Hvilket wifiaccess point/trådløs router skal jeg købe i 2023?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
PabloPistolas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 142
Tilmeldt: 20. jan 2023, 09:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 46 times
Been thanked: 17 times

Hvilket wifiaccess point/trådløs router skal jeg købe i 2023?

Indlæg af PabloPistolas » 3. jun 2023, 22:29

Hej

Min TP-Link wifi router er blevet ustabil og falder ud nu og da - den er vist fra 2015 så fair nok at udskifte nu.

Jeg synes, at markedet er svært at gennemskue. Jeg ønsker ikke noget "cloud management". Jeg vil ikke oprette en konto nogen steder for at kunne bruge den. Jeg vil have noget enkelt der bare virker. Det skal ikke være noget gør-det-selv projekt med OpenWRT eller lign. og jeg har ikke noget krav om PoE.
Og så skal det kunne køre stærkt. Dvs. som minimum skal den kunne route med fuld 1 Gbps begge veje - også selvom der er mange NAT forbindelser i gang. Jeg har fiber på 1Gbps og gider ikke at have at routeren skal være flaskehalsen.

Desuden skal den understøtte VLAN tagging. (det synes jeg at meget få oplyser i deres specs)

Det ville også være rart, hvis den ikke bruger alt for meget strøm i idle. Aktiv køling med blæser er udelukket.

Det ville også være rart, hvis den understøtter extension på en nem måde, så jeg kan have flere AP'er som bare udvidder rækkevidden/båndbredden af et enkelt netværk.

Pris er mindre vigtigt.

Jeg har besøgt https://www.duckware.com/tech/wifi-in-t ... ml#routers for at sikre mig, at det er en model der understøtter moderne wifi standarder. Men den side bliver ikke vedligeholdt mere... Dog skriver de, at man bare skal gå efter tre ting for at være sikker på, at de nye wifi standarder er understøttede:
Just confirm that the router/AP you are looking at is (a) relatively new/modern, (b) supports five or six 5 GHz 80-MHz channels (has DFS support), (c) has 4×4 MIMO — and you should be 'good to go'.
Jeg har kigget på Ubiquitis produkter som får god omtale, men de ser ud til at være for komplekse at sætte op og kræver et java-baseret admin interface.

Mærker jeg tænker kunne være interessante er Mikrotik (de virker forholdsvist meget billigere end de andre), TP-Link, ASUS, Netgear.


Jeg har bemærket, at der er en del EDB-eksperter herinde, så hvad er jeres erfaringer? Kan I anbefale nogle bestemte modeller? Eller bare nogle bestemte brands/serier over andre?
Er der særlige ting jeg skal være opmærksom på?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilket wifiaccess point/trådløs router skal jeg købe i 2023?

Indlæg af Raptor357 » 3. jun 2023, 23:10

Asus GT-AX6000, dens hastighed er hæderligt eller bedre, jeg kan ikke huske idle og aktiv strømforbrug præcist, men den bruger 1W mindre end min gamle. jeg mener den bruger 12,5W når den er aktiv. Jeg har målt med en carlo gavazzi poweranalyser, som kan måle op til 20A, så vi er under 1% af range, hvilket er skidt, den måler dog fint i området, sammenholdt med en yokogawa 210.

hvad er vlan tagging? så kan jeg se om min har det.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

PabloPistolas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 142
Tilmeldt: 20. jan 2023, 09:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 46 times
Been thanked: 17 times

Re: Hvilket wifiaccess point/trådløs router skal jeg købe i 2023?

Indlæg af PabloPistolas » 3. jun 2023, 23:16

Raptor357 skrev:
3. jun 2023, 23:10
Asus GT-AX6000, dens hastighed er hæderligt eller bedre, jeg kan ikke huske idle og aktiv strømforbrug præcist, men den bruger 1W mindre end min gamle. jeg mener den bruger 12,5W når den er aktiv. Jeg har målt med en carlo gavazzi poweranalyser, som kan måle op til 20A, så vi er under 1% af range, hvilket er skidt, den måler dog fint i området, sammenholdt med en yokogawa 210.

hvad er vlan tagging? så kan jeg se om min har det.

Den har jeg kigget på. Den har også en storebror som hedder ax10000 eller 11000.

Vlan tagging er beskrevet (dårligt) her

https://www.hiper.dk/hjaelp/udstyr/vlan-tagging

Kan ikke huske den rigtige 802.?? betegnelse standarden hedder men prøver at finde det.

PabloPistolas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 142
Tilmeldt: 20. jan 2023, 09:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 46 times
Been thanked: 17 times

Re: Hvilket wifiaccess point/trådløs router skal jeg købe i 2023?

Indlæg af PabloPistolas » 3. jun 2023, 23:18


Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilket wifiaccess point/trådløs router skal jeg købe i 2023?

Indlæg af Raptor357 » 3. jun 2023, 23:26

PabloPistolas skrev:
3. jun 2023, 23:16
Raptor357 skrev:
3. jun 2023, 23:10
Asus GT-AX6000, dens hastighed er hæderligt eller bedre, jeg kan ikke huske idle og aktiv strømforbrug præcist, men den bruger 1W mindre end min gamle. jeg mener den bruger 12,5W når den er aktiv. Jeg har målt med en carlo gavazzi poweranalyser, som kan måle op til 20A, så vi er under 1% af range, hvilket er skidt, den måler dog fint i området, sammenholdt med en yokogawa 210.

hvad er vlan tagging? så kan jeg se om min har det.

Den har jeg kigget på. Den har også en storebror som hedder ax10000 eller 11000.

Vlan tagging er beskrevet (dårligt) her

https://www.hiper.dk/hjaelp/udstyr/vlan-tagging

Kan ikke huske den rigtige 802.?? betegnelse standarden hedder men prøver at finde det.
Det kan Vlan tagging helt uden problemer. jeg kører dog merlin firmware på den da det var bedre end asus eget i tidernes morgen og jeg er blot fortsat. Asus accepterer merlin softwaren, så den påvirker ikke garantien.
GT-AX6000 er sweetspottet mellem performance og strømforbrug. storebroren er GT-AX11000 PRO, den bør bruge i omegnen af 17W og man får ikke rigtigt noget for den ekstra båndbredde den tilbyder, vedmindre man bor langt fra naboer og kører trådløst backbone til andre accespoints. Kablet er altid bedst.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

PabloPistolas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 142
Tilmeldt: 20. jan 2023, 09:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 46 times
Been thanked: 17 times

Re: Hvilket wifiaccess point/trådløs router skal jeg købe i 2023?

Indlæg af PabloPistolas » 4. jun 2023, 09:32

Raptor357 skrev:
3. jun 2023, 23:26
Det kan Vlan tagging helt uden problemer. jeg kører dog merlin firmware på den da det var bedre end asus eget i tidernes morgen og jeg er blot fortsat. Asus accepterer merlin softwaren, så den påvirker ikke garantien.
GT-AX6000 er sweetspottet mellem performance og strømforbrug. storebroren er GT-AX11000 PRO, den bør bruge i omegnen af 17W og man får ikke rigtigt noget for den ekstra båndbredde den tilbyder, vedmindre man bor langt fra naboer og kører trådløst backbone til andre accespoints. Kablet er altid bedst.
Tak for anbefalingen. Jeg kigger lige nærmere på GT-AX6000.

PabloPistolas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 142
Tilmeldt: 20. jan 2023, 09:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 46 times
Been thanked: 17 times

Re: Hvilket wifiaccess point/trådløs router skal jeg købe i 2023?

Indlæg af PabloPistolas » 4. jun 2023, 16:23

Så er den bestilt :biggrin:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilket wifiaccess point/trådløs router skal jeg købe i 2023?

Indlæg af Raptor357 » 4. jun 2023, 17:30

Den er slet ikke så ringe, og når man ser efter i hjørnerne er den pludselig rigtig god. jeg gav 2200kr for min i slutningen af februar, så det er en rigtig fin pris den har i dag.
En ting der dog er fjollet, man skal slukke RGB lyset (Yes en"gamer" router) et sted i menuen og de almindelige signal dioder et andet sted.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar