Vest eller jakke i signalfarver? Hvad foretrækker I?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Vest eller jakke i signalfarver? Hvad foretrækker I?

Indlæg af AlexPH » 12. feb 2024, 12:07

Hej alle. Så har jeg efter snart 10 år med jagttegn forvildet mig ud i konsortiejagt og endda med egen jagthund. :smile:

Mit spørgsmål er så følgende: hvad foretrækker i at have på som signalfarvet overdel/jakke/vest som skydende hundefører.? Jeg har i forvejen skabet fuldt af alverdens camo og brungrønt jagttøj, som har været på til trækjagt og riffeljagt, men ønsker nu at højne lidt på sikkerheden, foruden den orange cap. Jeg er ikke fan af de helt billige veste, da de er grimme og upraktiske i forhold til lommer og patroner osv.

Mvh. Alexander
Senest rettet af Agamemnon 13. feb 2024, 14:25, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinje rettet, for at afspejle indhold.. Læs venligst vejledningen i small talk, inden du starter din næste tråd.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 722 times
Been thanked: 2614 times

Re: Vest eller jakke i signalfarver

Indlæg af C-X » 12. feb 2024, 12:42

Vest, eller begge dele. Sæsonens første jagter kan være lune, der er en jakke alt for varm. Hvis du er slank bygget, kan du måske have en jakke under din vest, men ellers vil du nok have glæde af en jakke i de koldeste måneder. Det kommer også an på hvor kuldskær du er. Går man med hund er der mange start/stop. Vælg noget der er svedtransporterende, så du ikke bliver våd indefra og derefter kold. Hellere tage et par lag af og på.

Måske kan du finde en god jakke, i signal farver, hos en forhandler af arbejdstøj.
Jeg har brugt meget af den slags tøj, til jagt og alt muligt andet udi udendørsaktiviteter. Det er ofte mindst lige så godt, til en langt mere attraktiv pris.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 581 times
Been thanked: 1019 times

Indlæg af HR » 12. feb 2024, 13:06

AlexPH skrev:
12. feb 2024, 12:07
Hej alle. Så har jeg efter snart 10 år med jagttegn forvildet mig ud i konsortiejagt og endda med egen jagthund. :smile:

Mit spørgsmål er så følgende: hvad foretrækker i at have på som signalfarvet overdel/jakke/vest som skydende hundefører.? Jeg har i forvejen skabet fuldt af alverdens camo og brungrønt jagttøj, som har været på til trækjagt og riffeljagt, men ønsker nu at højne lidt på sikkerheden, foruden den orange cap. Jeg er ikke fan af de helt billige veste, da de er grimme og upraktiske i forhold til lommer og patroner osv.

Mvh. Alexander
På hagljagt bruger jeg bare den gratis orange cap fra Dansk Jagtforsikring (jeg har et dumt lille hoved, og det er en af de få der passer). Det er altid folks cap som man ser, fordi hovedet er i konstant bevægelse. Resten af mit tøj er ikke i signalfarver. Men jeg har en af de gratis tynde veste i lommen eller i bilen til brug hvis der en speciel grund til det. Hvis der er tvivl om en cap er nok, så siger jeg pænt nej tak til til invitationen. Mine hunde har heller ikke orange på. Hvis det er nødvendigt, så bliver de i bilen.

På riffeljagt, hvor man som hundefører risikerer at gå der hvor der skydes, der kan man ikke blive orange nok. Jeg gør det så sjældent (ikke hvert år) at jeg bare bruger den billige vest. Hvis det var noget jeg gjorde oftere, så havde jeg købt noget der var mere komfortabelt og holdt bedre til torne.

Bemærk at 16 % af den mandlige danske befolkning er farveblinde og kan ikke skelne rød fra grøn. Så en signalvest skal være gul-orange, ikke rød. Pink er også et dårligt valg. Og de der Real Tree mønstre hvor en af farverne er skiftet ud med en orange er heller ikke gode. Som C-X skriver, så er der masser af godt arbejdstøj der har rigtigt godt High-Vis farver.
/HR

Edit: Relevant information, undertegnede er selv farveblind...
Senest rettet af HR 12. feb 2024, 15:29, rettet i alt 1 gang.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

1900
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning
Has thanked: 210 times
Been thanked: 124 times

Indlæg af 1900 » 12. feb 2024, 13:51

HR skrev:
12. feb 2024, 13:06
Hvis der er tvivl om en cap er nok, så siger jeg pænt nej tak til til invitationen. Mine hunde har heller ikke orange på. Hvis det er nødvendigt, så bliver de i bilen.

enig !
Senest rettet af Castle 13. feb 2024, 06:32, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Quote tekst.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 12. feb 2024, 13:55

Man kender ikke altid hver en gæst. Har selv været meget tæt på at skulle på paraden, på en fællesjagt, hvor det ellers plejede at være rimelig god skydning. Især de større selskaber kan være forvirrende for deltagerne.

Jeg ville foretrække en vest også, hvis jeg ikke kender hver deltager, og deres begærlighed.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
RasKrog
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 54 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af RasKrog » 12. feb 2024, 14:28

Jeg bruger også en orangevest på fællesjagterne, det kom ret hurtigt efter en episode, hvor jeg på modsatte side af en eng kunne se en skytte sigte i min retning og efterfølgende høre haglene lande på min post. Der var frit udsyn, men skytten så mig ikke. Han var meget ked af det og ikke mindst pinlig berørt over situationen, men det ville jo ikke hjælpe såfremt, der var sket skade.
Der skete heldigvis intet, men der sker jo uheld hvert år, hvor enten hunde eller skytter bliver ramt.

Vesten er med store lommer, hvilket gør det nemt at have alle grejerne med..
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

HR
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HR » 12. feb 2024, 15:33

RasKrog skrev:
12. feb 2024, 14:28
... det kom ret hurtigt efter en episode, hvor jeg på modsatte side af en eng kunne se en skytte sigte i min retning og efterfølgende høre haglene lande på min post...
Bare af nysgerrighed, hvor langt var der? Jeg oplever ofte at jægere er nervøse ved lyden af nedfaldshagl, men de er fuldstændig ufarlige.
/HR

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Indlæg af TheDarkSide » 12. feb 2024, 16:13

Altid en orange hat på fællesjagter. Det er hovedet der rager højest op i terrænet og det er i særdeleshed i hovedet man absolut ikke vil rammes af hagl.

I f.eks. en juletræsbeplantning er det tæt på fuldstændigt ligegyldigt med signalfarvede bukser og veste. Her er det kun hovedet der stikker op.

Orange bånd er for små, også selvom de sidder på hovedet.

Jeg bruger nogle gange en orange vest fra Northern Hunting, men jeg bryder mig faktisk ikke voldsomt meget om den. Det bliver for meget at have jakke inden under og jeg synes ikke uldtrøjer eller fleece egner sig yderbeklædning til mit brug, når jeg går med hund.
Så især til de koldere måneder vil jeg foretrække en orange jakke i stedet.

Brugeravatar
RasKrog
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 54 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af RasKrog » 12. feb 2024, 16:35

HR skrev:
12. feb 2024, 15:33
RasKrog skrev:
12. feb 2024, 14:28
... det kom ret hurtigt efter en episode, hvor jeg på modsatte side af en eng kunne se en skytte sigte i min retning og efterfølgende høre haglene lande på min post...
Bare af nysgerrighed, hvor langt var der? Jeg oplever ofte at jægere er nervøse ved lyden af nedfaldshagl, men de er fuldstændig ufarlige.
/HR
Der har vel været 150 meter..
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Brian88
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 46 times

Indlæg af Brian88 » 12. feb 2024, 16:53

Jeg bruger en Härkila Lynx Safety Vest AXIS MSP, som jeg er rigtig glad for (Jeg har ingen ide om hvad navnet og forkortelserne står for)..
Der er rigtig mange gode lommer og de er godt indrettet. Kunne måske godt bruge en anelse mere plads i harer lommen, men måske vesten er fyldt for meget ud indefra :oops:
Vesten sidder godt, og aflaster fint selvom den er fyldt op med krudt.

Den er dog ikke særlig billig, og skal erkende, at hvis den ikke havde været til halv pris så havde jeg nok aldrig købt den :getout:
Den er dog desværre ikke nogen garanti for ikke at blive overset og skudt, men vesten fejler ingenting :giggle:

På de fleste jagter bruger jeg en orange fleece jakke indenunder.

/Brian

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3285 times
Been thanked: 413 times

Indlæg af Kalthoff » 12. feb 2024, 18:04

HR skrev:
Hvis der er tvivl om en cap er nok, så siger jeg pænt nej tak til til invitationen. Mine hunde har heller ikke orange på. Hvis det er nødvendigt, så bliver de i bilen.
På hagljagt sætter jeg pris på at alle deltagere, tobenede såvel som firbenede, er nemme at få øje på for alle jægere i selskabet.

Der tages hurtige beslutninger på sådan en jagt. Det hjælper alle at man er synlig.

Jeg bærer selv noget der er orange 360 grader rundt. Ofte vælger jeg både en hue og en halsedisse der begge er orange.

Mht. hundene varierer behovet meget med hundens farve i forhold til vegetationen og hvordan den bevæger sig. Men f.eks. et orange halsbånd har jeg aldrig oplevet som skadeligt for chancerne for at få øje på hunden.

HR
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HR » 12. feb 2024, 18:40

Kalthoff skrev:
12. feb 2024, 18:04
HR skrev:
På hagljagt sætter jeg pris på at alle deltagere, tobenede såvel som firbenede, er nemme at få øje på for alle jægere i selskabet.

Der tages hurtige beslutninger på sådan en jagt. Det hjælper alle at man er synlig.

Jeg bærer selv noget der er orange 360 grader rundt. Ofte vælger jeg både en hue og en halsedisse der begge er orange.

Mht. hundene varierer behovet meget med hundens farve i forhold til vegetationen og hvordan den bevæger sig. Men f.eks. et orange halsbånd har jeg aldrig oplevet som skadeligt for chancerne for at få øje på hunden.
Et orange halstørklæde er ganske rigtigt en god ting, og meget mere synligt end en et bånd :thumbup:

Men jeg er ikke enig i det med de hurtige beslutninger har relevans i forbindelse med signalfarver: Fugle skydes med himlen som baggrund, eller Ca 45 grader opad. Løbende vildt skydes uden for såten, eller i ganske særlige tilfælde ind i såten når det er helt åbent, topografien gør det sikkert, og man får besked på at det lige her er OK når man bliver sat af. Flade fugle kan desuden ofte skydes i bagskud ud over markerne. Hvis de regler bliver overholdt, så har signalfarver ingen betydning.

Men kulturen varierer fra sted til sted. Hvis sikkerheden er hængt op på at man først skal se om der er nogen, så er jeg bare ikke med. Jeg er altid skeptisk når folk har stor fokus på signalerer på hagljagt.

Mine hunde dykker og de går som død og helvede ind gennem vindfællerne. Jeg vil ikke risikere at de bliver kvalt eller drukner i et halsbånd.

HR

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Indlæg af AlexPH » 12. feb 2024, 20:36

Tak for de mange hurtige svar. Det var ikke entydigt, men tager alle de gode pointer med i overvejelserne :smile:

Det med at gå op i signalfarver på et konsortie med mange deltagere, kan jeg simpelthen ikke se som en dårlig standart, eller noget man skal være skeptisk med. Jeg tænker netop at dem som klæder sig i de mindre ædle farver, netop er bevidste om at det ikke er et legetøjsgevær de står med, og ved at nabojægerens heller ikke er fra BR. Jeg vil også gerne se den statistik der siger at signalfarvede jægere anskyder og anskydes mere, end jægere i tweed :blink:

Konsortiet jeg nu er med i, går egentlig ikke meget op i signalfarverne (men sikkerheden generelt), og jeg tænker udelukkende på min egen sikkerhed. Særligt hvis jeg skal drive i såt fra skov til mark, hvor skytterne står for. Her har jeg forøvrigt oplevet den mest velklædte jæger i tweed, skyde mod en lavtgående sneppe, lige ind i såten, med modgående jægere og hunde.

KKA
Platin Member
Platin Member
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 155 times
Been thanked: 228 times

Indlæg af KKA » 13. feb 2024, 10:12

Jeg oplevede for nyligt som skytte på en dansk dåvildtjagt, at slottets skytte opfordrede mig til at tage den røde signalvest( som jeg havde på over regntøjet i møgvejret) AF, da dådyrene kunne se den i vinden og derfor drejede af.
Jeg var ellers af den opfattelse at hjortevildt er farveblindt, og jeg bærer konsekvent altid røde signalfarver. Det er også et krav på mange riffelfællesjagter , at alle bærer minimum røde veste o.lign.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 13. feb 2024, 11:19

KKA skrev:
13. feb 2024, 10:12
Jeg oplevede for nyligt som skytte på en dansk dåvildtjagt, at slottets skytte opfordrede mig til at tage den røde signalvest( som jeg havde på over regntøjet i møgvejret) AF, da dådyrene kunne se den i vinden og derfor drejede af.
Jeg var ellers af den opfattelse at hjortevildt er farveblindt, og jeg bærer konsekvent altid røde signalfarver. Det er også et krav på mange riffelfællesjagter , at alle bærer minimum røde veste o.lign.
Det er også hvad jeg har læst, at hjortevildt er farveblindt. Man skal dog passe på blanke og reflekterende flader.

Fuglevildt ser derimod farver, også UV. Så her skal man passe på at ens camouflage ikke reflekterer UV. Selv hvis man har købt sådan, så må man ikke vaske det i vaskemiddel indeholdende optisk hvid (blå), der netop reflekterer UV.

Selvom man er godt gemt for hjortevildt, kan der sagtens sidde en dosk krage og lave påstyr over ens tilstedeværelse.

HR
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HR » 13. feb 2024, 12:29

I forbindelse med hjortevildt skal man også passe på med ting der blafrer (".. de kan se den i vinden"). Og hvis der er stor kontrast mellem jægeren og baggrunden, så bliver eventuelle bevægelser meget tydelige. Det er der så bare ikke noget at gøre ved, for hvis man vælger en lidt mørkere rød for at falde ind i baggrunden for det farveblinde hjortevildt, så gemmer man sig også for de farveblinde jægere. Brug en lys orange og lær at sidde stille :modbat:. Men nu gik spørgsmålet vist mest på påklædning som driver, og så bliver det ekstra irrelevant om hjortevildt kan se orange eller ej (jeg mener ikke at det er et problem, selv ikke på post). En hat og en god vest, så er OP vist der hvor han vil være. Forslag til mærker er oppe i tråden.

At fugle kan se farver er vist ligegyldigt på fællesjagter da drevne fugle slår sjældent af. Der hvor jeg kommer fra gik de fleste i mine drengedage på jagt i blå keddeldragt (der var en der satte min skepsis over for signalfarver i forbindelse med tweet, det er altså ikke lige tilfældet).

/HR

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3285 times
Been thanked: 413 times

Indlæg af Kalthoff » 13. feb 2024, 19:59

KKA skrev:

Dåvildt har farvesyn:
Colour vision in fallow deer: a behavioural study
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 7200916038

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Indlæg af TheDarkSide » 16. feb 2024, 14:38

Kalthoff skrev:
13. feb 2024, 19:59
KKA skrev:

Dåvildt har farvesyn:
Colour vision in fallow deer: a behavioural study
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 7200916038
Interessant :inspect:

Jeg var på en trykjagt (efter især dåvildt), hvor vi blev opfordret til at have signalbeklædning på. Ikke af hensyn til sikkerhed - Tårnene stod så man ikke kunne se hinanden alligevel. Men fordi det gjorde det nemmere for driverne at se skytterne og dermed undgå at gå uhensigtsmæssigt og evt. ødelægge skudchancer.
Så mange skytter havde faktisk signalfarver på.. Og der blev nedlagt rekordmeget dåvildt :smile:

HR
Platin Member
Platin Member

Re: Vest eller jakke i signalfarver? Hvad foretrækker I?

Indlæg af HR » 16. feb 2024, 15:27

At dåvildt kan se rødt er ikke det samme som at det er en kontrastfarve for den. Tænk måske på det på samme måde som en brun farve I en varierende grøn baggrund. Det kan vi også fint se, men det kan stadigt være svært at få øje på.
HR

Besvar