Mobil tlf overvågning "alle borgere burde købe et defenseShield til deres mobiltelefon"

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Mobil tlf overvågning "alle borgere burde købe et defenseShield til deres mobiltelefon"

Indlæg af Slettes3 » 17. jan 2021, 16:27

Med alt det overvågning vores myndigheder elsker burde alle borgere købe et defenseShield til deres mobiltelefon. Det blokere GPS signaler bla. Det kommer ikke myndighederne eller teleselskabet en høstblomst ved hvor man befinder sig henne.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... +&_sacat=0

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Langenge » 17. jan 2021, 16:35

Næææe, men man kan jo altid se hvilken sendemast du er koblet op på.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Slettes3 » 17. jan 2021, 17:10

Langenge skrev:
17. jan 2021, 16:35
Næææe, men man kan jo altid se hvilken sendemast du er koblet op på.
Sålænge den ligger i posen kommer der ikke signal ind eller ud der kan opsnappes. Hackere kan heller ikke ‘komme ind’ heller.

Man kan også købe en GPS jammer til bilen når man køre rundt. Man skal vidst nok bare være 20m væk fra jammeren for igen at kunne foretage et opkald. Har man f.eks en bil med GPS i af forskellige årsager ville en Jammer være et fantastisk værktøj.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af ReneKJ » 17. jan 2021, 17:18

Rigbymauser skrev:
17. jan 2021, 17:10
Langenge skrev:
17. jan 2021, 16:35
Næææe, men man kan jo altid se hvilken sendemast du er koblet op på.
Sålænge den ligger i posen kommer der ikke signal ind eller ud der kan opsnappes. Hackere kan heller ikke ‘komme ind’ heller.

Man kan også købe en GPS jammer til bilen når man køre rundt. Man skal vidst nok bare være 20m væk fra jammeren for igen at kunne foretage et opkald. Har man f.eks en bil med GPS i af forskellige årsager ville en Jammer være et fantastisk værktøj.
Hvad vil du med en telefon der hverken kan sende eller modtage signaler?
Hvorfor ikke bare slukke den?

Så vidt jeg ved er jammere meget ulovlige, det er ikke kun dit egen modtagelse du smadrere.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af FBN » 17. jan 2021, 17:23

Er man så bange for det så :
Lad være med at havde en mobiltelefon
Køb endelig ikke en smartphone
sluk telefon

:rolf:
D3381419-92E0-4E8C-86D1-955215C3E0D3.jpeg
D3381419-92E0-4E8C-86D1-955215C3E0D3.jpeg (45.37 KiB) Vist 6027 gange
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Slettes3 » 17. jan 2021, 17:29

ReneKJ skrev:
17. jan 2021, 17:18
Rigbymauser skrev:
17. jan 2021, 17:10
Langenge skrev:
17. jan 2021, 16:35
Næææe, men man kan jo altid se hvilken sendemast du er koblet op på.
Sålænge den ligger i posen kommer der ikke signal ind eller ud der kan opsnappes. Hackere kan heller ikke ‘komme ind’ heller.

Man kan også købe en GPS jammer til bilen når man køre rundt. Man skal vidst nok bare være 20m væk fra jammeren for igen at kunne foretage et opkald. Har man f.eks en bil med GPS i af forskellige årsager ville en Jammer være et fantastisk værktøj.
Hvad vil du med en telefon der hverken kan sende eller modtage signaler?
Hvorfor ikke bare slukke den?

Så vidt jeg ved er jammere meget ulovlige, det er ikke kun dit egen modtagelse du smadrere.
Man bestemmer selv hvornår og hvor man ønsker at komme på “nettet”(opsporet). Man slipper for at skille telefonen ad(som heller ikke er sikker mere).

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af ReneKJ » 17. jan 2021, 17:36

Bevares, hvis du frygter decideret spionage og ikke bare almindelig app-snagen.

Men så skal man også være villig til kun at være kontaktbar de 2x5 minutter dagligt man tager den ud af posen.
Det tror jeg ikke der er mange der er.

