[spørgsmål]Erfaringer med GIGABIT fiberforbindelse

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

[spørgsmål]Erfaringer med GIGABIT fiberforbindelse

Indlæg af Kleth » 13. jun 2019, 06:51

Vi har allerede fiber i væggen til huset og langt om længe ser det ud til at der måske er nogen der vil sende indhold på det.
P.t. vælter det ind med informationsmøder og “sidste frist” m.v. Omkring GIGABIT fibernet - Jeg bliver så ekstra forsigtig når virkemidler som “sidste frist” og “nu” anvendes da det hurtigt fjerner fokus fra firmaet og fordrer til hurtig handling.
Er her brugere der har erfaringer med firmaet GIGABIT og deres produkter?
(Jeg har læst på Trustpilot, men stoler ikke helt på udsagnene kva tidligere erfaringer med Trustpilot).

GIGABIT udstiller to valgmuligheder 12.995 inkl 5års gratis 100/100Mbps fibernet eller 2.999 plus abonnement på hhv. DKK299/md for 100/100Mbps eller DKK349/md for 1000/1000Mbps - jeg regner så med at tage den sidste valgmulighed, da jeg ikke regner med vi bor i det her hus 5år endnu og ikke vil betale så meget up-front på et produkt jeg ikke har mulighed for at teste før det er leveret (og jeg kan ikke afregne DKK9.800 på forhånd for internet med min arbejdsgiver).

På forhånd tak!
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: [spørgsmål]Erfaringer med GIGABIT fiberforbindelse

Indlæg af GåsPåGaffelen » 13. jun 2019, 07:54

Jeg bor i Ballerup og Gigabit har nedgravet fiber i vores område. Vi betalte 5 års upfront, da det var den eneste mulighed. Der er også den lille bonus at der hele kan trækkes fra som håndværkerfradrag.

Levering trak utrolig meget ud, for hele området. En del af forsinkelsen skyldes Ballerup kommune. Men en, mindst, lige så stor del skyldes at Gigabit var/er et ungt firma der skulle lære hvordan man gør, når man etablere fysisk infrastruktur. Vi endte med en forsinkelse på lige omkring 12 mdr. Som en lille kompensation for besværet, fik vi de første måneders Internet "uden beregning".

Efter at problemerne med etablering er overstået, har jeg været fuld tilfreds. Der bliver leveret, mindst, de lovede 100Mbit døgnet rundt. Der er mulighed for /64 subnet og alt fungere bare.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [spørgsmål]Erfaringer med GIGABIT fiberforbindelse

Indlæg af Kleth » 13. jun 2019, 10:19

GåsPåGaffelen skrev:
13. jun 2019, 07:54
Jeg bor i Ballerup og Gigabit har nedgravet fiber i vores område. Vi betalte 5 års upfront, da det var den eneste mulighed. Der er også den lille bonus at der hele kan trækkes fra som håndværkerfradrag.

Levering trak utrolig meget ud, for hele området. En del af forsinkelsen skyldes Ballerup kommune. Men en, mindst, lige så stor del skyldes at Gigabit var/er et ungt firma der skulle lære hvordan man gør, når man etablere fysisk infrastruktur. Vi endte med en forsinkelse på lige omkring 12 mdr. Som en lille kompensation for besværet, fik vi de første måneders Internet "uden beregning".

Efter at problemerne med etablering er overstået, har jeg været fuld tilfreds. Der bliver leveret, mindst, de lovede 100Mbit døgnet rundt. Der er mulighed for /64 subnet og alt fungere bare.
:numberone: Takker :smile: Jeg må jo håbe at de har fået mere styr på infrastrukturen nu og jeg vil ikke opsige mit andet internet før der er leveret fra GIGABIT; det var nyttig information :smile:

I dag er jeg nød til at have to internetforbindelser for vores Hiper (Yousee) 100/25Mbps er meget varierende i båndbredde, latency og tilgængelighed - Jeg måler den jævnligt til ~<50% af de lovede 92Mbps og vi har semi-jævnlige outages på 5min til 48t, så jeg har også en Yousee ADSL på 55Mbps og Yousee har været de eneste i området der garanteret kunne levere mere end 25Mbps på ADSL p.g.a. deres fremskudte central, men 55Mbps er i underkanten med børn der spiller & streamer, home automation, backup og W@H dage m.v.
(jeg har nu 3 internetforbindelser inklusive 4g, men 4g har jeg reserveret til rejseaktivitet og kunderelateret arbejde, for livet er for kort til gæstenetværk)
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: [spørgsmål]Erfaringer med GIGABIT fiberforbindelse

Indlæg af Raptor357 » 13. jun 2019, 18:47

I en lejlighed betaler jeg 100kr/måned for 100mbit op og ned gennem fiber. vi er så bundet i 10 år gennem ejer foreningen. det er Hiper. de 100kr/måneden dækker også etableringen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [spørgsmål]Erfaringer med GIGABIT fiberforbindelse

Indlæg af Kleth » 13. jun 2019, 20:19

Jeg har kigget og Hiper tilbyder endnu ikke fibernet på min adresse eller bare i nærheden, så hvis jeg vil have fiber inden for en overskuelig fremtid, er det nok GIGABIT.
Jeg kan få 1000Mbps over COAX fra Hiper, men jeg tvivler på lavere latency eller bedre availability da teknologien er den samme. Dog betyder det mindre i dagligdagen, hvis der kun leveres 42% af 1000Mbps :giggle:
Men 1000Mbps fiber fra GIGABIT koster næsten det samme Pr måned som 1000Mbps over COAX efter tilslutningsafgiften, når man tager abonnementet .
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: [spørgsmål]Erfaringer med GIGABIT fiberforbindelse

Indlæg af Rednex » 16. jun 2019, 19:17

Gigabit er også begyndt at rumstere her i området, og jeg er sprunget til den såkaldte Løsning 2 - altså 2.999,- up front, og derefter 349,-/md. for 1000/1000.

I første omgang havde de kun ét tilbud (12.999 up front og herefter 5 års gratis 100/100), men da jeg får dækket den månedlige udgift af mit arbejde men selv skal betale etableringen ville det være en dårlig forretning.

Indtil videre kører tilmeldingen til 1/7, hvorefter de beslutter om og hvor de vil rulle ud. Jeg håber virkelig at de kommer hos mig, men jeg jeg ved ikke om der vil være nok tilmeldinger i området. Vi kan i forvejen få 1000/100 hos YouSee via coax.

Jeg kender ikke så meget til firmaet, men jeg har lidt kendskab til den ene af stifterne - jeg har arbejdet sammen med hans bror i en del år. Jeg er ikke i tvivl om at de er reelle nok, men man skal nok ikke forvente helt samme professionalisme i udrulningen som hvis det f.eks. var TDC der gik i gang.

Det skal ikke forståes som at de ikke er professionelle, men de er stadig meget små og de er væsentligt bedre til teknik end til gravearbejde og PR.

Jeg kan faktisk rigtig godt lide deres tilgang til opgaven. De startede med at leje sig ind på andres infrastruktur, men de det blev for dyrt for slutkunderne når der både skulle betales fiberleje og internet, så besluttede de sig for at købe en gravemaskine og en muldvarp (altså sådan et underboringsaggregat). Herefter fik de nogle pilotprojekter i stand med samme model som de har nu - man betaler selv en stor del af etableringen, men til gengæld får du gratis internet i en periode.

På den måde kan de for meget små midler få opbygget deres egen infrastruktur, uden at skulle gældsætte sig til op over skorstenen. De kan samtidig rulle ud i områder med væsentligt lavere tilslutningsprocenter end hvis de selv skulle lægge hele investeringen.

Besvar