Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af T-REX » 18. feb 2020, 12:47

har du overvejet at købe en Spot Welder?

Ex: https://www.aliexpress.com/item/33046034467.html
spot-welder.jpg
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

STI_Skytten
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 270
Tilmeldt: 30. sep 2014, 12:41
Interesser: Terræn skydning og klub
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 14 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af STI_Skytten » 18. feb 2020, 17:13

Har købt en :giggle:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af Lassescout » 18. feb 2020, 23:02

Ja, det er en bred mejselformet loddespids jeg bruger. Loddeapparatet er et 80 W Weller. Jeg indrømmer gerne at jeg er amatør her, men lodningerne holder overraskende godt. Den spot welder er virkelig billig, men jeg tror jeg holder mig til loddekolben, så må jeg gøre mig mere umage. Jeg skal have lavet en "stor" powerwall på 4S-80P af disse celler, men derefter tror jeg ikke jeg gider bygge flere på denne måde. Retningen lige nu er mod LiFePo4 batterier som er færdigbyggede fra fabrikken. Har allerede installeret én på 100 Ah i hytten, og den er mere sikker og passer bedre i spænding til mit brug, så 18650´erne er allerede ved at være passé. Det gik hurtigt :smile: .

Jeg har regnet ud at jeg kan bruge 18650 Li-ion batteriet som mobil "reservedunk". Når solen ikke skinner og jeg har haft forbrug på LiFePo4 batteriet, kan jeg tilslutte Li-ion batteriet til laderegulatoren på indgangssiden i stedet for solcellepanelet. Så sørger regulatoren for at LiFePo4 batteriet bliver fyldt op på en god og sikker måde. Derefter tager jeg Li-ion batteriet med hjem igen og lader det op under kontrollerede forhold. Så undgår jeg at efterlade et potentielt farligt batteri i hytten.

Jeg har også gemt de noget umoderne bly/syre batterier som var i hytten da jeg købte den. De kan bruges som reserve hvis der nogensinde kommer frost igen, for LiFePo4 batterier er ikke glade for at blive ladt op i frostvejr. Dermed har jeg et "tripple chemistry" set up :biggrin: . Laderegulatoren er en Epever 100V-30 A med nemt skifte mellem forskellige batterityper og en "User battery" indstilling hvor man selv definerer hvordan batteriet skal lades.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af PSindrup » 19. feb 2020, 11:33

Man kan ikke måle en lodnings kvalitet på "hvor godt den holder". Som i slet ikke!

Dine lodninger er ikke alle "kolde" men det virker helt klart som om at lodningerne ikke har været udført med tilstrækkelig varme.

Lodningen skal gerne kunne udføres på 3-6 sekunder.
Tager den længere tilfører du ikke nok varme = for lille loddekolbe eller uren spids.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af C-X » 19. feb 2020, 13:11

Er det overhovedet sundt at lodde på sådan nogle batterier? Ville godt nok helst være fri for, at slippe nisserne løs, lige op i mit fjæs...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2227
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 351 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af Kenned » 19. feb 2020, 13:20

C-X skrev:
19. feb 2020, 13:11
Er det overhovedet sundt at lodde på sådan nogle batterier? Ville godt nok helst være fri for, at slippe nisserne løs, lige op i mit fjæs...
Man skal i hvert fald passe på med at varme for længe. De kræfter der slippes løs når man laver større bundter af den type batterier skal man ikke spøge med :nolisten:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af C-X » 19. feb 2020, 13:36

Så et klip med en der hakkede et søm i en enkelt... Det var faktisk ret spektakulært. :shock:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af Lassescout » 19. feb 2020, 15:03

Jeg er på det rene med at jeg skal varme hårdt i kort tid. Loddekolben kan skrues op på 400 grader C, men jeg har ikke kontrolleret om varmeoverførslen fra varmelegeme til spids er god. Det skal jeg have gjort. Jeg kommer lidt loddetin på spidsen for at øge varmeoverførslen til metallet, ligesom når jeg steger en kotelet i smør. Jeg er også med på, at det er selve metallet der skal være varmt nok til at smelte den tin der udgør lodningen. En af youtuberne gav det gode råd, at hvis et batteri begynder at drille, så drop det og gå videre til det næste. På den måde kommer man ikke til at varme for længe på den samme celle. Så går jeg tilbage til den celle senere, når den er kølet helt af.

I processen med at teste batterier fik jeg nogle stykker sorteret fra som var kassable. Dem brugte jeg til at træne loddeteknik på. Jeg synes faktisk det går overraskende nemt med at lodde på de celler, jeg er ikke blevet overfaldet af en eneste vred nisse :smile: . Jeg er nok i det lykkelige stadium af ubevidst inkompetence. Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke kan bruge oplysningen om, om lodningen holder godt til noget? For mig er det det eneste der betyder noget, for hvis lodningen holder er der elektrisk forbindelse. Kan du uddybe det punkt lidt Psindrup, jeg vil gerne lære mere? Hvad skal jeg opnå udover mekanisk robusthed og elektrisk forbindelse?

P.S. Den spot welder bruger almindelige metalstrimler til at forbinde cellerne med. Jeg ville nok købe dem med indbygget sikring på hver celle : https://batteryhookup.com/collections/c ... ickel-fuse Har også tænkt på om ikke de kunne loddes på?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af PSindrup » 19. feb 2020, 15:39

Lassescout skrev:
19. feb 2020, 15:03
Kan du uddybe det punkt lidt Psindrup, jeg vil gerne lære mere? Hvad skal jeg opnå udover mekanisk robusthed og elektrisk forbindelse?
Det er svært at beskrive med ord, men processen skal være "kort og kontant"
På sidste side af denne instruks, ser du nogle billeder der viser hvad jeg mener

http://vthoroe.dk/Elektronik/Sprint/Lodning.pdf

Mere tin betyder ikke en bedre lodning - tværtimod.

De fleste af dine lodninger ser ud som om at du har alt for meget tin på, og at processen har været for kold, da tinnet ikke er flydt ordentligt ud.

Peter

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af Raptor357 » 19. feb 2020, 16:34

C-X skrev:
19. feb 2020, 13:36
Så et klip med en der hakkede et søm i en enkelt... Det var faktisk ret spektakulært. :shock:
Den test laver jeg. Det mest imponerende er at nogle batterier ikke bryder i brand. Men dem der bryder i brand bliver over 1300 grader varme, det er pænt voldsomt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af C-X » 19. feb 2020, 16:36

Jeg tror ikke jeg har for 2,- misundelse i min sjæl, men NØJ! jeg ville gerne med dig på job! Får du virkelig løn for sådan nogle tossestreger?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar