97 KiB) Vist 4710 gange
Buk 1.JPG
Buk 1.JPG (39.15 KiB) Vist 4710 gange
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Memphis » 3. jun 2013, 18:30

Så endelig en buk på vores revir efter mange jagter hvor jeg måtte nøjes med at se kron- og dådyr.

Det var efter lukketid og jeg var på vej ned af en markvej til bilen (stadig med sløring på hovedet), da jeg ser en bevægelse ud af øjenkrogen. Et dyr springer og forsvinder ind i noget buskas og jeg spejder, rykker frem, kikker med kikkerten for at finde den. Satans er det sluppet væk uden at jeg så om det var en buk? Rykker lidt mere frem og ser så den står på markvejen med hovedet inde i en busk der ryster. "BUUUUK" tænker jeg. Den tager så hovedet ud og begynder at lunte ned mod min bil væk fra mig. Det så meget ud til at den kun havde en stang. Jeg følger efter den, men mister den i et sving. Jeg går så ned til bilen og kører forbi stykket der løber parallelt med markvejen. Der er han minsandten på vej over marken, han stirrer på mig og forvinder så ind i bevoksningen på den anden side af marken. Jeg overnatter i vores jagtstue mens jeg bytter om på hvilket tårn jeg skal sidde i næste morgen for at tage højde for aftenens oplevelse.

Kommer i tårnet 30 min før solopgang og sidder stille og roligt. Fra øst kommer der ned langs det fjerne hegn 2 kronhinder jeg så dagen før (Nok de samme, måske). Mens jeg kikker på dem bliver de pludselige forskrækket og flytter sig hurtigt ind mod hegnet. Jeg er lidt undrende da jeg sidder stille og i god vind. Jeg kikker så ned af marken og der kommer den satans frække buk fræsende i røven på en rå med 100 km i timen. Det er lige før de løber ind i de 2 kronhinder men forsætter forbi og ind i skoven der hvor der på premieredagen blev skudt en lille 6 ender.

Jeg er overbevist om at den her lille flab har overtaget den ældre buks rå og område. Han har bare det problem at nu kender jeg hans rute, dame og tendenser. Har stadig 1½ måned til at give ham en kugle.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af YoungDane » 4. jun 2013, 11:28

Ja, men man kunne også lade den lille buk gå, og så finde en anden, og større. Der er 1 1/2 måned til det projekt...

Men det er jo op til en selv, hvordan man forvalter sit råvildt, dog i tæt samarbejde med naboerne for langt de fleste af os. (Os -som i vi der ikke er så heldige at eje en milliard hektar)

Og jeg er ikke hellig, hvis man vil skyde den lille buk, så skal man bare gøre det. Det kan være en lige så god jagtoplevelse, og kødet kan endda være endnu bedre end på den gamle. Jeg har bare så svært ved at gøre det, når den går rundt der, og er så uklog, naiv overfor den fremmede "busk" der er dukket op lige indenfor sikker skudafstand. Når jeg så er der, så gider jeg ikke skyde den, udfordringen er bare ikke stor nok, jeg vil hellere skyde den store. Ofte sker det så, ca. hvert andet år, at jeg aldrig får skudt en sommerbuk. Men jeg overlever alligevel.

I år er min fryser dog tom, så nu har jeg besluttet mig for, at jeg skal skyde en buk. Der er 1 1/2 måneds tid tilbage, og jeg tror godt jeg kan gøre det. Altså, jeg har været ude 5 gange og set 7 bukke. Men den rigtige var der ikke. Den er med på vildtkameraet, men jeg kan jo ikke se på kødet i fryseren, om den er stor eller lille, og lige nu mangler jeg kødet...

