Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Sortseer » 27. jun 2016, 21:16

Så faldt der en hvalp til.

Et par minutters afdæmpet brug af Foxcall.uk lokkede den frem fra hveden og en 55 grains Sierra Blitzking slukkede lyset på godt 50 m [emoji48]

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. okt 2011, 14:03
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 53 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Joffes » 1. jul 2016, 22:46

Så har jeg skudt min første rævehvalp. Jeg havde siddet og fulgt en gaffelbuk gennem kikkerten på min 308'er, og håbede på, at den ville træde frem til et skud, men pludselig løb den. I det samme ser jeg en rævehvalp 20 meter fra mig, og da den er på 15 meter har jeg min 17hmr klar, og den falder om på stedet - flugtafstand 0 m, skudt med en 17 grain v-max
Rævehvalp 01-07-16-20.05.jpg
Rævehvalp 01-07-16-20.05.jpg (577.36 KiB) Vist 16372 gange
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Sortseer » 2. jul 2016, 16:41

Tillykke med det - men pas på, det er stærkt vanedannende [emoji48]

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. okt 2011, 14:03
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 53 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Joffes » 2. jul 2016, 17:40

Jeg skal også ud til samme tårn igen i aften, og tager endnu en gang også 17'eren med - jeg er langt mere præcis med den end min 308, og så giver den jo ikke anden lyd end et kort smæld :)

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af C-X » 2. jul 2016, 19:05

Det er altså en pivfræk .17'er du har der :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. okt 2011, 14:03
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 53 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Joffes » 2. jul 2016, 20:41

Jeg er helt enig ;-) de eneste klager jeg har ved den er, at låsen går lidt trægt og magasinet er meget svært at få til at sidde ordentligt i brønden...
Indtil nu har jeg kun skudt med den på 50 meter, men der skyder den pæne trekløvere, så jeg glæder mig til at prøve den på både 100 og 200 meter banerne :-)
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Boerge » 12. jul 2016, 09:02

Så blev det endelig min tur til en sommerræv - den eneste jeg har set i skoven i år. Den kom gående ad et skovspor udenfor en bøgeplantning, hvor jeg sad i et lille tårn 40 meter inde. Der var kun få smalle skudfelter ud til sporet. To gange forsøgte jeg at pifte den stående, når den var lige ud for et frit felt - forgæves. Men tredie gang- og det var faktisk sidste chance - fik en højt pift den til at standse op, dog var hoved og hals dækket af træer, men den fik en hurtig kugle gennem forkroppen - død øjeblikkelig. 270 - Hornady SST.
Nogle gange skal det bare gå hurtigt, når en ræv kommer gennem tæt skov - her ikke meget tid til blødt aftræk! Og så fik jeg jo indviet min dæmper!!
( og det er en hvalp, selvom den ser lidt stor ud . den smalle hale og ikke helt udviklede krop er sikre kendetegn - en hvalp ser også noget langbenet ud, når den kommer - netop på grund af den ikke færdigudviklede krop )
Vedhæftede filer
IMG_0002-019.JPG
IMG_0002-019.JPG (98.01 KiB) Vist 16265 gange
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 12. jul 2016, 12:21

Tillykke Boerge!

Jeg var også selv heldig i aftes. Jeg så rævehvalpen første gang kl. 22.15, men den ville ikke helt ud af skoven og forsvandt. Jeg havde dog en formodning om hvor den ville komme ud igen og gik om til en lille slugt. Da klokken var 22:50 var det meget mørkt pga. overskyet vejr og regnen gjorde heller ikke udsynet bedre. Men så kom hvalpen ud lige hvor jeg havde beregnet, men den kom lynhurtigt tættere på. Jeg kunne ikke nå at komme ned at ligge og jeg kunne heller ikke slå bipoden ud til siddende skyding, så jeg måtte skyde med anlæg på knæet, men det gik fint, da afstanden kun var 30 meter. Skuddet sad som det skulle og ræven bevægede sig kun 20 cm ned. Jeg var dog nødt til at have tændt lys i trådkorset, da det ellers var for mørkt til at hvor jeg holdte på ræven.

En pæn stor hanhvalp, datoen taget i betragtning.
rævehvalp.jpg
rævehvalp.jpg (79.97 KiB) Vist 16249 gange

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Boerge » 12. jul 2016, 12:57

Selv Til Lykke Darkside!! Der er altså intet som at skyde en ræv med et velrettet riffelskud. ( næsten lige så godt som s..) Skød min en halv time før solnedgang, så ingen problemer med lyset. Men når man sidder inde under et "bøgetag" af 20 år gamle bøge, der er voldsomt overskyet, og hele skovbunden er brun med masser af grendynger fra udtynding, så begynder det at knibe, allerede før solnedgang. Der er konens lille hund en stor hjælp - den sidder hele tiden og observerer, og begynder den at se intenst i en retning, så kan man godt vågne op!!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Sortseer » 18. jul 2016, 20:03

Sidder ved en nyslået eng med en stor hvalp på musejagt godt 100 m ude. Den er voldsomt angrebet af skab, men der er desværre ikke ordentligt kuglefang hvor den er, og den reagerer ikke på lokkekald.

Skaderne skælder og smælder omkring den, men det lader ikke til at genere den, og det ser ud til at den får godt med mus.

Det skal nu være den vel undt - det er en kummerlig tilværelse, der venter den (hvis jeg da ikke får ram på den før skaben [emoji48])

Sendt fra min Nexus 6 med Tapatalk

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Sortseer » 19. jul 2016, 21:53

Så fik skabsræven sit endeligt. Faldt for en 140 grains SST 6,5x55 på godt 110 m.

I går aftes endte jeg med at sidde en time i silende regn mens hvalpen var på musejagt uden for sikkert skud og tilsyneladende upåvirket af regnen. Da skydetiden var forbi var jeg gennemblødt fra top til tå og min stakkels riffel krævede et større eftersyn med komplet adskillelse og smøring. Der er korte stunder, hvor rustfrit stål og plastik lyder saliggørende.... men man bliver heldigvis hurtigt kureret, når man får et godt stykke træ mellem hænderne igen.


Sendt fra min Nexus 6 med Tapatalk

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 19. jul 2016, 21:59

For pokker du trækker jo fra nu :fun:
Tillykke med ræven. Godt du fik den :thumbup:
Jeg skal have taget mig selv sammen til at komme afsted. Jeg har lovet at koge lidt bukkeopsatser af for et par jagtkammerater og de har har givet mig lov at gå på deres terræner efter ræve, så jeg har efterhånden mange hektar at gå på :giggle: Men det er ikke nemt at nå det hele..

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Sortseer » 19. jul 2016, 22:05

Man skal jo have lidt sjov en gang imellem [emoji6]

Se du nu bare at komme op af sofaen og afsted, aftenen er ung endnu.

Sendt fra min Nexus 6 med Tapatalk

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Sortseer » 19. jul 2016, 22:56

Hvilken herlig aften [emoji48]

Billede


Nummer to er skudt få meter fra den første tre kvarter efter solnedgang.

Sendt fra min Nexus 6 med Tapatalk

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Sortseer » 20. jul 2016, 23:34

Der blev presset wrap på engen i dag, og det trak endnu en nysgerrig hvalp til. Den faldt på nøjagtig samme sted som de to fra i går klokken ca tre kvarter efter solnedgang.

Engen er på knap to tønder land og har indtil videre givet 6 hvalpe fra to forskellige kuld.

Sendt fra min Nexus 6 med Tapatalk

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 20. aug 2016, 07:33

Markerne er høstede, så jeg måtte jo ud. Det gav en tævehvalp her til morgen. Dejligt at kunne sidde oppe i kronen på et stort træ i ly for regnen. Men desværre tabte jeg mit rævekald, så jeg måtte pürsche mig lidt ind på ræven med en halmballe som dækning og tage skuddet med anlæg på ballen. Det virkede fint :smile:

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Sortseer » 20. aug 2016, 08:07

Tillykke!
Skulle selv have været ude, men dynerne var desværre ualmindelig tunge kl 04, så det må vente til i aften.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Sortseer » 20. aug 2016, 22:33

Rådede bod på morgenens sløvsind her til aften. Tævehvalp skudt på hvedestubbe en god halv time efter solnedgang - formentlig kaldt ind af Foxcall.uk.

Der kom endnu en hvalp fordi, men den lod sig ikke lokke. Måske dynerne er knap så tunge i morgen tidlig...

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Sortseer » 22. aug 2016, 22:32

Det vil ingen ende tage - sæsonens tiende hvalp faldt her til aften. Jeg havde kun siddet 10 minutter, da det begyndte at dryppe og netop som jeg rejste mig for at gå hjem, kom der en lille hvalp ud på engen. Hvalpen traf en 140 grains SST fra min trofaste 6,5'er, der er og bliver min foretrukne riffel.

Sidste år gik jeg lidt hårdt til rævene, og i løbet af vinteren og foråret så jeg kun få, og var ærlig talt lidt bekymret for den kommende sæson. Det var så åbenbart helt unødvendig, og jeg har med sikkerhed skudt hvalpe fra mindst tre forskellige kuld og fornemmer ikke, at der er gjort rent bord endnu. De er alle skudt på en mindre ejendom, og med tanke på hvor mange jeg skudt gennem de senere år, virker det som en uudtømmelig ressource, hvor der til stadighed strømmer nye til og optager pladsen efter dem som forsvinder. Herligt for en inkarneret rævetosse som undertegnede, men ikke sært at fugle og harer har det svært på disse kanter.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Boerge » 22. aug 2016, 22:46

Vi skal da vist snart til at kalde dig rævekonge Sortseer!! Min personlige rekord er 6 på en sæson, og det er kun sket få gange i løbet af min jægerkarriere!! Men stort Til Lykke med det! :razz:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Sortseer » 22. aug 2016, 23:14

Takker, omend det vel egentlig blot et spørgsmål om at være nok ude på de rigtige tidspunkter - og så selvfølgelig have adgang til et område med en stor bestand.

Jeg er så heldig at bo hvor jeg jager mest, og mit foretrukne tårn ligger lige bag huset. Er vejret og tiden til det, kan aftenkaffen således indtages med riffel i hånd, og næsten uden at familien bemærker mit kortvarige fravær :blink:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 23. aug 2016, 18:13

Tillykke. Ti rævehvalpe er sgu mange på så kort tid. Jeg har "kun" fået fire, ved samme tid sidste år have jeg vidst nedlagt seks. På en mark skød jeg sidste år en del ræve, men indtil videre er det kun blevet til to og jeg ser ingen. Det er rart lige at kunne se bunden, når man tænker på harer, fasaner og agerhøns. De to førstnævnte trives gevaldigt, mens agerhønsene ikke er der. Jeg fatter ikke at de ikke kan være der. Alle med lidt forstand på jagtterræn og agerhøns, der har set terrænnet har udtrykt stor begejstring for det og kan heller ikke forstå der ikke er flere agerhøns.
Der skal dog stadig være ræve, men niveauet har bare været for højt i området. Der er for meget fokus på bukkejagt og rådyr. De færreste tænker på ræve ved en fællesjagt i efteråret. Jeg har erfaret at 1-3 skytter og 1-2 trykkere kan være langt mere effektivt til især ræve (men også råvildt), fremfor 5-10 skytter og 3-4 drivere med hunde.
Jeg skal have overtalt jagtudlejeren til at reducere kattene, men det plejer ikke at være et problem og jeg har da fået fået besked på at skyde nogle (kun deres egne katte, naturligvis).

