Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af RKN » 14. jan 2016, 18:39

Jeg ser faktisk heller Ingen ræve på mine stykker. Godt for fasaner, og andet vildt, men lidt kedeligt for en trigger happy ræve jæger.
Der er intet , som slår det at nedlægge en stor flot Mikkel, på en sne klædt mark. Her om vinteren, hvis jeg får chancen til rådyr og Mikkel , samtidig, så bliver riffelen rettet mod Mikkel.
Det er simpelthen så udfordrende en jagt.

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Sortseer » 14. jan 2016, 18:45

Massere af ræve, siger du. Og så er der vist også noget med fravær af ubehageligheder som moms og den slags.
Det er måske alligevel ved at være tid til at hive teltpælene op...

Vi plejer også at se dagsaktive ræve på denne tid af året, især når frosten sætter ind, men i år er de som sunket i jorden. At dømme ud fra sporene i sneen, er der ræve på spil, men altså ikke på det rigtige tidspunkt og ikke i sædvanligt omfang.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 14. jan 2016, 19:55

RKN skrev:Jeg ser faktisk heller Ingen ræve på mine stykker. Godt for fasaner, og andet vildt, men lidt kedeligt for en trigger happy ræve jæger.
Der er intet , som slår det at nedlægge en stor flot Mikkel, på en sne klædt mark. Her om vinteren, hvis jeg får chancen til rådyr og Mikkel , samtidig, så bliver riffelen rettet mod Mikkel.
Det er simpelthen så udfordrende en jagt.

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Ja, skyd altid ræven først. Rådyret napper man da bare med skud nr. 2, de bliver jo alligevel bare stående :blink:

Sortseer, det med rævene er rigtig nok. Men moms har vi desværre alt for meget af, hvis du spørger mig.
Hvis man ikke går målrettet efter rævene, så siger min erfaring at der også tit er langt imellem dem.

Jeg vil dog ikke prøve at kalde rævene før februar, da man jo nødig skulle vænne dem til de søde toner, før man for alvor kan drage fuld nytte af dem.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af YoungDane » 15. jan 2016, 10:56

Vi har godt nok også få ræve - og det er jo både godt, og skidt. Det er bare et af mine mest eftertragtede jagtobjekter.

Men nu med frost og sne, så burde der være mulighed - og helt ærligt, så havde jeg glemt vi må regulere før-efter sol op og ned i februar...men det er bare :eek: :DancingBanana: :rock:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 16. jan 2016, 14:16

Så faldt der en tæveræv i morges for en riffelkugle på reviret. Dog ikke mig der skød :smile:

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af YoungDane » 19. jan 2016, 09:22

Jamen, jeg havde helt glemt at opdatere på lørdagens jagt.

Ankommmer til tårnet - efter kornvildt - et kvarters tid før solopgang. Den viser minus 11 i bilen da jeg stiger ud - men halløjsa, man skyder intet hjemme i sengen!!! (Eller, altså, I ved hvad jeg mener :biggrin: )

Nå, er kommet op på plads, har næsten alt klar, og så kommer ræven lige ud over den snedækkede mark. I fuld galop. 80-90 meter ude, i skyndingen skal jeg jo nå at se, om solen er stået op, have riflen op og ladt og så videre, og inden jeg får set mig om, burde det hele gå op i en højere enhed - men ak - jeg skyder lige...ja, nok næsten 10 cm for højt :cry:

Den stod stille, med hele siden til, og var ikke langt ude. Jeg aner simpelthen ikke hvad der skete, det var nok bare ren sjusk, hold da op hvor var det en belastende oplevelse.

Jaja, men riflen kan altså skyde forbi! Kronvildt kom der intet af, men da der nu var sne, og stadig let frost, så kørte jeg lige rundt om stykket og listede ned mod mosen, for at se, om der måske var et stykke råvildt der skulle i fryseren. Der var da fire - men de skulle ikke i fryseren, for laaaaaaaaangt væk, kunne jeg se en ræv ude i naboens raps.

Frem med rævekaldet, støtteben ud, og så ellers klar. Kaldet (de sidder i en snor om halsen) var tilfældigvis Dan Thompsons PC-2 - og allerede ved første lille lyd, var ræven interesseret. Et par lyde mere, og så satte den ellers i løb. Som jeg lige husker afstanden til naboens gård, så kommer den fra ihvertfald 1 km+ det løse, og den stopper kun kort én gang, og med en lyd mere, får jeg den i løb igen.

Nå, men problemet opstår jo så, da jeg ligger med støtteben, på en lille bakke, og ræven så forsvinder under bakken, den er da under 100 meter væk, kikkerten er stadig på 12x forstørrelse, og jeg ville nu meget gerne have haft en kombi, velvidende at om et kort øjeblik, står der en ræv lige foran ansigtet på mig :popkorn:

Og ganske rigtigt, ja, pludseligt dukker ræven frem over bakken, heldigvis, lige foran riflen, der er bare ræv overalt i kikkerten, men den bliver så forbavset over "knolden" i sneen, at den lige stopper op, og så BANG. Ræven døde.

Helt vildt spændende jagt, så misseren om morgenen var ikke helt så irriterende da jeg kørte hjem, selv om den tog lidt på selvtilliden. Det der med at lokke rævene ind, det er altså bare for genialt, men det ender med, at jeg skal have den kombi, for det er ikke første gang jeg oplever det her med at de løber fuld gas lige ind i riflen. Den her lå 15 skridt væk.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 19. jan 2016, 16:16

Sådan, youngdane! :thumbup: Hva' skød du den mæ?

Jeg har godt nok også overvejet en bbf, men jeg tvivler lidt på hvor præcise de er til rævejagt. Man skulle jo gerne kunne ramme en ræv på 200 meter og det kræver at den skyder noget under 1 moa.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11088
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af C-X » 19. jan 2016, 16:34

TheDarkSide skrev:Sådan, youngdane! :thumbup: Hva' skød du den mæ?

Jeg har godt nok også overvejet en bbf, men jeg tvivler lidt på hvor præcise de er til rævejagt. Man skulle jo gerne kunne ramme en ræv på 200 meter og det kræver at den skyder noget under 1 moa.
BBF er et drivervåben, IMHO. Bygget til skud under 60 meter, med mindre man skal vælte et krondyr eller en elg på 100 meter. Ellers er det en kiplauf.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af YoungDane » 19. jan 2016, 16:43

Ja tak, jeg skød den med det der var i tasken, altså en fabriks 10,1 grams lapua mega i 6,5x55.

Normalt ville jeg have haft Hornadys V-Max'ere i 95 grains, men dem vil jeg ikke skyde spisevildt med, de fragmenterer alt for voldsomt.

Og ja, det er sgu noget værre noget med den der bbf'er. Ja, jeg vil gerne kunne udnytte mit dyre riffelgrej og skyde på ud til de 200 meter som jeg ved jeg og det kan uden problemer. Omvendt er det for sygt når de kommer så tæt på, at man ikke kan nå dem med riflen fordi de bare fortsætter deres løb ustoppeligt. Så ville haglene være gode!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 19. jan 2016, 19:36

Jeg har 2-3 gange haft ræv inde på under 2 meters afstand, hvor jeg ikke kunne komme til at skyde, netop fordi de listede sig ind på mig og så derefter stak af i en helvedes fart (jeg må have sure tæer :giggle: ). Jeg har derudover skudt tre ræve på 20-30 meters afstand med riffel. Resten jeg har skudt har været 50-180 meter væk. Så procentvis er det relativt få ræve der er undsluppet pga. for kort hold og igen så er langt de fleste skudchancer på den rare side af 50 meter (altid rart at have lidt afstand til mikkel, så han ikke opdager en så let). Så for mig går det med riflen langt de fleste gange. Jeg har dog valgt haglbøssen frem for riflen et par gange pga. højt korn og da lykkedes det mig da også at pürsche ind på forsvarlig skudafstand til en enkelt rævehvalp.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af YoungDane » 21. jan 2016, 10:28

Hvilke kald bruger I, og har I mest succes med ét bestemt?