Argh, det er ene luksusproblemer jeg døjer med :giggle:

Fortsat knæk og bræk! Jeg tager op efter knopbukken i aften :blink:

Brugeravatar
Boban
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 337
Tilmeldt: 16. maj 2011, 14:02
Interesser: Riffeljagt på Bukke og svin
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 34 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Boban » 4. jun 2013, 13:08

YoungDane skrev:Ja, men man kunne også lade den lille buk gå, og så finde en anden, og større. Der er 1 1/2 måned til det projekt...

Men det er jo op til en selv, hvordan man forvalter sit råvildt, dog i tæt samarbejde med naboerne for langt de fleste af os. (Os -som i vi der ikke er så heldige at eje en milliard hektar)

Og jeg er ikke hellig, hvis man vil skyde den lille buk, så skal man bare gøre det. Det kan være en lige så god jagtoplevelse, og kødet kan endda være endnu bedre end på den gamle. Jeg har bare så svært ved at gøre det, når den går rundt der, og er så uklog, naiv overfor den fremmede "busk" der er dukket op lige indenfor sikker skudafstand. Når jeg så er der, så gider jeg ikke skyde den, udfordringen er bare ikke stor nok, jeg vil hellere skyde den store. Ofte sker det så, ca. hvert andet år, at jeg aldrig får skudt en sommerbuk. Men jeg overlever alligevel.

I år er min fryser dog tom, så nu har jeg besluttet mig for, at jeg skal skyde en buk. Der er 1 1/2 måneds tid tilbage, og jeg tror godt jeg kan gøre det. Altså, jeg har været ude 5 gange og set 7 bukke. Men den rigtige var der ikke. Den er med på vildtkameraet, men jeg kan jo ikke se på kødet i fryseren, om den er stor eller lille, og lige nu mangler jeg kødet...

Argh, det er ene luksusproblemer jeg døjer med :giggle:

Fortsat knæk og bræk! Jeg tager op efter knopbukken i aften :blink:
At skyde knopbukken er i mine øjne god afskydningspolitik :thumbup: men det kan tit være svært at argumentere imod at en jæger vil skyde en "lille" buk men hvis man er en del af et konsortie så har man som oftest betalt for at skyde 1 eller 2 forårs/sommerbukke og skyder man ikke nogen så er der sikkert en anden fra konsortiet der skyder den, med mindre man freder de små lovende bukke.
Mvh Michael

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Bukkejagt 2013.

Indlæg af Memphis » 5. jun 2013, 01:06

Memphis skrev:Så endelig en buk på vores revir efter mange jagter hvor jeg måtte nøjes med at se kron- og dådyr.

Det var efter lukketid og jeg var på vej ned af en markvej til bilen (stadig med sløring på hovedet), da jeg ser en bevægelse ud af øjenkrogen. Et dyr springer og forsvinder ind i noget buskas og jeg spejder, rykker frem, kikker med kikkerten for at finde den. Satans er det sluppet væk uden at jeg så om det var en buk? Rykker lidt mere frem og ser så den står på markvejen med hovedet inde i en busk der ryster. "BUUUUK" tænker jeg. Den tager så hovedet ud og begynder at lunte ned mod min bil væk fra mig. Det så meget ud til at den kun havde en stang. Jeg følger efter den, men mister den i et sving. Jeg går så ned til bilen og kører forbi stykket der løber parallelt med markvejen. Der er han minsandten på vej over marken, han stirrer på mig og forvinder så ind i bevoksningen på den anden side af marken. Jeg overnatter i vores jagtstue mens jeg bytter om på hvilket tårn jeg skal sidde i næste morgen for at tage højde for aftenens oplevelse.

Kommer i tårnet 30 min før solopgang og sidder stille og roligt. Fra øst kommer der ned langs det fjerne hegn 2 kronhinder jeg så dagen før (Nok de samme, måske). Mens jeg kikker på dem bliver de pludselige forskrækket og flytter sig hurtigt ind mod hegnet. Jeg er lidt undrende da jeg sidder stille og i god vind. Jeg kikker så ned af marken og der kommer den satans frække buk fræsende i røven på en rå med 100 km i timen. Det er lige før de løber ind i de 2 kronhinder men forsætter forbi og ind i skoven der hvor der på premieredagen blev skudt en lille 6 ender.

Jeg er overbevist om at den her lille flab har overtaget den ældre buks rå og område. Han har bare det problem at nu kender jeg hans rute, dame og tendenser. Har stadig 1½ måned til at give ham en kugle.
Historien fortsætter.

Er lige kommet hjem fra en noget begivenhedsrig aften og er fuldstændig flad. Dog skal der lige berettes herinde inden jeg ligger mig til at sove.

Her til aften var det planen at sætte mig i det samme tårn som jeg har beskrevet tidligere for at se om jeg ikke kunne få ram på den buk jeg så her den anden dag. Jeg purcher stille og rolig på plads i mit tårn og er klar klokken ca. 19.30. På tværs af marken ser jeg kort 2 råer som går og esser i skovbrynet omkring 300 meter fra mig. Efter lidt tid kan jeg høre rumsteren i buskaset bag mig. Jeg drejer hovedet så meget jeg kan og ser til min forundring en kronhind og kalv omkring 20 meter fra mig. De går og nyder de skud der er på træerne i en stund og så dør lydene ud.

Klokken bliver omkring 20:30 da en sød lille rå kommer løbende op af skovbrynet på min side af marken. Hun går stille og roligt og esser omkring 85 meter fra mig i omkring 20 minutter, da hun pludselig kikker op. Ud mellem mig og hende træder kronkalven fra før, i fuld bredside omkring 5 meter fra mig. Den går så over marken og slutter sig til sin mor der var kommet ud bag mig. Samtidig leger 2 lam på den anden side af marken.

Råen kommer så ind på under 3 meter af mit tårn før den får vind af mig og løber over marken. Nu er klokken ved at være 21:30 og jeg håber at bukken er tidligere ude i dag end i weekenden og at han vil følge i råens fodspor. Minsandten om det så ikke er rent faktisk hvad der sker. Han kommer af samme spor og går og nusser rundt hvor hun tidligere gik i 20 minutter. Mit adrenalin skyder i vejret og jeg sikrer mig fibrilsk med min håndkikkert at der nu også er 2 stænger på hovedet. Den er god nok det er ham. Jeg prøver at få ro på mit åndedræt og husker at en af de ældre konsortiemedlemmer fortalte mig at når jeg får chancen skal jeg skyde. Ikke vente på den perfekte situation, da den aldrig opstår. Jeg siger til mig selv at når han løfter hovedet så skyder du. Han rejser sig og jeg sender kuglen af sted.

Bukken løber direkte ind i skoven og jeg tænker med det samme, du ramte ikke. Du ramte helt ved siden af. Må have rykket aftrækket.

Jeg venter i tårnet i 5 minutter og går så de 85 meter ned til skudstedet hvor der er lungesvejs. Puhaaa hvad skal jeg gøre nu. Der er et andet meget erfarent medlem på reviret og jeg sender ham en sms. Så tænker jeg at jeg fanme godt selv kan følge det blodspor (Selv om jeg nok burde have ladt vær) og jeg sætter sigtet på mindst forstørrelse og følger sporet som er stærkt med godt blodstænk på brændenellerne. Efter ca. 35 meter finder jeg ham med udgangshullet op ad. Han er en spidsbuk med en lille forgrening på hans ene stang men med en god vægt.

En følelse af totalt lykke kommer over mig og jeg ringer straks til min kæreste og råber "JEG HAR SKUDT EN BUK!"

Min første buk (Første stykke klovbærende nogensinde), skudt i dobbelt lungeskud med min 308WIN Sako 85 Bavarian klokken 21:45 på 85 meter med en flugtafstand på 35 meter. Kuglen var en Norma Oryx 180 grains.

Hold nu kæft det her jagt er pisse fedt.

Billede

Besvar