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af KristianKJ » 24. aug 2016, 17:03

TheDarkSide skrev:Tillykke. Ti rævehvalpe er sgu mange på så kort tid. Jeg har "kun" fået fire, ved samme tid sidste år have jeg vidst nedlagt seks. På en mark skød jeg sidste år en del ræve, men indtil videre er det kun blevet til to og jeg ser ingen. Det er rart lige at kunne se bunden, når man tænker på harer, fasaner og agerhøns. De to førstnævnte trives gevaldigt, mens agerhønsene ikke er der. Jeg fatter ikke at de ikke kan være der. Alle med lidt forstand på jagtterræn og agerhøns, der har set terrænnet har udtrykt stor begejstring for det og kan heller ikke forstå der ikke er flere agerhøns.
Der skal dog stadig være ræve, men niveauet har bare været for højt i området. Der er for meget fokus på bukkejagt og rådyr. De færreste tænker på ræve ved en fællesjagt i efteråret. Jeg har erfaret at 1-3 skytter og 1-2 trykkere kan være langt mere effektivt til især ræve (men også råvildt), fremfor 5-10 skytter og 3-4 drivere med hunde.
Jeg skal have overtalt jagtudlejeren til at reducere kattene, men det plejer ikke at være et problem og jeg har da fået fået besked på at skyde nogle (kun deres egne katte, naturligvis).
Vi er også utroligt plaget af katte der hvor jeg bor og går på jagt. Ærgrer mig over at der ikke er noget man må/kan gøre for at holde dem væk :thumbdown:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 24. aug 2016, 22:01

KristianKJ skrev:
TheDarkSide skrev:Tillykke. Ti rævehvalpe er sgu mange på så kort tid. Jeg har "kun" fået fire, ved samme tid sidste år have jeg vidst nedlagt seks. På en mark skød jeg sidste år en del ræve, men indtil videre er det kun blevet til to og jeg ser ingen. Det er rart lige at kunne se bunden, når man tænker på harer, fasaner og agerhøns. De to førstnævnte trives gevaldigt, mens agerhønsene ikke er der. Jeg fatter ikke at de ikke kan være der. Alle med lidt forstand på jagtterræn og agerhøns, der har set terrænnet har udtrykt stor begejstring for det og kan heller ikke forstå der ikke er flere agerhøns.
Der skal dog stadig være ræve, men niveauet har bare været for højt i området. Der er for meget fokus på bukkejagt og rådyr. De færreste tænker på ræve ved en fællesjagt i efteråret. Jeg har erfaret at 1-3 skytter og 1-2 trykkere kan være langt mere effektivt til især ræve (men også råvildt), fremfor 5-10 skytter og 3-4 drivere med hunde.
Jeg skal have overtalt jagtudlejeren til at reducere kattene, men det plejer ikke at være et problem og jeg har da fået fået besked på at skyde nogle (kun deres egne katte, naturligvis).
Vi er også utroligt plaget af katte der hvor jeg bor og går på jagt. Ærgrer mig over at der ikke er noget man må/kan gøre for at holde dem væk :thumbdown:
Min jagtudlejer er heldigvis ikke så glad for katte. Det er kun af praktiske hensyn, der skal være et par katte på gården. Konen bryder sig slet ikke om katte og ser gerne jeg skyder de mest kælne katte :giggle: Jeg vil nu hellere skyde de katte jeg ser ude i marken og i skoven.. Men det kræver jo at man ved hvilke katte der er naboens og hvilke der ikke er.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 27. aug 2016, 22:56

Så faldt der endnu en rævehvalp. Denne gang en pæn han. Han havde selskab af en hvalp mere, men den var frygtelig skudræd :giggle: Det må være det kuld som talte tre, inden jeg begyndte reguleringen på det stykke jord. Nu er der kun en tilbage. Nå ja, der skal vel også være en til senere :smile:

Besvar