ADVARSEL. Pas på brandfarlig, kinesisk elektronik. Man kan også købe for billigt.

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

ADVARSEL. Pas på brandfarlig, kinesisk elektronik. Man kan også købe for billigt.

Indlæg af Agamemnon » 27. sep 2020, 17:12

I forlængelse af tråden om Kinas brug af tibetanske tvangsarbejdere og den efterfølgende diskussion af "the pro's and con's" ved at købe kinesiske vare, er hér mit lille bidrag til emnet.

For ca. 2 år siden købte jeg to OBDll trackere til hhv. min- og min kones bil. Jeg har haft trackere før, men disse har altid været kablede modeller og jeg faldt for letheden hvormed en OBD tracker blot skal monteres på bilens OBD stik.... Voila.... Så kører den..... Trackeren altså.

Jeg bestilte ligeledes to M2M (machine to machine) simkort hos min teleudbyder, da jeg med disse kunne sende tracking data nemt og billigt.

Denne løsning fungerede aldeles upåklageligt i ca. 2 år.

Men så i forgårs ringer min kone til mig og siger at hun hørte en hvæsende lyd i kabinen og at der lugtede af brændt plastik.

Hun var kun 1-2 minutter hjemmefra og jeg skyndte mig ud i vores indkørsel, for at finde fejlen og sørge for at situationen ikke udviklede sig.

Jeg fløj ind under rattet og fik afmonteret det stadig rygende og voldsomt ildelugtende tracker, der tydeligvis var årsag til både lyd og lugt.

Lynhurtig blev trackeren i min egen bil afmonteres, da man nok ikke skal friste skæbnen mere end én gang.

Både hustru og bil slap fra hændelsen, helt og aldeles uden skrammer. Men det kunne være gået frygteligt galt og det kunne være blevet både dyrt og farligt.

Dette blot en lille anekdote, til skræk og advarsel. Det er dumt at brænde en bil til flere hundrede tusinde kroner af, for at spare et par kroner på trackeren. Men sådanne fejl kan ganske sikkert opstå på andet (og tilsvarende billigt) kinesisk elektronik.

Pas godt på jer selv og køb noget ordentligt. Man kan også købe for billigt. Og det sidste kan blive et meget meget dyrt bekendtskab.
Vedhæftede filer
IMG_20200927_165224.jpg
IMG_20200927_165230.jpg
IMG_20200927_165238.jpg
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14342
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: ADVARSEL. Pas på brandfarlig, kinesisk elektronik. Man kan også købe for billigt.

Indlæg af Lycon » 27. sep 2020, 17:35

Pokkers jeg har lige købt en OBD strømforsyning til mit dash am, det virker ellers Upåklageligt. Jeg håber at der i d bygget en smeltesikring i den lille boks der omformer til 5 volt der sidder på ledningen.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: ADVARSEL. Pas på brandfarlig, kinesisk elektronik. Man kan også købe for billigt.

Indlæg af HappyNanoq » 27. sep 2020, 18:06

Så mange dashcam installationsvideoee på Tuben, da jeg skulle sætte mit BlackVue to-kanals system i bilen.

De brugte 'fladsikring-strømtyve' beregnet til sikringsholderen, og mange bruger strømtyven forkert... men de fleste sætter alt for store sikringer i.

Dashcam skal normalt ikke have mere end 0.5-1.2Amp, så 2A sikring er tit det anbefalede, men de er svære at finde i multisæt. Så instruktionsvideoerne viser tit at man da bare plopper 10-20A i til afgangen til Dashcam, selvom der i papirerne er nævnt max 2A sikring.


Nu må sikringsfunktionen være indbygget i trackeren (dårligt dimensioneret, hvis overhovedet).

Men man bør være obs på det, hvis man selv installerer. Jævnstrøm er noget fandenskab at slukke for en sikring/elektronik.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14342
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: ADVARSEL. Pas på brandfarlig, kinesisk elektronik. Man kan også købe for billigt.

Indlæg af Lycon » 27. sep 2020, 18:14

“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: ADVARSEL. Pas på brandfarlig, kinesisk elektronik. Man kan også købe for billigt.

Indlæg af Raptor357 » 27. sep 2020, 18:35

Så kan i lære det. :clap:
Det ser ud til at det er batteriet/supercap der har startet en nedsmeltning.
Sådanne et batteri brænder varmt og kan sætte ild til meget.
En ordentlig plastic i tyk nok udførsel, ville have krøllet sammen om dimsen, samtidig med at den kvæler flammen.
Kina elektronik til bilen er jeg ikke så bange for, men jeg kapsler det og forsikrer det.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar