Jagt- /skydetræning (låst pga dobbeltpost)

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Låst
Skumfly
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 25. jan 2010, 19:50
Interesser: Flugtskydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Jagt- /skydetræning (låst pga dobbeltpost)

Indlæg af Skumfly » 12. feb 2013, 05:37

Så drenge og piger...
Er du jæger, så er det om at komme på skydebanen og få trænet til den næste jagtsæson, så vi kan undgå anskydninger...
Og desuden bliver du bedre til at håndtere dit våben, når du er på jagt og her kan man aldrig få trænet for meget...

Grunden til at jeg skriver dette er simpelthen at jeg synes der stadig er mange der hverken kan ramme eller håndtere deres våben ordentligt... Kiggede på et tidspunkt på en fællesjagt direkte ind 2 sorte huller og det var fa :shock: ikke rart..

Så ud på skydebanerne og ikke kun de sidste 14 dage op til sæsonstart...Det får man ikke en dyt ud af og i nogen tilfælde giver det falsk sikkerhed hos jægeren...

Go fornøjelse :D
Senest rettet af Refraktorius 12. feb 2013, 20:50, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Låst

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Jagt- /skydetræning

Indlæg af 308 W » 12. feb 2013, 06:40

Hvorfor 2 tråde med samme indhold?

Sendt fra min GT-I9100

FLJ
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. jan 2009, 21:09
Interesser: Jagt+ Lerduer
Geografisk sted: Østjylland

Re: Jagt- /skydetræning

Indlæg af FLJ » 12. feb 2013, 12:08

Hej alle.
Jeg kan kun, give dig ret. I aner ikke hvor, mange der ringer og vil have skydeinstruktion. 14 dage eller dagen før, de skal på jagt.
Med dårlige undskyldninger, om tid og andet. Det jo til, at brække sig over. Der skulle indføres, en slags klippekort eller andet i den stil.
Så man kan bevise, at man har været på skydebanen, X antal gange om året. For at have lov til at, udøve jagt med hagl. Jeg siger ikke at, man skal komme hverken 10 eller 20 gange på banen.
Det er ikke uden grund, man har indført riffelprøven. Jeg ved godt, man kan drive jagt uden riffelprøve. Hvilket jeg mener er forkert. Men den kunne laves om, sådan at, riffelprøven skulle fornyes hvert 2. eller 3. år.
Mvh. Flemming ØFC.
Browning Ultra XTR
Browning Maxus 12/76
Winchester 101 Pigeon grade trap
Remmington 770 30-06
Winchester 77 22lr

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Jagt- /skydetræning

Indlæg af Lasse68 » 12. feb 2013, 13:03

Jeg er meget uenig.

Jeg siger ikke at det er forkert at træne sin skydning på banen, inden man går på jagt men....

Det er jægeren der har ansvaret når han skyder.
Det er jægeren der skal kende sine evner og begrænsninger.
Det er jægeren der afgør om vildtet er inde for en afstand hvor byttet kan forventes nedlagt med første skud.

Hvis han ikke rammer hjerte/lunger med riflen, bør han overveje at træne noget mere på banen, eller alternativt ikke skyde på så lange afstande.

Hvis jægeren bruger for mange haglpatroner i forhold til antallet af nedlagt vildt, bør han overveje at træne noget mere på banen, eller alternativt ikke skyde på så lange afstande.

Længere er den ikke.
At begynde at opfinde nye prøver er fuldstændigt meningsløst og vil ikke gavne hverken vildtet eller jægerstanden. De eneste der vil have noget ud af det er prøvesagkyndige og instruktører.

Og husk, det er et selvopfundet problem som i beskriver en løsning på. Naturstyrelsen er IKKE af den opfattelse at jægerne skamskyder vildtet.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Jagt- /skydetræning

Indlæg af Memphis » 12. feb 2013, 13:19

Helt og aldeles enig med Lasse.

Desuden er der efter min mening stor forskel på at skyde efter lerduer på en bane og til levende vildt i den danske natur. På banen ved man hvornår duen kommer flyvende og man kan stå klar med afsikret våben og man ved hvilken vej den vil flyve etc., hvor i mod i naturen har man ikke kontrol over nogle som helst af de faktorer og der skal yderligere tages hensyn til løbende hunde, drivere og naboposter som ikke altid står på en lige linje. Jagtrelevante situationer kan kun trænes på en faktisk jagt, for der kommer så mange ekstra faktorer i spil som ikke kan simuleres på en skydebane.

Yderligere vil jeg også mene at langt de fleste anskydninger eller missere skyldes at der skydes til vildt på for lange afstande. Det kan ej heller trænes på skydebanen.
Senest rettet af Memphis 12. feb 2013, 15:33, rettet i alt 1 gang.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2228
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 352 times

Re: Jagt- /skydetræning

Indlæg af Kenned » 12. feb 2013, 14:41

Jeg er enig med de to sidste.

HVIS man skulle begynde på den slags, så er det da kørekortet til bil & motorcykel man skulle bede folk om at bevise de lever op til - der dør trods alt 200+ personer hvert år i den forbindelse.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Jagt- /skydetræning

Indlæg af Memphis » 12. feb 2013, 14:44

Kenneth Jensen skrev:Jeg er enig med de to sidste.

HVIS man skulle begynde på den slags, så er det da kørekortet til bil & motorcykel man skulle bede folk om at bevise de lever op til - der dør trods alt 200+ personer hvert år i den forbindelse.

Hilsen Kenneth
Hvis man endelig skulle begynde på den slags der, og det siger jeg overhovedet ikke man skal. Så burde det være kørekort til børn! Det kunne fanme spare mange penge, mord, mobning etc. hvis alle børn fik en ordentlig og stabil opdragelse.

Martin8700
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 229
Tilmeldt: 13. feb 2011, 18:48
Interesser: Jagt, Våben, Flugtskydning
Geografisk sted: Horsens, Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 16 times

Re: Jagt- /skydetræning

Indlæg af Martin8700 » 12. feb 2013, 15:10

Jeg vil ikke sige at man kan træne sikkerheden til jagt på en skydebane. det skal man på jagjagt for at kunne træne det. fordi på en skydebane har du ikke sideposter, hunde, dri ere osv.

-G-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 25. mar 2007, 18:01
Interesser: Skydning/Jagt
Geografisk sted: Aarhus
Geografisk sted: Aarhus

Re: Jagt- /skydetræning

Indlæg af -G- » 12. feb 2013, 17:32

Lasse68 skrev:Jeg er meget uenig.

Jeg siger ikke at det er forkert at træne sin skydning på banen, inden man går på jagt men....

Det er jægeren der har ansvaret når han skyder.
Det er jægeren der skal kende sine evner og begrænsninger.
Det er jægeren der afgør om vildtet er inde for en afstand hvor byttet kan forventes nedlagt med første skud.

Hvis han ikke rammer hjerte/lunger med riflen, bør han overveje at træne noget mere på banen, eller alternativt ikke skyde på så lange afstande.

Hvis jægeren bruger for mange haglpatroner i forhold til antallet af nedlagt vildt, bør han overveje at træne noget mere på banen, eller alternativt ikke skyde på så lange afstande.

Længere er den ikke.
At begynde at opfinde nye prøver er fuldstændigt meningsløst og vil ikke gavne hverken vildtet eller jægerstanden. De eneste der vil have noget ud af det er prøvesagkyndige og instruktører.

Og husk, det er et selvopfundet problem som i beskriver en løsning på. Naturstyrelsen er IKKE af den opfattelse at jægerne skamskyder vildtet.
Jeg er ikke enig Lasse....jeg synes det lyder meget forkert at øve sig på vildtet for at finde ud af om man skal på skydebane, man er da som et minimum nødt til at finde ud af om man overhovedet kan ramme med det grej man har INDEN man tager på jagt!

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Jagt- /skydetræning

Indlæg af Lasse68 » 12. feb 2013, 17:53

-G- skrev: Jeg er ikke enig Lasse....jeg synes det lyder meget forkert at øve sig på vildtet for at finde ud af om man skal på skydebane, man er da som et minimum nødt til at finde ud af om man overhovedet kan ramme med det grej man har INDEN man tager på jagt!
Jeg tror du misforstår mig.

Selvfølgelig skal man på skydebanen og træne.
Som jeg skriver, skal man kende sine evner, og begrænsninger. Det træner man på skydebanen men det er jagtsituationerne der afgører om man skyder inden for sine begrænsninger. Dør dyret med det samme har du skudt godt nok. Du behøves ikke at kunne ramme en råbuk i løb på 250 mtr, hvis den står stille 40 meter fra dig og vender siden pænt til. Du behøves ikke at kunne ramme en lynhurtig sneppe på 30 meter hvis du kun skyder fede sløve gråænder på 15 meter.

Det er skyderesultaterne på jagten der fortæller om du skulle have været på banen, men det er på banen du bliver bedre og flytter dine begrænsninger.

At skyde ordentligt og dødskyde vildtet, det gør jægere i almindelighed. Ellers havde vores myndigheder grebet ind for længst.

Og så har jeg selvfølgelig også oplevet en jæger der skød på 50-60 meter efter en flok ænder, selvfølgelig uden at dødskyde noget som helst. Her må vi som gode jægere påtage os den rolle at fortælle vores jagtkammerat at han er en dårlig jæger der ikke kender sine begrænsninger.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Jagt- /skydetræning

Indlæg af Refraktorius » 12. feb 2013, 20:50

Den anden tråd ligger her:

Emne: Nu er det med at komme ud på skydebanerne og få trænet!

Det er godt at træne, men man skal ikke øve sig i at genere moderatorerne ved at lave dobbelposts!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Låst