140 grains jagtkugle til 6,5x55

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Thomas12cm
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 384
Tilmeldt: 8. jan 2008, 20:22
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Esbjerg
Been thanked: 3 times

140 grains jagtkugle til 6,5x55

Indlæg af Thomas12cm » 15. jul 2011, 20:53

Hej drenge...

Jeg skal have jeres hjælp..... igen :oops:

Jeg skal have en lille ny, eller det vil sige en lang tung i 6,5x55.
Jeg har rodet lidt rundt i jagtkugler i dette kaliber, men jeg kan simplethen ikke finde ud af hvad for en kugle jeg skal vælge.
Pga. det lange løb er jeg ikke så bange for anslagsenergi til klasse 1 og derfor har jeg besluttet at det skal være en 140gr kugle.
Jeg sværger selv meget til de aerodynamiske kugler da jeg synes det giver god mening at beholde så meget fart og energi i kuglen som muligt, men dette er ikke en must. Hvis det var muligt havde jeg valgt en Barnes TTSX (pga. BC, restvægt og bly fri ) og men da den kun bliver lavet til og med 130gr er den udelukket.

Jeg skal primaet bruge kuglen til råvildt da det jo er det vi skyder mest af her hjemme, men den skal også kunne klare Kronvildt og Svin. Det vil være yders sjældent at krondyr og svin kommer for, men jeg vil have mulighed HVIS chancen nu bryder sig.

Jeg har selv kikket på:

Rhino, har hørt at den skulle være meget hård, næsten som spidsskarp til råvildt??
Berger Hunter, er bange for at det er en meget blød kugler, som kun ser god ud på papiret
Accu, skulle også have skuffet jægerer her inde.
Patition, har jeg faktsik skudt med i .30 det virkede egentlig ret godt.
Hornady SST, er også en blandet fornøjelse at læse om

Så drenge og piger, jeg vil meget gerne hører fra nogle af jer som skyder og har skudt noget med 140gr. kugler i 6,5mm
Hvorfor skyder I med den kugle I gør, hvordan virkede de på dyret, var det hele smadret eller var der to små fine ind- og udganghuller, knald fald effekt osv. Alt hvad I kan komme i tanke om af gode og dårlige egenskaber.


På for hånd tak :razz:
NB. jeg ved godt 6,5 er i den nedre ende til krondyr og svin
Senest rettet af Thomas12cm 15. jul 2011, 22:46, rettet i alt 1 gang.
mvh. Thomas Olesen

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 437
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Jagtkugle til 6,5x55

Indlæg af Taby » 15. jul 2011, 21:28

Hej

Jeg har flere kammerater der bruger 160 GRS hornady RN. De er alle glade for den og den har været banemand for råvildt, dåvildt og kronvildt. Og så går den godt i de rifler den er testet i....

J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Re: Jagtkugle til 6,5x55

Indlæg af J-Rock » 15. jul 2011, 21:53

Jeg ved godt du er efter høj BC, så måske er det ikke det rette valg. Jeg ved dog ikke hvorfor det er meget vigtigt for dig med mindre du skyder på MEGET lange hold?

Jeg selv bruger Lapua Mega til alt. Jeg har mange jagtkammarater der bruger Mega i 6,5 X 55 til Elg, kronvildt, svin, dåvildt, råvildt, muflon osv. osv.

Igen hvis man kan skyde og ramme nogenlunde fornuftigt så klarer Lapua Mega alle opgaver perfekt (læs: lige så godt som andre gode kugler).

Måske du kunne prøve den og se om det var noget for dig?

Thomas12cm
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 384
Tilmeldt: 8. jan 2008, 20:22
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Esbjerg
Been thanked: 3 times

Re: Jagtkugle til 6,5x55

Indlæg af Thomas12cm » 15. jul 2011, 22:23

J-Rock skrev:Jeg ved godt du er efter høj BC, så måske er det ikke det rette valg. Jeg ved dog ikke hvorfor det er meget vigtigt for dig med mindre du skyder på MEGET lange hold?

Jeg selv bruger Lapua Mega til alt. Jeg har mange jagtkammarater der bruger Mega i 6,5 X 55 til Elg, kronvildt, svin, dåvildt, råvildt, muflon osv. osv.

Igen hvis man kan skyde og ramme nogenlunde fornuftigt så klarer Lapua Mega alle opgaver perfekt (læs: lige så godt som andre gode kugler).

Måske du kunne prøve den og se om det var noget for dig?
Som jeg skriver er det ikke alt afgørende, men det giver jo meget god mening at beholde den energi man nu engang har skubbet i kuglen så længe som muligt!
jeg har har prøvet mega, og den tiltaler mig bestemt ikke, for det første flyver den ikke særlig godt og for det andet har jeg set flere tilfælde hvor megaen har smadret dyret fuldstændig. Så den har jeg meget dårlig erfaring med.


Mange tak for de to besvarelser, men jeg er KUN interesseret i 140 grains kugler
mvh. Thomas Olesen

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: 140 grains jagtkugle til 6,5x55

Indlæg af Explorer » 15. jul 2011, 22:52

Speer laver desværre ikke Grand Slam til 6,5/.264 længere, men i stedet den nye DeepCurl

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 951
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: 140 grains jagtkugle til 6,5x55

Indlæg af Raven » 15. jul 2011, 23:56

Jeg skyder pt. med en 130 grn swift sirocco kugle! Den har en ekstrem god præcision, og den gør arbejdet! Dog synes jeg ikke den har helt den knock down effekt jeg kunne ønske mig. Så jeg tror jeg vender tilbage til 140 grn SST, eller en Sierra gameking i samme vægtklasse! Jeg har skudt dyr med begge kugler og de lægger sig på stedet, om det så er på bladet, eller lige bag! Kuglerne skal dog lades til en moderat hastighed! Jeg har ingen intensioner om at forsøge mig at skyde krondyr med kuglerne. I det tilfælde ville jeg vælge Normas Oryx ellers ville det blive hornadys RN kugle!

I øvrigt blir min trofaste 6,5'er altid skiftet ud om efteråret, med min 7mm RM!
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

-G-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 25. mar 2007, 18:01
Interesser: Skydning/Jagt
Geografisk sted: Aarhus
Geografisk sted: Aarhus

Re: 140 grains jagtkugle til 6,5x55

Indlæg af -G- » 15. jul 2011, 23:59

Kan sådan en godt overholde 2700J ude på 100 m ?

Dragonen
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25. nov 2006, 09:25
Geografisk sted: Danmark

Re: 140 grains jagtkugle til 6,5x55

Indlæg af Dragonen » 16. jul 2011, 07:54

Hvad med RWS DK. De angiver nok anslags energi på 100 m, med fabriksladet amm.
Fortes Fortuna Juvat

Brugeravatar
VIPER
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 10. okt 2009, 12:40
Interesser: Riffelskydning og Jagt
Geografisk sted: syddanmark

Re: 140 grains jagtkugle til 6,5x55

Indlæg af VIPER » 16. jul 2011, 09:02

Dragonen skrev:Hvad med RWS DK. De angiver nok anslags energi på 100 m, med fabriksladet amm.

Du skal så lige være opmærksom på at RWS DKs energt er målt ud fra en 74cm pibe så med alt kortere er energien for lav til andet end råvildt.

Vil du skyde noget større end råvildt med 6,5x55 er der ingen vej uden om 10grams kugler.


Ps bruger selv RWS DK i 6,5x55 til råvildt og til større vildt bruger jeg en større kaliber.

Thomas12cm
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 384
Tilmeldt: 8. jan 2008, 20:22
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Esbjerg
Been thanked: 3 times

Re: 140 grains jagtkugle til 6,5x55

Indlæg af Thomas12cm » 16. jul 2011, 09:38

VIPER skrev:
Dragonen skrev:Hvad med RWS DK. De angiver nok anslags energi på 100 m, med fabriksladet amm.

Du skal så lige være opmærksom på at RWS DKs energt er målt ud fra en 74cm pibe så med alt kortere er energien for lav til andet end råvildt.

Vil du skyde noget større end råvildt med 6,5x55 er der ingen vej uden om 10grams kugler.


Ps bruger selv RWS DK i 6,5x55 til råvildt og til større vildt bruger jeg en større kaliber.
Du har nok ret i at man ikke kommer op på de 2700 med fabriks ladet, men det skulle nu ikke være noget problem hvis man selv sætter sig ved pressen

TAK FOR DE FINE SVAR, NOGEN DER HAR PRØVET ACCU OG DE??
mvh. Thomas Olesen

Brugeravatar
CKN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 28. maj 2004, 22:00
Interesser: Jagt,skydning, genladning
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 13 times

Re: 140 grains jagtkugle til 6,5x55

Indlæg af CKN » 16. jul 2011, 22:46

En anden mulighed kunne være Remington's Core'lockt som findes i 140 grain til 6,5, den er både god, billig og præcis.
Har en kammarat som har skudt mange stykker råvildt, med godt resultat.
Kender en som har skudt råvildt, krondyr og gris med samme, dog i 270 også med gode resultater.
Har selv skudt råvildt med den i 308 og 7 mm Rm, sidstnævnte er jeg meget posetiv overrasket over, skød bukken på 28 m afstand med en 150 grain core'lockt v/0 ca. 940 m/s udgangshul på størrelse med en femmer .

Mvh.
Carsten

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: 140 grains jagtkugle til 6,5x55

Indlæg af Explorer » 16. jul 2011, 23:41

ckn skrev:En anden mulighed kunne være Remington's Core'lockt som findes i 140 grain til 6,5, den er både god, billig og præcis.
Den fåes som Core-Lokt og som Core-Lokt Ultra Bonded, den sidste er den der holder bedst sammen :razz:

Thomas12cm
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 384
Tilmeldt: 8. jan 2008, 20:22
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Esbjerg
Been thanked: 3 times

Re: 140 grains jagtkugle til 6,5x55

Indlæg af Thomas12cm » 17. jul 2011, 09:27

den skal jeg lige have kikket på
mvh. Thomas Olesen

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: 140 grains jagtkugle til 6,5x55

Indlæg af Slettes3 » 17. jul 2011, 11:24

Thomas12cm skrev:
Du har nok ret i at man ikke kommer op på de 2700 med fabriks ladet, men det skulle nu ikke være noget problem hvis man selv sætter sig ved pressen

TAK FOR DE FINE SVAR, NOGEN DER HAR PRØVET ACCU OG DE??
Hvad er det på helt præcist du ønsker at opnå?.
Der er sådan eet eller andet der fortæller at du enten skyde med den forkerte kaliber, eller bruger for meget tid til at studere papirballistik. Lad raket videnskaben være til rumindustrien, og brug tid istedet på at komme på jagt og få erfaring.

Har jeg ret?.

Thomas12cm
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 384
Tilmeldt: 8. jan 2008, 20:22
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Esbjerg
Been thanked: 3 times

Re: 140 grains jagtkugle til 6,5x55

Indlæg af Thomas12cm » 17. jul 2011, 12:33

Rigbymauser skrev:
Thomas12cm skrev:
Du har nok ret i at man ikke kommer op på de 2700 med fabriks ladet, men det skulle nu ikke være noget problem hvis man selv sætter sig ved pressen

TAK FOR DE FINE SVAR, NOGEN DER HAR PRØVET ACCU OG DE??
Hvad er det på helt præcist du ønsker at opnå?.
Der er sådan eet eller andet der fortæller at du enten skyde med den forkerte kaliber, eller bruger for meget tid til at studere papirballistik. Lad raket videnskaben være til rumindustrien, og brug tid istedet på at komme på jagt og få erfaring.

Har jeg ret?.
Nej overhovedet ikke...

Jeg skyder i dag med 308, men har ved flere lejligheder haft monteret en match pibe i 6,5x55. Pga. det lille rekyl, er den rare at skyde med på banen og jeg skyder tilmed bedre. Derfor vil jeg gerne have en 6,5 match pibe. Men pga. konens studier er midlerne ikke til at en ekstra pibe, men derimod hvis jeg sælger 308éren kan jeg godt få det til at hænge sammen. DERFOR kaliberet

Ser du Rigbymauser, man behøver jo ikke at have læst raket videnskab i ret meget mere end 2 semester for at vide at 6,5x55 er lige til den ligger lige på grænsen til klasse 1, derfor mener jeg heller ikke at kuglen i dette kaliber er helt ligegyldigt!! Så langt så godt

Jeg kunne jo selfølgelig også bare købe en kasse projektiler af den ene slags og af den anden, så kunne jeg jo skyde et dyr med hver og så se hvad jeg synes... :evil: eller jeg kunne spørge i "vores" forum om der var nogen der evt. skulle have erfaringer med en 140 grains kugle. Hvad synes du??

Det kunne jo godt være at nogen havde meget dårlig erfaringer med Accubond eller en anden kugle!! De erfaringer ville jeg bare gerne hører om inden jeg brugte 500,- på et projektil der måske ikke opfylder de ønsker man evt. måtte have til det

og til dit spørgmål: Der er sådan eet eller andet der fortæller at du enten skyde med den forkerte kaliber, eller bruger for meget tid til at studere papirballistik

Nej det er ikke det forkerte kaliber jeg skyder med, jeg skyder 6-800 skud på banen om året og ca 3-5 skud på jagt. Så derfor er det ikke det forkerte kaliber!! Der er ingen tvivl om at den skal suppleres af en 9,3ér eller noget liggende den dag der skulle være råd til det.


Og til deit andet spørgsmål: Hvad er det på helt præcist du ønsker at opnå?

Jeg vil bare gerne hører fra flok der har skudt vildt med en 140 grains kugle i en 6,5mm, det er i virkeligheden et ganske simplet spørgmål. hamre den lige igennem, smadrede den det hele... osv...

håber var svar nok på dit spørgsmål

NB. Der er tale om et 67cm pibe, så derfor er det ingen problem at opnå de 2700 joule, og derfor har 140 grains kuglen relevans for mig
mvh. Thomas Olesen

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: 140 grains jagtkugle til 6,5x55

Indlæg af PeptoBizmo » 17. jul 2011, 13:48

Kan anbefale denne tråd: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=9&t=40243
Den bekræftede mig i mit valg af A-Frame til min 9,3x62.
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Besvar