Dårlig Internet Forbindelse i sommerhus!!!!

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Dårlig Internet Forbindelse i sommerhus!!!!

Indlæg af Wildlife » 3. sep 2019, 09:24

Raptor357 skrev:
2. sep 2019, 21:29

NET1 sender fra de høje TV master og de rækker LANGT. Den gang jeg havde noget med NET1 at gøre var de dog ikke gearet til høj hastighed, det kan være det er ændret nu. men de har helt klart en dækningsfordel.
Frekvensen de kører på (450 Mhz) er lidt en naturlig begrænsing på hastigheden. Sådan, forenklet set kan man vælge mellem lang rækkevidde eller høj båndbredde.

Så 4G/LTE nettet kører på frekvenser helt op til 2700 Mhz så det rækker meget kortere, men kan flytte mere data.

Jeg har tidligere brugt Net1 erhvervsmæssigt, dengang havde vi en 12 meter høj mast på stranden i Grenå for at få 2 Mbit netværk til Grenå Beach Party.. Nu kan vi have en 4G router stående under et bord i et telt og have 100 Mbit.

Men net1 er klart et godt bud derude hvor kragerne har madpakker med og grisene nummerplader.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Dårlig Internet Forbindelse i sommerhus!!!!

Indlæg af HappyNanoq » 3. sep 2019, 17:39

Ja, deres max.hastighed er omkring de 30MBit/sek. Det i sig selv er ikke spektakulært som sådan.

Det mere reelle jeg har oplevet, er nærmere de 5Mbit/sek.
Så det kunne måske være værd at prøve at låne et sæt hos en forhandler, for at se om der er dækning med Net1. Det kan ske masten står forkert, så hastigheden vil være lav.

Tror lige så stille at tiden er løbet fra løsninger som Net1, da fiber bliver mere udbredt igennem elforsyningsselskaber som gerne lægger fiberkabel med ned når de pløjer nye distributionskabler ned.
Det koster dem eftersigende 2-3kr/m at gøre, så det kan dårligt betale sig ikke at gøre.

Fornemmer dog også at markedet er lidt stagneret for Net1 de senere år og der har ikke rigtig været udvikling. Men løsningen holder nu stadig.. men er som nævnt ikke den hurtigste i verden, langtfra.
Omend den har bedre muligheder i geografisk udfordrede placeringer.


Jeg brugte den primært fordi jeg kunne have det med overalt i Danmark når jeg er på ferie, for så har jeg én internetudbyder med forbindelse overalt.
Selv Tolne der ligger kun 6km fra Vogn-senderen kan ikke forsyne byen med mobilsignal. Ikke én udbyder på Gsm formår at dække de lavestliggende huse, hvoraf nogle skal have mobilerne liggende i vinduet i den nordligt vendte del af huset for at have en chance.
Her havde jeg held med Net1, omend med den udendørs antenne som kunne placeres højt.
Senest rettet af HappyNanoq 3. sep 2019, 20:46, rettet i alt 1 gang.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Dårlig Internet Forbindelse i sommerhus!!!!

Indlæg af Raptor357 » 3. sep 2019, 18:20

Wildlife skrev:
3. sep 2019, 09:24
Raptor357 skrev:
2. sep 2019, 21:29

NET1 sender fra de høje TV master og de rækker LANGT. Den gang jeg havde noget med NET1 at gøre var de dog ikke gearet til høj hastighed, det kan være det er ændret nu. men de har helt klart en dækningsfordel.
Frekvensen de kører på (450 Mhz) er lidt en naturlig begrænsing på hastigheden. Sådan, forenklet set kan man vælge mellem lang rækkevidde eller høj båndbredde.

Så 4G/LTE nettet kører på frekvenser helt op til 2700 Mhz så det rækker meget kortere, men kan flytte mere data.

Jeg har tidligere brugt Net1 erhvervsmæssigt, dengang havde vi en 12 meter høj mast på stranden i Grenå for at få 2 Mbit netværk til Grenå Beach Party.. Nu kan vi have en 4G router stående under et bord i et telt og have 100 Mbit.

Men net1 er klart et godt bud derude hvor kragerne har madpakker med og grisene nummerplader.
Det er både rigtigt og forkert at frekvensen betyder så meget for hastigheden. Det er snarere båndbreden og modulationen. Men det er helt rigtigt at net1 ikke er hurtigt under gode forhold sammenlignet med almindeligt 4g for net1 er 4g, bare på en smal båndbrede ved lav frekvens og så er rækkevide og fejlkorrektion prioriteret over hastighed.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Dårlig Internet Forbindelse i sommerhus!!!!

Indlæg af Greyberd63 » 6. sep 2019, 17:03

Er nu hjemme med bedre net forbindelse.

Har kigget på maste kort, der er et par master, jeg burde kunne se fra sommerhuset, hvis det ikke var fordi de er omkring 15 km væk

Har denne afstand betydning, der er både en TDC og en Telenor i Fårup,

Mvh
Grey

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Dårlig Internet Forbindelse i sommerhus!!!!

Indlæg af T-REX » 6. sep 2019, 17:49

Raptor357 skrev:
3. sep 2019, 18:20
Wildlife skrev:
3. sep 2019, 09:24
Raptor357 skrev:
2. sep 2019, 21:29

NET1 sender fra de høje TV master og de rækker LANGT. Den gang jeg havde noget med NET1 at gøre var de dog ikke gearet til høj hastighed, det kan være det er ændret nu. men de har helt klart en dækningsfordel.
Frekvensen de kører på (450 Mhz) er lidt en naturlig begrænsing på hastigheden. Sådan, forenklet set kan man vælge mellem lang rækkevidde eller høj båndbredde.

Så 4G/LTE nettet kører på frekvenser helt op til 2700 Mhz så det rækker meget kortere, men kan flytte mere data.

Jeg har tidligere brugt Net1 erhvervsmæssigt, dengang havde vi en 12 meter høj mast på stranden i Grenå for at få 2 Mbit netværk til Grenå Beach Party.. Nu kan vi have en 4G router stående under et bord i et telt og have 100 Mbit.

Men net1 er klart et godt bud derude hvor kragerne har madpakker med og grisene nummerplader.
Det er både rigtigt og forkert at frekvensen betyder så meget for hastigheden. Det er snarere båndbreden og modulationen. Men det er helt rigtigt at net1 ikke er hurtigt under gode forhold sammenlignet med almindeligt 4g for net1 er 4g, bare på en smal båndbrede ved lav frekvens og så er rækkevide og fejlkorrektion prioriteret over hastighed.
Det er kanalbredden, der har størst betydning, for hvor mange data, du kan flytte, og på 450mhz båndet, har du meget tættere, mellem de enkelte kanaler, end du har, på f.eks. 5Ghz båndet

På 5Ghz Båndet (WiFi AC) kan man benytte kanaler, med fra 20Mhz til 160Mhz, men benytter man 160Mhz kanaler, så er der slet ikke så mange kanaler, til rådighed.
20Mhz Kanaler=25
160Mhz Kanaler = 2
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Dårlig Internet Forbindelse i sommerhus!!!!

Indlæg af Greyberd63 » 29. sep 2019, 17:52

Er nu tilbage i sommerhus, har skiftet til yousee

Fik mobil antenne og router med.

Har lige nu på travlt tidspunkt 10 MBps down og 20 Mbps Up

Og kan komme på NVF uden problemer :DancingBanana: :DancingBanana: :DancingBanana: :DancingBanana:

Mvh
Grey

Besvar