Bærbar til skolebrug/CAD

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af MTN » 7. dec 2020, 20:10

Kære forum

Jeg er i en alder af 36 kommet frem til, at jeg skal have en ny uddannelse (!) som begynder til januar, og har derfor brug for en bærbar PC. Jeg ejer ikke en computer nu, og har meget meget lidt forstand på de specs der skal til

Skolen skriver:
"Vores IT-afdelings forslag til specifikationer:

- Core i5 processor

- 8 GB RAM

- Dedikeret grafikkort (i forhold til CAD-programmer anbefales det at overhold OpenGL standard 3.0 eller højere).

- Min. 250 GB Harddisk SSD

- Trådløst netkort med både 2,4 og 5 GHz

Det er muligt for alle elever at hente en fuld version af F-Secure antivirus gratis på skolens servere."
Jeg har absolut minus forstand på det, så derfor søger jeg råd til hvilken PC jeg skal købe.

Meget gerne brugt, da pengene er ret små som enlig far på dagpenge...

Jeg håber I kan hjælpe.

Mvh
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af Raptor357 » 7. dec 2020, 20:14

Jeg ville se på en brugt Lenovo thinkpad. T450 eller nyere T440 har en super ringe touchpad og jeg fik taget livet af to på 3 år da vi havde dem på arb.
Dedikeret grafikkort, og openGL 3.0 det ville jeg have penslet lidt mere ud. til seriøse ting så plejer det at være et dedikeret grafikkort der hedder noget med quadro.
Senest rettet af Raptor357 7. dec 2020, 20:22, rettet i alt 1 gang.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af Langenge » 7. dec 2020, 20:20

Hvis det var mig, ville jeg lave en google efter "refurbished thinkpad" og finde en dansk forhandler (hvor du så får 2 års reklamationsret) og gå efter noget i5 (som minimum generation 8) eller noget i7. Find en størrelse (i tommer) der passer dig.
Hvis du ikke kan finde noget med den mængde RAM (16 er nok at foretrække) eller størrelse HDD der passer dig, så koster det ikke en formue af opgradere. men sørg for, at du har et fornuftigt grafikkort fra start af.
Jeg ville holde mig langt væk fra andet end Lenovo Thinkpad, hvis vi taler refurbished (og det er nok den billigste løsning)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af Raptor357 » 7. dec 2020, 20:32

Langenge skrev:
7. dec 2020, 20:20
Hvis det var mig, ville jeg lave en google efter "refurbished thinkpad" og finde en dansk forhandler (hvor du så får 2 års reklamationsret) og gå efter noget i5 (som minimum generation 8) eller noget i7. Find en størrelse (i tommer) der passer dig.
Hvis du ikke kan finde noget med den mængde RAM (16 er nok at foretrække) eller størrelse HDD der passer dig, så koster det ikke en formue af opgradere. men sørg for, at du har et fornuftigt grafikkort fra start af.
Jeg ville holde mig langt væk fra andet end Lenovo Thinkpad, hvis vi taler refurbished (og det er nok den billigste løsning)
Jeg tør godt anbefale Refurb.dk og jeg kan IKKE anbefale bluecity, hvad de mener er ok og inden for rammerne er slet ikke kompatibelt med hvad jeg mener er OK og inden for rammerne. selve funktionen på det købte fejlede dog ikke noget, kun standen.
Bluecity er dog billigere og udvalget større.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af MTN » 7. dec 2020, 21:06

Tak for inputs.

Problemet ligger dog lidt i, at jeg absolut ingen forstand har på hardware. Overhovedet. Min viden om det er over 20 år gammel, fra dengang jeg købte min første PC, for mine konfirmationspenge :nolisten:

Det jeg dog kan se er, at det er enormt svært, for mig i hvert fald, at finde en bærbar med dedikeret grafikkort! I hvert fald brugt.

Og når jeg forsøger at "filtrere" i søgningen, på diverse sites, så kan jeg ikke umiddelbart vælge "dedikeret grafikkort" som et parameter.

Jeg har nok lidt brug for, at en voksen siger "den her model skal du købe, og den kan fås dér" :nolisten: :giggle:

Som jeg har citeret i første indlæg, så er det de nævnte specifikationer som skolen anbefaler. Spørgsmålet er så om jeg kan, i gåsøjn, nøjes med en integreret? I do not know.

Jeg forsøger at søge videre. Vil bare helst undgå DBA/Gul og Gratis, og lignende sidet.

For at give et parameter mere at gå efter, og jeg ved ikke om det er fuldstændig urealistisk, så er budgettet nok ikke ret meget mere end 2.500-3.000,-
(Vil helst undgå at skulle lave et bræk i banken for at starte på en uddannelse...)
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af Kenned » 7. dec 2020, 21:19

De fleste bærbare er ikke med dedikeret grafikkort, og derfor er de også sværere at finde brugt.

Prøv evt. at søge efter nvidia eller radeon grafikkort i stedet for. Det er typisk dem der er de dedikerede kort i maskinerne.

Du skal helt klart ud i noget brugt for at finde det til den pris, og af alle de specs du nævner er det nok lige netop grafikkortet du ikke skal gå på køb med.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af Langenge » 7. dec 2020, 21:33

Jeg tror du, til at starte med, skal lade lidt hånt om deres "krav". Og du finder i hvert fald ikke en maskine, med de specifikationer, til 3000 kroner.
Men jeg er IT-mand, ikke CAD-tegner, så jeg skal ikke kunne sige, hvad du kan nøjes med.
Men, da min søn skulle starte i gymnasiet, var der lignede krav til computer, men da jeg efterfølgende så hvad den skulle bruges til, måtte jeg griner lidt. Det virkede som om de krav var skrevet for tyve år siden.

Edit: men kan du ikke fortælle hvilken uddannelse? Så kan det jo være, at nogen her kan guide dig lidt mere specifikt.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af MTN » 7. dec 2020, 21:52

Langenge skrev:
7. dec 2020, 21:33

Edit: men kan du ikke fortælle hvilken uddannelse? Så kan det jo være, at nogen her kan guide dig lidt mere specifikt.
Jo naturligvis.
Det er VVS- energiuddannelsen. Så lige HVOR store kravene reelt er til CAD, kan man jo have sine tvivl om. Det er næppe de store tunge 3D animationer jeg skal lave.

Jeg ved godt det bliver stramt, til det budget, og jeg kan blive nødt til at sprænge budgettet lidt - men som sagt; med dagpenge, som eneste indtægt, er der grænset for hvor meget jeg kan frådse med økonomien, med mindre jeg skal leve af vand og brød, de næste 6 måneder og sælge børnene og alt det der..
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 609 times
Been thanked: 165 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af Thors24 » 7. dec 2020, 23:10

👍 til refurb.dk. Vi har handlet der et par gang. En gang var batteriet for slidt og blev byttet uden videre.
Hvis der er tegnearbejde, så må skærmen ikke være for lille. Overvej evt en større skærm til skrivebordet. Jeg kan godt læse at budgettet skrider, men det er dødens pølse med lille skærm og CAD.

Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af MTN » 7. dec 2020, 23:22

Thors24 skrev:
7. dec 2020, 23:10
👍 til refurb.dk. Vi har handlet der et par gang. En gang var batteriet for slidt og blev byttet uden videre.
Hvis der er tegnearbejde, så må skærmen ikke være for lille. Overvej evt en større skærm til skrivebordet. Jeg kan godt læse at budgettet skrider, men det er dødens pølse med lille skærm og CAD.
Hvilken størrelse tænker du vil være forsvarlig?
Det bliver jo mest til skolebrug.
Langt de fleste, jeg har kigget på, er 14"


EDIT:
Jeg har fundet denne, på refur.dk
Ganske vist ikke en Lenovo, og ganske vist små 1000,- over budget, med 240gb ssd.

https://www.refurb.eu/da-dk/p/hp-eliteb ... -g1/100576

Edit IGEN:
Om den så er med dedikeret grafikkort aner jeg simpelthen ikke...
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af Raptor357 » 8. dec 2020, 00:15

MTN skrev:
7. dec 2020, 23:22
Thors24 skrev:
7. dec 2020, 23:10
👍 til refurb.dk. Vi har handlet der et par gang. En gang var batteriet for slidt og blev byttet uden videre.
Hvis der er tegnearbejde, så må skærmen ikke være for lille. Overvej evt en større skærm til skrivebordet. Jeg kan godt læse at budgettet skrider, men det er dødens pølse med lille skærm og CAD.
Hvilken størrelse tænker du vil være forsvarlig?
Det bliver jo mest til skolebrug.
Langt de fleste, jeg har kigget på, er 14"


EDIT:
Jeg har fundet denne, på refur.dk
Ganske vist ikke en Lenovo, og ganske vist små 1000,- over budget, med 240gb ssd.

https://www.refurb.eu/da-dk/p/hp-eliteb ... -g1/100576

Edit IGEN:
Om den så er med dedikeret grafikkort aner jeg simpelthen ikke...
Den ef fed, men cpu er for gammel. Det er en gen 4 og vi er på gen 10 eller 12 i dag

