Børnejagt 2018

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Børnejagt 2018

Indlæg af Great Dane » 6. okt 2018, 06:05

Jeg har mine børn hver anden weekend, Michael på 8 og Katharina på 5 år, så at jage med dem er en logistisk udfordring, men jeg gør forsøget. Hidtil har jeg været tilbageholdende da jeg ikke har jagtet så meget siden min skilsmisse i maj 15, men knægten især savner at komme med. For 3 uger siden var vi alle forbi nabokonen, og jeg spørger så om jeg må sætte datteren af hos hende næste lørdag aften jeg har dem, og så tage Michael med på jagt. Det måtte jeg naturligvis godt, og knægten ævlede om hans kommende jagttur med far hver dag i 14 dage, og hele skolen hørte vist også om det :biggrin: :fun:
Vi startede med at gå op til 5 små vandhuller jeg har, hvor jeg også har en stige stående, jeg havde taget Sakoen med i tilfælde af mårhund eller Mikkel. Lige da vi kommer op i stigen ser vi at der 300 meter væk på majsstubben sidder en flok kortnæbbede gæs, og der er 10 minutter til solnedgang. Vi aftaler at knægten bliver siddende og kigger, og jeg forsøger at komme på hold lidt hurtigt. De første 100 meter er nemme da jeg er dækket af bevoksningen ved vandhullerne, men jeg er nødt til at skulle noget tættere på, grundet blæsevejr, og så mens jeg sniger mig, så lettere flokken fanm... :evil: jeg formoder at det er på grund af solnedgang hvor de søger til Fiilsø, så det er blot deres indre ur der sagde rejsetid :moon: knægten var nu alligevel imponeret og havde hygget med kikkerten, og fortalte hvordan han havde fulgt med efter jeg kom op i stigen igen. Mens vi står og kigger ud kommer et par rådyr frem i det ene hjørne, og jeg forklarer at de er her hver dag. Solen er nu helt nede og det er blevet hurtigt mørkt på grund af regnskyer, og mens vi står der siger det rap, hvad skal vi ikke lige komme ned og bytte riflen med haglbøssen? Og det var han med på. De 4 af de 5 søer ligger på linje, og den 5 sø er gravet 30 meter væk fra den bageste sø, der stiller vi os i mellem og kigger løs efter rappere, pludseligt siger det rap igen, men ingen and i syne. Det går op for mig at de nok allerede ligger i det allerførste vandhul, og jeg spørger så om vi skal gå derhen, det vil knægten gerne. Vi går derhen og jeg rømmer mig højlydt et par gange og så lettere 2 gråænder, den ene kommer godt fri, og jeg skyder den helt perfekt stendød, men knægten jubler et højlydt jaaaaaa. Hunden får hentet en fin udfarvet andrik og afleveret. Michael ville bære anden og nærmest ikke slippe den igen, mens vi ventede på flere ænder. Der kom ikke flere, og vi traskede over mod naboen for at hente prinsessen. Da vi kom hjem ville Michael prøve at trække indvoldene ud, men han endte med lidt snask på hænderne og lidt chokeret over konsistensen af indmaden, men han gjorde et fint forsøg og jeg fik ordnet og hængt den op. Hele turen er blevet genfortalt en milliard gange i hans skole, og så har han vist et billede frem, børnene har en naturlig interesse for den slags, så hiv jeres børn med når I kan, vær lidt tålmodige, og lad dem forsøge hvor de kan og husk at give dem succes med turen, om blot i ser et dyr, en gås eller rent faktisk skyder noget. Flere jagtture er i støbeskeen herfra, hvad med jer?
Vedhæftede filer
received_749708928707462.jpeg
Mvh Great Dane

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: Børnejagt 2018

Indlæg af Buffalo » 6. okt 2018, 06:42

:smile: så er der noget ved at gå på jagt :respekt:
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Børnejagt 2018

Indlæg af KKA » 6. okt 2018, 07:06

Det er sådan, vi fastholder rekrutteringen til Den danske Jægerstand!
Os, der har fået jagten ind under huden fra barnsben, må se et stigende antal midaldrende mennesker tage jagttegn, og så må det være svært at udvikle sig fra bøssebærer til jæger.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Børnejagt 2018

Indlæg af BentxBetjent » 6. okt 2018, 09:30

Børnejagt, lige kortvarigt gav det andre billeder.. :shock: :oneshot:

Fedt at have de muligheder..
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Børnejagt 2018

Indlæg af Boerge » 6. okt 2018, 11:09

Fin beretning! Jeg havde også konsekvent mine 3 børn med, fra de ikke var ret gamle. ( nu er de alle i fyrrerne ) Og de er alle blevet ivrige jægere. De sidste år har det så været børnebørnene :smile: :smile: !!!

