Mangler jeg en router på mit netværk, og i givet fald hvordan skal den kobles på?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Mangler jeg en router på mit netværk, og i givet fald hvordan skal den kobles på?

Indlæg af Thors24 » 27. jul 2022, 08:32

Jeg bøvler og døjer med mit netværk i huset. Det er pt sat sammen som på tegningen. Der er, og har gennem lang tid været udfald og perioder hvor der ikke var forbindelse til internettet. Jeg har lige skiftet den radio der var på switchen ud, da det kunne være den der havde en fejl. Tv er er også i den forbindelse blevet kablet. Jeg har også kablet en radio mere.

Netværket ser sådan ud:
20220727_082141.jpg
Netværk
Der er stadig udfald. Så melder tanken sig, om det er mangel på en decideret router der er galt?
Kunne det være denne og hvordan skal den kobles på netværket?
https://www.proshop.dk/Router-firewall/ ... rk/2479587

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Mangler jeg en router på mit netværk, og i givet fald hvordan skal den kobles på?

Indlæg af Mapzter » 27. jul 2022, 09:09

Viser dine udfald sig kun på trådløs, eller også på det kablede netværk?

Umiddelbart tænker jeg ikke en router vil give nogen forbedring, snarere tværtimod.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Mangler jeg en router på mit netværk, og i givet fald hvordan skal den kobles på?

Indlæg af Thors24 » 27. jul 2022, 09:32

Ja, udfald er også på TV, men ikke så markant og ofte, som da det var på trådløs.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Mangler jeg en router på mit netværk, og i givet fald hvordan skal den kobles på?

Indlæg af Mapzter » 27. jul 2022, 09:47

Er der udfald for flere enheder (f.eks. TV og computer) samtidig, eller virker internet stadig for nogen enheder, mens andre fejler?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Mangler jeg en router på mit netværk, og i givet fald hvordan skal den kobles på?

Indlæg af KenP » 27. jul 2022, 13:19

Er vel ikke sådan at du har sat dit Unifi til at ikke vise netværk, hvis forbindelse glipper et øjeblik?

Hvis det også sker på kabel, så kan det være switch eller din router fra fibia som smider forbindelse engang imellem.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Mangler jeg en router på mit netværk, og i givet fald hvordan skal den kobles på?

Indlæg af ReneKJ » 27. jul 2022, 13:23

Der er temmeligt sikkert allerede en router i din Fibia box, eller evt. din switch.

Det er den der sørger for at dine enheder har hver deres ip-adresse på dit lokalnet, selv om du kun har een internet-adresse. Switchen sender kun trafikken rundt til enheder der allerede har fået en ip-adresse af routeren.

Jeg har altid sat mine egen router op efter internet udbyderens box for at have fuld kontrol, men så bør man bede dem slå den indbyggede router fra da det ellers nogen gange kan give problemer med ting der skal åbne mange porte som f.eks. nogle spil.

Har du talt med Fibia?
Ofte kan din udbyder logge ind på boksen og måle signalkvaliteten, det ville jeg starte med.

Hvis ikke det er problemet så ville jeg først kigge på at få det kablede til at virke, da det trådløse dels afhænger af det og dels er møgsvært at fejlsøge på.

Brugeravatar
Castle
Moderator
Moderator
Indlæg: 879
Tilmeldt: 8. dec 2006, 22:25
Interesser: Skydning.
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 380 times
Been thanked: 30 times

Re: Mangler jeg en router på mit netværk, og i givet fald hvordan skal den kobles på?

Indlæg af Castle » 28. jul 2022, 06:19

Du kan godt få Fibia til at sætte din nuværende fiberboks op i "Bridge mode" og så sætte din egen router på.
Men du behøver ikke din egen router da det allerede er som standart i din fiber boks fra Fibia.

Går ikke ud fra at du har været logget ind i din fiber boks, og lavet noget om.

Hvis dit TV stadig falder ud, selvom det er kablet, så kan du jo "udelukke" dit wifi.
Hvis det både er tv som er kablet, og dit wifi, så må fejlet ligge i din switch, eller før den.
Eller noget konflikter på dit netværk med at noget vil have den samme IP-adresse, som allerede er i brug.
Hvis du selv har været logget ind i nogle af div. enheder, og givet dem en fast ip adresse, så sørg for at de har hver deres egen forskellige ip-adresser.
Alternativt sæt dem til DHCP, så vælger de selv en ledig IP-adresse.
Start med at prøv at slukke/tænde din switch, evt. skifte kablet fra din fiberboks til switch.
Virker det stadig ikke, så tænker jeg at det er Fibia, fiber boksen, eller din switch.
Hvis du har en anden switch, så prøv den, hvis det stadig ikke virker, så må det jo næsten være Fibia, eller fibia boksen.
Noter dig evt. hvornår du har udfald, og ring til Fibia, måske de kan fejlsøge på tidspunkterne.

