Elektronik kyndig hjælp søges til at vælge korrekt spænding til en pumpe

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Elektronik kyndig hjælp søges til at vælge korrekt spænding til en pumpe

Indlæg af Cpt » 22. maj 2019, 16:08

Jeg har arvet en lille ældre pumpe (peristaltisk pumpe) som jeg gerne vil have til at køre på fuld hastighed hele tiden..

Den kommer fra et gammelt instrument hvor spændingen blev styret af instrumentet via et 15 benet seriel lignende stik..

Jeg vil altså gerne bare klippe den rigtige ledning og køre med Maks spænding direkte på pumpen, men om dette er 5v, 12v eller noget helt tredje ved jeg ikke, kan I ud fra billederne nedenfor komme med et kvalificeret bud?

Her ses selve pumpehuset (jeg havde gættet på at jeg kunne se spændingen på klistermærket her, men nej..)
20190522_154457-1512x2016.jpg
(kontrol printet)
20190522_154411-1512x2016.jpg
(stikket som det brugte oprindeligt)
20190522_154429-1512x2016.jpg
Senest rettet af Cpt 22. maj 2019, 21:22, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Elektronisk kyndig hjælp søges til at vælge korrekt spænding til en pumpe

Indlæg af Bofhenator » 22. maj 2019, 16:15

Er det ikke en steppermotor? Det tror jeg.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Elektronisk kyndig hjælp søges til at vælge korrekt spænding til en pumpe

Indlæg af Cpt » 22. maj 2019, 16:31

Bofhenator skrev:
22. maj 2019, 16:15
Er det ikke en steppermotor? Det tror jeg.
det kan sagtens være det er en stepper motor da det er en præcisions pumpe som kan indstilles til at give variable volumener..
Men betyder det at det er meget sværere at få den til bare at køre fuld hastighed kontinuerligt uden en kontroller af en art?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Elektronisk kyndig hjælp søges til at vælge korrekt spænding til en pumpe

Indlæg af Raptor357 » 22. maj 2019, 17:49

En stepper motor er en avanceret form for en 3 faset ac motor. Så du skal bruge en styring. Men sidder der ikke en IC et sted? For det jeg kan se er ikke styringen. Men måske noget beskyttelse, forstærker agtigt noget.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Elektronisk kyndig hjælp søges til at vælge korrekt spænding til en pumpe

Indlæg af Cpt » 22. maj 2019, 19:24

Raptor357 skrev:
22. maj 2019, 17:49
En stepper motor er en avanceret form for en 3 faset ac motor. Så du skal bruge en styring. Men sidder der ikke en IC et sted? For det jeg kan se er ikke styringen. Men måske noget beskyttelse, forstærker agtigt noget.
Det er alle komponenterne jeg har taget billede af, styringen kan jo så næsten kun sidde i det store instrument som den har været koblet sammen med, men det har jeg ikke.. Så er der nok ikke andet for end at sætte pumpehuset over på en anden motor, jeg har vist nogle 220v motorer liggende, Gad vide hvor mange omdrejninger der er optimalt på en lille peristaltisk pumpe, det må næsten være noget der kan regnes ud med en eller anden formel..

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Elektronisk kyndig hjælp søges til at vælge korrekt spænding til en pumpe

Indlæg af Refraktorius » 22. maj 2019, 20:51

En peristaltisk pumpe virker ved, at man masserer en gummislange med nogle ruller.
Det gør, at pumpen virker lige godt, uanset om den kører langsomt eller hurtigt (indtil det punkt, hvor man ikke kan mase mediet man pumper gennem slangen mere).
Det er mere et spørgsmål om at finde en hastighed, hvor motoren kører godt.

Volumen der leveres bestemmes af hastigheden og slangens diameter.
En peristaltisk pumpe bruges typisk ikke hvis man går efter stort volumen eller højt tryk, men er rigtig god til dosering, reproducerbarhed og til at pumpe ting som er lidt tyktflydende (der sidder en i mange sæbeautomater) eller på anden måde besværlige at pumpe.

Hvad vil du pumpe med den?