Den her er realistisk https://www.refurb.eu/da-dk/p/lenovo-th ... 8?ram=16gb

Og den her er den der er designet til tungt cad arbejde https://www.refurb.eu/da-dk/p/lenovo-th ... 3?ram=32gb
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af MTN » 8. dec 2020, 01:15

Raptor357 skrev:
8. dec 2020, 00:15
MTN skrev:
7. dec 2020, 23:22
Thors24 skrev:
7. dec 2020, 23:10
👍 til refurb.dk. Vi har handlet der et par gang. En gang var batteriet for slidt og blev byttet uden videre.
Hvis der er tegnearbejde, så må skærmen ikke være for lille. Overvej evt en større skærm til skrivebordet. Jeg kan godt læse at budgettet skrider, men det er dødens pølse med lille skærm og CAD.
Hvilken størrelse tænker du vil være forsvarlig?
Det bliver jo mest til skolebrug.
Langt de fleste, jeg har kigget på, er 14"


EDIT:
Jeg har fundet denne, på refur.dk
Ganske vist ikke en Lenovo, og ganske vist små 1000,- over budget, med 240gb ssd.

https://www.refurb.eu/da-dk/p/hp-eliteb ... -g1/100576

Edit IGEN:
Om den så er med dedikeret grafikkort aner jeg simpelthen ikke...
Den ef fed, men cpu er for gammel. Det er en gen 4 og vi er på gen 10 eller 12 i dag

Den her er realistisk https://www.refurb.eu/da-dk/p/lenovo-th ... 8?ram=16gb

Og den her er den der er designet til tungt cad arbejde https://www.refurb.eu/da-dk/p/lenovo-th ... 3?ram=32gb
Uha, kan godt se jeg skal til at skrabe kistebunden, hvis jeg skal have en bærbar som kan klare det. (den sidstnævnte kommer dog aldrig på tale :getout: )
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 582
Tilmeldt: 27. jun 2005, 18:42
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 32 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af Dumpe » 8. dec 2020, 08:08

der er også denne her https://www.refurb.eu/da-dk/p/dell-precision-5530/98234
Pt kører jeg selv med en i5 processor, 8GB RAM og et Nvidia 750 grafikkort på min stationære, og det fungerer fint med Siemens NX.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af 100Radsbar » 8. dec 2020, 19:20

Jeg har en ældre laptop som jeg kan sælge billigt, hvis den kan bruges specs mæssigt.

Det er en EliteBook 850 G1, den jeg har stående har 16GB RAM, og en 500GB SSD, den har nogle brugsspor, men ellers virker den fint.
skærmen har 1920x1080 i opløsning

https://support.hp.com/rs-en/document/c03963889
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af MTN » 8. dec 2020, 23:15

100Radsbar skrev:
8. dec 2020, 19:20
Jeg har en ældre laptop som jeg kan sælge billigt, hvis den kan bruges specs mæssigt.

Det er en EliteBook 850 G1, den jeg har stående har 16GB RAM, og en 500GB SSD, den har nogle brugsspor, men ellers virker den fint.
skærmen har 1920x1080 i opløsning

https://support.hp.com/rs-en/document/c03963889
Af hvad jeg kan se, dur den heller ikke, desværre, jævnfør det Raptor357 beskriver omkring generationen på processoren
Ellers tak for buddet :smile:
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af MTN » 8. dec 2020, 23:37

Dumpe skrev:
8. dec 2020, 08:08
der er også denne her https://www.refurb.eu/da-dk/p/dell-precision-5530/98234
Pt kører jeg selv med en i5 processor, 8GB RAM og et Nvidia 750 grafikkort på min stationære, og det fungerer fint med Siemens NX.
Af de her to, er der så en nævneværdig fordel i at købe Dell computeren, frem for Lenovoen?
Der er jo trods alt 2.500,- i forskel på de to :getout:

Overvejer at købe nu, og så af(be)drage med Viabill :oops:
Umiddelbart er det vist den billigste finansierings mulighed..

https://www.refurb.eu/da-dk/p/lenovo-th ... 8?ram=16gb

www.refurb.eu/da-dk/p/dell-precision-5530/98234

Altså, selv jeg kan da nogenlunde regne ud, at jeg får "mere computer" ved at købe Dell'en.
Men om det et en meromkostning, på Kr. 2.500,- er jeg lige en anelse i tvivl om.
Jeg skal redigere hverken video eller musik, eller en helt masse andet - og selvom "overkill" tiltaler min indre grejluder, så gør jeg nok klogest i at begrænse skadens omfange, økonomisk, mest muligt, hvis jeg kan "nøjes" uden det er at gå FOR meget på kompromis.
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af Raptor357 » 8. dec 2020, 23:50

Dell computeren har et dedikeret grafikkort af den rigtige type til seriøs CAD
Kvaliteten af en dell computer er historisk ikke på højde med hverken en thinkpad eller elitebook. Den er ikke bygget så solidt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af MTN » 9. dec 2020, 00:04

Raptor357 skrev:
8. dec 2020, 23:50
Dell computeren har et dedikeret grafikkort af den rigtige type til seriøs CAD
Kvaliteten af en dell computer er historisk ikke på højde med hverken en thinkpad eller elitebook. Den er ikke bygget så solidt.
Hæ!
Det var så en pro og en con, for begge.
Så jeg står stadig lidt tilbage med spørgsmålet "kan jeg nøjes" eller er det ikke det værd, at spare de 2.500,-
For det der "Den er ikke bygget så solidt." huer mig ikke rigtig
Omvendt har den større skærm, mere lagerplads og et dedikeret grafikkort.
Hvorimod Lenovo computeren nok er mere solid, men med mindre skærm, mindre lagerplads og uden dedikeret grafikkort.

Så.. Jeg er pænt forvirret lige nu :oops:
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af Raptor357 » 9. dec 2020, 00:08

Spørg en der arbejder med det.
Dem på mit arbejde der ser på, de laver ikke. CAD tegninger kan med en almindelig thinkpad T4?0
Husk at du kan sætte en ekstern skærm på der hjemme.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 98 times
Been thanked: 119 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af DB89 » 9. dec 2020, 00:51

Hvor meget der kræves kommer efter min mening godt nok også an på, hvor meget/komplekst der skal arbejdes i CAD og om vi taler 2D eller 3D. Hvis det kun drejer sig om få uger på skoleophold, så er det i min verden lidt mere trælse penge og anden situation, end hvis det f.eks. er flere år.

Sidder selv til dagligt med en HP Zbook i 15" til vistnok 20k+moms, og er glad for at jeg ikke selv betaler. Roder jævnligt lidt i Inventor og AutoCAD.
Jeg startede med Inventor i omkring 2007/08 på HTX. Når jeg var på skolen foregik det på en IBM Thinkpad R51 - det blev som jeg husker det hurtigt noget tungt i brug, når jeg kom hjem på min "gamer computer" var det mere behageligt at bruge.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af Raptor357 » 9. dec 2020, 03:44

DB89 skrev:
9. dec 2020, 00:51
Hvor meget der kræves kommer efter min mening godt nok også an på, hvor meget/komplekst der skal arbejdes i CAD og om vi taler 2D eller 3D. Hvis det kun drejer sig om få uger på skoleophold, så er det i min verden lidt mere trælse penge og anden situation, end hvis det f.eks. er flere år.

Sidder selv til dagligt med en HP Zbook i 15" til vistnok 20k+moms, og er glad for at jeg ikke selv betaler. Roder jævnligt lidt i Inventor og AutoCAD.
Jeg startede med Inventor i omkring 2007/08 på HTX. Når jeg var på skolen foregik det på en IBM Thinkpad R51 - det blev som jeg husker det hurtigt noget tungt i brug, når jeg kom hjem på min "gamer computer" var det mere behageligt at bruge.
Hvad er din zbook bestykket med af processor og grafikkort?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 98 times
Been thanked: 119 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af DB89 » 9. dec 2020, 08:19

Intel i7-6820HQ @2,7GHz og NVIDIA Quadro M2000M.

Jeg har tidligere oplevet, at AutoCAD stort set kun ville belaste 1 processor kerne. Så var det fedt at sidde med work station med en 6 kernet Xeon processor med HT osv. :wall:

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af FBN » 9. dec 2020, 08:54

Prøv at kontakte din uddannelses sted.
Spørg dem om de evt har sam indkøb til computer ?

Eller få en specifikation fra dem på hvad de vil
anbefale du skal købe får at være dækket ind til
at kunne klare uddannelsen :thumbup:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Bærbar til skolebrug/CAD

Indlæg af Kenned » 9. dec 2020, 09:12

DB89 skrev:
9. dec 2020, 08:19
Intel i7-6820HQ @2,7GHz og NVIDIA Quadro M2000M.

Jeg har tidligere oplevet, at AutoCAD stort set kun ville belaste 1 processor kerne. Så var det fedt at sidde med work station med en 6 kernet Xeon processor med HT osv. :wall:
Det er én af grundene til at man skal tænke meget over hvad den primære brug er inden man vælger CPU, da i5 i nogle tilfælde vil være hurtigere end en i7.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Besvar