kaliber-kultur forskelle?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
TVN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 346
Tilmeldt: 15. okt 2008, 18:58
Geografisk sted: Vejle
Been thanked: 1 time

kaliber-kultur forskelle?

Indlæg af TVN » 6. okt 2009, 19:52

I England skyder man kaniner med luftgevær kaliber 4,5 ikke meget mere end 250 m/s... :taser:
Mens det sikkert kræver 150 joules i Danmark.

Hvad mon der ligger til grund for denne kulturelle forskel i lovgivningen?

Og er de totalt vanvittige over there: ???

http://www.youtube.com/watch?v=yIIl-ZiLYgQ

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: kaliber-kultur forskelle?

Indlæg af The Yeti » 6. okt 2009, 20:50

Jeg tror en væsentlig del af forklaringen ligger i at de virkeligt ikke kan lide kaniner. Men år det er sagt, så er jeg sikker på at man kan slå en kanin ihjel med et prenetrerende hagl der sættes i lungeregionen.

HastelaVISTA
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 629
Tilmeldt: 14. jul 2009, 17:05
Interesser: sjovt
Geografisk sted: region hovedstaden

Re: kaliber-kultur forskelle?

Indlæg af HastelaVISTA » 6. okt 2009, 23:56

Han skulle lære at ramme ordentligt.
I england er det ikke accepteret at gøre ting overdrevet. her er lidt for småt bedre end meget for stort. i dk er det ok at skyde et rådyr med en .308 selv om det er totalt over kill.

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: kaliber-kultur forskelle?

Indlæg af Froe » 7. okt 2009, 00:29

Hmmm.... Er det også god skik at pege på sit ansigt med den den forkerte ende af et skydevåben derovre?
Han holder dog for det meste tommelfingeren over mundingen - Det hjælper nok fedt når der sprøjtes et hagl ud med 300ms. Sikke en klaphat :freak:
Dixi !

Otterup
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 13. jan 2008, 02:52
Interesser: Riffelteknik
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: kaliber-kultur forskelle?

Indlæg af Otterup » 7. okt 2009, 06:19

hastelaVISTA skrev:i dk er det ok at skyde et rådyr med en .308 selv om det er totalt over kill.
Arhhh.... Hvorfor er det overkill med en .308?

Mvh

Otterup
Mvh

Otterup

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: kaliber-kultur forskelle?

Indlæg af 458hunter » 7. okt 2009, 14:04

Overkill = fordi det kan gøres med mindre måske?

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: kaliber-kultur forskelle?

Indlæg af Hønsetyv » 7. okt 2009, 16:49

Skæg fra snot!

I UK betragtes kaniner, duer, krager og meget andet for skadedyr idet en overdreven fejlreaktion i forbindelse med et skoleskyderi for år tilbage, har ladet landets jægere stort set våbenløse, og en eksplosion i antallet er sket med landmændene som taberen.

Da det er muligt at regulere med luftvåben under lemplige regler er engelsk "jagt" efterhånden reduceret til denne disiplin og en ordentlig afskydning af det "skadevoldende" vildt er nærmest umulig.

Første skridt i denne retning ser vi efterhånden herhjemme mht. duer og ærtemarker, reduceret afskydning giver større markskader :???:

TVN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 346
Tilmeldt: 15. okt 2008, 18:58
Geografisk sted: Vejle
Been thanked: 1 time

Re: kaliber-kultur forskelle?

Indlæg af TVN » 7. okt 2009, 18:20

Så når vi ser bort fra nationale regler, er det så isoleret set sagligt som seriøs jæger, at piske kaliber .177 hagl i nakken på kaniner?

Er rådgivere og lovgivere herhjemme for konservative hvad angår fastsættelse af kaliberkrav?

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: kaliber-kultur forskelle?

Indlæg af Hønsetyv » 8. okt 2009, 15:25

tvn skrev:Så når vi ser bort fra nationale regler, er det så isoleret set sagligt som seriøs jæger, at piske kaliber .177 hagl i nakken på kaniner?

Er rådgivere og lovgivere herhjemme for konservative hvad angår fastsættelse af kaliberkrav?
Hmmmmm, her roder du i en gryde der kan være farlig!

Der er forholdsvis "hårde" energikrav herhjemme for at kompensere for længere skudhold og ikke optimalt placerede skud.

Når en grøndlandsk fanger skyder en isbjørn lige i øjet og ind i styrehuset med en 22LR er det så underkill når samme bjørn kan tage 5-6 cal. 12 slugs i torsoen hvis den er ophidset og angriber?

Jeg har oplevet en elgjagt der belv indstillet i knapt 2 døgn som følge af en elg der blev skudt direkte i røven af en gammel halvblind svensker. Elgen skulle findes og den vandrede såret og jaget rundt i reviret i tidsrummet før en jæger fik mulighed for et fangstskud.
Hans gamle 6,5x55 overholdt energikravet men med den skudplacering ville noget der ligner en 50BMG nok være mere passende (hvis man da kan tale om noget sådant!)

Det er ikke energien der dræber det er placeringen af skuddet/skaden.

HastelaVISTA
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 629
Tilmeldt: 14. jul 2009, 17:05
Interesser: sjovt
Geografisk sted: region hovedstaden

Re: kaliber-kultur forskelle?

Indlæg af HastelaVISTA » 9. okt 2009, 18:56

Hønsetyv skrev:
tvn skrev:Så når vi ser bort fra nationale regler, er det så isoleret set sagligt som seriøs jæger, at piske kaliber .177 hagl i nakken på kaniner?

Er rådgivere og lovgivere herhjemme for konservative hvad angår fastsættelse af kaliberkrav?
Hmmmmm, her roder du i en gryde der kan være farlig!

Der er forholdsvis "hårde" energikrav herhjemme for at kompensere for længere skudhold og ikke optimalt placerede skud.

Når en grøndlandsk fanger skyder en isbjørn lige i øjet og ind i styrehuset med en 22LR er det så underkill når samme bjørn kan tage 5-6 cal. 12 slugs i torsoen hvis den er ophidset og angriber?

Jeg har oplevet en elgjagt der belv indstillet i knapt 2 døgn som følge af en elg der blev skudt direkte i røven af en gammel halvblind svensker. Elgen skulle findes og den vandrede såret og jaget rundt i reviret i tidsrummet før en jæger fik mulighed for et fangstskud.
Hans gamle 6,5x55 overholdt energikravet men med den skudplacering ville noget der ligner en 50BMG nok være mere passende (hvis man da kan tale om noget sådant!)

Det er ikke energien der dræber det er placeringen af skuddet/skaden.
:bowdown: :bowdown: :bowdown:
jeg er så enig.
kendskab til egne og kaliberens begrænsninger burde indføres ved lov istedet for energikravene.
jeg er stadig rystet over den engelske knægt der døde af to skud med en luft pistol i lunge hjerte regionen.

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Re: kaliber-kultur forskelle?

Indlæg af Batler Britton » 9. okt 2009, 21:26

en anden god grund kunne være at næsten alle de største og bedste luftvåben produktcenter stammer fra UK. måske en måde, at holde gang i hjulene på alle disse firmaer.
Daystate, Theoben, Air Arms, Webley, Logun, BSA, osv.......
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: kaliber-kultur forskelle?

Indlæg af DCP » 13. okt 2009, 12:32

overkill eller sikkerhed, for lille kaliber eller en dygtig skytte... det er faktisk meget et spørgsmål om kultur, ikke bare national men også regional.

på vores jagt i det jydske ser vi helt at folk ikke har mindre med end 308, men helst 30.06 og vi skyder næsten kun råvildt på spring. dette skylde dog at vores stedlige sweishundemand altid ser så lykkelig ud når folk laver et dårligt skud med 30.06, for så finder vi altid dyret også selvom skuddet skulle side ret skidt (det skal man selvfølgelig aldrig kalkulere med... men nogengang går det jo desværre galt).

Han har selv udtalt at efter folk er blevet ramt af "mindre er bedre" feberen så oplever han meget oftere eftersøgninger efter de små kaliberes ulykker end de store. om dette skyldes at de dårlige skytter skyder med mindre kalibre skal jeg selvfølgelig ikke gøre mig klog på, jeg referere bare den professionelles irritation. (nu er der nok nogen der bliver sure :evil: )
men der må da være lidt om at flere joules og større kugler, laver større huller. diskussionen om kødskader vil jeg overlade til de grønlandske fangere.

til gengæld har jeg set en oryx skudt med en 22lr som hvilket den helt klart var død den af. skytten (en 11 årig pige) skød den 5 - 10 meter væk lige foran øret, men det er ikke et trick jeg ville gøre hende efter. der ville jeg nok hellere bruge min 375h&h.

så ja kaliber "regler" er meget flydende, både nationalt og regionalt og hvad der er "det eneste rigtige" det ene sted er ofte totalt idiotisk det andet sted.

men personligt vil jeg altid foretrække lidt for meget gun i stedet for lidt for lidt gun. for det primære formål er jo at dyret skal dø- alt det andet kommer jo i 2. række.
DCP

- vil altid mere på jagt.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: kaliber-kultur forskelle?

Indlæg af 458hunter » 16. okt 2009, 14:57

I min bog er projektil-valg minimum lige så vigtigt som kaliber. Bruger du den billigste 55 grains kugle du kan støve op i den 223rem, så kan jeg godt forstå hvis der bliver mange anskydninger, men bruger man en kvalitetskugle lavet til råvildtjagt (65 grains Gameking, 64 grains PP, Barnes TSX, Speer 70 grains etc.), så bliver de altså ikke mere døde af at gå op i kaliber. De kan jo kun dø en gang.

Her taler jeg selvfølgelig anstand/pürsch, hvor man selv kan gøre forholdene tæt på perfekte ved hvert skud. Taler vi skud til vildt i bevægelse, så vil jeg tilslutte mig at det er tilrådeligt at lave et lidt større hul, da muligheden for at placere et perfekt skud er nedsat.

Det er jo i sidste ende altid et spørgsmål om at kende grejets og ens egne grænser og så lade være med at skyde når disse grænser overskrides. Det gælder både med 223rem og 375 H&H.

C

Besvar