Bærbar til HTX?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Bærbar til HTX?

Indlæg af 100Radsbar » 11. maj 2019, 16:49

Hej alle.

Min knægt skal starte på HTX når han lige om straks er færdig med 9. klasse.

Vi vil give ham en ny (brugt) bærbar til når han starter.

Jeg ligger inde med en EliteBook 850 G3 med følgende Specs:

Intel Core i5-6300U (2.4 GHz, up to 3 GHz with Intel Turbo Boost Technology, 3 MB cache, 2 cores) Har disabled HyperThreading så den kører kun som Dual-Core. HyperThreading er alligevel overvurderet :smile:
Integreret Intel HD Graphics 520
16GB DDR4 RAM
15.6" skærm (1920x1080)
256GB M.2 SSD
256GB SSD til data

https://support.hp.com/sk-en/document/c04912976

Nu ved jeg ikke hvad de alt skal bruge af software m.m. på HTX, og om CPU/grafikkort er kraftige nok til det de skal bruge på HTX.

Så hvis der er nogen der har noget info så bare giv den gas :thumbup:
image001.png
image001.png (162.69 KiB) Vist 14743 gange
7,62x54R Glory to the Mosin.

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af DB89 » 11. maj 2019, 19:26

Prøv at kontakte HTX stedet i forhold til software. Worst case er nok lidt 3D CAD program afhængigt af studieretning osv. Men umiddelbart ser den ret fornuftig ud, så længe sønnen ikke skal spille en masse.

For 10 år siden da jeg blev færdig med HTX havde jeg klaret mig i 3år med den computer stort set alle købte/leasede gennem skolen. Mener det var en IBM Thinkpad R51 med 1,6GHz Pentium mobile, 2GB Ram og en 80GB HDD. Den var lidt udfordret da jeg ville tegne i Inventor :fun:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af Langenge » 12. maj 2019, 00:40

I5-6300, 16GB RAM og 256GB SSD er rigeligt til formålet.
Sørg eventuelt for en ny/ren installation af Windows og en eller anden Office-pakke.
Du skal ikke regne med store krav til grafikkort. Kun til spil i pauserne.
Vigtigst er nok en god indpakning, så den ikke bliver smadret under transport.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af Refraktorius » 18. maj 2019, 14:59

Skolerne har som oftest en licens til office-pakken, så det er næppe nødvendigt at købe den selv.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af Ras.Killing » 18. maj 2019, 17:41

Langenge skrev:
12. maj 2019, 00:40
Du skal ikke regne med store krav til grafikkort. Kun til spil i pauserne.
:rolf: :rolf: :rock:

I pauserne?

:NVFguys:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af KenP » 18. maj 2019, 22:06

Jeg leder efter en bærbar til min søn som også skal begynde på HTX...

Nogle man skal gå efter i en gerne prisvenlig udgave... i bærbar kender jeg kun Lenovo, da vi bruger dem på arbejdet.. nogle forslag?

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af Sierra13 » 20. maj 2019, 21:25

Lenovo Thinkpad e585 er et godt bud.
Den kan også klare Solidworks, som nok er det "værst tænkelige" som de kommer ud for.

Jeg gav ca 5000kr for den af min.

EDIT:
Undersøg lige om ikke skolen har adgang til en officepakke de kan benytte? og evt om skolen har en rabatkode, jeg fik et sted mellem 10% og 20% på min da jeg bestilte fordi universiteterne har en aftale

:blink:

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af Wildlife » 21. maj 2019, 13:35

Umiddelbart vil jeg mene at den du har liggende på hylden vil fungere fint til behovet.

En vigtig ting er at sørge for at der bliver taget en automatisk daglig backup af alle skoletingene!
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af KenP » 21. maj 2019, 13:45

Morten273 skrev:
20. maj 2019, 21:25
EDIT:
Undersøg lige om ikke skolen har adgang til en officepakke de kan benytte? og evt om skolen har en rabatkode, jeg fik et sted mellem 10% og 20% på min da jeg bestilte fordi universiteterne har en aftale
:blink:
Har først planer om at købe faktisk når han begynder... for ikke at købe noget som bliver tilbudt derude.

(backup skulle der være styr på, har windows home server kørende, som tager backup af mine computere 1 gang dagligt (hvis de er tændt naturligvis))

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af Wildlife » 21. maj 2019, 14:16

KenP skrev:
21. maj 2019, 13:45

(backup skulle der være styr på, har windows home server kørende, som tager backup af mine computere 1 gang dagligt (hvis de er tændt naturligvis))
Så din backup befinder sig på samme fysiske adresse som den bærbare overnatter på?

Så mister du jo stadigvæk det hele ved et omfattende indbrud eller brand.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af 100Radsbar » 21. maj 2019, 15:11

KenP skrev:
21. maj 2019, 13:45
Morten273 skrev:
20. maj 2019, 21:25
EDIT:
Undersøg lige om ikke skolen har adgang til en officepakke de kan benytte? og evt om skolen har en rabatkode, jeg fik et sted mellem 10% og 20% på min da jeg bestilte fordi universiteterne har en aftale
:blink:
Har først planer om at købe faktisk når han begynder... for ikke at købe noget som bliver tilbudt derude.

(backup skulle der være styr på, har windows home server kørende, som tager backup af mine computere 1 gang dagligt (hvis de er tændt naturligvis))
HTX i Sønderborg tilbyder Office2016, gratis, kræver elev login.
Det ser også ud til at de kan få en gratis version af AutoDesk til Studerende.

Jeg har snakket med en fra HTX i Sønderborg, hun mente at den var OK, men jeg kunne lige sende en mail til hende med de specifikationerne på laptoppen så ville hun lige forhøre sig om den var brugbar.

Jeg har et alternativ til EliteBook850 G3, og det er en Zbook15 (G1 modellen).
Den har samme skærmstørrelse (1920x1080), men har følgende specs:

4th Generation Intel Core i7-4800MQ (2.7 GHz, 1600MHz, 6MB L3 cache, 4 cores, 47 W) Up to 3.70 GHz with Intel Turbo Boost Technology.
32GB DDR3L RAM
NVIDIA Quadro K2100M 2GB RAM
Den er selvfølgelig tungere (laptop vejer ca. 2,82Kg: , og PSU'en er noget større (150Watt, som vejer knap 600 gram). Så det er ulempe overfor EliteBook'en :smile:

Jeg ved så ikke hvor mange bøger/mapper m.m. de også skal slæbe frem og tilbage, eller om det meste er elektronisk. :smile:

Med henblik på Online backup så kunne OneDrive, eller Google Drive være en mulighed, inklusiv ekstern backup.
Den vil få en SSD til Windows + programmer, og et ekstra SSD som D-drev hvor Desktop, dokumenter, m.m. bliver flyttet over på.
Så skulle der ske noget med C-drevet, så ligger de på D-drevet/online backup.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af Langenge » 21. maj 2019, 15:17

Der er altså ingen af de maskiner nævnt i tråden herover, hvor specifikationerne ikke ligger LANGT over hvad der reelt er behov for.
Lad nu være med at gøre det mere besværligt end det er :-)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af KenP » 21. maj 2019, 15:38

Wildlife skrev:
21. maj 2019, 14:16
Så din backup befinder sig på samme fysiske adresse som den bærbare overnatter på?

Så mister du jo stadigvæk det hele ved et omfattende indbrud eller brand.
Ja ganske som 99,99% af den danske befolkning ;-) Men stjålet, så skal de være dygtige, hvis de skal stjæle begge dele.

Brand kan man aldrig gardere sig i mod.

Eksterne både cloud og fysiske diske har jeg været oftere ude for at de holdt op med at virke, frem for det jeg har derhjemme.. har da også reddet data ud af computer, efter de havde ligget i dejlig saltvand i nogle dage efter bodil.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af 100Radsbar » 21. maj 2019, 16:03

Langenge skrev:
21. maj 2019, 15:17
Der er altså ingen af de maskiner nævnt i tråden herover, hvor specifikationerne ikke ligger LANGT over hvad der reelt er behov for.
Lad nu være med at gøre det mere besværligt end det er :-)
Ud over at være åben/grej freak, så er jeg også PC nørd :biggrin:
Hvis han skal have en bærbar som kan holde til HTX, og gerne til videre studier, så skal det også være noget med noget kabit i :smile:

Selvfølgelig kan den brænde af inden studietiden er ovre hvilket man ikke kan gardere sig imod, men jeg vil gerne give ham en bærbar der bare spiller, og en quad core i7 mister jo ikke pusten de næste par år. Det gør i5'eren nok heller ikke :smile: Så det er spørgsmålet om power/portabilitet.

Zbook'en virker lidt mere solidt bygget en EliteBook'en. Vi er ikke oppe i IBM bærbar solid, som kunne sammenlignes med Saab/Volvo i holdbarhed. Men en Zbook kan nok holde til mere :smile:

Men hvis begge er lige gode hardwaremæssigt (og skolen ikke melder andet retur) så kan han selv få lov til at vælge.
Jeg vil også lige spørge skolen om bøger m.m. hvor meget er online, og hvor meget er analogt (papir) :smile:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af Langenge » 21. maj 2019, 18:35

Nu må du tage mit svar som du vil, men som en der har arbejdet i IT-branchen i over 25 år, med servere, bærbare, stationære og alt muligt andet og med både produktion, salg og indkøb, hardware og software, er min erfaring, at det bedste du (endnu) kan få, er en Lenovo Thinkpad. Den skal til HTX blot have en i5 CPU, 8GB RAM, 240GB SSD og et godt batteri, så vil den opfylde alle krav.
Det vigtigste er, at den er opgraderet med hensyn til styresystem og at den har et godt sleve/cover/taske. Sådan en maskine lever et hårdt liv i en skoletaske.
Gem så ungens opgaver både lokalt på maskinen og i skyen og glem alt om kompliceret backup.
En maskine der samtidig kan trække en masse spil, er sikkert sjov, men så bliver den meget dyr og følsom. Så hellere en fed stationær hjemme til den slags.
Og en maskine der kan holde til HTX OG holde videre.... Glem det. Den vil altid være forældet om tre år. Køb en ny til den tid, når det er.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af Sierra13 » 21. maj 2019, 19:01

Må "desværre" erklærer mig enig med bamsen.
"Desværre" ved at bærbare bliver lynhurtigt forældet, og de har et typisk rigtig hårdt liv i skoletasken.

Jeg har brugt opskrift med Thinkpad og så en stationær hjemme, dengang jeg stadig gad spille.

At forvente mere end 3 år af en bærbar synes jeg er optimistisk.
Jeg plejer at forvente 3 år, og alt derefter er bare bonus. Det svarer til en 150 ish kroner om måneden til computer. Det synes jeg faktisk ikke er galt ifht hvor meget jeg bruger den.
Og ofte ender den gamle hjemme som ekstra bærbar når jeg skifter. Og bliver brugt lidt på samme måde som folk ville bruge en ipad til i hjemmet.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af Wildlife » 21. maj 2019, 19:09

Morten273 skrev:
21. maj 2019, 19:01
Må "desværre" erklærer mig enig med bamsen.
"Desværre" ved at bærbare bliver lynhurtigt forældet, og de har et typisk rigtig hårdt liv i skoletasken.

Jeg har brugt opskrift med Thinkpad og så en stationær hjemme, dengang jeg stadig gad spille.

At forvente mere end 3 år af en bærbar synes jeg er optimistisk.
Jeg plejer at forvente 3 år, og alt derefter er bare bonus. Det svarer til en 150 ish kroner om måneden til computer. Det synes jeg faktisk ikke er galt ifht hvor meget jeg bruger den.
Og ofte ender den gamle hjemme som ekstra bærbar når jeg skifter. Og bliver brugt lidt på samme måde som folk ville bruge en ipad til i hjemmet.
Jeg havde en IBM X31 da jeg læste, den holdt i alt i 8 år.

Mine arbejdscomputere (MacBook Pro) holder normalt 4-5 år før de er slidt op og skiftes ud. Den jeg har lige pt er fra 2014 og er stadigvæk fin til mine simple behov..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af Langenge » 21. maj 2019, 19:43

Wildlife skrev:
21. maj 2019, 19:09
…..
Mine arbejdscomputere (MacBook Pro) holder normalt 4-5 år før de er slidt op og skiftes ud......
Men så er det ikke teenager/skoletaskebrug....



Og Mac er IMHO blot for at vise at man har for mange penge..... :mob:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af DB89 » 21. maj 2019, 20:23

Langenge skrev:
21. maj 2019, 19:43
Wildlife skrev:
21. maj 2019, 19:09
…..
Mine arbejdscomputere (MacBook Pro) holder normalt 4-5 år før de er slidt op og skiftes ud......
Men så er det ikke teenager/skoletaskebrug....



Og Mac er IMHO blot for at vise at man har for mange penge..... :mob:
I min verden kommer det lidt an på opdragelse/disciplin. Da jeg gik på HTX, var flere nok knap så bekymret for computeren, men dem vi købte gennem skolen, var der fuld onsite forsikring på.

Min arbejdsbærbar er en HP Zbook med en indkøbspris på vistnok 18,5k+moms, og det var billigt specs taget i betragtning. Er glad for jeg ikke selv skulle betale. :shock:

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Bærbar til HTX?

Indlæg af 100Radsbar » 22. maj 2019, 09:02

Wildlife skrev:
21. maj 2019, 19:09
Morten273 skrev:
21. maj 2019, 19:01
Må "desværre" erklærer mig enig med bamsen.
"Desværre" ved at bærbare bliver lynhurtigt forældet, og de har et typisk rigtig hårdt liv i skoletasken.

Jeg har brugt opskrift med Thinkpad og så en stationær hjemme, dengang jeg stadig gad spille.

At forvente mere end 3 år af en bærbar synes jeg er optimistisk.
Jeg plejer at forvente 3 år, og alt derefter er bare bonus. Det svarer til en 150 ish kroner om måneden til computer. Det synes jeg faktisk ikke er galt ifht hvor meget jeg bruger den.
Og ofte ender den gamle hjemme som ekstra bærbar når jeg skifter. Og bliver brugt lidt på samme måde som folk ville bruge en ipad til i hjemmet.
Jeg havde en IBM X31 da jeg læste, den holdt i alt i 8 år.

Mine arbejdscomputere (MacBook Pro) holder normalt 4-5 år før de er slidt op og skiftes ud. Den jeg har lige pt er fra 2014 og er stadigvæk fin til mine simple behov..
Ikke for at starte en flamewar.......men kan man arbejde på en MacBook Pro, eller en Apple PC i det hele taget :giggle: :giggle: :giggle: :giggle:

Her er en historie fra de gamle dage :smile:

De tests vi lavede for/sammen med vores reklame afdeling på arbejde viste at en MAC PC var ca. 5-10% hurtigere end de standard Windows PC vi havde og kunne levere fra IT afdelingen.
Det var før Apple gik over til Intel platformen. At en Apple PC så næsten kostede det dobbelte af hvad en Windows PC kostede var åbenbart lige meget for dem. De skulle arbejde på Apple maskiner, der var ikke andet der duede..... :shock: Skid hul i at prisen var så meget højere for hardware, og at vi ikke kunne bruge vores Corp. licens aftaler til alle de Adobe produkter de skulle bruge (den aftale vi havde var kun til Windows). Så de skulle købe enkelt licenser til hver maskine...

Efter at Apple gik over til Intel platformen performede Apple's maskiner dårligere end Windows maskiner i en pæn periode, fordi Adobe ikke var hurtige nok til at patche deres programmer til Intel platformen.
Det stoppede dem dog ikke fra at bruge en masse penge på nyt Apple hardware, dyre service kontrakter, software licenser m.m.

Det var sjove tider som It-support at hjælpe dem, især når de ringede og sagde at deres USB nøgle ikke virkede, løsningen var nu simpel (hiv den ud af netværksstikket, og sæt den i USB porten....

Afdelingen blev så lukket under finanskrisen da de simpelthen ikke var rentable.

Åh ja de gode gamle dage :smile:

Jeg har i mine 18 år i IT branchen ikke oplevet endnu at en MAC PC, kunne noget som en Windows PC ikke kan. Det er nok bare et spørgsmål om religion.

NB: Og ja jeg kalder det bevidt en MAC PC, da det er en PC, og det har det altid været (PC = Personal Computer) :biggrin:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Besvar