(Du kan købe steppermotordrivere eller klaske en sammen selv af en arduino og en EasyDriver)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Elektronisk kyndig hjælp søges til at vælge korrekt spænding til en pumpe

Indlæg af Cpt » 22. maj 2019, 21:26

Refraktorius skrev:
22. maj 2019, 20:51
En peristaltisk pumpe virker ved, at man masserer en gummislange med nogle ruller.
Det gør, at pumpen virker lige godt, uanset om den kører langsomt eller hurtigt (indtil det punkt, hvor man ikke kan mase mediet man pumper gennem slangen mere).
Det er mere et spørgsmål om at finde en hastighed, hvor motoren kører godt.

Volumen der leveres bestemmes af hastigheden og slangens diameter.
En peristaltisk pumpe bruges typisk ikke hvis man går efter stort volumen eller højt tryk, men er rigtig god til dosering, reproducerbarhed og til at pumpe ting som er lidt tyktflydende (der sidder en i mange sæbeautomater) eller på anden måde besværlige at pumpe.

Hvad vil du pumpe med den?


(Du kan købe steppermotordrivere eller klaske en sammen selv af en arduino og en EasyDriver)
Min plan var at pumpe bryg i flasker med den, der er ingen tvivl om at den jeg har fat i her er lige klejn nok i slangediameteren, men nu den var gratis kunne jeg nok tåle at vente lidt på hver flaske.. Det er jo et genialt pumpe princip ud fra et hygiejne perspektiv

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Elektronik kyndig hjælp søges til at vælge korrekt spænding til en pumpe

Indlæg af Ninjakebab » 23. maj 2019, 21:31

Cpt skrev:
22. maj 2019, 21:26
Refraktorius skrev:
22. maj 2019, 20:51
En peristaltisk pumpe virker ved, at man masserer en gummislange med nogle ruller.
Det gør, at pumpen virker lige godt, uanset om den kører langsomt eller hurtigt (indtil det punkt, hvor man ikke kan mase mediet man pumper gennem slangen mere).
Det er mere et spørgsmål om at finde en hastighed, hvor motoren kører godt.

Volumen der leveres bestemmes af hastigheden og slangens diameter.
En peristaltisk pumpe bruges typisk ikke hvis man går efter stort volumen eller højt tryk, men er rigtig god til dosering, reproducerbarhed og til at pumpe ting som er lidt tyktflydende (der sidder en i mange sæbeautomater) eller på anden måde besværlige at pumpe.

Hvad vil du pumpe med den?


(Du kan købe steppermotordrivere eller klaske en sammen selv af en arduino og en EasyDriver)
Min plan var at pumpe bryg i flasker med den, der er ingen tvivl om at den jeg har fat i her er lige klejn nok i slangediameteren, men nu den var gratis kunne jeg nok tåle at vente lidt på hver flaske.. Det er jo et genialt pumpe princip ud fra et hygiejne perspektiv
Det er nemlig rigtigt. En peristaltisk pumpe er rigtig god både fra et hygiejne synspunkt, og til diverse kliniske forsøg da man undgår at introducere mere end slangen til mediet. Vær dog opmærksom på at slangen også har en vis holdbarhed, og den bliver væsentligt nedsat hvis du kører max hastighed hele tiden.
Slanger dedikeret til peristaltisk pumpe er meget dyre. Man kan slippe afsted med standard silikoneslange, samt at flytte klemmeområdet lidt rundt på slangen når den begynder at blive flad :???:

Og ja, det er en stepper motor, da den også skal kunne gå baglæns og låse osv. samt have meget højt moment ved lav hastighed. Det er ikke sådan bare lige at smide en spænding på for at få max hastighed. Medmindre du har controlleren er det nok nemmest bare at finde en alm. motor - men igen hold godt øje med slangen da den bliver slidt ved høj hastighed.


Du har en Minebea hybrid stepper motor på 1.8°/step (200 steps/rev). I omegnen af 3V 1,5A. http://cnc25.free.fr/documentation/mote ... ap_nmb.pdf
Men den er gammel, så lige den model er svær at finde.

Fandt det her nomenklatur for en Minebea 23LM-C355-P6V motor:
23 = size in inch
L = Laminated Stack Stepping Motor ( same for P and K )
M = 1.8° ( Y = 0.9, U = 3.75 and Q = 5 )
C = Phase Hybrid( Same as M,Q,K,H,Z )
3 = Motor Length = 49.5 mm
5 = ?
5 = ?
P1-P9 = Custom with pulley ( 01-99 = Custom , G1-G9 = Custom with gear )
V = With connector ( W = Without connector , None = Without connector )

Bipolar
Rated Current = 1.5 A/Wdg
Winding Resistance = 2.2 Ohm
Holding Torque = 6.2 Kg-cm
Inductance = 5.5 mH
Rotor Interia = 0.110 Kg-cm2
Detent Torque = 550 g-cm
Weight = 450 gr
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Elektronik kyndig hjælp søges til at vælge korrekt spænding til en pumpe

Indlæg af Raptor357 » 23. maj 2019, 22:19

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-mul ... -opto.html
https://hobbyking.com/en_us/yep-7a-1-2s ... oller.html

begge vil kunne styre motoren. du skal koble motoren i stjerne eller trekant, alt efter hvad du ønsker at opnå. start med stjerne.
udover de to dimser, skal du bruge en servotester til at regulere hastigheden med.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Elektronik kyndig hjælp søges til at vælge korrekt spænding til en pumpe

Indlæg af HR » 24. maj 2019, 16:07

Raptor357 skrev:
23. maj 2019, 22:19
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-mul ... -opto.html
https://hobbyking.com/en_us/yep-7a-1-2s ... oller.html

begge vil kunne styre motoren. du skal koble motoren i stjerne eller trekant, alt efter hvad du ønsker at opnå. start med stjerne.
udover de to dimser, skal du bruge en servotester til at regulere hastigheden med.
Disse to controllere ligner mere PWM regulatorer til børsteløse motorer. De kan ikke køre en stepper.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Elektronik kyndig hjælp søges til at vælge korrekt spænding til en pumpe

Indlæg af HappyNanoq » 24. maj 2019, 17:15

Hvis det var mig, ville jeg nok kigge efter en ny på EBay til 10-20$ og sørge for at det er muligt at få reservedele til den (nye slanger i pumpen).

Har arbejdet på et hospital og tænker bare på de krav til rengørring vi generelt havde, samt hvor svært det må være at rense sådan en slange fra brug til brug.
Altså med tanke på at en slange hvor der kan medtages partikler, der kan overfladen af slangens indvendige side lide skade, og danne grobund for uønskede bakterier som er svære at fjerne med gennemskylning eller fin børste.

Der ville jeg nok selv foretrække en ny slange i pumpen for hver batch der skal doseres - og slangen bør selvfølgelig være fødevareklassificeret.

Vi brugte dem dog kun til skrappe sæber, samt afspændingsmidler - men ellers findes de til div kemikalier, og benyttes da også i øvrigt hospitalsudstyr, og det er en ganske genial pumpe.


Mener endda der er én der har lavet en drink-dispenser der virkede med nogle peristaltiske pumper, her godt nok med nogle ret små af slagsen.
Men de findes også i større versioner, hvis man vil - mener også de findes klar til at man kan bruge en generisk type siliconeslange hele vejen igennem, altså så der ikke er en udskiftelig del i pumpen, men pumpen fra midlet til doseringsstedet er ubrudt.

youtu.be/ky-9az7xluA
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Elektronik kyndig hjælp søges til at vælge korrekt spænding til en pumpe

Indlæg af Raptor357 » 24. maj 2019, 21:20

HR skrev:
24. maj 2019, 16:07
Raptor357 skrev:
23. maj 2019, 22:19
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-mul ... -opto.html
https://hobbyking.com/en_us/yep-7a-1-2s ... oller.html

begge vil kunne styre motoren. du skal koble motoren i stjerne eller trekant, alt efter hvad du ønsker at opnå. start med stjerne.
udover de to dimser, skal du bruge en servotester til at regulere hastigheden med.
Disse to controllere ligner mere PWM regulatorer til børsteløse motorer. De kan ikke køre en stepper.
/HR
Ork jo. en stepper er bare en 3 faset motor hvor alle spole ender er ført ud til controlleren.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar