jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Dennis21
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 30. apr 2011, 17:38
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Esbjerg

jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af Dennis21 » 10. maj 2011, 14:44

hejsa derude......

Fik mig godt nok et chok i dag, da jeg ringede til skov og naturstyrelsen og fik af vide at, jeg ville få en samtykkeerklæring som jeg skulle under skrive, da jeg havde en belastende sag på mig.. gik totalt i chok.. :crying: Tog straks ned på politi gården for at høre hvad jeg skulle have lavet.. De sagde jeg ikke havde noget på min straffeattest og jeg kun havde været en tur i fuldebrummen i 2007 pga jeg var for fuld.. Og de sagde at der ikke skulle være noget galt med at få jagt tegn.. Synes bare det træls og skulle igennem sådan et cirkus med papir. Kontaktede våben kontoret og hun sagde at hvis der nærmest var en bøde på mit cpr nr. så ville man skulle lave en samtykkeerklæring, og de skulle tjekke op på det..

Synes godt nok det til at få dårlig nerver over. føler mig som en kriminel :roll:

andre som har været det igennem?

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 691
Tilmeldt: 11. maj 2005, 14:37
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af NTS » 10. maj 2011, 14:53

Jeg var igennem det samme i sin tid og jeg har aldrig været straffet for noget. Et par fartbøder er det blevet til, men det er det hele. Jeg udfyldte erkæringen og sendte den ind. Jagttegnet kom med posten et par uger efter ...

Tillykke med jagttegnet forøvrigt :yo:
dennis21 skrev:hejsa derude......

Fik mig godt nok et chok i dag, da jeg ringede til skov og naturstyrelsen og fik af vide at, jeg ville få en samtykkeerklæring som jeg skulle under skrive, da jeg havde en belastende sag på mig.. gik totalt i chok.. :crying: Tog straks ned på politi gården for at høre hvad jeg skulle have lavet.. De sagde jeg ikke havde noget på min straffeattest og jeg kun havde været en tur i fuldebrummen i 2007 pga jeg var for fuld.. Og de sagde at der ikke skulle være noget galt med at få jagt tegn.. Synes bare det træls og skulle igennem sådan et cirkus med papir. Kontaktede våben kontoret og hun sagde at hvis der nærmest var en bøde på mit cpr nr. så ville man skulle lave en samtykkeerklæring, og de skulle tjekke op på det..

Synes godt nok det til at få dårlig nerver over. føler mig som en kriminel :roll:

andre som har været det igennem?
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Dennis21
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 30. apr 2011, 17:38
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Esbjerg

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af Dennis21 » 10. maj 2011, 14:56

synes bare det groft at der ikke skal mere til. end en tur i fuldebrummen. Har aldrig lavet noget og fri straffeattest. Og så skal jeg gå og være utrolig. Det meget træls...

Brugeravatar
Pistolero
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 3. apr 2009, 11:30
Interesser: Fitness & skydevåben
Geografisk sted: Fyen
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af Pistolero » 10. maj 2011, 15:18

Det lyder godt nok underligt.. Du kan da ringe til dem og spørge hvad deres problem er, om det er normal praksis
Du misser 100% de skud du aldrig tager.

Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 775
Tilmeldt: 14. jan 2009, 08:51
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 93 times
Been thanked: 14 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af LBJ » 10. maj 2011, 15:56

Jeg synes det er ok at man er bare en smule påpasselig med hvem der udstedes jagttegn og våbentilladelser til.

Dennis21
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 30. apr 2011, 17:38
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Esbjerg

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af Dennis21 » 10. maj 2011, 16:47

har snakket med våben kontoret, og det normal praksis når der står noget i ens person nr. Synes bare det lidt for meget når det kun er for en fuldemands tur. Vi aldrig begynde på jagttegn hvis jeg havde lavet noget vold osv. men må vente til de sender et brev til mig. Skal nok få det.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af Lerche » 10. maj 2011, 16:48

Rolig de anklager dig ikke
det de beder om er at få lov til at se nærmere i din strafatest for de kan se i deres interne system du er kendt hos fætter blå for at kunne se hvad det er du er kendt for

hvis du kun har været i fuldebrummen ingen problemer. men uden samtygge må de ikke gå ind og se efter
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Pistolero
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 3. apr 2009, 11:30
Interesser: Fitness & skydevåben
Geografisk sted: Fyen
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af Pistolero » 10. maj 2011, 16:49

Det giver god mening Lerche
Du misser 100% de skud du aldrig tager.

Dennis21
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 30. apr 2011, 17:38
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Esbjerg

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af Dennis21 » 10. maj 2011, 16:59

Kan godt se det du siger, er også blevet lidt mere rolig. Følte mig bare anklaget da skov og naturstyrelsen sagde at politiet havde en belastende sag på mig. Synes det lød meget hårdt. Men som sagt har kun lavet det og har fri straffeatest så kan nok snart komme ud og skyde lerduer :yo:

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 10. dec 2008, 13:17
Interesser: Bukke og andejagt
Geografisk sted: Ringkøbing
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af Paco » 10. maj 2011, 17:30

Lerche skrev:Rolig de anklager dig ikke
det de beder om er at få lov til at se nærmere i din strafatest for de kan se i deres interne system du er kendt hos fætter blå for at kunne se hvad det er du er kendt for

hvis du kun har været i fuldebrummen ingen problemer. men uden samtygge må de ikke gå ind og se efter
Nemlig helt rigtigt!!!! lerche!

Og selv med en gammel volds dom går den også igennem! det gjore den for mig ca 13 år siden!
Så bare rolig den er på vej!
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

Hornhof
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 3. nov 2009, 19:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: østsjælland
Been thanked: 5 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af Hornhof » 10. maj 2011, 20:35

bare tag det helt roligt,...;-) det er kun fordi de inde fra skov og natur kan se der er et eller andet i dine papir, men de kan ikke se hvad, og det skriver du så under på at de må gå ind og se hvad der står om dig.

fik mit jagttegn med en plettet straffeatest, også selv om jeg havde siddet i fængsel i et år inde for de sidste 5 år, det eneste de kigger efter er vold og narko, og våben,.....

Dennis21
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 30. apr 2011, 17:38
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Esbjerg

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af Dennis21 » 13. maj 2011, 12:12

Så fik jeg sku jagttegn. Har da aldrig været så glad!! :yo: så skal jeg bare ud på skydebanen og øve mig.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af HappyNanoq » 13. maj 2011, 12:20

:rock: Tillykke med det. =o) og god fornøjelse med det i de kommende mange år.


Så går vi andre i dækning imens. :peace: Hehe.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 691
Tilmeldt: 11. maj 2005, 14:37
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af NTS » 13. maj 2011, 12:21

dennis21 skrev:Så fik jeg sku jagttegn. Har da aldrig været så glad!! :yo: så skal jeg bare ud på skydebanen og øve mig.
Sådan! Og så lige op til weekenden.

Nu begynder det at blive dyrt :razz:
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Dennis21
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 30. apr 2011, 17:38
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Esbjerg

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af Dennis21 » 13. maj 2011, 23:19

Takker :yo:

slagterboss
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17. maj 2011, 14:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: Horsens

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af slagterboss » 17. maj 2011, 14:38

Hejsa Dennis21,

Jeg har lige fået samme chok i lørdags, jeg har fået en bøde for gadeuorden (altså en tur i fuldebrummen) for snart 4 år siden. Jeg var og er rystet over det.
Jeg har talt med naturstyrelsen og det lokale våbenkontor. Der går nok op til 2 uger inden de har truffet en afgørelse, og hun ville ikke oplyse i telefonen om jeg kunne få det eller ej. De ville sende et brev med afgørelsen. Lidt træls at der skal gå så lang tid, når jeg også gerne skulle nå at have riffeltegn inden bukkejagten er slut.

Men tillykke med jagttegnet.

Brugeravatar
Lucca
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 20. jun 2010, 00:17
Interesser: Riffeljagt/Bukkejagt.
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 9 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af Lucca » 27. maj 2011, 14:53

Tillykke med dit jagttegn, dejligt at høre du fik det :smile:
Nu er det min tur til at blive tjekket, øv.
Har lige underskrevet samtykke idag og sendt ind. Jeg ringede til våbenkontoret for at høre hvad problemet var, for jeg vidste jeg havde ren straffeattest. Men han oplyste, så at han kunne se jeg havde fået en dom tilbage i 2002, for en sag i 2001 ang vold/trusler, så var lige på hotel tremmely i 2 mdr tilbage i 2002. Men han kunne ikke se yderligere/oplyse yderligere inden jeg havde underskrevet den samtykkeerklæring og sendt den ind.
Så sagde jeg til ham fyren fra våbenkontoret, at jeg troede det blev slettet efter 5 år, da min straffeattest var ren 5 år derefter, han oplyste så, at politiet glemmer aldrig, men det lød til han sagde det med et smil på læben, så håber da virkelig jeg får det nu her, håber at høre fra dem i næste uge. Kryds lige fingere for mig :smile:

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af Gunnut » 27. maj 2011, 15:02

LBJ skrev:Jeg synes det er ok at man er bare en smule påpasselig med hvem der udstedes jagttegn og våbentilladelser til.
Helt enig. Hvad er der ved at leve i et forbudsland, hvis ikke systemet lever op til deres ry. At jeg så, nogen gange, ville ønske jeg ikke boede i et forbudsland, er en hel anden sag, men det ville da være tåbeligt, hvis ikke systemet reagerede når der er et lille flag, der popper op, i fm. en ansøgning om våbentilladelse (og i ALL FAIRNESS, kan skov og naturstyrelsen jo ikke se, hvad der er årsag til flaget, derfor skal de bede dig om lov).
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af HappyNanoq » 27. maj 2011, 15:08

Den almindelige private straffeattest som eks kan udleveres til arbejdsgivere, den dækker 5 år tilbage - altså den man kan give samtykkeerklæring til.

Hvis man skal kigge nærmere, skal der kigges i kriminalregisteret - denne attest kan ikke udleveres, men den indeholder alt. Oplysninger om bøder, domme, m.v. - og oftest i minimum 10 år. Den skal man også give samtykkeerklæring til at der bliver kigget i - politiet kan af naturlige årsager bruge denne i forbindelse med efterforskning.


http://www.politi.dk/da/borgerservice/s ... eattester/


https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=991#K7 :
§ 33. Kriminalregisteret samkøres med Skov- og Naturstyrelsens registre over jagtprøveaspiranter og jagttegnsløsere, jf. bilag 5.
Bilag 5

Våben- og jagttegn

Oplysninger der tilgår politiet og Miljø- og Energiministeriet ved forespørgsel til våben- og jagttegnsregisteret samt ved den årlige udskrivning i forbindelse med fornyelse af jagttegn:

- Sorteringskoder: 1, 2 og 9.

Sorteringskoderne refererer sig til følgende:

- Sorteringskode 1: Ingen belastende tilførsel.

- Sorteringskode 2: Belastende tilførsel.

- Sorteringskode 9: Ved fejl m.v.

Meddelelsestekster

Heri kan indgå indtil 2 vejledende meddelelser med tilhørende numre med forslag til ekspeditionsmetode.


Så Skov- & Naturstyrelsen kan ved en søgning på personen se at der er noget på personen i Kriminalregisteret - men de kan ikke se det specifikke.

Ved at få samtykkeerklæringen, kan de få lov at gå ind og se om der skulle være noget i sorteringskode 1, 2, og 9 som ser ud til at være de ting de må bedømme personen ud fra eller have adgang til.


Alt andet er dem uvedkommende og det får de formodentlig aldrig at se, da det sikkert er beskyttet igennem rettigheder i systemet.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af MTN » 27. maj 2011, 15:48

jeg har også lige måtte underskrive en samtykkeerklæring i dag, og den er også sendt afsted.
så nu vil jeg gå og vente ved postkassen indtil svaret kommer.. lidt træls men sådan er det jo
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

Brugeravatar
Lucca
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 20. jun 2010, 00:17
Interesser: Riffeljagt/Bukkejagt.
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 9 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af Lucca » 27. maj 2011, 15:52

Jeg synes også det er helt iorden vi bliver tjekket, det er ikke det, vil bare være mega ærgelig over evt ikke, at kunne få jagttegent pga noget der er sket for 10 år siden. Alle folk blive jo ældre og mere fornuftige :smile:
Er det naturstyrelsen eller politiet der skal afgøre/vurdere om jeg må få jagttegnet eller ej ?
I princippet gør det mig ikke noget at naturstyrelsen eller for den sags skyld alle andre ser mine papirer, har ikke noget at skjule, men håber bare at de ser gennem fingere med de dumheder der skete for 10 år siden. Så jeg kan få det jagttegn og komme ud og jage :smile:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af HappyNanoq » 27. maj 2011, 16:13

http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplev ... E=Present

Man får den åbenbart fordi politiet ikke har taget stilling til om man må få jagttegn - ved samtykkeerklæringen beder Skov & Naturstyrelsen politiet om at tage endelig stilling til om det kan lade sig gøre.

Så er nu lidt på et vildspor med hvem der kigger i Kriminalregistret..?!?!?


Jo mere jeg kigger, jo mere ser det ud til at Skov & Naturstyrelsen kun får "hits" op på skærmen, når de søger en person.

Men det er politiet der i hvert enkelt tilfælde tager stilling til om personen kan få jagttegn - hvis der er forhold som gør at der skal tages stilling, kan det ske man skal udfylde en samtykkeerklæring for at gøre det til en enkelt-sag om vurdering om jagttegn er muligt.

Dette kan ske ved at det er en ny-bestået jagttegnsaspirant, hvor man lige skal give den første accept til om jagttegn er muligt.

Derefter kører det stort set automatisk, så hvis en person laver noget der gør at han kan miste jagttegnet - så trækkes jagttegnsgodkendelsen tilbage, såfremt der falder dom.


Det ser ikke ud til at Skov & Naturstyrelsen får adgang til at bladre i éns fortid.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Lucca
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 20. jun 2010, 00:17
Interesser: Riffeljagt/Bukkejagt.
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 9 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af Lucca » 27. maj 2011, 16:23

Okay så er det åbenbart politiet som der tager beslutningen. Håber ikke de bærer nag, det var nemlig 2 civil-betjente jeg diskuterede med tilbage i 2001.

Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af MTN » 27. maj 2011, 18:11

@Lucca:
Medmindre det ligefrem var personfarlig vold, så tror jeg ikke du skal være så nervøs - selvom det var Fætter Haps du diskuterede med..

Den sag er forhåbentlig så gammel nu at den er ude af verden nu (10 år)
(og inden nogen kommer med kommentarer, så er jeg skam udmærket klar over at polisen kan se det til tid og evighed)


Som du selv siger, så bliver man jo ældre og klogere, og dumheder der er laver for så mange år siden, skal vel ikke belaste én senere :smile: :razz:
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

FWK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 191
Tilmeldt: 17. apr 2011, 14:09
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 9 times
Been thanked: 17 times

Re: jagttegn skal have samtykkeerklæring.

Indlæg af FWK » 27. maj 2011, 19:21

Jeg synes nu at det er helt fint at de lige dobbelttjekker de personer der ikke har kunne overholde de relativt enkle leveregler vores retsystem opstiller, før de tillader dem det enorme ansvar det faktisk er at have et våben i hjemmet.

Og det ser jo også ud til at i alle får tegnet, hvilket jo er en rar ting.
Men jeg er sikker på at de ved denne metode, hvert år får pillet en håndfuld personer fra, som vi ALLE er glade for ikke må rende rundt med en kaliber 12.

Tillykke til alle, og ja, jeg kan godt forstille mig hvor ubehageligt det må føles at blive målt og vejet. Denne post blot for at sagen bliver set fra to sider. :blink:

Låst