Mere netværk, hvordan laver jeg et gæstenetværk med asus router og eksternt UniFi AP?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Mere netværk, hvordan laver jeg et gæstenetværk med asus router og eksternt UniFi AP?

Indlæg af Raptor357 » 19. sep 2020, 17:16

Jeg har en Asus RT-AC88U, en Linksys LGS308P og et UniFi AP AC lite
Jeg har lejet et værrelse ud, forbindelsen til (gæste) netværket i Asusen er mildest talt ringe, jeg har linksys switchen noget tættere på rummet og den har behændingt indbygget POE forsyning.
Jeg vil gerne have Accespointet issoleret fra vores hjemmenetværk, men stadig så det der er koblet på kan snakke sammen internt. Delen med at det der kobler sig på kan snakke sammen virker, men Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal sætte routeren op så al trafikken fra AP (der har statisk IP adresse), bliver hældt direkte ud på WAN siden af routeren.
Jeg har prøvet at subnette mig ud af udfordringen, men det virker ikke godt nok. jeg kan stadig koble mig på AP og udskrive på printeren som er i hjemme netværket.
What to do ?
Asus routeren kører forøvrigt Merlin softwaren. hvilket ikke burde være en ulempe.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Mere netværk, hvordan laver jeg et gæstenetværk med asus router og eksternt UniFi AP?

Indlæg af Kleth » 19. sep 2020, 20:26

Det er en del tid siden jeg rodede med Merlin FW.
Jeg vil tro at du skal anvende VLANs og på Asus routeren skal porten til AP tagges med VLAN ID.
Der står noget om at tagge VLANs på Merlin her, det er ikke nødvendigvis helt det samme på din router :
https://www.snbforums.com/threads/vlans ... wto.20529/
https://www.snbforums.com/threads/getti ... 88u.41970/

Jeg ved så heller ikke om Merlin kan lave isolation og hvordan DHCP-serveren vil håndtere det.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Mere netværk, hvordan laver jeg et gæstenetværk med asus router og eksternt UniFi AP?

Indlæg af Raptor357 » 19. sep 2020, 23:35

Vlans lyder smart, og at lave det på en fysisk port findes der lidt beskrivelser af. Men hvis jeg skal lave det på den måde, så skal der trækkes et kabel mere, hvilket vil koste omkring 2 ugers hårdt arbejde.
Men kan man lave Vlans baseret på trafikken fra AP's IP eller mac adresse, og hvordan?
Jeg syntes ikke jeg er kommet tættere på en løsning med det jeg har, men jeg er nok kommet tættere på en ASUS AImesh understøttende dims, så har jeg en UniFi ac lite tilovers.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Mere netværk, hvordan laver jeg et gæstenetværk med asus router og eksternt UniFi AP?

Indlæg af Kleth » 20. sep 2020, 06:32

At lave VLANs på SSID er nok det letteste, men jeg ved ikke hvad du kan på Tværs af din hybrid Ubiquiti-Asus løsning.
Jeg har en Linksys LRT224 router og Ubiquiti uden om den og der er meget jeg ikke kan, som jeg ellers kan på en ren Ubiquiti-løsning.
Senest rettet af Kleth 20. sep 2020, 09:56, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Mere netværk, hvordan laver jeg et gæstenetværk med asus router og eksternt UniFi AP?

Indlæg af ReneKJ » 20. sep 2020, 08:00

Du kan ikke helt lavpraktisk koble værelset på routerens guest wifi med en wifi extender eller lignende?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Mere netværk, hvordan laver jeg et gæstenetværk med asus router og eksternt UniFi AP?

Indlæg af Raptor357 » 20. sep 2020, 11:22

ReneKJ skrev:
20. sep 2020, 08:00
Du kan ikke helt lavpraktisk koble værelset på routerens guest wifi med en wifi extender eller lignende?
Jeg ender nok med at købe en asus 55 eller 56, så må jeg etablere strøm til den hvor den skal sidde.
Et poe ap var bare så meget smartere, så skidt med at det ikke virker :wall:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar