SVT-40 til udlandsjagt

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Superfar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 169
Tilmeldt: 20. apr 2009, 17:06
Interesser: Militærhistoriske våben.
Geografisk sted: Det mørke Jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 10 times

SVT-40 til udlandsjagt

Indlæg af Superfar » 23. maj 2011, 11:06

Jeg går og overvejre at anskaffe mig en SVT-40 til udlandsjagt.

Jeg har selvfølgelig jagttegn og er ikke interesseret i at ødelæggevåbnet med at ombygge det til repeter eller lave en permanent anordning så den kun kan indeholde to patroner.

Altså en orginal SVT-40 halvauto med ti-skuds magasin.

Men, jeg synes ikke at kunne blive klog på hvordan reglerne er i henhodt til træning med et
våben registreret til jagt i udlandet.


Jf. Cirkulæreskrivelse om halvautomatiske våben fremgår det at:,
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2596
"Hvis ansøgeren udelukkende skal anvende riflen til jagt i udlandet, kan ansøgeren få tilladelse til riflen uden permanent anordning."

Udelukkende: Betyder det at jeg ikke må træne med den herhjemme, ej engang indskyde den, hvorfor træning og des ligende SKAL foregå uden for landets grænser?

Nu ved jeg godt at der er manger der har Garand´er og SVT´er registreret som jagtriffel som en omvej få at kunne lege med dem. Men er det jf. loven ok at træne med dem herhjemme?
"We must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men."

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: SVT-40 til udlandsjagt

Indlæg af 458hunter » 23. maj 2011, 11:46

Du må godt indskyde/træne, men ikke deltage i konkurrenceskydning med den - selv under jagtforbundet, når den ikke er plomberet.

Brugeravatar
Superfar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 169
Tilmeldt: 20. apr 2009, 17:06
Interesser: Militærhistoriske våben.
Geografisk sted: Det mørke Jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 10 times

Re: SVT-40 til udlandsjagt

Indlæg af Superfar » 23. maj 2011, 15:32

Chrstn_Olsen skrev:Du må godt indskyde/træne, men ikke deltage i konkurrenceskydning med den - selv under jagtforbundet, når den ikke er plomberet.
Er det noget der står skrevet nogle steder? Det ville være lækkert hvis der fandtes noget på skrift, som man kunne henvise til hvis ordensmagten skulle stille spørgsmålstegn ved lovligheden af brugen af en halvautomatisk riffel på skydebanen.
"We must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men."

Brugeravatar
Cordes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 450
Tilmeldt: 17. jul 2009, 16:17
Interesser: Alt der siger Bang
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: SVT-40 til udlandsjagt

Indlæg af Cordes » 23. maj 2011, 21:37

Jeg har en på jagt tilladelse uden at den er kastreret.
Der fulgte et papir med hvor der stod at jeg kun må bruge den til jagt hvis den er plomberet.
Der står ikke noget om at den skulle være ulovlig på nogen skydebaner ;)
Two hands working can do more than a thousand clasped in prayer - Unknow

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: SVT-40 til udlandsjagt

Indlæg af HePe » 24. maj 2011, 22:03

Superfar skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Du må godt indskyde/træne, men ikke deltage i konkurrenceskydning med den - selv under jagtforbundet, når den ikke er plomberet.
Er det noget der står skrevet nogle steder? Det ville være lækkert hvis der fandtes noget på skrift, som man kunne henvise til hvis ordensmagten skulle stille spørgsmålstegn ved lovligheden af brugen af en halvautomatisk riffel på skydebanen.
Ja - se uddrag af Justitsministeriets referat af møde d. 9/6 2004 i Justitsministeriets Kontaktudvalg vedr. våbenloven
Link: Emne: Klagesag 1 | Afslag på tilladelse til jagt i udlandet

Bemærk dog også BILAG 2 - JM's brev af 4/7 2008 til Fyns Politi vedr. tilladelse til bl.a. Tokarev halvauto militærriffel
Link: Emne: Klagesag 1 | Afslag på tilladelse til jagt i udlandet

Besvar