Drømmeriflen til bukkejagt skal bygges

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Drømmeriflen til bukkejagt skal bygges

Indlæg af Great Dane » 22. jun 2010, 22:15

I gennem mange år har jeg drømt om en lille knæklåsriffel til bukkejagt, riflen skal være en engelsk rook rifle, da de er fantastisk elegante og høj høj kvalitet. I weekenden lykkedes det så at finde basis for projektet, for da jeg for første gang i lang tid besøgte Jørgen Lyng i Gilleleje stod der to engelske kaliber 410 bøsser som oprindeligt var fødte som rook rifles i kal .300 Rook. De var begge så billige så de kom omgående med hjem. Den ene er en Stephen grant og er noget af det allerfineste i genren, den anden er en skotsk af det for mig ukendte fabrikat D. Murray. Jeg tror at det bliver Stephen grant der ender sine dage på min slagtebænk og genopstår som nydelig letvægts bukkeriffel, men jeg skifter muligvis mening undervejs da Mr. Murray er fuldgraveret. Begge låse er ens med fodpedal på siden, så det tyder på at der har været en vis handel med rå låsestole også dengang.

Bøssemageren der skal hjælpe med papirarbejdet til konverteringen og lidt af arbejdet, er fundet så det hele kan gøres legalt selv med mig som styrmand.

Mit dilemma er dog hvilket kaliber jeg skal vælge :???: Det skal være en patron med meget lavt tryk og lille kaliber, og så kommer 6x70 R jo naturligvis frem, men hvad siger i til 5,6x52 R (.22 Savage Hipower) Jeg mangler en trykskala så jeg kan sammeligne diverse kalibre - Og skulle der være andre bud på et kaliber så kom frem, blot den er med rand og størrelse maks 6mm.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Riddersholm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 31. maj 2007, 10:13
Interesser: Våben, Jagt, Sport
Geografisk sted: Rogaland, Norge
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times

Re: Drømmeriflen til bukkejagt skal bygges

Indlæg af Riddersholm » 22. jun 2010, 22:53

En trykskala. Som i form af denne?

http://kwk.us/pressures.html
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Drømmeriflen til bukkejagt skal bygges

Indlæg af Carsten Bo » 23. jun 2010, 08:52

6x70r er jo netop designet til at arbejde med lille tryk.

Det må bestemt blive et must med en topic under gør det selv.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Drømmeriflen til bukkejagt skal bygges

Indlæg af Lars M. L. » 23. jun 2010, 12:31

Spændende projekt!

Jeg har en kammerat, som er den lykkelige ejer af en lille knæklåsriffel i kaliber 6x70R. Basis var en ældre engelsk "rook rifle" og arbejdet med træ og metal blev udført af Per Langvad hhv N. P. Nielsen. Resultatet er imponerende med dejlig balance og super præcision med Nosler BT og Norma Oryx. Sidstnævnte fungerer meget tilfredsstillende til råvildt.

vh Lars

P.S. Vi vil se billeder

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Drømmeriflen til bukkejagt skal bygges

Indlæg af Bobo » 13. feb 2018, 10:47

Great Dane skrev:I gennem mange år har jeg drømt om en lille knæklåsriffel til bukkejagt, riflen skal være en engelsk rook rifle, da de er fantastisk elegante og høj høj kvalitet. I weekenden lykkedes det så at finde basis for projektet, for da jeg for første gang i lang tid besøgte Jørgen Lyng i Gilleleje stod der to engelske kaliber 410 bøsser som oprindeligt var fødte som rook rifles i kal .300 Rook. De var begge så billige så de kom omgående med hjem. Den ene er en Stephen grant og er noget af det allerfineste i genren, den anden er en skotsk af det for mig ukendte fabrikat D. Murray. Jeg tror at det bliver Stephen grant der ender sine dage på min slagtebænk og genopstår som nydelig letvægts bukkeriffel, men jeg skifter muligvis mening undervejs da Mr. Murray er fuldgraveret. Begge låse er ens med fodpedal på siden, så det tyder på at der har været en vis handel med rå låsestole også dengang.

Bøssemageren der skal hjælpe med papirarbejdet til konverteringen og lidt af arbejdet, er fundet så det hele kan gøres legalt selv med mig som styrmand.

Mit dilemma er dog hvilket kaliber jeg skal vælge :???: Det skal være en patron med meget lavt tryk og lille kaliber, og så kommer 6x70 R jo naturligvis frem, men hvad siger i til 5,6x52 R (.22 Savage Hipower) Jeg mangler en trykskala så jeg kan sammeligne diverse kalibre - Og skulle der være andre bud på et kaliber så kom frem, blot den er med rand og størrelse maks 6mm.
Jeg ved det er en gammel tråd - men hvad kom der ud det? Og hvilken kaliber? Er det diskuteret videre i en anden tråd
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Drømmeriflen til bukkejagt skal bygges

Indlæg af Great Dane » 14. feb 2018, 00:09

Ingenting, jeg solgte den et par år efter, der ligger vist en råpibe og hygger et sted. Det er en liner i 5,6x52
Mvh Great Dane

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Drømmeriflen til bukkejagt skal bygges

Indlæg af Boryx » 14. feb 2018, 08:38

Solgte du begge to? :oops: :neutral:

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Drømmeriflen til bukkejagt skal bygges

Indlæg af Great Dane » 15. feb 2018, 22:07

Det tror jeg, men jeg kigger gerne efter i morgen
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Drømmeriflen til bukkejagt skal bygges

Indlæg af Great Dane » 18. feb 2018, 08:56

Pist væk :moon: :???: :fun:
Mvh Great Dane

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Drømmeriflen til bukkejagt skal bygges

Indlæg af Boryx » 18. feb 2018, 10:12

Æv - der mangler en Rook rifle i mit skab.

Besvar