Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Dobbelt-A
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 8. okt 2016, 13:22
Interesser: Genladning, skydning, jagt
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times

Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af Dobbelt-A » 16. sep 2018, 18:32

På min nye jagt er der et vandhul, som dog har været helt tørlagt i sommer. I februar var der mellem ½ og 1½ meter vand. Nu er vandet så småt ved at vende tilbage. Langs bredden er der et ret bredt krat mod nord med hyld, ahorn, eg, ask, tjørn og lidt gran. Rundt i kanten står de samme træsorter spredt, så der er "huller i hegnet". Der er også lidt roser. Og så er der en masse pil - som spreder sig med rasende fart. Skære dem ned og fjerne dem - kan jeg finde ud af, men jeg frygter, at de kommer igen hurtigere end jeg kan save dem ned. Ejeren er økolog, så round-up på stubbene er ikke en løsning. Bunden er for blød til at jeg kan køre dernede med en maskine, så trække dem op er heller ikke en idé. Hjælper det at dække stubbene med sort plastic? Sprænge dem bort med et-eller-andet-hjemmelavet? Eller skal jeg i stedet glæde mig over alle de penge jeg sparer til pumpe-jern-centeret? Erfaringer og idéer efterlyses.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af Great Dane » 16. sep 2018, 18:48

Du kan kun skære dem ned, så nyd din gratis motion. Jeg ville i øvrigt være forsigtig med at fjerne løs, hvis ænderne trækker nu, ændringer kan få dem til at stoppe. Jeg har en håndfuld små huller med vand, totalt tilgroet i de 4 af dem og den femte er åben. De 4 tilgroede er sublime andehuller med træk af både grå og krikænder, den uden bevoksning sker der ikke en skid ved.
Mvh Great Dane

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af TheDarkSide » 16. sep 2018, 19:11

Great Dane skrev:
16. sep 2018, 18:48
Du kan kun skære dem ned, så nyd din gratis motion. Jeg ville i øvrigt være forsigtig med at fjerne løs, hvis ænderne trækker nu, ændringer kan få dem til at stoppe. Jeg har en håndfuld små huller med vand, totalt tilgroet i de 4 af dem og den femte er åben. De 4 tilgroede er sublime andehuller med træk af både grå og krikænder, den uden bevoksning sker der ikke en skid ved.
Ja, det er nok en god ide lige at se hvad der er af andetræk den første sæson, inden du skærer en masse ned.

Jeg har dog nøjagtig modsat erfaring med ænderne. Naboen har to mindre vandhuller der er forholdvis overgroet. Det ene er der store popler rundt om, det andet er der pilebuske og siv. De ligger begge lige ved skellet til mit jagt. Jeg har så en græseng, der oversvømmes hver efterår, nogle gange allerede i sensommeren. Der er absolut ingen bevoksning rundt om, udover nogle små klatter lysesiv. Ænderne vælger altid min eng, hvis der er vand og der er aldrig rigtig nogle ordentligt træk i naboens vandhuller.
Det er primært brunnakker, men der kommer normalt også nogle enkelte flokke gråænder og mere sjældent, krikænder. Der har dog været et par somre hvor krikænderne har været i min eng hele sommeren (hvor der har været lidt vandpytter) og indtil september, hvor de så er forsvundet.

Nagel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14. jan 2014, 16:24
Interesser: Pramjagt, riffeljagt, hagljagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af Nagel » 17. sep 2018, 11:46

Dobbelt-A skrev:
16. sep 2018, 18:32
På min nye jagt er der et vandhul, som dog har været helt tørlagt i sommer. I februar var der mellem ½ og 1½ meter vand. Nu er vandet så småt ved at vende tilbage. Langs bredden er der et ret bredt krat mod nord med hyld, ahorn, eg, ask, tjørn og lidt gran. Rundt i kanten står de samme træsorter spredt, så der er "huller i hegnet". Der er også lidt roser. Og så er der en masse pil - som spreder sig med rasende fart. Skære dem ned og fjerne dem - kan jeg finde ud af, men jeg frygter, at de kommer igen hurtigere end jeg kan save dem ned. Ejeren er økolog, så round-up på stubbene er ikke en løsning. Bunden er for blød til at jeg kan køre dernede med en maskine, så trække dem op er heller ikke en idé. Hjælper det at dække stubbene med sort plastic? Sprænge dem bort med et-eller-andet-hjemmelavet? Eller skal jeg i stedet glæde mig over alle de penge jeg sparer til pumpe-jern-centeret? Erfaringer og idéer efterlyses.
Du skal bare være opmærksom på at fjernelse af beplantning kan gå under tilstandsændring og hvis søen er over 100 kvdm så er den §3 beskyttet.
Tikka T3 Lite, .308 Win.
M. S&L TMD 45
Baikal ToZ 17, 22 LR.
Miroku 12/70

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af Ras.Killing » 20. sep 2018, 13:32

Der er kun manuel "bekæmpelse" tilbage så. Du slipper næppe helt af med det.

Når du saver ned skyder de som bare pokker, så det bliver en årlig opgave :thumbup:

Jeg ville udse mig et par områder at forsøge og holde dem nede/åbent, og så lade dem stå andre steder hvor du evt. kan stamme lidt op for at holde bunden fri.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af KKA » 22. sep 2018, 08:35

Har du mulighed for at køre så tæt på( vejrliget er ikke med dig i denne tid), at du evt med en lang KÆDE kan trække dem op. Det kræver en pæn traktor, måske med tvillingehjul, og en stærk kæde, evt et kraftig BÅND.

Ladeport
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 85
Tilmeldt: 5. sep 2018, 13:15
Interesser: PCA pistol
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 16 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af Ladeport » 22. sep 2018, 10:44

Pil er meget velegnet til at lave trækul til hjemmelavet sortkrudt.

Først laver du sortkrudt af noget af det, derefter sprænger du resten bort med sortkrudtet.
Senest rettet af Ladeport 22. sep 2018, 20:08, rettet i alt 1 gang.

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. jan 2010, 21:20
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 23 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af Patrold » 22. sep 2018, 17:46

Jeg har været med til at skære pil under vandspejlet. det virker delvis, men alle skud som kommer over vandet, skal skæres ned for at det påvirker roden
En traktor og en lang wire kan også løse meget.

Miljøstyrelsens forklaring af reglerne.
https://mst.dk/natur-vand/natur/nationa ... per/soeer/

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af KKA » 23. sep 2018, 03:59

Patrold skrev:
22. sep 2018, 17:46
Jeg har været med til at skære pil under vandspejlet. det virker delvis, men alle skud som kommer over vandet, skal skæres ned for at det påvirker roden
En traktor og en lang wire kan også løse meget.
En lang wire er for farlig, hvis den springer! Jeg ville foretrække en skovkæde( der ikke svirper ved et brud)eller et eller flere løftebånd i forlængelse af hinanden.
Fik engang en trawlkæde på havnen i Esbjerg for et par kasser øl. Den er tung at bakse med; men den var fin til at trække afskårne træstammer fri af vegetationen, uden at molestrere de øvrige træer.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af Ras.Killing » 23. sep 2018, 08:40

Kæde omkring pilen, wire i kæden :) har trukket 10 tons tunge kævler ud på den måde.

Det handler selvfølgelig også af dimensioner på wiren.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. jan 2010, 21:20
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 23 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af Patrold » 23. sep 2018, 09:06

Jeg skriver wire fordi jeg har ret stor tillid til en wire. Men det kommer selvfølgelig an på hvad de er godkendt til.
De har virket i skovspil i mange år. Men det er de færreste jægere der har et skovspil.
https://www.fransgard.dk/produkter/skov/v-skovspil
En manuel udgave kan være Tirfor Talje. Det har virket til mange døde bambus omkring årtusindskiftet. Men hold da op de kan være hårde at bruge.
https://www.loeftegrej.dk/produkt/tirfo ... 6-1-6-ton/

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af BentxBetjent » 23. sep 2018, 10:12

Patrold skrev:
23. sep 2018, 09:06
Jeg skriver wire fordi jeg har ret stor tillid til en wire. Men det kommer selvfølgelig an på hvad de er godkendt til.
De har virket i skovspil i mange år. Men det er de færreste jægere der har et skovspil.
https://www.fransgard.dk/produkter/skov/v-skovspil
En manuel udgave kan være Tirfor Talje. Det har virket til mange døde bambus omkring årtusindskiftet. Men hold da op de kan være hårde at bruge.
https://www.loeftegrej.dk/produkt/tirfo ... 6-1-6-ton/
Hvis man ved hvad man har med at gøre, og ved hvad man belaster med... OG ved at wiren ikke har skader.

Så er wire aldeles fremragende.

Hvis man forsømmer ovenstående er straffen ekstra høj og hurtig når der arbejdes med wire.

Jeg har prøvet at blive ringet op af medarbejdere der havde haft et uheld med en 80T kran. Så vågner man ret hurtigt, selvom det er tidligt..
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af Rixen » 23. sep 2018, 12:33

Wires kan købes i "døde" udgaver, så de ikke svirper ved brud. Mener også de hedder dobbelt spundne.

LKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 204
Tilmeldt: 31. dec 2010, 21:40
Interesser: Modelfly Veteranfly Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland Aidt
Has thanked: 29 times
Been thanked: 20 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af LKJ » 23. sep 2018, 13:42

De hedder rotations fri eller rotations svage og de snor sig ikke når de bliver spændt men de er stadigt elastiske og svirper hvis de springer men ikke helt så uberegnligt som alm standard virer.
Har været kranmontør i mange år og har skiftet mange af dem. :blink:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af Ras.Killing » 23. sep 2018, 20:19

Ja jeg har sprunget en wire eller to på et skovspil, og de faldt altså døde til jorden. Det enten været en 12 eller 15mm wire.

Det der med en wire der springer og kapper folk over på sin vej.. er det ikke sådan lidt Hollywood effekt?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Ladeport
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 85
Tilmeldt: 5. sep 2018, 13:15
Interesser: PCA pistol
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 16 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af Ladeport » 23. sep 2018, 20:35

Man kan vel ikke helt sammenligne at trække en stamme hen ad jorden med at rive pil op med rode?

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af 10-22 » 23. sep 2018, 20:54

Hvis du ikke gider dem, så skær dem ned og smør glyphosat på de friske sår.
Så skyder de ikke igen.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af Ras.Killing » 23. sep 2018, 20:59

Kan ikke forstille mig at det har den store betydning hvad kan trækker i når wiren springer? :smile:

Den rigtige vejer og ikke stå direkte i trækretningen, så er det bare at give den gas :razz:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af Great Dane » 23. sep 2018, 22:42

Ras.Killing skrev:
23. sep 2018, 20:19


Det der med en wire der springer og kapper folk over på sin vej.. er det ikke sådan lidt Hollywood effekt?
Øh nej sgu, jeg mødte en gang en haltende mekaniker, og da jeg spurgte til det, trak han op i buksebenet. Hans ben inklusiv knogle havde været kappet over af en wire der sprang mens han trak en bil fri. Benet blev reddet, men han led frygteligt af betændelser der blev ved med at opstå. Store dele af musklerne var skåret væk, ret spooky :help: det værste er alt det fedt og skidt til at smøre wiren, da det giver nogle meget grimme infektioner. Den wire han blev ramt af er nok en 12mm, men feks. Min nabo har en 20 til 25 mm wire på containerhejset på hans lastbil, og sprænger den, så håber jeg at han er langt væk :getout:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af Kloster » 24. sep 2018, 01:01

Ras.Killing skrev:
23. sep 2018, 20:19
Ja jeg har sprunget en wire eller to på et skovspil, og de faldt altså døde til jorden. Det enten været en 12 eller 15mm wire.

Det der med en wire der springer og kapper folk over på sin vej.. er det ikke sådan lidt Hollywood effekt?
Jeg var med til en bjærgningsopgave hvor krogen sprang, og så vidt jeg husker var det bare et 10T spil, wiren fløj lige hen langs bjærgningskøretøjet og smadrede alle lygter på sin vej. Heldigvis stod alle uden for farezonen. Selvom det er en wire, som på papiret ikke skulle kunne det.
Kloster.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af ESAF » 24. sep 2018, 06:36

10-22 skrev:
23. sep 2018, 20:54
Hvis du ikke gider dem, så skær dem ned og smør glyphosat på de friske sår.
Så skyder de ikke igen.
Prøv lige at læse det oprindelige spørgsmål een gang til, langsomt... :???: :shame:

Dobbelt-A skrev:
16. sep 2018, 18:32
...Ejeren er økolog, så round-up på stubbene er ikke en løsning...
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Ladeport
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 85
Tilmeldt: 5. sep 2018, 13:15
Interesser: PCA pistol
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 16 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af Ladeport » 24. sep 2018, 08:45

Virker eddikesyre egentlig ikke på samme måde som glyphosat?

Økologisk eddike kan ejeren vel ikke have noget imod?

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af 10-22 » 24. sep 2018, 09:13

ESAF skrev:
24. sep 2018, 06:36
10-22 skrev:
23. sep 2018, 20:54
Hvis du ikke gider dem, så skær dem ned og smør glyphosat på de friske sår.
Så skyder de ikke igen.
Prøv lige at læse det oprindelige spørgsmål een gang til, langsomt... :???: :shame:

Dobbelt-A skrev:
16. sep 2018, 18:32
...Ejeren er økolog, så round-up på stubbene er ikke en løsning...
:bowdown: :bowdown:
Min fejl


Men det er muligt at han er økolog men selv Søren Ryge bruger den metode.
Og du bruger så få gram at det umuligt kan gøre nogle skade.
Jeg har via mit arbejde mødt så mange økologer, som når de får valg muligheden i mellem at få en regning på +15 tkr hvert 3 år for nedskæring af pil, eller at bruge 5 gram glyphosat 1 gang ja så vælger de glyphosaten.

Jeg har ellers den største respekt for økologer, men lige der så giver jeg ikke en skid for deres økospeltveganer halløj.

Hvis det skal fjernes permanent så er der kun to muligheder enten en grave maskine med en opriver på.
Hvis det er meget blødt så bruger du en med ekstra brede bånd og evt så bruger du træ måtter for at fordele trykket endnu mere.

Eller at man selv graver dem op.

Stålwirer er no-go, kæde kan gå an.
Men bedst er et Dyneema tov da det ikke vejer noget særligt, og derfor inderholder meget begrænset inerti i tilfældet af brud.
Også derfor mange skraldebiler er skiftet fra stål til det blå tov.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af Great Dane » 24. sep 2018, 18:30

Problemet med opgravning af pil er at der skal kun en pind på 1 cm i jorden, så står der en ny pil næste år, det gror forbandet stærkt. I min mose havde jeg 3 til 4 meter kørespor med pil på siderne, det er nu lukket til bare over den her sommer, så det gror virkeligt hurtigt.
Mvh Great Dane

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Fjerne pilebuske ved sø - hvordan??

Indlæg af 10-22 » 24. sep 2018, 19:31

Great Dane skrev:
24. sep 2018, 18:30
Problemet med opgravning af pil er at der skal kun en pind på 1 cm i jorden, så står der en ny pil næste år, det gror forbandet stærkt. I min mose havde jeg 3 til 4 meter kørespor med pil på siderne, det er nu lukket til bare over den her sommer, så det gror virkeligt hurtigt.
Ja du skal virkelig være meget omhyggelig når du grave dem op, jeg plejer at bruge sådan en her
op1.jpg
10-22

Besvar