Der er nok andre ting der giver mere mening at beskytte mod fjernaflæsning, f.eks. bilnøgler og creditcards.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Deepo » 17. jan 2021, 17:39

Rigbymauser skrev:
17. jan 2021, 17:10
Langenge skrev:
17. jan 2021, 16:35
Næææe, men man kan jo altid se hvilken sendemast du er koblet op på.
Sålænge den ligger i posen kommer der ikke signal ind eller ud der kan opsnappes. Hackere kan heller ikke ‘komme ind’ heller.

Man kan også købe en GPS jammer til bilen når man køre rundt. Man skal vidst nok bare være 20m væk fra jammeren for igen at kunne foretage et opkald. Har man f.eks en bil med GPS i af forskellige årsager ville en Jammer være et fantastisk værktøj.
En GPS jammer er en sender, som kræver tilladelse at operere. Og da den jammer et samfundsnyttigt bånd, så får man ikke den tilladelse.
Det er ikke vejen frem, for det går ud over andre end dig selv, når en GPS jammer bruges.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Slettes3 » 17. jan 2021, 18:02

Der er idag en del modovervågningsudstyr(countersurveillance) man kan købe hvis man syntes eller tror “nogen” er efter een....bla denne sweeper...cool...men så er vi også ude i man beskytter sin handel eller sit liv fra enten kriminelle eller regimet :giggle:

https://www.spygadgets.com/delta-x-100- ... ng-system/#

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Kenned » 17. jan 2021, 18:54

Rigbymauser skrev:
17. jan 2021, 16:27
Med alt det overvågning vores myndigheder elsker burde alle borgere købe et defenseShield til deres mobiltelefon. Det blokere GPS signaler bla. Det kommer ikke myndighederne eller teleselskabet en høstblomst ved hvor man befinder sig henne.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... +&_sacat=0
Jeg undre mig i hvert fald over alle de krimille der i praksis bliver dømt på fx at deres mobil har været på en mast ved gerningsstedet, eller at man finder “sjove” ting i deres søgehistorik.

Enten er det fordi det kun er de dumme der bliver snuppet, eller også så tænker folk bare ikke ret langt - selv når de laver noget kriminelt.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Langenge » 17. jan 2021, 19:53

Kenned skrev:
17. jan 2021, 18:54
...
Enten er det fordi det kun er de dumme der bliver snuppet, eller også så tænker folk bare ikke ret langt - selv når de laver noget kriminelt.

Hilsen Kenneth
Det er nok en blanding af de to ting.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Herluf » 17. jan 2021, 19:57

ReneKJ skrev:
17. jan 2021, 17:18

Så vidt jeg ved er jammere meget ulovlige, det er ikke kun dit egen modtagelse du smadrere.
Taler vi ikke bare om en pose der opfylder samme funktion som at pakke telefonen i nogle få lag alufolie? Jeg kan ikke se det skulle være ulovligt, men jeg tror jeg bare slukker min mobil hvis jeg ikke vil spores.
Posen er selvfølgeligt ligt mere praktisk hvis det skal gå hurtigt med at anvende den.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af ReneKJ » 17. jan 2021, 20:08

Herluf skrev:
17. jan 2021, 19:57
ReneKJ skrev:
17. jan 2021, 17:18

Så vidt jeg ved er jammere meget ulovlige, det er ikke kun dit egen modtagelse du smadrere.
Taler vi ikke bare om en pose der opfylder samme funktion som at pakke telefonen i nogle få lag alufolie? Jeg kan ikke se det skulle være ulovligt, men jeg tror jeg bare slukker min mobil hvis jeg ikke vil spores.
Posen er selvfølgeligt ligt mere praktisk hvis det skal gå hurtigt med at anvende den.
Jammere bliver nævnt længer ned i tråden :smile:

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Fastanhol » 18. jan 2021, 10:22

Herluf skrev:
17. jan 2021, 19:57
ReneKJ skrev:
17. jan 2021, 17:18

Så vidt jeg ved er jammere meget ulovlige, det er ikke kun dit egen modtagelse du smadrere.
Taler vi ikke bare om en pose der opfylder samme funktion som at pakke telefonen i nogle få lag alufolie? Jeg kan ikke se det skulle være ulovligt, men jeg tror jeg bare slukker min mobil hvis jeg ikke vil spores.
Posen er selvfølgeligt ligt mere praktisk hvis det skal gå hurtigt med at anvende den.
En jamer et et stykke elektronik der udsender støj på en specifik frekvens eller et frekvensområde. Med det formål at forhindre kommunikationen på de frekvenser. Og der er helt klart ulovlige på gps og på mobil frekvenserne. Hvad du evt laver på 27mhz tror jeg ikke nogen går op i men radio kommunikation er et meget reguleret område og man kan ikke bare begynde at Jame frekvenser uden god viden om hvad man laver og de rette tilladelser.

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Parfait » 18. jan 2021, 12:46

Bemærk at ALLE efterretningstjenester, regeringer og en god portion kriminelle i hele verden kan se hvilken telemast DU er på LIGE NU, hvis du bruger en alm. GSM-baseret telefonmast, dvs. har en alm. mobiltelefon.

Jeps. Det lyder totalt usandsynligt, men det er fakta.

Der er et særligt israelsk selskab som sælger et stykke software der vha. GSM protokollen (som jo er åben for roaming, mv. og åben i arkitektur) kan polle den information.

Det eneste der kræves er telefonnummeret.

Så hvis du nogen sinde skriver noget kritisk om f.eks. Israel, Tyrkiet, USA, eller et narkokartel, så kan du være sikker på at de lige nu kan se nogenlunde ca. hvor du befinder dig hende, og kan følge din daglige gang her i Danmark, i hvert fald ned på telemastniveau. Tænk lige over hvor ekstremt det er.

Mvh Jakob

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Lycon » 18. jan 2021, 12:52

Parfait skrev:
18. jan 2021, 12:46
Bemærk at ALLE efterretningstjenester, regeringer og en god portion kriminelle i hele verden kan se hvilken telemast DU er på LIGE NU, hvis du bruger en alm. GSM-baseret telefonmast, dvs. har en alm. mobiltelefon.
Jeg kører med VPN både over telefonen og PC'en. Kan de identificere telefonen/brugeren når det er en VPN forbindelse?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Kenned » 18. jan 2021, 13:39

Lycon skrev:
18. jan 2021, 12:52
Parfait skrev:
18. jan 2021, 12:46
Bemærk at ALLE efterretningstjenester, regeringer og en god portion kriminelle i hele verden kan se hvilken telemast DU er på LIGE NU, hvis du bruger en alm. GSM-baseret telefonmast, dvs. har en alm. mobiltelefon.
Jeg kører med VPN både over telefonen og PC'en. Kan de identificere telefonen/brugeren når det er en VPN forbindelse?
Det eneste du som udgangspunkt får ud af en VPN er at man ikke kan se hvilken IP adresse du kommer fra. Hvis du ikke gør andet for at stoppe snageriet, så kan de se alt det andet de plejer via cookies etc.

Hvis du fx bruger en TOR browser via VPN, så er du rimeligt godt beskyttet.

Med venlig hilsen
Kenned
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Parfait » 18. jan 2021, 16:14

Lycon skrev:
18. jan 2021, 12:52
Parfait skrev:
18. jan 2021, 12:46
Bemærk at ALLE efterretningstjenester, regeringer og en god portion kriminelle i hele verden kan se hvilken telemast DU er på LIGE NU, hvis du bruger en alm. GSM-baseret telefonmast, dvs. har en alm. mobiltelefon.
Jeg kører med VPN både over telefonen og PC'en. Kan de identificere telefonen/brugeren når det er en VPN forbindelse?
Ja.

De identificerer din telefon gennem GSM-systemet/backboneprotokollen ud fra telefonnummeret, det er ikke relateret til data eller internettet. Mobiltelefoner der ikke understøtter data og/eller GPS kan derfor ligeledes spores. Al GSM - så din Nokia 3210, kan man også spore til nærmeste telemast.

Alle telefonselskaber er bundet op på samme backbone internationalt, og pollingen giver et resultat i form af et tilslutningspunkt/telemast. Det kræver at man er teleselskab for at man kan gøre det, men det er løst ved at selskabet der udbyder softwaren er registreret som sådan.

VPN, Tor, fjernelse af dataforbindelser, slå GPS fra, fake GPS, mv. hjælper derfor ikke. Det er ikke mobildata/GPS der er problemet, det er GSM protokollen der som så meget andet er bygget på tillid.

Den eneste måde du kan undgå det på, er ikke at have en GSM-baseret telefon. Dvs. det kan ikke undgås med mindre du ikke bruger din telefon.

Sådan virker det:

https://www.forbes.com/sites/thomasbrew ... 593b2c331e

https://en.wikipedia.org/wiki/Signalling_System_No._7 (teknikken der udnyttes)

Og ja, selvfølgelig har Danmark også købt en licens af systemet:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknolo ... svaret-men

Mvh Jakob

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af ReneKJ » 18. jan 2021, 17:41

Kenned skrev:
18. jan 2021, 13:39
Lycon skrev:
18. jan 2021, 12:52
Jeg kører med VPN både over telefonen og PC'en. Kan de identificere telefonen/brugeren når det er en VPN forbindelse?
Det eneste du som udgangspunkt får ud af en VPN er at man ikke kan se hvilken IP adresse du kommer fra. Hvis du ikke gør andet for at stoppe snageriet, så kan de se alt det andet de plejer via cookies etc.

Hvis du fx bruger en TOR browser via VPN, så er du rimeligt godt beskyttet.

Med venlig hilsen
Kenned
Skaber VPN ikke også kun en sikker forbindelse til exit-punktet, om det så er en kommerciel VPN udbyders servere eller en del af TOR-netværket?
Fra og med VPN serveren må det igen være almindelig internettrafik, hvor VPNudbydere har mulighed for at logge og de lokale myndigheder kan lovgive sig selv ret til at kigge med.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Kenned » 18. jan 2021, 19:51

ReneKJ skrev:
18. jan 2021, 17:41
Kenned skrev:
18. jan 2021, 13:39
Lycon skrev:
18. jan 2021, 12:52
Jeg kører med VPN både over telefonen og PC'en. Kan de identificere telefonen/brugeren når det er en VPN forbindelse?
Det eneste du som udgangspunkt får ud af en VPN er at man ikke kan se hvilken IP adresse du kommer fra. Hvis du ikke gør andet for at stoppe snageriet, så kan de se alt det andet de plejer via cookies etc.

Hvis du fx bruger en TOR browser via VPN, så er du rimeligt godt beskyttet.

Med venlig hilsen
Kenned
Skaber VPN ikke også kun en sikker forbindelse til exit-punktet, om det så er en kommerciel VPN udbyders servere eller en del af TOR-netværket?
Fra og med VPN serveren må det igen være almindelig internettrafik, hvor VPNudbydere har mulighed for at logge og de lokale myndigheder kan lovgive sig selv ret til at kigge med.
Det er helt korrekt. TOR browseren sikrer dig ikke mod aflytning af trafikken - men du ved du bruger en browser der er bygget til at maksimere din anonymitet. Samtidig kan de se trafikken(hvis det ikke er krypteret(HTTPS) - men de kan ikke knytte trafikken til dig.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Herluf » 19. jan 2021, 07:43

Fastanhol skrev:
18. jan 2021, 10:22

En jamer et et stykke elektronik der udsender støj på en specifik frekvens eller et frekvensområde. Med det formål at forhindre kommunikationen på de frekvenser. Og der er helt klart ulovlige på gps og på mobil frekvenserne. Hvad du evt laver på 27mhz tror jeg ikke nogen går op i men radio kommunikation er et meget reguleret område og man kan ikke bare begynde at Jame frekvenser uden god viden om hvad man laver og de rette tilladelser.
Jeg er med på hvad en jammer er. Jeg refererede bare til den oprindelige post, og det link derpå.
Jeg havde ikke læst at der blev refereret til en jammer som alternativ til posen. Jeg var lidt for hurtig til tasterne, undskyld forvirring.

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Noname » 21. jan 2021, 09:05

Hvis man nu ikke, har dårlig samvittighed....hvad er så problemet ?

Og jeg tror det er de færreste, som er så spænende, af FE-PET osv osv, gider tjekke dem, bare for sjov.

Men selvfølgelig, skal man da have noget at få livet til at gå med.
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Caspian1911 » 21. jan 2021, 09:08

Noname skrev:
21. jan 2021, 09:05
Hvis man nu ikke, har dårlig samvittighed....hvad er så problemet ?

Og jeg tror det er de færreste, som er så spænende, af FE-PET osv osv, gider tjekke dem, bare for sjov.

Men selvfølgelig, skal man da have noget at få livet til at gå med.
Jeg har rigtig god samvittighed, men det kommer ikke andre ved, hvad jeg går og laver. Såre simpelt.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Kenned » 21. jan 2021, 09:56

Noname skrev:
21. jan 2021, 09:05
Hvis man nu ikke, har dårlig samvittighed....hvad er så problemet ?

Og jeg tror det er de færreste, som er så spænende, af FE-PET osv osv, gider tjekke dem, bare for sjov.

Men selvfølgelig, skal man da have noget at få livet til at gå med.
Og som til enhver anden der kommer med den sædvanlige smøre om "hvis man ikke har noget at skjule....."

Så send os da lige et link til det webcam du har sat op hjemme i dit soveværelse.

Eller sagt på en anden måde: Vi har ALLE noget at skjule - om ikke andet så vores privatliv. Det rager sgu ikke nogen hvem jeg knalder, og hvordan, om jeg piller næse eller ser porno på nettet osv osv. Men også på det mere overordnede plan så kan anonymitet være en måde at sikre sine værdier på - specielt hvis man har store værdier(hvilket jeg desværre ikke har). Man kan også bare være træt af de kommercielle firmaers snagen i ens data. Eller man kan bare have lyst til at sikre at PET eller lignende ikke uden videre kan få adgang til data, fordi det basalt set ikke rager dem en skid.

Jeg bliver fx provokeret når jeg hører om regeringer der har krævet bagdøre i software eller lignende. Det alene kunne får mig til at gøre det svært at få fat i mine data.

Derudover så er der for nogle af os nørder også et element af "fordi jeg kan". Det er da sjovt at en almindelig bruger kan kryptere data som kun en kvantecomputer vil kunne knække koden til hvis det skal nås inden jorden går under når solen dør om nogle milliarder år.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Mobil tlf overvågning

Indlæg af Parfait » 21. jan 2021, 09:58

Noname skrev:
21. jan 2021, 09:05
Hvis man nu ikke, har dårlig samvittighed....hvad er så problemet ?

Og jeg tror det er de færreste, som er så spænende, af FE-PET osv osv, gider tjekke dem, bare for sjov.

Men selvfølgelig, skal man da have noget at få livet til at gå med.
Der er en ting man altid skal huske på når man taler om overvågning. Misbrugspotentialet.

Det er ligemeget om du tror at du kan stole på PET, politiet, SKAT eller hvem det måtte være. De er ikke bedre end deres medarbejdere. Ud over det, så er der altid misbrugspotentialet der kommer fra eksterne, f.eks. hackere. Hvis myndigheder logger en masse pis, og du egentlig ikke er bekymret over det, ja så skal du nok være bekymret når de data falder i hænderne på f.eks. kriminelle. Så kan du ikke bruge din tillid til myndighederne til ret meget. Men hvis man ikke havde skabt de logningsdata til at starte med, så ville der ikke have været noget problem. Så mere privatliv, og mindre overvågning. I Danmark logger myndighederne ulovligt borgernes internettraffik, selvom det er blevet dømt ulovligt flere gange. De er pisseligeglade med at overholde lovgivningen. Men det er så de myndigheder du synes at mene at man kan have tillid til.

Jeg forstår heller ikke den der med, at hvis man ikke har noget at skjule, så kan man ikke have noget imod at blive overvåget i hoved og røv. Der er en urimelig implicit anklage om at man er kriminel, hvis man har noget at skjule.

Men vi har allesammen noget at skjule - nemlig det der hedder privatliv.

Du skider måske for åben dør, eller fortæller omverdenen omkring alle dine personlige problemer? Når, det gør du så alligevel ikke, eller hvad?

En log over hvad folk foretager sig på internettet er næsten lige så godt som et plug-in direkte i deres personlige liv. Det fortæller enormt meget.

Mvh Jakob
Senest rettet af Parfait 22. jan 2021, 14:32, rettet i alt 1 gang.

Låst