Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af Memphis » 11. mar 2013, 14:59

Lå og tænkte på bukkejagten da jeg skulle sove i aftes og de erfaringer jeg har gjort mig med de begrænsede mængder af riffeljagt jeg har været på hidtil. En ting jeg p.t ikke har fokuseret så meget på er hvorledes man som jæger kan / bør skjule sin fært for at optimere sine chancer for at få vildt for. Især da jeg var på elgjagt burde jeg måske have gjort mere for at skjule min tilstedeværelse gennem luften.

Det er jo ikke altid man kan skifte plads for at få vinden i mod sig. Eller dyrene kan komme bagfra ens position.


Som udgangspunkt er der vel 2 ting man bør fokusere på.

1. At ens udstyr som man har med indeholder så lidt fært som muligt

Hvorledes begiver I jer af sted med dette? Vasker I jeres jagttøj i allergivenligt vaskemiddel? Opbevarer i det i lufttætte poser til I skal på jagt?


2. Ens kropsduft som sved og bakterier

Vasker I jer inden i tager på jagt i allergivenligt / fært-frit sæbe og bruger ligeledes en deodorant?

Medbringer I en Fært-Block spray som i sprøjter jeres tøj, sko, hat, handsker, våben med inden i begiver jer ind på jeres revir? Eller hvis I begynder at svede?


3. Hvordan ser i på rygning / spisning når man sidder i tårn eller lignende



Kan i anbefale nogle produkter til sløring af sin fært, som er til at få fat i som dansker og til fornuftige priser?

Overvejer stærkt at købe en fært-block spray til bukkejagten.

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af Cobolt » 11. mar 2013, 16:01

Det er vist næsten et emne der kan startes religionskrig om. Ligesom riffelvalg.

På riffeljagt har jeg aldrig bekymret mig om grejets og tøjet lugt. Og det passer så alligevel ikke helt, for jagttøjet bliver ikke vasket. Det bliver luftet meget grundigt. Enkelt dele er blevet vasket i en vaskebalje uden vaskemiddel, hvis man har været faldet i en mudderpøl eller noget. Bruger ikke deodorant under riffeljagt.
På buejagt er jeg mere "hysterisk". Der tager jeg bad uden sæbe eller shampoo inden jagten, og så det uvaskede jagttøj på. Ingen brug af deo. eller andre produkter (hårvoks, håndcreme, osv.)

Det vigtigste er efter min mening dog at man sidder 100% stille, så skal chancerne nok komme. Af samme grund ser jeg rygning (lugt og bevægelse) og madpakker, som noget skidt noget under selv jagten. Det kan vente til efter jagten.

Mener bla. Medalist laver noget tøj der blocker de lugte man nu skulle usende. Om det virker aner jeg ikke, men det er der nok andre her på forum der ved.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af HappyNanoq » 11. mar 2013, 16:27

En stor del af ens kropslugt stammer også fra udåndingen.
Så derfor har jeg lidt på forhånd opgivet at investere i alskens tøj og spray der efter sigende kan fjerne/maskere kropslugt.

Jeg nøjes med at have eventuel vind med i tankerne, i placeringen i såten og placerer mig altid med vinden/brisen imod mig.

Har sjældent madpakker eller andet med, men sørger for at være toppet lidt op inden jagten går ind - samt have pisset af m.v. så dét ikke går hen og bliver et problem heller.

Det virker ganske fortrinligt - low tech, men hvad, det virkede for far og farfar m.v.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af Froe » 11. mar 2013, 16:43

Jeg gør intet for at skjule mine "dufte" når jeg sidder i tårn. Jeg ryger smøger, æder chokoladekiks, og drikker kaffe. Og medmindre det er en tidlig morgenjagt hvor jeg er for doven til at stå op i god tid, så bader jeg som altid. Og jeg skyder ikke mindre af den grund! Det ved jeg fordi min svigerfar som går på jagt samme sted, ikke skyder mere end mig - Og han er af den anden skole.
Dixi !

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 874
Tilmeldt: 7. nov 2010, 14:16
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Søborg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 47 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af JPedersen » 11. mar 2013, 17:04

tænker slet ikke over det, har flere gange siddet i et tårn hvor råvildtet, fasaner harer og ræv har været få meter fra tårnet.
det er vel og mærket efter en lang dags arbejde, svedigt undertøj osv.

har prøvet flere gange hvor råvildtet kigger op på mig, men hvis jeg bare sidder stille, æder de videre uden nogen former for frygt.
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af TheDarkSide » 11. mar 2013, 18:47

Ens fært falder ikke til jorden som en sten når man sidder i et tårn. Det er i hvert fald min opfattelse. I et tårn er det ikke min erfaring at vildtet lugter en på samme måde, som hvis man sad på jorden. I et tårn kan man også sidde og skramle rundt med madpakker kaffekander og andet udstyr uden at vildtet flygter pga. det. Klovvildt kigger altid på jorden og ikke op ad. Hvis man sidder og bevæger sig meget uroligt kan vildtet selvfølgelig godt registrere det, men jagt fra tårn stiller ikke særligt store krav om sløring.
Jeg sidder næsten altid på jorden og der kan man virkelig se hvad vinden gør. Jeg havde forleden to lam inde på 5 meters afstand og de kom mod mig i sidevind. Da de passerer mig (og dermed kommer i vinden) begynder de pludselig at åbne spejlet og sikre op i vinden og så løbe væk fra mig. De kiggede på intet tidpunkt direkte på mig, selvom jeg bare sad bag et par visne småbuske i alm. lysegrønt jagttøj. Jeg kunne aldrig finde på at købe fært-dæmpende midler. Det ville ødelægge noget af spændingen i en pürsch. Jeg foretrækker jagt med bare en kniv og riffel, som eneste udstyr. Men jeg er heller ikke god til at sidde stille i flere timer, så jeg bevæger mig gerne en del.. Jeg ville aldrig nogensinde spise på riffeljagt, da jeg så ikke kan have al fokus rettet mod hvad der sker rundt om mig.

Jeg gør intet for at undgå fært. Jeg vasker af og til mit jagttøj med sæbe osv. Jeg bruger aldrig deodorant. Jeg gør derimod alt hvad jeg kan for at undgå at vildtet kan lugte mig. Kan jeg ikke det, så har vildtet "vundet" den runde. Det skal jo heller ikke blive for nemt :blink:
:razz:

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af Mannlicher 308 » 11. mar 2013, 20:34

Vindretning, vindretning og så endelig vindretning.

Til vindsiden kan du både prutte, bøvse og være nyvasket (OK drop duftevand i "scoreaften" mængder), i læsiden vil de lugte dig under alle omstændigheder. Et godt højt tårn vil dog ofte føre fært hen over vildtet, men du har stadigvæk sat fært på vej hen til og op i tårnet. En omhyggeligt valgt fremrykkevej til tårnet er derfor meget vigtig.

Uanset vindretning så drejer det sig om at sidde stille i et tårn, selv råvildt kan straks se en jæger, der hele tiden bevæger sig i tårnet, lige skal kigge ud over kanten eller klø sig i håret.

På pürsch kan man næsten ikke bevæge sig langsomt nok. "Pürsch gehen ist Pürsch stehen" som de siger sydpå.

Selvfølgelig kan man reducere den fært man sætter ved ikke at dufte for "unaturligt" og for kraftigt, men det er min oplevelse, at det gør en ubetydelig forskel. Hvis du vil undgå at sætte fært, skal du først og fremmest holde vejret...

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af Memphis » 11. mar 2013, 23:56

Det var da en god gang blandede svar.

I forhold til at sidde i et tårn, som jeg vil komme til størstedelen af tiden jeg er på jagt i mit konsortie, så er det ikke altid muligt at komme til at sidde optimalt i forhold til vindretning. F.eks. på premieredagene er alle tårne forudfordelt og jeg kan ikke bare skifte til et andet tårn fordi vinden ikke passer i forhold til tårnets placering. I sådan en situation kunne en Scent-Block spray jo være fin at eksperimentere med selv om jeg naturligvis også ånder (Det bliver jeg sgu nødt til) også i forhold til at ikke efterlade sig et spor på jorden når man begiver sig hen til tårnet.

Jeg vil dog prøve at eksperimentere lidt med at bade inden jeg begiver mig på jagt med allergi-fri produkter og undlade deodorant, parfume etc. etc.

Vil også sikre mig at mit jagttøj er vasket med allergi-fri produkter der ikke indeholder parfume eller lignende og ikke har fået lugt fra madlavning i køkkenet.

Jeg er helt med på at sidde stille på post, dog bliver man jo nødt til at dreje hovedet rundt for at scoute en gang i mellem, eller have håndkikkerten op for at se noget nærmere an.

Spisning, rygning og tisning må foregå inden og efter jagten.

Så vil jeg også prøve at købe mig en spray som jeg vil bruge på mit jagttøj når jeg begiver mig fra bilen til tårnet. Nogen der har hørt om nogle produkter. Ellers må jeg selv lede lidt efter hvad de tossede amerikanere bruger.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af Rahan » 12. mar 2013, 06:22

Den billigste måde, hvis du absolut vil sløre din fært, det er hundemetoden !

Du skal ned og rulle dig i noget lort :getout:

Go jagt :biggrin:

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af Lerche » 12. mar 2013, 08:14

jeg tror ikke så meget på fært men mere din beklædning de er meget mere følsomme på lyd

bomuld er altid godt da dette ikke give lyd fra sig når man bevæger sig

fært er nok kun bue jæger der kan få rigtig gavn af men de skal os lidt tæt på dyret jo
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af Boldsen » 12. mar 2013, 08:43

Nu har du jo været med mig ude et par gange. Det er nogle gode overvejelser du gør dig, MEN det kan også blive for high-tec i min verden. Fært-blokker gider jeg personligt ikke sprede ud over det hele og sprøjte alle mine fodspor. Så kan det dælme tage lang tid og komme på post, og man kommer nok heller ikke mere lydløst frem.
Mit jagttøj bliver vasket når det er beskidt, og det er sjælendt jeg går i bad inden jeg tager riflen og går på anstand/pürch - jeg kommer jo nok til at svede og lugte lidt derude :giggle:
Jeg har set jagttøj der gør dig "fært neutral" - og det virker da smart, men jeg vil hellere have at det er lydløst, varmt, mygge tæt og i de rigtige farver.

Problemet med at du ikke kan skifte hochsitze i dit konsortie til bukkepremiereren kan jeg sagtes se det trælse i, men bukken kan lige så nemt komme fra en helt anden vinkel. Og desuden har jeg, og andre, set dyr (råvildt og ræv) krydse ens spor.
Mad, drikkelse og andet fis hører ikke hjemme i min hochsitz - det gør at min fokus sidder et andet sted, og det skal den ikke være. Den skal være 100% på jagten, men jeg kan tilgengæls godt sidde og hviske lidt ind i en walkie talkie. Mht. Walkie Talkies, såskal man ikke snakke for højt, have den på whisper-mode og det kan sagtens lade sig gre at snakke i den ig have dyr gående foran sig (men igen - tænk på vindretningen, lyden vil være højere for dyret hvis vinden kommer fra mig og ind i snuden på dyret.

Jeg kan ikke blive ved med at vende tilbage til den fært-blokker, fordi vi overdynger os selv med myggespray når vi er i Sverige. Der skal virkelig bruges meget fært-blokker for at få den lugt væk. Og hvad gør man så med myggene:what:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 874
Tilmeldt: 7. nov 2010, 14:16
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Søborg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 47 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af JPedersen » 12. mar 2013, 11:17

Dem der har tænkt sig, at vaske deres jakke og bukser, skal huske at bruge noget specielt flydende vaskemiddel til membrantøj, da almindeligt vaskepulver ødelægger membranen.
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af Niisa » 13. mar 2013, 01:03

Halløj!

Jeg er meget ops på vinden, når jeg skal på plads i et tårn, jeg går gerne en omvej i pürch tempo for at komme på plads. når jeg så sidder i tårnet er det min erfaring at ens fært stiger opad, består jo som regel af varmere luft.


Jeg talte for et stykke tid siden med en som mente, at optisk hvidt/blånelse, i vaske pulver, kunne gøre ens fine bliv væk ude i skoven jagttøj selvlysene blåt i en hjorts øjne.
De kære bambiers syn skulle stort set være sort/hvid, men blå skulle de også kunne se http://da.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5nelsese.

er der nogen der ved noget!!? jeg har været omkring google.
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af Memphis » 13. mar 2013, 07:34

Hej Niisa.

Prøv at se den her video Han kommer enormt mange ting omkring og han snakker blandt andet en del om vaskepulver og tøjvask af ens jagttøj. Omend han er meget meget grundig vedrørende hans fært, grænsende til det skøre, så har han nogle spændende tanker og bemærkninger.

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 646
Tilmeldt: 3. nov 2006, 12:03
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af Frank P » 13. mar 2013, 07:38

Jeg har aldrig vasket mit yder jagttøj og vil ikke anbefale det, allerhøjest en afbørstning...
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af Memphis » 13. mar 2013, 07:44

Frank P skrev:Jeg har aldrig vasket mit yder jagttøj og vil ikke anbefale det, allerhøjest en afbørstning...
På grund af afblegningen / blåningen af tøjet Frank? Eller af hvilken grund?

Brugeravatar
MaybeNotBob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 19. okt 2011, 10:42
Interesser: Jagt, fiskeri og hiking
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 7 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af MaybeNotBob » 13. mar 2013, 08:35

Hvis nogen absolut vil vaske deres jagttøj, så sørg for at bruge et vaskemiddel, der neutraliserer UV-partikler (dem som lyser op når du stiller dig under en UV-lampe), dette kan fås ved de fleste sports- og jagtforretninger, samt i nogle dagligvarebutikker. Almindelige vaskemidler neutraliserer ikke og kan ofte virke fremhævende på UV-partiklerne (som dit jagttøj bliver forurenet med i vaskemaskinen, da der med garanti, vil sidde rester efter det tøj der tidligere har været i), og disse partikler, kan hjortevildt se, så du vil komme til at ligne en selvlysende blå mand i deres øjne. Dette er også ofte problemet med de billigste mærker af jagttøj, da de ikke er lavet i materialer der er garanteret UV-rene.
Det er ikke nødvendigvis et problem, at ligne en selvlysende blå mand, men det stiller store krav, til din dækning, eller at du sidder 100% stille.


Edit: stavebøf

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 646
Tilmeldt: 3. nov 2006, 12:03
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af Frank P » 13. mar 2013, 11:18

Memphis skrev:
Frank P skrev:Jeg har aldrig vasket mit yder jagttøj og vil ikke anbefale det, allerhøjest en afbørstning...
På grund af afblegningen / blåningen af tøjet Frank? Eller af hvilken grund?
Pga. imprægnering af mine ordinære camo. bukser + at mine drivbukser er i læder, så der bruger jeg en karklud. Jeg imprægnere mine oilskindsting en gang om året, og de luftes godt igennem.
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af Niisa » 14. mar 2013, 00:10

Halløj!

Havde lige fat i min uv lygte, den måtte jo kunne give svaret!, intet selvlysene jagttøj :eek:huskede også gule skydebriller med uv beskyttlse!

tog lige en runde i hytten, der var en som havde strintet ved siden af ude på lokummet :shame: sådan en lygte er også go til kropsvækser.

Nu står den på rengøring. :oops:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af Boldsen » 14. mar 2013, 07:35

Niisa skrev:Halløj!

Havde lige fat i min uv lygte, den måtte jo kunne give svaret!, intet selvlysene jagttøj :eek:huskede også gule skydebriller med uv beskyttlse!

tog lige en runde i hytten, der var en som havde strintet ved siden af ude på lokummet :shame: sådan en lygte er også go til kropsvækser.

Nu står den på rengøring. :oops:

Prøv sengen/madrassen :puke:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af LFuppen » 14. mar 2013, 21:51

Hvordan skjuler I jeres fært på jagt ?

Lad være med at gå i bad i 14 dage og af sig selv komme til at lugte af et ....... SVIN :fun:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvordan skjuler I jeres fært på jagt?

Indlæg af Schønning » 17. mar 2013, 19:39

Syntes det lyder som totalt "overkill" at gøre så meget ud af det. Tager hverken den ene eller anden forholdregel mht fært,andet end jeg prøver at sidde i modvind hvis den kan lade sig gøre. Som en anden også skrev,har jeg set dyr både krydse og opholde sig på steder, jeg stort set lige har krydset. Det vigtigste er at kende sit område og så ellers kunne sidde MEGET stille :blink:

Besvar