skovpatroner til ny jæger

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Magfra
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16. maj 2009, 11:44
Interesser: haglgevær
Geografisk sted: Østjylland

skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Magfra » 14. okt 2009, 17:09

Hejsa

Jeg er ny jæger og er så heldig at jeg er blevet inviteret med på en skovjagt. Jeg er nu kommet lidt i tvivl om hvilke hagl patroner der vil være fornuftigt at medbringe. Jeg er selvfølgelig godt klar over at der ikke er et entydigt svar på dette men jeg vil alligevel gerne høre jeres mening.

Skal jeg have flere forskellige haglstørrelser? Det er et krav at der bruges skovpatroner så det begrænser jo udvalget noget. Der må skydes på alt jagtbar vildt, så jeg går ud fra at jeg skal op i en haglstørrelse 2-3 hvis jeg skal kunne skyde råvildt. Samtidig vil jeg jo også gerne kunne skyde en fasan uden at plukke alt kødet af den, så det kræver vel nogle mindre hagl (6-7)? Lader I geværet med forskellige haglstørrelser eller bruger I "bare" en type og hvad hvis man skal skyde to gange på det samme stykke vildt?

Hvad med forskellen på bismuth-, tin- osv. patroner. Det virker I mine øjne lidt som religion men måske tager jeg fejl?

Sidst men ikke mindst - kender I et godt (læs: billigt) sted at købe skovpatroner. Gerne på nettet

På forhånd tak for jeres svar

Thomas.
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 8. jul 2009, 16:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Thomas. » 14. okt 2009, 17:53

Det nemmeste er bare at fx. 5 hagl med på jagt, den klare det hele fint. Bare ik skyd rådyr på over 15m. Så slipper du for at skifte hele tiden.

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Cobolt » 14. okt 2009, 19:26

Jeg ville da bruge hagl #3 i begge løb, så kan du skyde at ud til max. skudafstand, samtidigt har du en ok hagldækning, #1 og #2 vil geg mene er i overkanten hvis der er chancer for andet end rådyr.
Ellers er #4 jo en klassiker. Men det vigtigste er vel skudafstanden og at man rammer rigtigt. :smile:

CCK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 23. feb 2007, 15:53
Geografisk sted: Gråsten
Been thanked: 2 times

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af CCK » 14. okt 2009, 20:52

Hej

Såfremt der er chancer for ræv eller råvildt, så brug tungsten haglstørrelse 5 eller 3, undlad at bruge tin til andet end lerduer og krager. Max 15 meters skudafstand til råvildt.

Haglstørrelse 5 er udmærket til fasaner, ænder mv.

Bismuth ville jeg også undlade, de fragmenterer og kan være tvivlsomme til råvildt. Nogle bismuth patroner kan være fejlbehæftede, jeg mener der for 3 - 4 år siden var en jæger som fik ødelagt 2 haglbøsser med bismuth patroner indenfor et par dage.

Du kan evt. købe 2 kasser 28 grams KENT tungsten ved mig, hvis du er interesseret.


Vh.

CCK

Magfra
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16. maj 2009, 11:44
Interesser: haglgevær
Geografisk sted: Østjylland

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Magfra » 14. okt 2009, 21:52

Tak for svarene. Det lyder til at jeg bare skal ud og købe en kasse 3'er hagl. Vil trods alt hellere ha lidt for store hagl end omvendt.

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af DCP » 15. okt 2009, 10:14

bismut ville jeg ikke være så nervøs for med hensyn til sprængning. den eneste sag jeg kender til herhjemme (den stakkel mand der sprængte TO fine S/S) var patroner fra det samme parti og de er ALLE blevet tilbagekaldt. Jaguar gruppen havde en fest med at erklære dem for "totaltsindsygtmegafarlige" fordi de ikke selv solgte det mærke.....

men jeg ville da klart også hive en 3# er med. råvildtet dør ret meget af den og det samme gør fasanen. og det med at fasanen eksplodere hvis man skyder den med 3# kommer jo helt an på hvor langt væk du skyder den... hvis du skyder en fasan med 7# på 10 meter er den fx. også meget meget meget død (en såkaldt Plutfasan). og man kan sagtens skyde forbi til en sneppe med 3#. det er jeg selv meget god til :smile:

angående pris så kan det kan godt være ret nedtur at bruge mange penge på patroner, men husk nu at du ikke behøver at bruge dem alle sammen den samme dag. moderne patroner kan faktisk holde sig lidt længere.... har jeg hørt....

knækog bræk og ha det rigtigt sjovt
DCP

- vil altid mere på jagt.

Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 7. apr 2009, 18:28
Interesser: FlugtSkydning og Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Odyssey » 15. okt 2009, 13:05

Jeg skyder selv med denne her, da den har en god pris, godt skudbillede (i min bøsse) og den "rigtige" størrelse til det meste:

Gyttorp Silver 9.5 Tungsten 12/70, str.4 / 32 gram.

13,50 pr. stk i 10 styks æsker.

Slettet bruger

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Slettet bruger » 16. okt 2009, 19:53

Husk desuden (hvad jeg ikke bemærkede ved købet :wall: ) nu du/i snakker haglstørelse, at f.eks eley skriver deres i engelske numre.. Så kig endelig (også) på mm størelsen så du ikke ender med en æske der ikke er hvad du tror.......

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Jamo » 16. okt 2009, 20:05

Hej!

Jeg bruger Eley Bismuth haglstørrelse #4 (32 grams tror jeg det er...) De virker fænomenalt på råvildt! Jeg har ca. 15 stk på samvittigheden som stort set alle er skudt med denne patron. Vi har aldrig skulle eftersøge... Jeg ved at skudplaceringen er det vigtigste her, men når det er på sin plads, så skal patronen gøre resten! Jeg valgte #4 hagl for netop at skulle skyde til fasan og hare uden at ødelægge det fuldstændigt.

Mine jagtkammerater bruger alle tungsten (Impact) i størrelse 3. Dem er de også glade for - jeg har aldrig prøvet dem, men kan helt sikkert anbefales...

J.
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Hagl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 200
Tilmeldt: 13. feb 2010, 21:51
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 1 time

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Hagl » 19. nov 2010, 23:06

Hej!

Jeg bruger Eley Bismuth haglstørrelse #4 (32 grams tror jeg det er...) De virker fænomenalt på råvildt! Jeg har ca. 15 stk på samvittigheden som stort set alle er skudt med denne patron. Vi har aldrig skulle eftersøge... Jeg ved at skudplaceringen er det vigtigste her, men når det er på sin plads, så skal patronen gøre resten! Jeg valgte #4 hagl for netop at skulle skyde til fasan og hare uden at ødelægge det fuldstændigt.

Mine jagtkammerater bruger alle tungsten (Impact) i størrelse 3. Dem er de også glade for - jeg har aldrig prøvet dem, men kan helt sikkert anbefales...

J.
Hvad er haglstørrelsen i mm. på dine Eley Bismuth #4??

Dr. Bruun
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 38
Tilmeldt: 5. dec 2008, 19:13
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Rødekro

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Dr. Bruun » 20. nov 2010, 10:09

Tillader mig lige at svare: 3,1 mm

Hagl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 200
Tilmeldt: 13. feb 2010, 21:51
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 1 time

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Hagl » 20. nov 2010, 10:41

Tillader mig lige at svare: 3,1 mm
Er det dem du bruger? Til bl.a. råvildt

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Jamo » 20. nov 2010, 12:28

Det må det være - hvis det altså svarer til haglstr. #4 i Eley
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Hagl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 200
Tilmeldt: 13. feb 2010, 21:51
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 1 time

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Hagl » 20. nov 2010, 12:57

Det må det være - hvis det altså svarer til haglstr. #4 i Eley
Det gør det, hvis der altså står (UK) #4 på kassen.

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Jamo » 20. nov 2010, 14:39

Jamen det er med garanti str. 4 - og råvildtet triller så længe du holder dig inden for de etisk forsvarlige skudafstande (15 meter)
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Gunnut » 20. nov 2010, 17:59

Jamo skrev:Hej!

Jeg bruger Eley Bismuth haglstørrelse #4 (32 grams tror jeg det er...)

Mine jagtkammerater bruger alle tungsten (Impact) i størrelse 3.
Jeg bruger begge typer og har også fuglehagl med. Når jeg så har hørt parolen, beslutter jeg, hvad jeg kommer i bøssen. Hvis parolen lyder primært råvildt, så kommer jeg tungsten i. Hvis det er harer, ræv og råvildt så kommer jeg Bismuth i.

Da jeg ofte er driver, og derved løber ind i et par snepper, kan jeg sagtens finde på at komme fuglehagl i første løb og bismuth eller tungsten i andet løb. Kommer der så råvildt for, kan det være nødvendigt at skyde begge skud (ud fra devisen: "Heller død end anskudt"), eller lade være med at skyde til råvildt, med mindre andre har anskudt det.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Hagl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 200
Tilmeldt: 13. feb 2010, 21:51
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 1 time

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Hagl » 20. nov 2010, 18:22

Kan ud fra de forskellige svar konkludere, at Bismuth #4 - 3,1 mm er et udemærket valg til bl.a. råvildt.

Dragonen 93-95
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 8. jan 2007, 18:39
Interesser: jagt, skydning
Geografisk sted: syd for jyllands hovedstad
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Dragonen 93-95 » 20. nov 2010, 19:40

jeg har bismuth eley #3 og de er 3,3 mm
... nu med en masse kort uden funktion ...

Monsted
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 9. jun 2010, 11:27
Interesser: Mmmm, dyreryg.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 3 times

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Monsted » 20. nov 2010, 21:58

Vi fik da i hvert fald udleveret Eley #4 Bismuth af skov og naturstyrelsen til en nyjægerjagt, så det kan ikke være helt skævt :)

Hagl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 200
Tilmeldt: 13. feb 2010, 21:51
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 1 time

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Hagl » 20. nov 2010, 22:10

Hej!

Jeg bruger Eley Bismuth haglstørrelse #4 (32 grams tror jeg det er...) De virker fænomenalt på råvildt! Jeg har ca. 15 stk på samvittigheden som stort set alle er skudt med denne patron. Vi har aldrig skulle eftersøge... Jeg ved at skudplaceringen er det vigtigste her, men når det er på sin plads, så skal patronen gøre resten! Jeg valgte #4 hagl for netop at skulle skyde til fasan og hare uden at ødelægge det fuldstændigt.
Kan du lave gennemskud på råvildt med denne patron?

Har du i øvrigt oplevet, at haglene fragmenterer?

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Vetten » 20. nov 2010, 22:23

Jamo skrev:Jamen det er med garanti str. 4 - og råvildtet triller så længe du holder dig inden for de etisk forsvarlige skudafstande (15 meter)
15 meter til råvildt ?

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Jamo » 21. nov 2010, 09:22

@ Vetten: Ja 15 meter - hvad har du lært?

@ Hagl: Jeg tror ikke du skal regne med at få gennemskud med hagl. Det kan dog godt ske i nogen tilfælde med de tungeste hagl. Hvorfor?

Jeg har ikke oplevet fragmentation...
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Hagl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 200
Tilmeldt: 13. feb 2010, 21:51
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 1 time

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Hagl » 21. nov 2010, 10:24

@ Vetten: Ja 15 meter - hvad har du lært?

@ Hagl: Jeg tror ikke du skal regne med at få gennemskud med hagl. Det kan dog godt ske i nogen tilfælde med de tungeste hagl. Hvorfor?

Jeg har ikke oplevet fragmentation...
@ 20 meter, vil jeg tro.

@ Hvis man holder sig iden for en "rimelig" afstand, er der oftest gennemskud. - Var blot nysgerrig efter at vide, hvor meget patronen "kunne", når det drejer sig om råvildt.

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Jamo » 21. nov 2010, 11:26

OK m.h.t. 20 meter... nu er det små 20 år siden jeg tog jagttegn, og den gang lærte vi rigtig nok, at max skudafstand til råvildt var 20 meter. Det er dog MANGE år siden, at jeg har hørt dette. På samtlige fællesjagter jeg har været på de sidste mange år - herunder statsjagter bliver max skudafstand opgivet til 15 meter... Det tager jeg som en generel holdningsændring. anskydninger af råvildt med hagl har været diskuteret meget de seneste år - vi som jægere skal være meget opmærksom på skudafstandene med hagl. Jeg oplever at mange konsortier tager konsekvensen af dette og helt forbyder at nedlægge råvildt med hagl. Det så vi ikke meget af for 20 år siden!

Jeg siger ikke at det er uforsvarligt at skyde råvildt med hagl - man skal bare være meget opmærksom på skudafstanden!

J
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: skovpatroner til ny jæger

Indlæg af Vetten » 21. nov 2010, 12:46

Ok kunne bare ikke lige forstå hvorfor det var 15m.
Men ja helt sikkert anskydningerne stiger med afstanden så fair nok at korte 5m af afstanden.

Tror måske også det hænger lidt sammen med skiftet fra bly, hvor folk var vant til at det dræbte på lang afstand. Ved det ikke for har aldrig selv skudt med bly her hjemme, men kender svenskere der ikke går af vejen for at skyde med bly på 40m til råvildt og det virker altså.

Her hjemme er det nok vigtigt at kigge efter noget ammunition med god fart, da deformationen som regel er beskeden med de materialer vi har.

Besvar