Ubehag ved skydning med 9,3x62

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Ubehag ved skydning med 9,3x62

Indlæg af Buffalo » 12. okt 2007, 16:58

Hej jeg er er ny bruger her,jeg har dog været på besøg her ret ofte jeg har 27års erfaring som jæger. Jeg har en gammel trofast og pålidelig carl gusdav 6,5x55 der efter min mening skulle kunne bruges til alt i DK Norge og Sverige har blandandet to dåhjorte på samvittigheden et job den gamle ombyggede svensker klarede perfekt.
Nu kommer så det nye jeg er blevet ejer af en Titan 6 med to piber 1,cal.308win dejlig behageli at skyde med selv med tømmermænd den skulle efter sigende klare det hele,men jeg kunne ikke lade være også at prøve den tvivlsomme fornøjelse at jeg bare måtte eje 1,cal9,3x62 av for den lede hankat min skulder når jeg skydder liggene,stående er der ikke noget problem. jeg anvende RWS Dobbeltkern i alle 3 cal.
Er det det riffelen,det er jo et meget let stykke værktøj jeg har fået i skabet,eller er det mig der er kylling eller en Bubber,har andre erfaring med ovennævnte skydejærn isamme cal.

af skade bliver man klog,sjældendt rig. :???:
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Brugeravatar
Titan II
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 21. feb 2005, 11:09
Geografisk sted: VARDE

Re: Ubehag ved skydning med 9,3x62

Indlæg af Titan II » 12. okt 2007, 18:26

Hejsa....

Jeg skyder selv med en en Sauer 202 i kaliber 6,5x55, og har som du en veksel pibe i kaliber 9,3x62... Man kan da sagtens maerk at man lever naar man skyder med den, men det er da i sig selv ret livs-bekraeftigende :)

Hvis man foeler ubehag med at skyde med en saadan kaliber, gaar det meget tit ud over praecisionen, og det ville da vaere en skam.... Mit bedste raad, er at faa din vaabensmed til at montere en rekyldaemper.

Mvh.

Jacob
357 Mag, 6,5x55, 7x65R, 30.06 Spr, 300 Win Mag....

PHN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 16. okt 2006, 18:24
Geografisk sted: København
Been thanked: 5 times

Re: Ubehag ved skydning med 9,3x62

Indlæg af PHN » 12. okt 2007, 18:46

Jeg skyder 9,3x62 i en gammel og sandsynligvis ikke ergonomisk gennemtænkt Husqvarna uden ubehag. Rekylen virker nærmest som fra min 7mm RemMag, måske lidt mere "skubbende" end "sparkende". Det er jo et faktum, at den følte rekyle bl.a. er et resultat af riffelvægten og skæftets udformning. Husqvarna har sandsynligvis været heldig.

Prøv evt. en af de moderne løse kolbekapper, der trækkes på kolben, gummiagtig med en relativ tyk "pude" mellem kolbe og skulder, f.eks. Pachmayr Recoil Pad. Jeg har en let .45-70, hvor jeg bruger en sådan pga af kraftigt ladede patroner. Antagelig en billigere løsning end en rekylbremse, generer ikke dine naboer på skydebanen og kan evt. også anvendes på andre rifler.
PHN

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ubehag ved skydning med 9,3x62

Indlæg af Zubra » 12. okt 2007, 19:55

Buffalo skrev: Hej jeg er er ny bruger her,jeg har dog været på besøg her ret ofte jeg har 27års erfaring som jæger.
Velkommen i folden w:)
Buffalo skrev: Nu kommer så det nye jeg er blevet ejer af en Titan 6 med to piber 1,cal.308win dejlig behageli at skyde med selv med tømmermænd den skulle efter sigende klare det hele,men jeg kunne ikke lade være også at prøve den tvivlsomme fornøjelse at jeg bare måtte eje 1,cal9,3x62 av for den lede hankat min skulder når jeg skydder liggene,stående er der ikke noget problem. jeg anvende RWS Dobbeltkern i alle 3 cal.
Der er jo ikke noget underligt i at rekylen er større. Kuglen du sender afsted er jo næsten dobbet så tung som den fra 6.5eren. Som andre også har foreslået er en god gummibagkappe første forsøg på at lætte rekylen. Er det ikke nok, kunne en mundingsbremse blive aktuel. Den larmer godtnok betydeligt, men vil også give en mærkbar effekt. Jeg har ikke selv prøvet de rekyldæmpende rør som Blaser laver til at sætte i skæftet. De skulle også give en mærkbar effekt.
Endelig er der også måden du ligger på, og sørg for at holde riflen ordentlig til skuldren. Læg lidt højere med overkroppen, så du får skæftet længere ned på brystet. Det plejer at løse problemet. Jeg skyder selv med 300 Win Mag, og den banker også hvis man ikke bærer sig rigtig ad.
Men i øvrigt vær glad for det kaliber, for det er suveren til det vildt vi kan skyde her i norden.
Buffalo skrev: Er det det riffelen,det er jo et meget let stykke værktøj jeg har fået i skabet,eller er det mig der er kylling eller en Bubber,har andre erfaring med ovennævnte skydejærn isamme cal.
De første gange man skyder med et kaliber som trykker noget mere end man er vant til, bliver man naturligvis overrasket. Mit råd er: Køb en god mængde skud, der er noget billigere end RWS og træn så med dem, så du lærer at have føling med en større rekyle. Det kunne feks. være Norma 15 g til omkring 650 Kr. for 50. Så vil du også overvinde skrækken for at få et spark på skuldren.
________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Ubehag ved skydning med 9,3x62

Indlæg af Mindstorm » 12. okt 2007, 20:16

Mvh Mindstorm

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Ubehag ved skydning med 9,3x62

Indlæg af The Yeti » 16. okt 2007, 21:16

Jeg har selv en 9,3x62 pibe til min S&L DL97 og det tog mig et par hundrede skud samt et kikkertskifte at blive fortrolig med den.

Før jeg fik Zeiss'en skiftet ud med en Leupold der ikke blev nærgående så gik det til sidst så meget ud over min skydning at jeg kunne se at skudgrupperne med 6,5x55 piben på blev dårligere. I dag er der ingen problemer, men efter en dag med 40 skud på banen så får jeg dog fortsat et blåt mærke.

Det er min plan at lade 9,3'eren blive hjemme i en periode efter elg og svine jagten slutter og så først træne med den igen efter sommeren. I den mellemliggende periode skal den stå på 6,5x55 på længere hold.

Så bare klem på - eller prøv nogle af de tekniske løsninger som kick-stop eller rekyldæmper. Endeligt kan du jo også kigge på en let kugle. PBP laver 9,3 kugler helt ned i 185 gr. Med den store restvægt så vil du fortsat have gennemskud på det meste samtidigt med at du vil have en kuglebane der er fladere end en 30.06'er - mulighederne er mange

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Ubehag ved skydning med 9,3x62

Indlæg af Gunnut » 17. okt 2007, 11:53

Du kunne jo også nøjes med at indskyde din 9,3x62 (vel 3-6 skud) og så kun bruge den til jagt (og det er vel begrænset hvor mange stykker vildt du har behov for at skyde med denne kaliber. Altså vildt som din .308 ikke kan klare).

Du har valgt en kaliber som SKAL sparke og det er der intet unormalt i, altså at den så gør. Med mindre du ikke kan leve uden at skyde 200 skud om året på en skydebane, så er der ingen grund til at sætte rekyldæmper på.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Besvar