:NVFrules:
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Mangler jeg en router på mit netværk, og i givet fald hvordan skal den kobles på?

Indlæg af Thors24 » 28. jul 2022, 10:22

Mapzter skrev:
27. jul 2022, 09:47
Er der udfald for flere enheder (f.eks. TV og computer) samtidig, eller virker internet stadig for nogen enheder, mens andre fejler?
Da tv kørte på trådløs, var der udfald på alle enheder der var tilkoblet. Udfald kunne vare flere timer.

Jeg har ikke undersøgt om både kabel og trådløs fejler samtidig.

Der har ikke været udfald, når jeg har prøvet at forbinde PC direkte til fibiaboksen. Det udelukke selvfølgelig ikke at der er fejl på den.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Mangler jeg en router på mit netværk, og i givet fald hvordan skal den kobles på?

Indlæg af Thors24 » 28. jul 2022, 10:25

KenP skrev:
27. jul 2022, 13:19
Er vel ikke sådan at du har sat dit Unifi til at ikke vise netværk, hvis forbindelse glipper et øjeblik?
Det ved jeg ikke. Jeg forstår ikke ret meget af hvad jeg ser når jeg er logget på controlleren. :oops:
KenP skrev:
27. jul 2022, 13:19
Hvis det også sker på kabel, så kan det være switch eller din router fra fibia som smider forbindelse engang imellem.
Ja. Jeg må se om jeg kan fejlfinde.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Mangler jeg en router på mit netværk, og i givet fald hvordan skal den kobles på?

Indlæg af Thors24 » 28. jul 2022, 11:02

ReneKJ skrev:
27. jul 2022, 13:23
Der er temmeligt sikkert allerede en router i din Fibia box, eller evt. din switch.

Det er den der sørger for at dine enheder har hver deres ip-adresse på dit lokalnet, selv om du kun har een internet-adresse. Switchen sender kun trafikken rundt til enheder der allerede har fået en ip-adresse af routeren.

Jeg har altid sat mine egen router op efter internet udbyderens box for at have fuld kontrol, men så bør man bede dem slå den indbyggede router fra da det ellers nogen gange kan give problemer med ting der skal åbne mange porte som f.eks. nogle spil.

Har du talt med Fibia?
Ofte kan din udbyder logge ind på boksen og måle signalkvaliteten, det ville jeg starte med.

Hvis ikke det er problemet så ville jeg først kigge på at få det kablede til at virke, da det trådløse dels afhænger af det og dels er møgsvært at fejlsøge på.
Jeg har lige talt med Fibia, de kan ikke se fejl på forbindelse eller boks, og der er router i boksen, så det burde være i orden.
Så må jeg i gang med det kablede.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Mangler jeg en router på mit netværk, og i givet fald hvordan skal den kobles på?

Indlæg af Thors24 » 28. jul 2022, 11:16

Castle skrev:
28. jul 2022, 06:19
Du kan godt få Fibia til at sætte din nuværende fiberboks op i "Bridge mode" og så sætte din egen router på.
Men du behøver ikke din egen router da det allerede er som standart i din fiber boks fra Fibia.

Går ikke ud fra at du har været logget ind i din fiber boks, og lavet noget om.

Hvis dit TV stadig falder ud, selvom det er kablet, så kan du jo "udelukke" dit wifi.
Hvis det både er tv som er kablet, og dit wifi, så må fejlet ligge i din switch, eller før den.
Eller noget konflikter på dit netværk med at noget vil have den samme IP-adresse, som allerede er i brug.
Hvis du selv har været logget ind i nogle af div. enheder, og givet dem en fast ip adresse, så sørg for at de har hver deres egen forskellige ip-adresser.
Alternativt sæt dem til DHCP, så vælger de selv en ledig IP-adresse.
Start med at prøv at slukke/tænde din switch, evt. skifte kablet fra din fiberboks til switch.
Virker det stadig ikke, så tænker jeg at det er Fibia, fiber boksen, eller din switch.
Hvis du har en anden switch, så prøv den, hvis det stadig ikke virker, så må det jo næsten være Fibia, eller fibia boksen.
Noter dig evt. hvornår du har udfald, og ring til Fibia, måske de kan fejlsøge på tidspunkterne.

:NVFrules:
Gode forslag. God pointe med "udelukke wifi". Nej jeg har ikke rodet med opsætningen i Fibiaboks.
Jeg prøver med en anden switch og ser om der gør en forskel.

Besvar