Her er det barnewbarn Nicolaj - 7 år - der har trasket sig igennem vandfyldt terræn, og nu sidder i rørskoven på "Værnet". ( og var blevet sulten )
Vedhæftede filer
nicolaj værnet.jpg
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Børnejagt 2018

Indlæg af RKN » 6. okt 2018, 15:45

Det er sku sjælen i jagten. At komme med på jagt, er livet for de kære små. Husker det tydeligt fra dengang jeg var en bette knægt. Det var min forælders nabo , som slæbte mig med. Takket været ham, har jeg jagttegn. Når min datter bliver stor nok, så skal hun også med farmand. Hun er helt vild med at komme på skydebanen, om det er lerduer , riffel eller pistol. Hun nyder det bare så meget.
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Børnejagt 2018

Indlæg af Great Dane » 6. okt 2018, 18:13

En af hans klassekammerater han inden jagten havde fortalt det til, kom efter nogle dage og fortalte at hans mor havde sagt at han ikke måtte se billeder hvis vi skød noget, jeg blev faktisk noget paf. Sindssyge kvindemenneske, hvad er det du lærer dine børn, sådan tænker jeg i hvert fald, det er altså bare vigtigt at børnene lærer hvor maden kommer fra og hvordan det ser ud inden det ender på tallerkenen. Mine børn har altid været ekstremt nysgerrige på vildtet jeg har skudt, om det er en mink i fælden, en sommerbuk eller som nu en and, og har man ikke selv børn, så lån vennernes børn, det gælder om at præge så mange som muligt.
Mvh Great Dane

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Børnejagt 2018

Indlæg af Peter » 7. okt 2018, 06:14

Det er sgu kvalitetstid at have sine børn med på jagt.

Min søn på 8 år er efterhånden garvet i at komme med. Jeg husker ikke, hvor gammel han var første gang (måske 3-4 år), men vi startede i "det små" - måske kun lige en halv times tid efter duer, så han fik lov at snuse til det at være på jagt, men stadig på hans præmisser. Gradvist øgede vi udetiden; jeg husker tydeligt et andetræk, hvor jeg skød en and og blev overrasket over hans glæde ved denne. Han sad med anden resten af aftenen og den blev grundigt undersøgt og pillet ved.

Da han var 6 år, var han med på hundyrsjagt i Polen (se https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=65691), en fantastisk tur, som han stadig taler om, men med de nye regler i Polen om at børn ikke må komme med på jagt, kommer vi ikke til at gentage denne. Vi har været på bukkejagt herhjemme sammen en del siden, dog uden at skyde noget, men vi har set noget stort set hver gang, hvilket til min glæde har været et stort samtaleemne for ham efterfølgende. Han har også været med på hele jagtdage herhjemme, primært efter fasaner, hvor såterne er relativt korte eller haretramp, hvor man ikke bare skal sidde stille. Til en trykjagt en kold decemberdag, hvor man skal sidde stille i flere timer, vil jeg endnu ikke tage ham med på.

Turen til Polen var helt klart meget lærerig for ham. Når vi er ude i dag, har han alle sanser på stilke, hvilket han lærte i Polen.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Børnejagt 2018

Indlæg af T-REX » 7. okt 2018, 17:08

Fin beretning. Men min første tanke var: Hvem h... går på jagt efter børn? :rolf: :biggrin: :oops: :giggle:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Børnejagt 2018

Indlæg af Great Dane » 14. okt 2018, 12:44

Ungerne er på efterårsferie, og her til formiddag gik vi og beskar et tjørnehegn. Jeg lagde mærke til at flere og flere gæs landede på marken, så ungerne kravlede op i et elmetræ for at se, og jeg hentede min lille finske veninde :biggrin: jeg pürshede op langs et hegn langs marken, kravlede igennem og lagde mig til rette op af en tjørn, sigtede og skød på ca 150 meters afstand. Flokken lettede, men to gæs lå og baskede, pludseligt ser jeg 10 meter til højre at der stadigt sad en håndfuld gæs og kiggede på postyret, så jeg repeterede og skød en til, men så sluttede festen altså også. Det er fjerde gås for mit vedkommende i år med riffel, i alt er der skudt 5 med riffel her på ejendommen i år. Jeg kaldte på ungerne og de kom myldrende for det var jo spændende at se far skyde gæs. Knægten ville bære 2 gæs, så han havde lange arme bagefter :rolf: Der skal vises billeder i skolen og børnehaven når ferien er slut, og denne gang har vi gemt leveren for at lave gåseleverpostej til jul :fun:
Vedhæftede filer
received_1944939622475101.jpeg
Mvh Great Dane

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Børnejagt 2018

Indlæg af SHR 30.06 » 22. okt 2018, 13:57

Jeg skød en hind til premieren i sidste weekend.
Min toårige datter var ikke med på selve jagten. Men da jeg skulle hjem efter traileren kom hun med ud og hente dyret.

Vi har længe terpet hvad en hjort siger (til hendes store morskab når far, fatter køkkenrulle-røret og brøler). Da hun hoppede ud af bilen og så hvad der lå på jorden, gik hun direkte over og klappede den mens hun sagde: "Dooor Arh Arh" - Det er vel unødvendigt at sige, at faren var ved at revne af stolthed :biggrin:
Vedhæftede filer
Hind1.jpg
Hind2.jpg
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Børnejagt 2018

Indlæg af Kleth » 22. okt 2018, 14:06

Vi havde min ældste søn og hans kammerat med på fællesjagt i går og en af mine gode jagtkammerater havde hans to børn med, det var en sand fornøjelse at se de glade og spændte ansigter bland os “gamle” der beredvilligt besvarede spørgsmål og viste dem udstyr og vildt.

Da kammeraten blev hentet efter vi var kommet hjem, spurgte han om han måtte komme med igen :razz:
Og min dreng vil med igen næste gang :biggrin:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Re: Børnejagt 2018

Indlæg af Theredmist » 22. okt 2018, 21:41

Den store på 4 var med for første gang i sidste uge..
Duerne gik fri, men der blev indfanget mariehøns og samlet flotte agern..
I søndags havde vi så ungerne med på naturhistorisk museum og overværede bl.a. dissektion af et vildsvin...
Flere af de fremmødte familiers børn kom med udbrud som "aaaaaad" og "klamt" og forduftede lige så snart det var ovre...
Ida ville op og kigge... Hun insisterede på at låne en gummihandske af en af de ansatte og brugte de næste 20 minutter på at rode i tarme, mærke på ribben, kigge i hjerte, pumpe lunger op og klemme små flotte luftbobler ud af en klump lungevæv...
Den kvindelige forsker blev oprigtigt glad for at se hendes interesse og glæde, da hun som regel oftest underviste børn fra det hun kaldte "ajax—generationen"...
Vedhæftede filer
IMG_20181013_122001.jpg
IMG_20181021_122728.jpg
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Børnejagt 2018

Indlæg af Great Dane » 13. dec 2018, 19:27

Nå, tid til en lille opdatering, selv om jeg siden har haft Michael med på jagt er der ikke skudt noget. I fredags skød jeg dog et par snepper med en kammerat, og skulle så ordne dem dagen efter hvor ungerne var her. Det var jo spændende og vi snakkede lidt om fuglen og dens smukke farver. Lørdag aften blev snepperne serveret, Katharina tog en bid, hvilket i sig selv er imponerende, for hun er skide kræsen, sådan på forhånd. Michael spiste sit, og sin søsters, og spurgte så om ikke også han måtte få mit :rolf: det var han åbenbart helt vild med :smile:

I aftes spurgte han om ikke jeg kunne spørge om kronvildtkød hos en af naboerne, for ungerne har selv set hans hjorte. Nu har jeg så organiseret det, og så er jeg spændt på deres reaktion, men jeg er imponeret og stolt af at de selv efterspørger det, og så skal de bare have lov :smile:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Børnejagt 2018

Indlæg af HHC » 15. dec 2018, 21:06

Min den store er glad for at komme afsted i skydepram, så smider vi os i rørene med, te, madpakke, pølser osv.
Så hygges der :biggrin:

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Børnejagt 2018

Indlæg af Peter » 24. dec 2019, 12:37

Gik en lille jagttur forleden, og sandelig om ikke junior fik sit første trofæ. Han fandt den liggende i kanten af en lille remise.
What are the odds?
Vedhæftede filer
Juniortrofæ.JPG

Besvar