Min kæde indeholder:

http://www.foxcalluk.co.uk/ (De har nu opgraderet med messing-skruer, det var sgu på tide!)
Dan Thompson PC-2
Nordik Predator
Primos Still Mouse Squeeker


Og min absolutte favorit er Dan Thompson PC-2'eren.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 21. jan 2016, 13:10

YoungDane skrev:Hvilke kald bruger I, og har I mest succes med ét bestemt?

Min kæde indeholder:

http://www.foxcalluk.co.uk/ (De har nu opgraderet med messing-skruer, det var sgu på tide!)
Dan Thompson PC-2
Nordik Predator
Primos Still Mouse Squeeker


Og min absolutte favorit er Dan Thompson PC-2'eren.
Der ligger altid en foxcalluk i min jagtjakke. Den fylder ingenting og dan bruges både til musepibe og halvhøjt angskrig. God hvis man spotter en ræv og vil lokke den lidt tættere på.
Nordik Crying bird er rigtig god, men lyden kan ikke rigtig varieres. Jeg bruger den gerne på et nyt sted eller et sted hvor jeg ikke har lokket i minimum måned. Jeg tror nemt man kan vænne rævene til det kald, så de skal helst kun høre det en gang. Den har lokket ræve fra +500 meter, hvor ræven har været på meget aktiv på musejagt (en situation hvor det kan være svært at fange opmærksomhed).

Jeg har desuden en Nordik Mini Predator, men jeg er ikke helt dus med den. Men helt sikkert et fint kald, der nok skal virke. Derudover har jeg en lille musepibe/bold, som jeg aldrig bruger.
Men jeg har også haft succes med bare at spidse munden og lave små muselyde, især til rævehvalpe på stub eller nyslået græs er det fint. Hvis man venter til de misser en mus, så er tit meget interesserede i at finde en ny mus at jage.

Men den Dan Thompson lyder rigtig spændende. Må hellere bestille en :smile:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 25. jan 2016, 17:05

Så kom der et Dan Thompson PC-2 med posten :biggrin: Meget belejligt for i går kunne jeg konstatere, at der var masser af rævefod (især omkring der hvor de få, men standfaste fasaner færdes :shame: ), selvom der er skudt 10 ræve på det revir (godt 70 tønder land) i indeværende jagtsæson. Nu må det godt snart blive februar, så man kan jage ræv i skumringen.

Nogen tips til at bruge kaldet?

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Lars M. L. » 25. jan 2016, 22:39

TheDarkSide skrev:Så kom der et Dan Thompson PC-2 med posten :biggrin: Meget belejligt for i går kunne jeg konstatere, at der var masser af rævefod (især omkring der hvor de få, men standfaste fasaner færdes :shame: ), selvom der er skudt 10 ræve på det revir (godt 70 tønder land) i indeværende jagtsæson. Nu må det godt snart blive februar, så man kan jage ræv i skumringen.

Nogen tips til at bruge kaldet?

Jeg vil anbefale at kigge lidt på Ulf Lindroth's film på youtube. Han er dygtig til at kalde ræv.

Mvh Lars

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af YoungDane » 28. jan 2016, 11:33

Dan Thompson PC-2'eren er det absolut nemmeste kald at bruge, af alle dem jeg har prøvet. Hånde lukket lidt om fronten, og så bare huske at puste korte stød, det er jo et mindre dyr vi imiterer, og de har ikke så store lunger.

Jo mere skingert og hvæsende, jo bedre syntes jeg det lyder i mine ører - men ræven forleden reagerede på et elendigt første-trut, og den var interesseret i samme sekund den hørte lyden. Hvilket bare gjorde mig endnu mere begejstret for det kald.

Det er jo svært at træne mens man kan se en ræv, det sker ikke så tit?!? Men jeg har da endnu til gode, at skræmme en væk med mine kald?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Kleth » 28. jan 2016, 12:06

Jeg har flere gange haft succes med mit foxcalluk, sidst var out West, hvor en jagtkammerat og jeg, begge i ghilliesuits "byggede" en stilling i et hegn. Kort efter solopgang så vi en ræv på vej ind i skoven og jeg hev mit kald frem og peb lidt i det, først et højt piv og så nogle lavere, men ræven forsvandt i skoven. Skuffet stak jeg kaldet i lommen og da jeg var ved at lukke lommen mumlede min kammerat at ræven var direkte på vej mod os og ganske rigtigt var den direkte på vej imod os.
Jeg prøvede også kaldet for sjov under bukkejagten da vi så en stor hanræv og han var blæsende ligeglad med mine piv.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af CasperB » 4. feb 2016, 19:55

Så lykkedes det også mig at skyde en ræv. Ca en halv time efter solnedgang kommer der to små harer hoppende ud. Jeg nyder synet af de to harer der tøffer lidt rundt i ca 5 min. Pludselig stikker de af for fuld skrue. Hmmm.... Jeg retter blikket ind mod den lille remisse de var kommet ud fra, og der kommer Mikkel listende. Han stoppede op,lige en tand forlænge og måtte lade livet.
Det viste sig at den havde skab. Er glad for at jeg ikke lod hunden hente den.

PS: Hvad vil i sige er den ultimative ræve kaliber? Kunne godt tænke mig en lille ræve riffel.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Bobo » 4. feb 2016, 22:04

Tillykke med mikkel, det er nok det mest spændende stykke vildt vi kan jage i danmark efter min mening :numberone:
CasperB skrev:Så lykkedes det også mig at skyde en ræv. Ca en halv time efter solnedgang Hvad vil i sige er den ultimative ræve kaliber? Kunne godt tænke mig en lille ræve riffel.
Må man godt skyde efter solnedgang nu? ikke fordi det gør mig noget men jeg troede kun det var hvalpe i juni - august

Ang. kaliber kan jeg anbefale en bbf. Jeg har flere gange oplevet at der kommer en ræv og overrasker mig meget tæt på og så er det godt med haglløb
En af mine er 5,6x52r og det er min absolutte favorit kaliber til alt der skal dø hurtigt
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Boerge » 4. feb 2016, 22:24

Stk. 3. I egne, hvor ræv volder skade på den øvrige fauna, må denne reguleres i perioden 1. - 29. februar.

Stk. 4. På ejendomme, for hvilke der er udarbejdet og gennemført naturforbedringer i h.t. biotopplaner, jf. § 12, stk. 2, nr. 3, i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, kan ræv reguleres i perioden 1. juni - 29. februar ved brug af fælder.

Stk. 5. Rævehvalpe uden for rævegrave må reguleres i perioden 1. juni - 31. august. Rævehvalpene må ikke jages ud af rævegraven ved brug af hund eller på anden måde.

Stk. 6. Regulering af ræv med riflet våben kan ske fra skydetårn eller skydestige, som opfylder betingelserne i § 1 i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber. Regulering af ræv i medfør af stk. 1-5, kan ske i perioden 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang, også fra de nævnte skydetårne og skydestiger.



Regulering efter forudgående tilladelse:

§ 24. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ræv i forsvarlige indhegninger med fårehold i fårenes læmningsperiode. I en afstand af indtil 25 m fra de nævnte indhegninger må ræv reguleres i fårenes læmningsperiode herunder ved brug af fælder.

Stk. 2. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ræv i bebyggelse og i en afstand af indtil 25 m fra bebyggelse, i indhegnede haver samt i pelsdyrfarme i perioden 1. marts - 31. maj, herunder ved brug af fælder.

Stk. 3. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ræv i forsvarlige indhegninger med frilandsgrise og fjerkræ, herunder indhegninger med fasaner, agerhøns og andefugle i perioden 1. marts - 31. maj. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ræv i en afstand af indtil 25 m fra de nævnte indhegninger i perioden 1. marts - 31. maj, herunder ved brug af fælder.

Stk. 4. Naturstyrelsen kan give tilladelse til at regulering af ræv kan ske med riflet våben fra skydetårn eller skydestige, som opfylder betingelserne i § 1 i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at regulering af ræv i medfør af stk. 1-3, kan ske i perioden 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Bobo » 4. feb 2016, 22:39

Regulering af ræv i medfør af stk. 1-5, kan ske i perioden 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang, også fra de nævnte skydetårne og skydestiger.
Tak Boerge, skal det så forståes som - at når der er jagttid er det kun tilladt fra solopgang til solnedgang?

P. s. den du skrev med grå stær i en tråd om sigtekikkert var det ironi eller alvor? . Jeg har det nogen gange sådan (uden rød ålborg) at jeg ser 2-3 trådkors og 2-3 ræve
Og med hvilket trådkors skal jeg nu sigte på hvilken ræv - tænker jeg.

Men jeg skal ihvertfald have en kikkert der er mere lysstærk når jeg nu erfarer at man kan skyde ræve i mørke
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Boerge » 5. feb 2016, 00:19

Bobo skrev:
Regulering af ræv i medfør af stk. 1-5, kan ske i perioden 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang, også fra de nævnte skydetårne og skydestiger.
Tak Boerge, skal det så forståes som - at når der er jagttid er det kun tilladt fra solopgang til solnedgang?

P. s. den du skrev med grå stær i en tråd om sigtekikkert var det ironi eller alvor? . Jeg har det nogen gange sådan (uden rød ålborg) at jeg ser 2-3 trådkors og 2-3 ræve
Og med hvilket trådkors skal jeg nu sigte på hvilken ræv - tænker jeg.

Men jeg skal ihvertfald have en kikkert der er mere lysstærk når jeg nu erfarer at man kan skyde ræve i mørke
Regulering af rævehvalpe fra 1. jun. til 31. august -- samt regulering af ræve i februar måned: halvanden time før- og efter. I jagttiden fra 1. sep. til udgangen af januar: fra solopgang til solnedgang.

M.h.t. grå stær: Har en svoger, der er opereret for det. De første tegn han registrerede var at trådkorset stod dobbelt - der er alt, hvad jeg ved om det!!!! Men nu er han altså også noget op i årene!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af NielsM » 5. feb 2016, 05:55

Bobo skrev:
Regulering af ræv i medfør af stk. 1-5, kan ske i perioden 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang, også fra de nævnte skydetårne og skydestiger.
Tak Boerge, skal det så forståes som - at når der er jagttid er det kun tilladt fra solopgang til solnedgang?
Ja. Februar går ind under regulering og dermed er det ovenstående der gælder!

Via tapatalk
Pew pew pew.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Bobo » 5. feb 2016, 08:32

Det er lidt tankevækkende at de er mere fredede i jagttiden end i fredningtiden
:smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 5. feb 2016, 11:53

Bobo skrev:Det er lidt tankevækkende at de er mere fredede i jagttiden end i fredningtiden
:smile:
Det er uden tvivl fordi man ikke ønsker at jægere skal skyde efter solnedgang i jagtsæsonen. Men omvendt så må vi jo gerne skyde ænder før sol op og efter solnedgang.
Jeg synes godt vi kunne skyde ræve før sol op og efter solnedgang fra start september til slut februar og hvalpe fra 1 juni (som vi kan nu).
Mig bekendt er ræven ikke truet og jeg må sige at nogen steder er der mange. På en mark på 12 hektar har vi skudt 3 ræve sidste sæson og 6 i denne sæson. Vi ser stadig en del ræveaktivitet, men umiddelbart ser det ud til at det har øget antallet af harer (som var højt i forvejen).. Desuden ser vi flere agerhøns. Måske et tilfælde, men jeg tror nu det hjælper markvildtet meget.

Brugeravatar
Boban
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 337
Tilmeldt: 16. maj 2011, 14:02
Interesser: Riffeljagt på Bukke og svin
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 34 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Boban » 6. feb 2016, 14:11

Hvis man skal ændre jagttiden for ræve til 1 1/2time før og efter pga ræven ikke er truet, så burde man nok også kigge lidt på vores nabolande mht afskydning af råvildt [emoji780]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Besvar