Lave bærbar PC til svigermor

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 90 times

Lave bærbar PC til svigermor

Indlæg af 7TCU » 6. okt 2019, 20:31

Hej alle
Jeg skal prøve at lave min datters gamle Lenovo G50 ( hun glemt password, så jeg kan ikke komme ind på den), om til noget svigermor kan bruge til at skrive lidt og måske lidt internet, hvad vil i kloge hoveder anbefale at lægge ind på den ?? jeg havde selv tænkt på noget Ubunto og open office.

Så hvad har i anbefalinger / råd ?

Peter
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Slettet bruger

Re: Lave bærbar PC til svigermor

Indlæg af Slettet bruger » 6. okt 2019, 20:35

ja kør windows til en en ældre kvinde, evt med libre office eller open office.
men windows så kan stortset alle der besøger hende hjælpe hende.

nulstil computeren med recovery partionen, eller omgå windows passwordet guides findes på nettet til dette.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Lave bærbar PC til svigermor

Indlæg af C-X » 6. okt 2019, 20:52

Piller du harddisken ud, kan du stadig tilgå filerne derpå :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: Lave bærbar PC til svigermor

Indlæg af Sviptue » 6. okt 2019, 21:17

Har selv brugt Xubuntu til en ældre T61, fungerer glimrende. Alt bliver opdateret et sted i samme hug og risikoen for skidt på laptoppen er minimum sammenholdt med alternativet windåse.
In spite of the cost of living, its still popular

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Lave bærbar PC til svigermor

Indlæg af Raptor357 » 6. okt 2019, 21:40

Send hende ned i elgiganten :biggrin:
Ældre it support giver mig lange løg. Min tålmodighed virker ikke til det. Hatten af for at du gør det.
Windows er det flest kan og har hun ikke god erfaring med linux er det endnu en hurdle.
Uden at vide hvor gammel hun er eller hvad hun bruger den til, så et office 365 abb i den ene ende og noget gratis iffice i den anden ende. Noget video og billedprogram så hun kan hygge med den slags hvis hun er til det. Jeg kan anbefale corels programmer. Billige, simple og de virker.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Lave bærbar PC til svigermor

Indlæg af Marius » 7. okt 2019, 06:06

Giv hende en Chromebook til et par tusind, så har du sparet dig selv for mange support timer. :smile:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Lave bærbar PC til svigermor

Indlæg af ESAF » 7. okt 2019, 06:30

Du kan bruge Linux Mint cinnamon, og så libreoffice, hun skal ikke være ret senil før hun tror det er Windows, til gengæld uden alle problemerne :twisted:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Lave bærbar PC til svigermor

Indlæg af Kleth » 7. okt 2019, 07:04

Jeg ved ikke im det længere er relevant, men som allerede nævnt så er Linux Mint et godt bud, jeg ville så tage udgaven med Mate i stedet for Cinnamon den er marginalt langsommere end cinnamon men lidt mere "windowsagtig". Omdøb “Menu” til “Start” og få vil kunne se eller føle forskel fra Windows.

Prøv at boote laptop på en USB stick før du installerer, hvis WIFI virker eller let kan bringes til at virke er den formegentligt Good-to-Go! Du vil kunne løfte filerne af den gamle harddisk fra Linux, hvis der altså ikke er benyttet bitlocker.
Jeg ville så skifte til Google-docs og Gmail, des mere der er i skyen des mindre skal genetableres eller migreres. Ellers er LibreOffice et udmærket bud.

Laver du Linux finten, så lav en “desktop”-bruger til svigermor så hun ikke har administrator rettigheder og automatiser mest muligt af opdateringerne. Evt. kan du lade hendes bruger logge på automatisk.
Husk at hvis der er noget Windows programmel der er nød til at være der, så prøv om det kan kører under kompatibilitets-laget Wine.
En Chromebook er også et glimrende forslag :thumbup:

Har du brug for at ringe til en ven, ved du hvor du kan finde en.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 90 times

Re: Lave bærbar PC til svigermor

Indlæg af 7TCU » 7. okt 2019, 16:54

Takker for alle råd og vejledninger :NVFrules:

Svigermor har absolut ingen PC erfaring (hun kæmper med sin Iphone til dagligt ) , så hvordan det ser ud på brugerfladen osv, har ingen betydning.
Hun har ytret ønske om at kunne skrive noget familiehistorie ned til sine børn, så jeg vil gerne bekæmpe køb og smid væk kulturen ved at prøve at få Lenovo'en op og køre, og da vi ikke ved om det er noget der fænger, ville det måske være lidt overkill på det her tidspunkt at hælde 2k kr i forsøget på at finde ud af det.

Jeg vil gå igang med at se om jeg kan hælde den nævnte Linux Mint Mate på den og om det så bliver Google Docs eller Openoffice må jeg lige se, der er ihvertfald ikke noget der skal reddes fra den gamle disc.

Takker for hjælpen so far :numberone: :razz:
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Lave bærbar PC til svigermor

Indlæg af DB89 » 7. okt 2019, 22:16

Google Docs vil have den store fordel, at hun og I så er ret sikker på backup af det hun skriver ned.
Afhængigt af fysisk afstand til hende osv., så kan det være en god idé at installere f.eks. Teamviewer, så du kan give lidt hurtig fjernsupport.

Slettet bruger

Re: Lave bærbar PC til svigermor

Indlæg af Slettet bruger » 7. okt 2019, 23:06

DB89 skrev:
7. okt 2019, 22:16
Google Docs vil have den store fordel, at hun og I så er ret sikker på backup af det hun skriver ned.
Afhængigt af fysisk afstand til hende osv., så kan det være en god idé at installere f.eks. Teamviewer, så du kan give lidt hurtig fjernsupport.
Anbefaler så anydesk istedet.
TeamViewer er med tiden problemer hvis hun får for meget hjælp. De mener uden tvivl og mulighed for at anfægte det, at min PC support til min far og mor er erhvervsmæssig brug af programmet. Og at jeg skal betale for et erhvervs licens.

Så det er afinstalleret igen fra alle mine pcer og telefoner brugte det også til at tilgå en headless backup server I huset her. Anydesk virker lige så godt.

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Lave bærbar PC til svigermor

Indlæg af KenP » 7. okt 2019, 23:23

Hvis den køre Windows 10, kan man altid nulstille skidtet, så er man tilbage fra udgangspunkt.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Lave bærbar PC til svigermor

Indlæg af ESAF » 7. okt 2019, 23:43

DB89 skrev:
7. okt 2019, 22:16
Google Docs vil have den store fordel, at hun og I så er ret sikker på backup af det hun skriver ned.
Afhængigt af fysisk afstand til hende osv., så kan det være en god idé at installere f.eks. Teamviewer, så du kan give lidt hurtig fjernsupport.
Udover teamviewer findes der også et utal af open source alternativer :blink:
https://alternativeto.net/software/team ... form=linux
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Lave bærbar PC til svigermor

Indlæg af T-REX » 8. okt 2019, 02:08

Det er ret nemt, at hacke et Windows Password, hvis man gider.

Enten kan man bruge P Nordahl NTpassword Reset util (https://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/)
Denne virker dog ikke, på maskiner der kører UEFI Boot, og på den nyere hardware.

Brug rufus for at lave en bootbar USB til den.
https://rufus.ie/

Eller et trik, hvor man via en USB Boot eller windows installationsmedie(evt fra USB via Rufus), omdøber cmd.exe, til noget andet og derefter omdøber man utilman.exe til cmd.exe
Se instrukser her: https://www.computernetworkingnotes.com ... ndows.html
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar