"Muldmine" (selvskud for muldvarpe)

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: "Muldmine" (selvskud for muldvarpe)

Indlæg af Raptor357 » 17. feb 2018, 22:20

Tangloppen skrev:Fidusen med at blæse knaldgas i gangene og så antænde finder jeg uhyre interessant :neutral:

Sidst jeg rodede med det skidt kostede det en trommehinde på min kammerat (hans egen fejl) og et par ugers hylen for ørene hos mig :nolisten:
Godt man er blevet gammel og fornuftig - eller noget...
Acetylen og luft eller ilt er bedre, brinten bliver ikke i gangene.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: "Muldmine" (selvskud for muldvarpe)

Indlæg af Tangloppen » 17. feb 2018, 22:35

Acetylen og ilt er hvad jeg forbinder med knaldgas.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: "Muldmine" (selvskud for muldvarpe)

Indlæg af Refraktorius » 17. feb 2018, 22:40

Enig med Raptor.
Brint diffunderer som vanvittigt.

Og det man normalt kalder "knaldgas" er den blanding af ilt og brint der fås ved elektrolyse (og som uønsket biprodukt ved ladning af blybatterier)
I ældre litteratur kaldes en ilt-brint-brænder ligefrem en "knaldgasbrænder"

Fylder man en almindelig ballon med brint og lader den flyve op under loftet, er der diffunderet nok ud gennem gummiet, til at den kommer dalende lige så stille ned igen efter en time eller to.
Jeg har engang været vidne til, at det meget seriøse foredrag der kom på efter mig blev afbrudt af, at ballonen jeg havde sluppet, kom svævende langsomt ned igennem lyskeglen fra videoprojektoren og lavede en meget stor mørk plet på lærredet.
Foredragsholderen tabte publikum totalt mes det skete.
:biggrin:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Slettet bruger

Re: "Muldmine" (selvskud for muldvarpe)

Indlæg af Slettet bruger » 17. feb 2018, 23:36

Refraktorius skrev:Enig med Raptor.
Brint diffunderer som vanvittigt.

Og det man normalt kalder "knaldgas" er den blanding af ilt og brint der fås ved elektrolyse (og som uønsket biprodukt ved ladning af blybatterier)
I ældre litteratur kaldes en ilt-brint-brænder ligefrem en "knaldgasbrænder"

Fylder man en almindelig ballon med brint og lader den flyve op under loftet, er der diffunderet nok ud gennem gummiet, til at den kommer dalende lige så stille ned igen efter en time eller to.
Jeg har engang været vidne til, at det meget seriøse foredrag der kom på efter mig blev afbrudt af, at ballonen jeg havde sluppet, kom svævende langsomt ned igennem lyskeglen fra videoprojektoren og lavede en meget stor mørk plet på lærredet.
Foredragsholderen tabte publikum totalt mes det skete.
:biggrin:
HM, at lade en ballon med brint flyve afsted indendørs er ikke særligt .......???
En større flok danske studerende, på studietur i ( mener det var Bangkok) kom forholdsvis alvorligt tilskade ved lignende forhold.
En gadesælger havde brugt brint i sine salgs balloner i stedet for helium, da helium er ca 8x så dyrt som brint.
De blevet sluppet hjemme på hotelværelset og fløj op i ventilatorer i loftet, med eksplotioner til følge - kædereaktion da først en tændte.
Flere blev forbrændt

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: "Muldmine" (selvskud for muldvarpe)

Indlæg af ESAF » 18. feb 2018, 04:07

Jeg arbejdede på et tidspunkt for en virksomhed i Jyllinge hvor vi byggede synkrotroner, når vi byggede vakuumkamre til disse testede vi tætheden med helium. En af de ældre finmekanikere fortalte at de i tidernes morgen havde benyttet brint grundet prisen og dets endnu større diffusionsevne, og at de efter en unavngiven begivenhed måtte forbyde rygning i testlokalet :nolisten: :getout:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: "Muldmine" (selvskud for muldvarpe)

Indlæg af Refraktorius » 18. feb 2018, 08:33

Slettet bruger skrev: HM, at lade en ballon med brint flyve afsted indendørs er ikke særligt .......???
En større flok danske studerende, på studietur i ( mener det var Bangkok) kom forholdsvis alvorligt tilskade ved lignende forhold.
En gadesælger havde brugt brint i sine salgs balloner i stedet for helium, da helium er ca 8x så dyrt som brint.
De blevet sluppet hjemme på hotelværelset og fløj op i ventilatorer i loftet, med eksplotioner til følge - kædereaktion da først en tændte.
Flere blev forbrændt
"Gift er et spørgsmål om mængde"
(Og hydrogens farlighed er stærkt overdrevet)

Ovre i tråden med muntre indslag ligger der en stribe videoer fra Indien/Asien med effekten af mange og store balloner, eventuelt endda i et lille lavloftet lokale hvor man står med roen oppe i ildkuglen.

De ligger her: Emne: Diverse Jokes, og sjove indslag!

Og ja, under de omstændigheder er det ikke smart.


Men.....

Hydrogens nedre eksplosionsgrænse er 4 % (volumen).
Det vil sige, at så snart en almindelig 10 L festballons indhold er fortyndet ud i en halv kubikmeter luft, så er det ikke eksplosivt mere.
Den gennemsnitlige hastighed for et hydrogen molekyle (ved 20 C) er 1,8 m/s, så hydrogenskyen fortynder sig selv overraskende hurtigt når ballonen springer.

Konklusionen er, at i et normalt størrelse undervisningslokale er det hverken farligt at lade ballonen flyve eller bare at tænde den på katederet.
Brintballon.png
Brintballon.png (402.26 KiB) Vist 4770 gange
(Jeg har selvfølgelig folk til at tænde ballonerne for mig :smile: )

Hydrogen er ikke eksplosivt i sig selv.
Hvis man tænder en plastpose med hydrogen, brænder den stille og roligt med en næsten usynlig flamme, indtil den har tabt bæreevne nok, til at den lander som en klat brændende plast på gulvet.

Når man tænder en ballon med hydrogen giver det et hult drøn og en god ildkugle.
Braget skyldes, at ballonen revner hurtigere end flammen kan nå at brede sig, og så når noget af brinten at blande sig med luft, og brænder hurtigt nok til at skubbe til den omgivende luft og lave en lyd.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

StrongDad1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 77
Tilmeldt: 27. maj 2023, 08:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 8 times

Re: "Muldmine" (selvskud for muldvarpe)

Indlæg af StrongDad1 » 26. dec 2023, 20:51

Genopliver lige denne tråd da jeg har et muldvarpeproblem og er faldet over denne fælde (som også er nævnt ovenfor):

https://skadedyrsexperten.dk/p/kieferle ... risfaelde/

Billede

Fælden bruger en gul slagtepatron (9×17 R) - nogen der ved om den slags kræver særlig tilladelse eller blot at man er over 18?

Bonus spørgsmål: disse slagpatroner må ikke sendes, men der er enkelte danske webshops som gør det. Kan jeg mon komme i problemer for at bestille en tilgængelig vare eller er det sælgers ansvar at følge loven?

Takker

StrongDad1

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: "Muldmine" (selvskud for muldvarpe)

Indlæg af Raptor357 » 26. dec 2023, 21:12

Men hvis udstyr og drivladning er frit tilgængeligt, så kræver det nok ikke tilladelse.
Er du i tvivl så skal du kontakte JM, da et svar fra politiet ikke er bindene. Og så er de også ofte helt forkerte.
Harald nyborg har da haft både slagtepatroner og boltpistoler i sortimentet.
I de mere professionelt orienterede trælaste og værktøjsmagasiner, der langed der sømpistoler til beton og metal over disken, sammen med drivladninger til dem.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: "Muldmine" (selvskud for muldvarpe)

Indlæg af BentxBetjent » 26. dec 2023, 22:27

StrongDad1 skrev:
26. dec 2023, 20:51
Genopliver lige denne tråd da jeg har et muldvarpeproblem og er faldet over denne fælde (som også er nævnt ovenfor):

https://skadedyrsexperten.dk/p/kieferle ... risfaelde/

Billede

Fælden bruger en gul slagtepatron (9×17 R) - nogen der ved om den slags kræver særlig tilladelse eller blot at man er over 18?

Bonus spørgsmål: disse slagpatroner må ikke sendes, men der er enkelte danske webshops som gør det. Kan jeg mon komme i problemer for at bestille en tilgængelig vare eller er det sælgers ansvar at følge loven?

Takker

StrongDad1
Bonusinfo: En af svigersønnens venner mistede en halv finger fornylig da han skulle grave en af disse op. :peace: :krykke:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: "Muldmine" (selvskud for muldvarpe)

Indlæg af KKA » 27. dec 2023, 06:49

Jeg fanger 30-35 muldvarpe årligt( både i haven samt skovenge), og det går udmærket med traditionelle muldvarpesakse og om foråret, når gangene ligger lige under jordoverfladen, anvendes Motrapfælden.
Det tager ca 2 min at sætte en alm saks og 20 sekunder at sætte en Motrapfælde, så hvorfor komplicere problemet med at nedgrave en ,,selvskudsfælde”, der kan være farlig at håndtere?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: "Muldmine" (selvskud for muldvarpe)

Indlæg af C-X » 27. dec 2023, 13:52

Min største bekymring er, at en ræv eller hund graver ned til dette Selbstschutzgerät og får smadret en pote.
Slagtepatronerne holder i øvrigt ikke super godt til fugt, har jeg fra troværdig kilde, der benytter sådanne "miner".
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

StrongDad1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 77
Tilmeldt: 27. maj 2023, 08:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 8 times

Re: "Muldmine" (selvskud for muldvarpe)

Indlæg af StrongDad1 » 27. dec 2023, 16:19

BentxBetjent skrev:
26. dec 2023, 22:27
Bonusinfo: En af svigersønnens venner mistede en halv finger fornylig da han skulle grave en af disse op. :peace: :krykke:
:shock: voldsomt! I brugervejledningen står der også at det er vigtigt at vejledningen følges nøje. Tak for advarslen :thumbup:
KKA skrev:
27. dec 2023, 06:49
Jeg fanger 30-35 muldvarpe årligt( både i haven samt skovenge), og det går udmærket med traditionelle muldvarpesakse og om foråret, når gangene ligger lige under jordoverfladen, anvendes Motrapfælden.
Det tager ca 2 min at sætte en alm saks og 20 sekunder at sætte en Motrapfælde, så hvorfor komplicere problemet med at nedgrave en ,,selvskudsfælde”, der kan være farlig at håndtere?
God pointe :thumbup: Jeg fik en enkelt muldvarpe i en traditionel fælde fra Harald Nyborg lige inden jeg skrev indlægget. Det lignede at den var blevet fanget i benet og jeg frygter at den har lidt mere end højest nødvendigt (fælderne bliver checket, hver dag). Det var egentligt årsagen til at jeg overvejer en alternativ fangstmetode.
C-X skrev:
27. dec 2023, 13:52
Min største bekymring er, at en ræv eller hund graver ned til dette Selbstschutzgerät og får smadret en pote.
Slagtepatronerne holder i øvrigt ikke super godt til fugt, har jeg fra troværdig kilde, der benytter sådanne "miner".
Endnu et lod i vægtskålen for de traditionelle fælder :smile: Der kommer ikke hunde i min have, men med ræve ved man aldrig. Og jeg har en lille datter så måske skal man holde sig til klapfælderne.

Tak for jeres indspark :10:

/StrongDad1

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: "Muldmine" (selvskud for muldvarpe)

Indlæg af FBN » 27. dec 2023, 17:22

Jeg prøvede mange forskellige fælder for en del år siden, da jeg døjede meget med de bæster .

Så læste jeg om supercat og købte 2 styk.
Tog 8 stk på under 3 uger alle klappet om hovedet
, og har haft ro nu i ca 8 år.

Om det er held eller de bare er gode er svært at sige nok en blanding mellem begge dele.
Vedhæftede filer
IMG_3339.jpeg
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Buetaler
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 61
Tilmeldt: 9. nov 2014, 00:02
Interesser: Lidt af hvert :o)
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 43 times

Re: "Muldmine" (selvskud for muldvarpe)

Indlæg af Buetaler » 27. dec 2023, 21:36

StrongDad1 skrev:
26. dec 2023, 20:51
Genopliver lige denne tråd da jeg har et muldvarpeproblem og er faldet over denne fælde (som også er nævnt ovenfor):

https://skadedyrsexperten.dk/p/kieferle ... risfaelde/

Billede

Fælden bruger en gul slagtepatron (9×17 R) - nogen der ved om den slags kræver særlig tilladelse eller blot at man er over 18?

Bonus spørgsmål: disse slagpatroner må ikke sendes, men der er enkelte danske webshops som gør det. Kan jeg mon komme i problemer for at bestille en tilgængelig vare eller er det sælgers ansvar at følge loven?

Takker

StrongDad1
Jeg har 2 af dem, og jeg har stor succes med dem. Jeg placerer dem dog ikke vandret i gangene. I stedet har jeg en lille plade med et hul der passer med "pistolen", som så sidder fast i hullet. Jeg placerer så pladen over et frigravet muldvarmeskud så "pistolen" står lodret ned i gangen. Så bliver den udløst uanset hvilken vej muldvarpen kommer fra.
Af en eller anden grund bliver de fleste muldvarpe "skudt" om natten, hvor man så vågner ved at der lyder et hult drøn fra haven. :smile:
Men agreatet kræver godt nerver ...man føler sig som en bomrydder, når man armerer og placerer den iført høreværn og store handsker :fun:
Det eneste minus er at patronerne ikke tåler ret meget fugt, før de dør eller bliver usikre, og så kræver det endnu bedre nerver, når den skal desarmeres.
Patronerne køber jeg i den lokale foderstofforretning.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: "Muldmine" (selvskud for muldvarpe)

Indlæg af Refraktorius » 13. jan 2024, 07:18

Kan ikke huske om det er nævnt i tråden, men der var en tysk artikel på et tidspunkt som sagde, at den typiske tilskadekomne (og der var ret mange) med muldminerne var mænd over 60.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar