Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
No.5
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 4. aug 2006, 18:11
Geografisk sted: Frederikssund
Kontakt:

Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af No.5 » 17. mar 2008, 20:19

Jeg er i den forbindelse allerede begyndt at kigge på diverse rifler. Til at starte med, så tænker jeg det måske er smart at vælge en kaliber som der er billig trænings ammo til, og her tænker jeg (ret mig hvis det er forkert) at 30.06 er til at skaffe masser af billige skrald til, da den har været brugt i forsvaret, og stadig er i brug endu så hvidt jeg ved? LMG!? Eller en .308'er. Dernæst, så mathcet dette med en riffel. Jeg er selv nået frem til en Steyr Scout Elite eller Tactical. Hvorfor??? Den er fæææ! Er der nogen der har erfaringer med netop denne riffel, dagligt brug, træfsikkerhed u name it!? Jeg er ikke ude efter at folk hellere syntes jeg skal vælge dit eller dat.... Anyone?

Brugeravatar
Minjet
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 12. mar 2007, 14:45
Geografisk sted: Region Midt
Has thanked: 2 times

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af Minjet » 17. mar 2008, 20:34

Hejsa,

Hvis du gerne vil have en god all-round kaliber er 30.06 en god kaliber, men det er .308W og 6,5x55 også.
.308W kan være i en medium-sized lås, hvilket gjorde udslaget da jeg selv skulle vælge all-roundkaliber.
Med venlig hilsen

Michael

Skotten
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14. mar 2008, 19:53

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af Skotten » 17. mar 2008, 21:27

[quote="No.5"]Jeg er i den forbindelse allerede begyndt at kigge på diverse rifler. Til at starte med, så tænker jeg det måske er smart at vælge en kaliber som der er billig trænings ammo til, og her tænker jeg (ret mig hvis det er forkert) at 30.06 er til at skaffe masser af billige skrald til, da den har været brugt i forsvaret, og stadig er i brug endu så hvidt jeg ved? LMG!? Eller en .308'er. Dernæst, så mathcet dette med en riffel. Jeg er selv nået frem til en Steyr Scout Elite eller Tactical. Hvorfor??? Den er fæææ! Er der nogen der har erfaringer med netop denne riffel, dagligt brug, træfsikkerhed u name it!? Jeg er ikke ude efter at folk hellere syntes jeg skal vælge dit eller dat.... Anyone?[/quote] Der går du ikke helt galt i byen.begge har gode piber,kan hånter mange skud i rap. ang ammo så er 308 og 6,5x55 det der er billist :-;>/

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af Gunnut » 18. mar 2008, 01:42

No.5 skrev: (ret mig hvis det er forkert) at 30.06 er til at skaffe masser af billige skrald til, da den har været brugt i forsvaret, og stadig er i brug endu så hvidt jeg ved? LMG!?
Ok jeg retter dig så ;-)

Ud over Sirius, så bruges 30.06 ikke længere i forsvaret. Til gengæld bruges .308 (7,62) i LMG.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af Mausertossen » 18. mar 2008, 05:39

Nut, det slædedrengene bruger i deres P 17 (?) er da ikke længere lavet i Elling? er det noget man køber udenbys?
-Sorry det var ::;)(

Søren -med halen mellem benene.
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af HePe » 18. mar 2008, 07:00

Hunters Magazine bragte i 2007 resultatet af en undersøgelse om den foretrukne riffelkaliber:

http://www.huntersmagazine.com/?mod=art ... 8e4d593220

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af Gunnut » 18. mar 2008, 11:14

Mausertossen skrev:Nut, det slædedrengene bruger i deres P 17 (?) er da ikke længere lavet i Elling? er det noget man køber udenbys?
Svar skyldig. Jeg har selv haft AMA 30.06 og .308 jagt AMM, men jeg tror ikke det produceres mere, men :???:
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

No.5
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 4. aug 2006, 18:11
Geografisk sted: Frederikssund
Kontakt:

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af No.5 » 18. mar 2008, 19:10

Jeg troede 30.06 var den der blev brugt i M75 og LMG som jeg husker det. Og LMG er vist nok stadig i brug i HJV og Hæren?? Eller har de fået Ligt support Veapon? Nå men valget bliver .308 da Scoutet vist ikke fåes i 30.06.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af HappyNanoq » 18. mar 2008, 19:50

De kan også altid få det i enhver butik i Qaanaaq eller tilhørende bygder.

Faktisk har jeg ladet mig fortælle, at siden det er så nordligt - og langt inde i isbjørneterritorie, ja så er .308Win faktisk ikke særlig udbredt.
Enhver fanger vil gerne lige have det sidste OOMMPPHHFFF ud af riffelen - og da .30-06 og .308 stort set er identiske (udover låsens længde) i pris og så videre - ja så vil man gerne have den ekstra energi og tungere kugler som .30-06 har.

Desuden er .30-06 den mindste kaliber man må skyde isbjørne med - rent lovmæssigt.

Så folk i det nordlige Grønland, har ALTID .30-06 på lager - og mon ikke det kan accepteres at blive brugt i Sirius-patruljens våben også.???

Hvis det er godt nok til at jagte isbjørne for fangere, er det vel ok for Sirius-patruljen også - og det kan sikkert også snuppe en potentiel terrorist.


Jeg ved ikke lige hvad for noget ammunition Sirius-patruljen bruger - men har igen ladet mig fortælle, at AMA i Elling gerne har noget ammunition på lager. Også af ellers udgået militærkalibre som de har produceret.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Miguel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 19. okt 2007, 16:08
Geografisk sted: Aalborg

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af Miguel » 18. mar 2008, 20:39

Jeg har en Steyr Elite og den skyder som en drøm. . . Har ikke testet over 200m, men der kan jeg lave en samling indenfor 5 cm. . .

En smule tung vil nogen mene, men jeg syntes ikke det er noget problem, men den kan mærkes når du skyder stående. .
If there was a saying “A man needs only one rifle”, then this rifle must be a MANNLICHER SCOUT ELITE....

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af Gunslinger » 18. mar 2008, 20:43

No.5

Jeg sad med de samme tanker som dig da jeg skulle ud og købe riffel. Gider nemlig ikke købe en riffel i en beskeden kaliber, og så være nødt til at sku købe én mere, hvis jeg pludselig en dag sku jage elg. En ven og erfaren jæger sagde til mig: "Tag en 30.06, der fås et hav af projektiler til den. Desuden er der ikke et dyr på den nordlige halvkugle du ikke kan vælte med en 30.06". Det råd er hermed givet videre.

Købte en Remington i 30.06, og det har jeg ikke fortrudt! Hvis du genlader kan du købe trænings projektiler til 1 kr stykket, hvilket vil sige du kan lade trænings ammo til omkring 3. kr stykket (hvis du samler hylstre op på skydebanen). Hornady laver jagt projektiler til under 2 kr stykket. Tror ikke det kan gøres meget billigere med en 6.5x55.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af Mapzter » 18. mar 2008, 20:50

No.5 skrev:Jeg troede 30.06 var den der blev brugt i M75 og LMG som jeg husker det. Og LMG er vist nok stadig i brug i HJV og Hæren??
Næeh, M/75 og LMG bruger 7,62x51 (.308W). Garanden skød med .30-06.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

No.5
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 4. aug 2006, 18:11
Geografisk sted: Frederikssund
Kontakt:

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af No.5 » 18. mar 2008, 21:32

Mapzter skrev:
No.5 skrev:Jeg troede 30.06 var den der blev brugt i M75 og LMG som jeg husker det. Og LMG er vist nok stadig i brug i HJV og Hæren??
Næeh, M/75 og LMG bruger 7,62x51 (.308W). Garanden skød med .30-06.
Og hvis jeg havde gidet at google noget før, så havde jeg fundet svaret ud at spørge her... >>_:

Ungjæger
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24. mar 2008, 10:31
Interesser: Jagt og natur
Geografisk sted: Viborg

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af Ungjæger » 24. mar 2008, 11:00

Jeg har selv lige købt min første riffel.. Det blev en 6,5x55. Dog ikke helt hvad jeg ville have men den går fint an... :lol: Efter hvad jeg kom frem til er .308W nok den bedste all-roundkaliber. (Men det er en smags-sag). Den har et behageligt rekyl og overkommelige priser til trænings ammo. Der udover har den et meget bredere projektil udvalg end 6,5x55. Hvad angår trænings ammo så skyder jeg selv med Hornady til 2,99 kr/stk ved køb af 100 stk. (Hvis jeg altså ikke husker helt galt). Jeg tror ikke det kan gøres meget billigere.. ;-)

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af Gunnut » 24. mar 2008, 11:06

ungjæger skrev:Jeg har selv lige købt min første riffel.. Det blev en 6,5x55.

w:)

Og 6,5x55 er en SUPER kaliber! Tillykke.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af SHR 30.06 » 24. mar 2008, 11:07

ungjæger skrev:Jeg har selv lige købt min første riffel.. Det blev en 6,5x55. Dog ikke helt hvad jeg ville have men den går fint an... :lol: Efter hvad jeg kom frem til er .308W nok den bedste all-roundkaliber. (Men det er en smags-sag). Den har et behageligt rekyl og overkommelige priser til trænings ammo. Der udover har den et meget bredere projektil udvalg end 6,5x55. Hvad angår trænings ammo så skyder jeg selv med Hornady til 2,99 kr/stk ved køb af 100 stk. (Hvis jeg altså ikke husker helt galt). Jeg tror ikke det kan gøres meget billigere.. ;-)
Godt valg Ungjæger og velkommen til w:)

Hvad er det for en riffel? ........ Billeder tak :mrgreen:

Jeg synes at det man mangler i punch i en 6,5 if. til 308 er så minimalt at det ikke er værd at snakke om. Plus at rekylen er det blidere i en 6,5 så håndteringen bliver lettere.

Har selv lige haft en snak med en ung jæger. Han fik det samme at vide. At man kan altid starte med at købe den 6,5er og blive god til at skyde med den. Når man så har lyst (og penge) til noget større passer det med at læretiden er veed at være forbi og der er lidt mere råderum til at anskaffe sin Sauer/Steyr/Blaser/Sako i et mere hard core kaliber........
:neutral:
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Minjet
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 12. mar 2007, 14:45
Geografisk sted: Region Midt
Has thanked: 2 times

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af Minjet » 24. mar 2008, 11:09

Velkommen til Ungjæger,

Tillykke med din nye riffel :razz:
6,5x55 er en fantastisk kaliber, faktisk var det en Carl Gustav i netop denne kaliber jeg lærte at skyde med for efterhånden nogle år siden. Den blide rekyle fra dette kaliber er genialt mht. at lære at skyde.

Hvorfor er den riffel du har anskaffet dig ikke lige hvad du gik efter? Hvad har du købt? Lad os endelig høre noget mere...
Med venlig hilsen

Michael

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af Refraktorius » 24. mar 2008, 11:33

w:)

En exotisk kaliber vil aldrig automatisk give et godt resultat, det vil træning, træning og træning derimod.

Med en "kedelig" kaliber som din har du muligheden for at træne uden at ødelægge hverken skulder eller økonomi, og til almindelig jagt (hvad 95% af os gør 95% af tiden) vil den til fulde levere varen. (Og bambi skal nok dø af det, hvis du kan ramme!)

Og få så lige udfyldt din profil med geografi og interesse som du har forpligtet dig til jfr regelsættet!

;-)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Ungjæger
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24. mar 2008, 10:31
Interesser: Jagt og natur
Geografisk sted: Viborg

Re: Nu nærmer tiden sig, for anskaffelse af jagtriffel.

Indlæg af Ungjæger » 25. mar 2008, 21:03

Hej igen..

Tak tak... :lol:
Jamen jeg er faldet for en sauer 202 elegance.. Synes det er et rigtig lækkert våben og den ligger rigtig godt... Men mener ikke jeg lige på nuværende tidspunkt har råd til den. Så det endte med en brugt Brno med mauser lås.. Et noget billigere alternativ men den skyder nu fint. Så nu glæder jeg mig til at komme ud og træne med den. >>::/

Besvar