Power management i lineageOS 17.1

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Power management i lineageOS 17.1

Indlæg af ESAF » 20. jul 2021, 12:47

Har for nyligt fået foræret en samsung s8 telefon, som var i fremragende stand. Da jeg på alle måder afskyr google og ikke ønsker dem i mit liv har jeg flashet den med LineageOS, hvilket i og for dig fungerer upåklageligt (bortset fra netbank og andre småting der af uranssglige årsager et afhængige af at gapps er installeret, men jeg lever fint uden.
Problemet er dog at jeg har store kvaler med power managementsystemet efter jeg har lagt ny ROM på. Telefonen lader usigeligt langsomt, og på standby kan jeg højst have telefonen liggende i et par timer før den er afladt. Den bliver voldsomt varm, både under ladning, i standby og særligt under brug. Og den aflader ind imellem hurtigere end den aflader, selv når den bare ligger på bordet og er tilsluttet strømforsyningen.

Er der nogen der har oplevet lignende og eventuelt fundet en løsning. Jeg er på ingen måde forhippet på en androidklon, jeg benytter linux til daglig på min PC (mint og tails) og en af de nyere linux systemer til telefon kunne sagtens fungere for mig, jeg kan bare ikke overskue markedet og hvad der fungerer til denne telefon, eller gennemskue om man kan installere apk filer under disse systemer.

Nogen bud? Jeg er pisseforvirret...
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: power management i lineageOS 17.1

Indlæg af Marius » 20. jul 2021, 15:13

Jeg har fundet et råd om at lade telefonen løbe tør for strøm og derpå lade den op uden at den er tændt.
Det skulle afhjælpe et evt. synkroniseringsproblem mellem styresystemet og batteriet.
Det lyder ihvertfald som en nem ting at prøve.
Use the phone by playing games or doing tasks to hasten power discharge, until the phone turns itself off.

Charge the phone without turning it back on.

Wait until the battery says it is fully charged to 100%.

Wait for an hour before unplugging the phone from the charger.

Use the phone until battery reaches 0% percent. The phone should turn off by itself.

Recharge the phone to 100%, wait for an hour before unplugging it again.

The battery should now be recalibrated. Observe how phone works.
https://thedroidguy.com/galaxy-s8-batte ... es-1076833
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: power management i lineageOS 17.1

Indlæg af Raptor357 » 20. jul 2021, 21:13

Samsungs telefoner har en e-fuse indbygget som brænder hvis man lægger en ikke samsung rom på den. dør den er der en række ting der ikke længere vil fungere på telefonen, det burde dog kun være sikkerheds relaterede ting.
det kan være du kan finde hjælp på sammobile hvor man for et ikke alt for stort beløb kan hente en frygteligt masse ting.
S8 har normal ladning og hurtig ladning, både trådet og trådløst, turbo ladningen skal softwaren slå til på hardwaren før det sker. men varm burde den ikke blive, det lyder til at processoren kører max.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: power management i lineageOS 17.1

Indlæg af Bofhenator » 20. jul 2021, 22:28

Raptor357 skrev:
20. jul 2021, 21:13
Samsungs telefoner har en e-fuse indbygget som brænder hvis man lægger en ikke samsung rom på den. dør den er der en række ting der ikke længere vil fungere på telefonen, det burde dog kun være sikkerheds relaterede ting.
...
Er det Knox du mener?
Den kan sagtens køre en ikke samsung ROM uden bøvl, men man mister muligheden for samsungs krypterede og godkendte enterprise apps og partition (det kan diskuteres hvor stort et tab det er) og man får en advarsel når telefonen booter.

Jeg kender ikke lineage, men ideen med at lade den løbe helt tør og rekalibrere batteriet kunne være fin. Men det lyder som om der er mere på spil end det.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: power management i lineageOS 17.1

Indlæg af Raptor357 » 20. jul 2021, 23:19

Bofhenator skrev:
20. jul 2021, 22:28
Raptor357 skrev:
20. jul 2021, 21:13
Samsungs telefoner har en e-fuse indbygget som brænder hvis man lægger en ikke samsung rom på den. dør den er der en række ting der ikke længere vil fungere på telefonen, det burde dog kun være sikkerheds relaterede ting.
...
Er det Knox du mener?
Den kan sagtens køre en ikke samsung ROM uden bøvl, men man mister muligheden for samsungs krypterede og godkendte enterprise apps og partition (det kan diskuteres hvor stort et tab det er) og man får en advarsel når telefonen booter.

Jeg kender ikke lineage, men ideen med at lade den løbe helt tør og rekalibrere batteriet kunne være fin. Men det lyder som om der er mere på spil end det.
Fisk, jeg ved intet andet med sikkerhed end at der er en e-fuse der dør når en uautoriseret ting læses ind på telefonen. det er en non resettable og det er hvad jeg ved med sikkerhed.
KNOX er jo en del af prommen, ikke hardwaren og det er et hardware sikkerheds modul der skulle dø sammen med e-fusen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Power management i lineageOS 17.1

Indlæg af ESAF » 21. jul 2021, 09:46

Tak for svarene. Den løber dagligt tør og lades op i slukket tilstand under de nuværende omstændigheder, hvilket ikke hjælper en tøddel, men jeg har fået et psr ledetråde til hvor jeg skal lede efter mere info. Ellers må jeg til at sætte mig ind i hvilke andre ROMer der kan køre derpå uden google eller batteriproblemer. Indtil videre finder jeg den gamle nokia 8210 frem :) den virker i hvert fald
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Besvar