Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Memphis » 15. feb 2013, 10:23

Hej alle.

Efterhånden som denne tråd har udviklet sig til en regulær guldgrube af gode tips og råd fra de erfarne jægere, har jeg besluttet mig for at opsummere nogle af disse, så de er let tilgængelige for nye læsere. Dette kan dog på ingen måde veje op for at læse hele tråden med alle kommentar og svar, så det kan helt sikkert anbefales.

Tak til de super brugere som har eller vil bidrage til denne tråd.
Guldkorn fra NVF brugere skrev:
Jagttider og regulering

01.09 - 31.01 Jagttid
01.02 - 29.02 Regulering af ræv, hvor denne volder skade på øvrig fauna.
01.06 - 31.08 Regulering af rævehvalpe uden for rævegrave. De må ikke jages ud af graven ved brug af hund eller anden metode.

2014/2015 jagtsæsonen kan komme til at byde på mulighed for at jage rævene 1½ time før og efter solnedgang. Dog kun i forbindelse med reguleringsperioderne, se overstående.

Kilde: naturstyrelsen

Lokkekald

-Tidligt på efterårssæsonen virker angstkald ikke så godt som i januar / februar, da der er rigeligt med føde.
Fugleskrig kan med fordel anvendes tidligt på sæsonen.
-Rævehvalpe kan blive skræmte over for højlydte kald e.g. hareskrig etc. Anvend da musepibe eller lignende.
-Når ræven kommer inden for 100 meter eller lignende skru ned for intensiteten i kaldet eller skift til musepibe/musen med hænderne.
-Musen: Fugt dine løber og lav trutmund og giv derefter luften et trutkys. Resultatet skulle gerne være en fin pivelyd. Alternativt kan musen laves ved suge luft ind mens du presser din hånd mod din mund.
-Når du laver kald som hareskrig der skal simulere et døende dyr, brug de da ikke mere end få gange, da en ræv godt ved at en hare ikke dør mere end én gang.
-Hareskrig kan med fordel bruges på poster tæt på en vej, hvor rævene ved at ofte er trafik-ramte dyr eller ådsler.
-Efter 30-45 minutter på en post med kald, er det tid til at skifte såt.
-Ræven kan kaldes ind fra over 1 km med et lokkekald.
Juster intensiteten i kaldet efterhånden som ræven kommer tættere på. Alternativt skift til musepiben når den er inden for 150 - 100 meter.

Positionering og vindretning

-Bevæg dig lydløst til din post
-Start en ny post med at observere uden at lave nogle lokkekald
-Sid stille
-Når ræven er spottet bevæg der kun når ræven ikke har fokus på dig
-Ræven kommer altid op imod vinden.
-Det er okay at sidde med vinden i ryggen, da ræven højst sandsynligt ville komme bag dig hvis du sidder i modvind.
-Ræve er vanedyr og har faste rutiner og veksler. Hvis du kan identificere dem og placere dig i henhold til dem er der større chance for succes. (Sne hjælper meget på denne process).
-Ræven følge tit levende hegn, åer og grøfter. Placering i henhold til disse vil oftere give pote.
-En nyslået græsmark / høstet kornmark er en magnet for ræve, da den gennemsøger marken for ådsler.
- Husskader/skovskader alarmere ofte når der er predatorer(ræve) i nærheden. Lær at brug den information til din fordel.

Skydning

-Ræven er et mindre mål end en hjort, så træning til mindre mål er essentielt.
-Selv om det er tilladt at bruge fuldkappet(FMJ) ammunition til ræv, anbefaler de fleste at bruge jagtammunition (Blødnæset).

Sløring

-Sløringsmaske og handsker er et must.

Rævehvalpe regulering

-Hvalpene må kun skydes uden for graven og må ikke tvinges ud ved hjælp af hund eller andre metoder.
-Hvalpene kan træffes hele døgnet, morgen, middag og eftermiddag og aften.
-Prøv at lokaliser rævegravene på dit revir inden reguleringssæsonen starter.
-Sæt dig 50 - 100 meter fra graven med god vind.
-Rævehvalpe er ofte meget nysgerrige og uforsigtige hvilket resulterer i gode skudmuligheder.
-Musekald virker optimalt på hvalpe, voldsommere kald vil skræmme dem.
-Afskydning af hvalpe fra en grav, kan resultere i at forældrene flytter hvalpene til en anden lokalisation.




Original post

Hej kære medjægere.

I morgen er jeg så heldig at jeg kan tage på ræveregulering på mit konsorties område, 230 HA fordelt på 5 områder, sammen med en kammerat. Vi er begge 2 novicer i riffeljagt og sandelig også i rævejagt og derfor har vi brug for jeres råd, sådan at vi kan skabe de bedste betingelser for at få en Mikkel på kornet i morgen.

Jagten kommer til at foregå fra skydetårne, dem er der 17 af fordelt på de 5 områder, og vi vil være klar på området når solen står op. Det vil være overskyet omkring en 0-2 grader med en sydvestlig vind.

Jeg har netop købt et Nordik Predator kald fra Mikael Tham og set den dertilhørende DVD "Lokkejagt på ræv".

Mine spørgsmål går på følgende.

1.
I DVD'en siger de, at man bør sidde med vinden i ryggen da ræven KUN ville komme i modvind og derved ville komme bagfra en hvis man sidder i modvind. Det er det stik modsatte af hvad jeg har hørt erfarne jægere sige. Hvad er jeres erfaring til vindposition?

2.
Hvordan ville I placere jer når I er 2 skytter med riffel og ét lokkekald?

3.
Ville I starte med at bruge lokkekaldet straks I er på plads? Og hvor længe ville I blive ved før I skiftede til et andet område?

4.
Jeg havde initialt regnet med at bruge spidsskarp ammunition (Norma Jagtmatch 9.7g) men er blevet stærkt i tvivl om det bare er dumt og jeg i stedet bør bruge min jagt ammunition som er en Norma Oryx 11.7g. Hvad vil I anbefale? Ville Oryxen dele ræven i 2?

5.
Jeg har en sløringsmaske, er den værd at bruge på rævejagt?

Andre tips eller tricks er selvfølgelig også mere en velkomne.

På forhånd tak for jeres input.

Mvh

Thomas
Senest rettet af Memphis 30. aug 2013, 18:03, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af The Yeti » 15. feb 2013, 11:20

Jeg sidder helst med vinden i ryggen, og er godt camoufleret når det er ræven jeg er på jagt efter. Man kommer nemt til at skulle skyde på lidt længere hold - 80-150 meter er ikke usædvanligt. Derfor er det vigtigt at du ved hvor din riffel træffer - ræven er ikke noget særligt stort mål. Derfor skal du kende forskellen på jagt og spidskarp hvis du vil kunne veksle imellem dem.

Når jeg kommer til en ny plads bruger jeg normalt lidt tid på at "mærke" stedet og naturen, så lokker jeg først med lidt musepib eller en lille lokkepibe. Sker der ikke noget inden for 5-10 minutter går jeg over til en pibe med længere rækkevidde og går fra musepib til hareskrig (du kan lave begge dele med den pibe du har). Jeg lokker et par minutter af gangen og holder så en pause. Prøv også at lave fugleskrig.

Sker der ikke noget i løbet af 30-45 minutter overvejer jeg at bytte plads, men nogle gange kommer ræven endnu senere, så ja jeg bytter nok oftes plads for min egen skyld - så sker der noget.

Hvis I er to så sæt jer så i dækker bedre, husk at ræven normalt følger de naturlige ledelinjer - levende hegn vandløb og så videre. Sæt jeg så I ikke danner silhuet. Kan I ikke dække mere ved at dele jer så kan i jo sidde sammen - en lokker og en spotter er en metode jeg flere gange har haft held med. Jeg husker særligt en aften i august hvor min kammerat og jeg lokkede to ræve ind til samme pas. Skønt at sidde der i den lune aften og så have succes med det man laver...

Knæk og bræk.


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Memphis » 15. feb 2013, 11:34

Tak for et kanon indlæg.

Nu har jeg kun øvet mig ganske kort med piben i går, da min naboer gerne ikke skulle blive sindssyge. Jeg synes jeg har svært ved at lave de lyse lyde som musepiv med piben.

Jeg har sat O-ring helt inde ved skæftet og har den hvide membran til at vende op ad. Så sætter jeg munden på så yderligt som muligt og griber fast med tænderne i min undermund om det mest yderligere rille på undersiden og så blæser jeg et kort pust, men synes lyden er dybere end jeg ønsker.

Jeg er ved at lære at manipulere lyden yderligere ved at bruge min hånd for enden af piben og åbne og lukke den hurtigt.

Hvis du har nogle fifs til selve lokkekald teknik må du meget gerne komme med dem. Naturligvis skal jeg øve mig mere, men hvis der var et eller andet grundlæggende..

Mvh

Thomas

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af The Mauer » 15. feb 2013, 11:42

1.
I DVD'en siger de, at man bør sidde med vinden i ryggen da ræven KUN ville komme i modvind og derved ville komme bagfra en hvis man sidder i modvind. Det er det stik modsatte af hvad jeg har hørt erfarne jægere sige. Hvad er jeres erfaring til vindposition?
Hvis de siger det i den dvd så vil jeg rette mig efter det. De der svenske gutter har en enorm erfaring med at lokke ræv.
2.
Hvordan ville I placere jer når I er 2 skytter med riffel og ét lokkekald?
Pas. Det har jeg ikke selv den store erfaring med.
3.
Ville I starte med at bruge lokkekaldet straks I er på plads? Og hvor længe ville I blive ved før I skiftede til et andet område?
Igen pas. Jeg har aldrig selv haft det store held med at lokke ræv ind. Jeg har ellers snart haft prøvet nogle gange, men det virker bare ikke for mig.
4.
Jeg havde initialt regnet med at bruge spidsskarp ammunition (Norma Jagtmatch 9.7g) men er blevet stærkt i tvivl om det bare er dumt og jeg i stedet bør bruge min jagt ammunition som er en Norma Oryx 11.7g. Hvad vil I anbefale? Ville Oryxen dele ræven i 2?
Det kommer lidt an på om du havde regnet med at skulle bruge skindet til noget. Og lidt hvor god en skytte du er. Bruger du spidsskarp, og rammer de vitale dele så dør den uanset hvad. Men får du ramt den lidt bagligt kan den godt løbe et godt stykke, og med det lille hul den spidsskarpe kugle laver så bliver den svær at følge.
Med den blødnæsede så er det næsten ligemeget hvordan du træffer den så dør den af det. Eller i det mindste bliver så handikappet af det at du hurtigt vil kunne afgive et fagst skud. Men så er skindet også lige til at smide ud.
5.
Jeg har en sløringsmaske, er den værd at bruge på rævejagt?


Klart! Ingen større debat om det.
Andre tips eller tricks er selvfølgelig også mere en velkomne.
Få rigeligt med tøj på så i ikke sidder og fryser. Og få sat jer behageligt fra starten af. Så i ikke skal sidde og karte rundt. Eller sagt på en anden måde sid for ind i hede fanden stille! :fun: Hvis i sidder og snurre rundt, kan alt det andet næsten være ligemeget.

Knæk og bræk :razz:
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af The Mauer » 15. feb 2013, 11:52

Jeg synes jeg har svært ved at lave de lyse lyde som musepiv med piben.
Muse lyden kan laves ganske effiktivt med din mund alene.

Fugt dine læber rigtig godt. Og lav så en trutmund der vil frem i verden. Så giver du eller luften et ordenligt smækkys! Det skulle gerne give en fin pivelyd. Men prøv dig frem. Den metode har jeg haft lokket ind ræv ind med engang. Og også en kat.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Memphis » 15. feb 2013, 12:16

For lige at opsummere jeres anbefalinger:

1. Sid med vinden i ryggen, så ræven kommer direkte i mod dig

2. Som ny riffeljæger brug blødnæset jagtammunition så man er sikker på en træffer slår ihjel.

3. Brug sløring på både ansigt og hænder.

4. Sid helt stille

5. Klæd sig i rigeligt med varmt tøj

6. Start med at observere 5-10 min. Så start med lidt musen og derefter kan kaldepibe bruges i 15-20 sekunder med 2-3 minutters efterfølgende pause. Forsæt i 30-40 minutter og så skift område.


Jeg er stadig lidt usikker på hvordan vi skal placere os når vi er 2 og om det er OK at skyde ræven forfra på halsen eller i hovedet.

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Boldsen » 15. feb 2013, 12:48

Hej. Du ved du altid kan ringe. Det er svært at pause hvordan I skal placere jer når vi ikke kender stigernes placering.
Først. Jeg ville sætte elastikken i det midterste hak og blot hold læberne på elastikken, puste samtidig med at du i dit hovede tænker panik. Det skal virkelig lyde som et dyr der indædt er i fare. Jeg vil altså ikke presse md læberne. Dét er den erfaring jeg har med kaldet. Flere gange har jeg siddet på jorden og skudt ræv. De vil ofte komme imod vinden, men de afsøger området. Og vil gerne gå en bue omkring dig for at komme op mod vinden. Det sker som regl når du sidder i en stige, da den ellers vil lugte dig på vej rundt.
Sæt jer eventuelt så I dække et stort sammenhængende areal, men ellers kan makkeren bruge læberne når/hvis en ræv bliver spottet.
Bevæg dig kun når ræven ikke har fokus på dig. Altså hold en pause med kaldet når du bil bevæge dig lidt.

Kom lydløst hen til stigen - vent 5 minutter og begynd så med kaldet. Det kan betale sig at blive ved med at kalde i lange perioder (nogle gange for lange i min verden) men det virker! Præcis som i ser det i Mikalr Thams film.

Brug alt det sløring du har.
Din Oryx flækker ikke ræven i to. De to jeg har hængene (som du har set) er skudt med 10.1gr Norma Vulcan 6,5x55. Skyd med det du ved hvor ramme og kender ballistikken på.

Knæk og bræk!
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Memphis » 15. feb 2013, 14:38

Tak for input Boldsen, det kan være jeg lige giver lyd 5 min i aften angående lokkekaldet. Men det virker til du er enig i overstående opsummerende punkter om vind i ryggen, sid stille, maksimalt med sløring, vær tidligt ude etc og at jagtammunition ikke er helt dumt frem for spidsskarpt.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 15. feb 2013, 15:10

De ræve jeg har skudt med Lapua Mega (ligner Oryx en del) i 6,5x55 har ikke haft brugtbart skind. Men rammer du andet end benene og halen, så er den næsten sikkert død i knaldet.
Hovedskud er svært på en ræv, da pelsen fylder meget! Målet er ikke særligt stort, ca. 4x4 cm, så det kræver en rolig hånd. Skyder du en ræv på langs (enten i røvhullet eller forfra, evt. gennem hovedet), så dør den, men skindet er formentligt ubrugeligt.
Jeg synes ikke at vinden i ryggen kan være et problem. Jeg stod engeng på et smalt spor i nogle rør med vinden i ryggen. En ordenligt, gammel hanræv kom lige mod mig og jeg kunne skyde ham på 20 meters afstand.

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Memphis » 15. feb 2013, 18:01

TheDarkSide skrev:De ræve jeg har skudt med Lapua Mega (ligner Oryx en del) i 6,5x55 har ikke haft brugtbart skind. Men rammer du andet end benene og halen, så er den næsten sikkert død i knaldet.
Hovedskud er svært på en ræv, da pelsen fylder meget! Målet er ikke særligt stort, ca. 4x4 cm, så det kræver en rolig hånd. Skyder du en ræv på langs (enten i røvhullet eller forfra, evt. gennem hovedet), så dør den, men skindet er formentligt ubrugeligt.
Jeg synes ikke at vinden i ryggen kan være et problem. Jeg stod engeng på et smalt spor i nogle rør med vinden i ryggen. En ordenligt, gammel hanræv kom lige mod mig og jeg kunne skyde ham på 20 meters afstand.
Jeg har allerede en pels ved garveren som kommer fra en smuk ung hunræv jeg skød på en fællesjagt med hagl. Så det betyder ikke så meget for mig i denne forbindelse. Grunden til jeg spurgte angående hoved / halsskud var fordi at hvis jeg sidder med vind i ryggen og lokker, så kommer ræven nok direkte mod mig (Sker tit for dem i "Lokkejagt på ræv" filmen. Derfor får man i sådan en situation måske kun muligheden for hoved / halsskud forfra.

Jeg må vurdere det ud fra situationen og afstanden i morgen hvis det sker, men en ting er sikkert jeg bruger i hvert fald Oryxen.

Predator
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 559
Tilmeldt: 28. feb 2011, 11:24
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 3 times
Been thanked: 62 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Predator » 15. feb 2013, 18:40

TheDarkSide skrev:De ræve jeg har skudt med Lapua Mega (ligner Oryx en del) .

Vrøvl ! Oryx er en bonded kugle. Hvis du vil sammenligne Megaen med en Norma kugle, så er det Alaska.

Både Alaska og Mega er tradionelle rundnæsede kugler med løs blykerne. Megaen har en (værdiløs) mekaninsk lås af kernen.
--
mvh.
en Predator

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 15. feb 2013, 19:50

Predator skrev:
TheDarkSide skrev:De ræve jeg har skudt med Lapua Mega (ligner Oryx en del) .

Vrøvl ! Oryx er en bonded kugle. Hvis du vil sammenligne Megaen med en Norma kugle, så er det Alaska.

Både Alaska og Mega er tradionelle rundnæsede kugler med løs blykerne. Megaen har en (værdiløs) mekaninsk lås af kernen.
Opbygningen er ikke den samme, men effekten på vildtet er vidst nogenlunde det samme (har jeg hørt og læst).
Hvis du ser på http://okhansen.dk/ under genladning-Foto af ekspanderede projektiler fra VILDT, så er den mest markante forskel på Oryx og Mega at Megaen mister noget bly fra spidsen. Ingen seperation af kerne og kappe. Ser man bort fra blytabet på Megaen, så er de meget ens. Jeg kunne forestille mig at Oryxen er lidt mere skånsom, men der er vidst ikke meget forskel.

Predator
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 559
Tilmeldt: 28. feb 2011, 11:24
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 3 times
Been thanked: 62 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Predator » 15. feb 2013, 19:57

Nu hold dig til virkeligheden og ikke noget du har læst og hørt.

Oryx ligner ikke Mega på nogen måde da det er en bonded kugle der holder sammen og ikke taber blyet. Den giver næsten altid gennemskud.
Mega er en meget billigere kugle der næsten er identisk med Norma Alaska og kan derfor sammenlignes med denne.

Virkningen med Oryx og Mega er vidt forskellige ved større vildt.

De billeder du har kigget på er fra 2 forskellige kalibre og fra forskellige afstande. De kan derfor ikke sammenlignes
Senest rettet af Predator 15. feb 2013, 20:01, rettet i alt 2 gange.
--
mvh.
en Predator

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Great Dane » 15. feb 2013, 20:00

Predator skrev:Nu hold dig til virkeligheden og ikke noget du har læst og hørt.

Oryx ligner ikke Mega på nogen måde da det er en bonded kugle der holder sammen og ikke taber blyet. Den giver næsten altid gennemskud.
Mega er en meget billigere kugle der næsten er identisk med Norma Alaska og kan derfor sammenlignes med denne.

Virkningen med Oryx og Mega er vidt forskellige ved større vildt.
Helt helt enig
Mvh Great Dane

ABM
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 8. feb 2013, 09:01
Interesser: jagt!!
Geografisk sted: sønderjylland
Been thanked: 1 time

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af ABM » 15. feb 2013, 20:08

TheDarkSide skrev:. Skyder du en ræv på langs (enten i røvhullet eller forfra, evt. gennem hovedet), så dør den, men skindet er formentligt ubrugeligt.
Det er et dybt forkasteligt råd du videregiver der, ingen bør praktisere disse skud på jagt...

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Memphis » 15. feb 2013, 20:43

ABM skrev:
TheDarkSide skrev:. Skyder du en ræv på langs (enten i røvhullet eller forfra, evt. gennem hovedet), så dør den, men skindet er formentligt ubrugeligt.
Det er et dybt forkasteligt råd du videregiver der, ingen bør praktisere disse skud på jagt...
Et hovedskud er der vel intet etisk i vejen med så længe man har øvelsen til at ramme præcist. Men er dog enig I at man ikke bør skyde en ræv gennem røven.

Men tilbage til topic med denne tråd. Andre der har nogle gode rævejagt fifs de vil af med.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af LFuppen » 15. feb 2013, 21:17

ABM skrev:
TheDarkSide skrev:. Skyder du en ræv på langs (enten i røvhullet eller forfra, evt. gennem hovedet), så dør den, men skindet er formentligt ubrugeligt.
Det er et dybt forkasteligt råd du videregiver der, ingen bør praktisere disse skud på jagt...
Visse vasse - det er kun et spørgsmål om, at jægeren kender sin riffel og projektilets træfpunkt på flere afstande.
Samt selvfølgelig have troen på at kunne ramme målet korrekt.
Det kræver dog noget træning, men giver en fantastisk følelse i kroppen at afgive et perfekt hovedskud mod et levende mål
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

ABM
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 8. feb 2013, 09:01
Interesser: jagt!!
Geografisk sted: sønderjylland
Been thanked: 1 time

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af ABM » 15. feb 2013, 21:19

Memphis skrev:
ABM skrev:
TheDarkSide skrev:. Skyder du en ræv på langs (enten i røvhullet eller forfra, evt. gennem hovedet), så dør den, men skindet er formentligt ubrugeligt.
Det er et dybt forkasteligt råd du videregiver der, ingen bør praktisere disse skud på jagt...
Et hovedskud er der vel intet etisk i vejen med så længe man har øvelsen til at ramme præcist. .
Vil lige minde dig om, at du indleder med at kalde dig "novice" - du har med andre ord ikke øvelsen i at ramme præcist, jo, muligvis på en papskive. Selv for den erfarne jæger bør dette skud undgås, og specielt når begrebet etik kommer på banen...

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Memphis » 15. feb 2013, 21:23

ABM skrev:
Memphis skrev:
ABM skrev:
TheDarkSide skrev:. Skyder du en ræv på langs (enten i røvhullet eller forfra, evt. gennem hovedet), så dør den, men skindet er formentligt ubrugeligt.
Det er et dybt forkasteligt råd du videregiver der, ingen bør praktisere disse skud på jagt...
Et hovedskud er der vel intet etisk i vejen med så længe man har øvelsen til at ramme præcist. .
Vil lige minde dig om, at du indleder med at kalde dig "novice" - du har med andre ord ikke øvelsen i at ramme præcist, jo, muligvis på en papskive. Selv for den erfarne jæger bør dette skud undgås, og specielt når begrebet etik kommer på banen...
Jeg understreger da også i mit seneste post, at man bør have øvelsen på plads før man foretager den slags skud. Jeg skrev på intet tidspunkt noget om at jeg ville forsøge mig med et hovedskud inden for den nærmeste fremtid. Så læs lige en ekstra gang inden du dunker andre i hovedet.

ABM
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 8. feb 2013, 09:01
Interesser: jagt!!
Geografisk sted: sønderjylland
Been thanked: 1 time

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af ABM » 15. feb 2013, 21:24

LFuppen skrev:
ABM skrev:
TheDarkSide skrev:. Skyder du en ræv på langs (enten i røvhullet eller forfra, evt. gennem hovedet), så dør den, men skindet er formentligt ubrugeligt.
Det er et dybt forkasteligt råd du videregiver der, ingen bør praktisere disse skud på jagt...
Visse vasse - det er kun et spørgsmål om, at jægeren kender sin riffel og projektilets træfpunkt på flere afstande.
Samt selvfølgelig have troen på at kunne ramme målet korrekt.
Det kræver dog noget træning, men giver en fantastisk følelse i kroppen at afgive et perfekt hovedskud mod et levende mål
Du træner med andre ord på levende mål??

ABM
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 8. feb 2013, 09:01
Interesser: jagt!!
Geografisk sted: sønderjylland
Been thanked: 1 time

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af ABM » 15. feb 2013, 21:26

Memphis skrev:
ABM skrev:
Memphis skrev:
ABM skrev:
TheDarkSide skrev:. Skyder du en ræv på langs (enten i røvhullet eller forfra, evt. gennem hovedet), så dør den, men skindet er formentligt ubrugeligt.
Det er et dybt forkasteligt råd du videregiver der, ingen bør praktisere disse skud på jagt...
Et hovedskud er der vel intet etisk i vejen med så længe man har øvelsen til at ramme præcist. .
Vil lige minde dig om, at du indleder med at kalde dig "novice" - du har med andre ord ikke øvelsen i at ramme præcist, jo, muligvis på en papskive. Selv for den erfarne jæger bør dette skud undgås, og specielt når begrebet etik kommer på banen...
Jeg understreger da også i mit seneste post, at man bør have øvelsen på plads før man foretager den slags skud. Jeg skrev på intet tidspunkt noget om at jeg ville forsøge mig med et hovedskud inden for den nærmeste fremtid. Så læs lige en ekstra gang inden du dunker andre i hovedet.

Jamen, hvordan vil du have øvelsen på plads??

ABM
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 8. feb 2013, 09:01
Interesser: jagt!!
Geografisk sted: sønderjylland
Been thanked: 1 time

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af ABM » 15. feb 2013, 22:06

Jeg er tildels enig i, at rammer man ræven med en kugle går den ned – dog naturligvis meget afhængig af kaliberen og om det er spidsskarp, som Memphis indledningsvis skriver . Dette kan imidlertid ikke på nogen måde forsvare et skud hvor man sigter mod hovedet, fordi man ved forbiskud så ”bare rammer noget andet, hvorved den sikkert dør”. Det holder ikke.

Som udgangspunkt er intet vildt længere nede i vildt- hierarkiet end andet, når det gælder forsvarlige skud, selv ikke ræven - eller mårhunden for den sags skyld. Det er muligvis ikke det mest ophidsende tips i denne debat, men ikke desto mindre er det værd at have med i sine overvejelser inden skudafgivelsen.

Som jeg skrev i et tidligere indlæg under tråden ”hvor mange rifler har du”, har vi danske jægere et stort problem i at vi måske dyrker den tekniske side af sagen for meget, og ganske enkelt kommer for lidt på jagt, det synes jeg i høj grad denne tråd også bærer præg af – i hvert fald når man fokuserer på de såkaldte råd om skud til levende mål…

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 16. feb 2013, 00:15

ABM skrev:
TheDarkSide skrev:. Skyder du en ræv på langs (enten i røvhullet eller forfra, evt. gennem hovedet), så dør den, men skindet er formentligt ubrugeligt.
Det er et dybt forkasteligt råd du videregiver der, ingen bør praktisere disse skud på jagt...
Jeg giver intet råd, men fortøller hvad man kan forvente. En rævs hoved er et lille mål, som nogle gange bevæger sig. På et stykke hjortevildt er disse bevægelser meget store og uforudsigelige. En ræv, der kommer mod dig vil have dækket brystet af hovedet. Drejer ræven hovedet, så træffer man i brystet. Strejfer man ræven, enten i hovedet eller på kroppen, så anskyder man. Det er klart. Selv en ung og uerfaren jæger kan lærer at ramme et lille mål. Fordi man er 66 år og har gået på jagt i de 50, så kan man ikke nødvendigvis ramme et lille mål. Det handler om træning (tørtræning og træning på bane).
Jeg har flere gange hørt om skud ret i bagenden af en ræv og jeg har også set resultatet et par gange. En 6,5x55, 308 eller 30-06'er der sidder i bagenden af en ræv er et dræbende skud. Det er ikke kønt og jeg tror ikke jeg selv ville gøre det, men hvis man kan ramme, så er det udmærket.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Great Dane » 16. feb 2013, 01:25

TheDarkSide skrev:
ABM skrev:
TheDarkSide skrev:. Skyder du en ræv på langs (enten i røvhullet eller forfra, evt. gennem hovedet), så dør den, men skindet er formentligt ubrugeligt.
Det er et dybt forkasteligt råd du videregiver der, ingen bør praktisere disse skud på jagt...
Jeg giver intet råd, men fortøller hvad man kan forvente. En rævs hoved er et lille mål, som nogle gange bevæger sig. På et stykke hjortevildt er disse bevægelser meget store og uforudsigelige. En ræv, der kommer mod dig vil have dækket brystet af hovedet. Drejer ræven hovedet, så træffer man i brystet. Strejfer man ræven, enten i hovedet eller på kroppen, så anskyder man. Det er klart. Selv en ung og uerfaren jæger kan lærer at ramme et lille mål. Fordi man er 66 år og har gået på jagt i de 50, så kan man ikke nødvendigvis ramme et lille mål. Det handler om træning (tørtræning og træning på bane).
Jeg har flere gange hørt om skud ret i bagenden af en ræv og jeg har også set resultatet et par gange. En 6,5x55, 308 eller 30-06'er der sidder i bagenden af en ræv er et dræbende skud. Det er ikke kønt og jeg tror ikke jeg selv ville gøre det, men hvis man kan ramme, så er det udmærket.

Tror du ikke bare du skulle stoppe her?
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Caspian1911 » 16. feb 2013, 09:06

Tilbage til emnet :shame:

I kan starte jeres egen tråd om etik i riffelskud.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Besvar