Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af YoungDane » 2. mar 2015, 20:19

Jeg har ikke set én ræv.

Det er jo både godt og skidt, de er heller ikke på vildtkameraet, spørgsmålet er om hvalpesygen har gjort det af med hele banden i mit område?

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 2. mar 2015, 21:00

Jeg har et område, hvor der ikke er set ræv siden engang i oktober. Har kun set et par stykker på vildtkameraet for noget tid siden. Der er ellers et enormt gravkompleks, hvor jeg har talt ca. 25 indgange, men der er sikkert flere, da den ligger i en meget tæt del af skoven. Langt de fleste indgange ser ud til at have været brugt inden for de sidste måneder og der er et par stykker der er helt frisk aktivitet ved.
Der er desuden en del grævlingeaktivitet på vildtkameraet. Gad vide hvad der bor i sådan et stort kompleks? Ræve og grævlinge, ja, men gud ved hvor mange?

Brugeravatar
Boban
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 337
Tilmeldt: 16. maj 2011, 14:02
Interesser: Riffeljagt på Bukke og svin
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 34 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Boban » 3. mar 2015, 09:06

Billede
Så fik jeg målt en af mine ræve op, i lørdags i Hubertushuset den fik 25,3 point = [emoji471] ja der var godt nok mange der ikke vidste at man kunne opmåle ræve.[emoji33]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af RKN » 3. mar 2015, 10:21

Og de har endda sænket kravet til guld fra 26 til 25.
Så min sølv medalje fra 2011 på 25.4 er steget i ædel metallet. [emoji2]

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 3. mar 2015, 12:23

Jeg kogte en lille hanræv (den vejede vel 6-7 kg) af for et par dage siden. Formentlig en hvalp fra sidste år. Den lå på 24,8. Jeg synes kravene er sat meget lavt (for lavt). Hvis der er bare lidt sammenhæng mellem vægt og kraniets størrelse, så har jeg nok skudt 4-5 medaljeræve inden for de sidste par sæsoner. De største har vejet lidt over 10 kg og ud fra billeder, så ser hovedet meget større ud end den ene jeg har kogt af.

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Memphis » 22. maj 2015, 23:26

Er folk ved at være klar til at regulere de små røde raketter her den 1 juni.

Et af min konsortiemedlemmer så hvalpe fra 2 forskellige kuld fra samme skydetårn her den anden dag, så jeg ser frem til den 1 juni med spænding.

Stk. 5. Rævehvalpe uden for rævegrave må reguleres i perioden 1. juni - 31. august. Rævehvalpene må ikke jages ud af rævegraven ved brug af hund eller på anden måde.

Stk. 6. Regulering af ræv med riflet våben kan ske fra skydetårn eller skydestige, som opfylder betingelserne i § 1 i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber. Regulering af ræv i medfør af stk. 1-5, kan ske i perioden 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang, også fra de nævnte skydetårne og skydestiger.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 23. maj 2015, 00:34

Jeg så to tæveræve i forgårs, der bestemt sled for føden, så mon ikke der kommer et par banditter for :biggrin:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af 458hunter » 23. maj 2015, 00:35

Det vrimler med hvalpe ved Haslev nu må det godt blive 1/6...

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Renico12 » 23. maj 2015, 17:27

Kan ikke huske hvornår jeg sidst har set en ræv på jagt, og jeg var endda rigtigt meget på jagt i sidste sæson. Tror vi skal helt tilbage til forrige sæson før jeg så en på en fællesjagt.

Og det er jo sådan set meget godt, men har stadig min første til gode :mrgreen:

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Renico12 » 23. maj 2015, 22:29

Renico12 skrev:Kan ikke huske hvornår jeg sidst har set en ræv på jagt, og jeg var endda rigtigt meget på jagt i sidste sæson. Tror vi skal helt tilbage til forrige sæson før jeg så en på en fællesjagt.

Og det er jo sådan set meget godt, men har stadig min første til gode :mrgreen:
Nå, det fik jeg skrevet lidt for hurtigt, havde nemlig en ræv inde på 120M her til aften.

Så må jeg også hellere nævne herinde at det er længe siden jeg har set en god buk! :giggle:

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Sortseer » 25. maj 2015, 21:29

Sidder og ser på en lille hvalp fra det der med sikkerhed er kuld nummer 2 på den pågældende ejendom. Der har desuden været en stor hanræv med skab og en mindre tæve forbi, så det er vist ikke ræve der mangler på disse kanter...


Kan næsten ikke vente - det er sgu lige ved at være bedre end bukkepremieren.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 1. jun 2015, 08:12

Jeg fik den første her til morgen. Fin stor tævehvalp, skudt på ca. 120 meters afstand.
Norma Jagtmatch 6,5 grams i 6,5x55 duer ikke til ræv :thumbdown: Flugtafstand var 50-60 meter og den skulle stadig have en kugle i hovedet, da jeg kom frem til den, da den efter 5 minutter stadig lå og gispede (godt lungeskud). Den tegnede overhovedet ikke for skuddet og luntede bare stille væk og så krøllede den sig sammen som om den ville sove.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Bobo » 1. jun 2015, 08:25

Må man regulere dem med hagl nu eller er det kun i jagtsæsonen?
mvh bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Boerge » 1. jun 2015, 11:37

Bobo:

Stk. 5. Rævehvalpe uden for rævegrave må reguleres i perioden 1. juni - 31. august. Rævehvalpene må ikke jages ud af rævegraven ved brug af hund eller på anden måde.

Stk. 6. Regulering af ræv med riflet våben kan ske fra skydetårn eller skydestige, som opfylder betingelserne i § 1 i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber. Regulering af ræv i medfør af stk. 1-5, kan ske i perioden 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang, også fra de nævnte skydetårne og skydestiger.

Du må regulere alt det du vil med hagl - bare ikke fra skydetårn. ( af een eller anden mærkelig grund )
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Bobo » 1. jun 2015, 11:47

Tak Boerge, det var et fint svar
jeg tror rævehvalpen er ligeglad med om jeg tager forreste elle bagerste aftrækker på kombien, men jeg skal nok styre mig, jeg vil dog gerne indrømme at jeg har skudt mink med hagl (sådan en lille smule) fra en stige, og jeg har taget en mår med en skovl for mange år siden, så jeg er nok allerede en skidt karl.
knæk og bræk med reguleringen
mvh bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

Michaelsen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 1. maj 2014, 12:57
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Michaelsen » 1. jun 2015, 17:55

Jeg har flere steder haft Mikkel på kamera på det seneste.. Han fik lusket sig ind i hønsehuset på gården i slutningen af sidste uge, hvor han dræbte 28 kyllinger fra påske :moon: Der var ikke rigtig ædt noget - hovederne var bare faldet af. Det bliver vist en bytter :sniper:

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Sortseer » 1. jun 2015, 18:51

Tillykke til DarkSide.

Her er de første tre ekspederet. En tidligere og to for et øjeblik siden.

Det var det ene kuld på denne ejendom. Der er med sikkerhed et andet kuld med mindst tre store hvalpe, der står for tur. De ses kun lejlighedsvis, så det bliver knap så let...

Knæk og bræk

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Bessie4ever » 1. jun 2015, 22:48

TheDarkSide skrev:Jeg fik den første her til morgen. Fin stor tævehvalp, skudt på ca. 120 meters afstand.
Norma Jagtmatch 6,5 grams i 6,5x55 duer ikke til ræv :thumbdown: Flugtafstand var 50-60 meter og den skulle stadig have en kugle i hovedet, da jeg kom frem til den, da den efter 5 minutter stadig lå og gispede (godt lungeskud). Den tegnede overhovedet ikke for skuddet og luntede bare stille væk og så krøllede den sig sammen som om den ville sove.
Jeg er så glad for du fortæller din oplevelse, for der er virkeligt skudt mange ræve med FMJ og andre ikke kontrollerede ekspanderende kugler, hvor ræven har lidt unødvendigt meget.
Mange nye riffeljæger høre fra de gamle at man skal bruge de billige spidsskarpe til ræv og det er en skidt start for jægeren og en uhyggeligt afslutning for ræven
Tak herfra :Hug:
Perfect! Thats is good enough for me

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 1. jun 2015, 23:16

Bessie4ever skrev:
TheDarkSide skrev:Jeg fik den første her til morgen. Fin stor tævehvalp, skudt på ca. 120 meters afstand.
Norma Jagtmatch 6,5 grams i 6,5x55 duer ikke til ræv :thumbdown: Flugtafstand var 50-60 meter og den skulle stadig have en kugle i hovedet, da jeg kom frem til den, da den efter 5 minutter stadig lå og gispede (godt lungeskud). Den tegnede overhovedet ikke for skuddet og luntede bare stille væk og så krøllede den sig sammen som om den ville sove.
Jeg er så glad for du fortæller din oplevelse, for der er virkeligt skudt mange ræve med FMJ og andre ikke kontrollerede ekspanderende kugler, hvor ræven har lidt unødvendigt meget.
Mange nye riffeljæger høre fra de gamle at man skal bruge de billige spidsskarpe til ræv og det er en skidt start for jægeren og en uhyggeligt afslutning for ræven
Tak herfra :Hug:
Jeg må ærligt indrømme at jeg troede det ville virke fint. Jagtmatch er endda en hulspids kugle, men den er tydeligvis ikke designet til at ekspandere.
Jeg har skudt én ræv før med 9,1 grams Sellier & Bellot FMJ og ræven var død i knaldet. Det var nok bare held og efter i morges vil jeg aldrig bruge andet end ordenlig jagtammunition til ræve eller ved aflivning af katte.
For mig er det lige forfærdeligt at se en anskudt ræv skrige, som at se et anskudt rådyr skrige :thumbdown: Der skal bare gøres en ende på det i alle tilfælde. Det på trods af at jeg altid bestræber at nedlægge de ræve jeg ser (naturligvis kun når de må skydes og når det er forsvarligt).

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Rulab » 2. jun 2015, 11:40

TheDarkSide skrev: Jeg må ærligt indrømme at jeg troede det ville virke fint.
Din oplevelse kommer godt nok også bag på mig, jeg har skudt en rævehvalp med Lapua Scenar 9 g(tilsvarende hulspids match kugle) på ca. 100 m og den efterlod et udgangshul på godt 15 mm på trods af at ingen knogler var ramt og på trods af en meget dårlig placeret kugle, gik der maks. 30 s før ræven var forendt.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af TheDarkSide » 2. jun 2015, 12:18

Simon-MS skrev:
TheDarkSide skrev: Jeg må ærligt indrømme at jeg troede det ville virke fint.
Din oplevelse kommer godt nok også bag på mig, jeg har skudt en rævehvalp med Lapua Scenar 9 g(tilsvarende hulspids match kugle) på ca. 100 m og den efterlod et udgangshul på godt 15 mm på trods af at ingen knogler var ramt og på trods af en meget dårlig placeret kugle, gik der maks. 30 s før ræven var forendt.
I dit tilfælde har kuglen nok ekspanderet en smule. Det gjorde den ikke i mit tilfælde. Jeg kunne dårligt nok finde udgangshullet, da det var var 6-7 mm (kuglediameteren). Jeg tror det er lidt tilfældigt om hulspids match kugler ekspanderer, da hullet i næsen er så lille at kappen sikkert også kan folde ind over hullet i nogle tilfælde og modvirke ekspansion.

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af SKBHunter » 2. jun 2015, 13:01

Jeg ville til enhver tid vælge jagt ammunition og jeg forstår ikke hvorfor I vælger træningsammo til ræv?
Og jeg forstår slet ikke, at der er nogen der vælger spidsskarp?
Er der nogen der vil dele deres tanker omkring valg af riffelammunition på rævejagt?!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af 458hunter » 2. jun 2015, 14:09

Fra tidligere er det vel for ikke at skade skindet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af C-X » 2. jun 2015, 14:54

Chrstn_Olsen skrev:Fra tidligere er det vel for ikke at skade skindet.
Små varmint kalibre kan vel gøre det bedre. Et hul ind og intet ud.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Rævejagt m. riffel. Tips og råd søges

Indlæg af Rulab » 2. jun 2015, 16:02

SKBHunter skrev:Jeg ville til enhver tid vælge jagt ammunition og jeg forstår ikke hvorfor I vælger træningsammo til ræv?
Og jeg forstår slet ikke, at der er nogen der vælger spidsskarp?
Er der nogen der vil dele deres tanker omkring valg af riffelammunition på rævejagt?!
Jeg brugte match kugler pga. en egenspredning på under 20 mm kontra ca. 40 mm for jagt ammunitionen samt en fladere kuglebane, men vil ikke anvende dem igen når det åbenbart er en tilfældighed om de ekspandere eller ej.

Besvar