VPN, ? Erfaringer med udbrydere.

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

VPN, ? Erfaringer med udbrydere.

Indlæg af Thors24 » 18. mar 2019, 20:11

Det er vel en god ide? Det der VPN.
Forleden var jeg omkring Bredbåndsmåleren og der var også en artikel om VPN og alle de fordele der følger med, samt en henvisning til en "test" af en række udbydere. I dag har Bullguard så sendt en mail hvor de slår på tromme for deres løsning. Men prisene er ret forskellige. Har i nogle anbefalinger?
Jeg tænker at vores smartfones og labtop skal beskyttes. Streaming er også et must.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: VPN, ? Erfaringer med udbrydere.

Indlæg af Flugteren » 18. mar 2019, 20:49

Thors24 skrev:
18. mar 2019, 20:11
Det er vel en god ide? Det der VPN.
Forleden var jeg omkring Bredbåndsmåleren og der var også en artikel om VPN og alle de fordele der følger med, samt en henvisning til en "test" af en række udbydere. I dag har Bullguard så sendt en mail hvor de slår på tromme for deres løsning. Men prisene er ret forskellige. Har i nogle anbefalinger?
Jeg tænker at vores smartfones og labtop skal beskyttes. Streaming er også et must.
Jeg har brugt Express VPN de seneste to år, primært til Netflix-streaming (når Netflix DK ikke kan levere udvalget), og så når jeg er på offentlige netværk, hvor jeg ikke ønsker, at min IP og DNS ikke kan anses for at være helt sikker. Indtil videre har jeg kun positive ting at sige om dem. De leverer jævnlige updates til deres VPN-service, deres VPN plug-in til Mac fungerer super, og jeg synes ikke, at svartiderne på hjemmesider bliver langsommere med VPN slået til - og streaming fungerer fint uden afbrydelser.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: VPN, ? Erfaringer med udbrydere.

Indlæg af Bofhenator » 18. mar 2019, 21:09

Jeg bruger https://www.vyprvpn.com/

Hvordan vil du gerne forbinde til en vpn udbyder? Centralt fra din router, så undersøg hvilke protokoller den understøtter og om det er sammenfaldende med div. udbydere.

Fra hver enkelt klient. Så undersøg hvor mange samtidige forbindelser en udbyder tillader.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: VPN, ? Erfaringer med udbrydere.

Indlæg af KenP » 18. mar 2019, 23:13

Jeg har sat min egen VPN-server op, når jeg er i udlandet, eller andre steder, vor jeg helst vil bruge min hjemme ip.

Det har virket upåklageligt i flere år, familien bruger den også ind imellem.

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 617
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: VPN, ? Erfaringer med udbrydere.

Indlæg af Bino » 21. mar 2019, 20:19

Jeg bruger https://www.cyberghostvpn.com/en_GB/ Der kan du tilslutte op til 7 enheder, så din tablet/mobil også kan være på.
Ham som var med fra starten.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: VPN, ? Erfaringer med udbrydere.

Indlæg af Thors24 » 21. mar 2019, 20:44

Bofhenator skrev:
18. mar 2019, 21:09
Jeg bruger https://www.vyprvpn.com/

Hvordan vil du gerne forbinde til en vpn udbyder? Centralt fra din router, så undersøg hvilke protokoller den understøtter og om det er sammenfaldende med div. udbydere.

Fra hver enkelt klient. Så undersøg hvor mange samtidige forbindelser en udbyder tillader.
Jeg er nok tæt på router-protokol-analfabet, men indimellem lykkes det at dog at forstå lidt. Men det her :???:
2019-03-21 (2)_LI.jpg
Mig ikke forstå.
ExpressVPS skriver:
Note: PPTP and L2TP-IPsec provide weak security benefits and should only be used for anonymization or for changing locations.
Men de skal jo også sælge deres løsning.

Umiddelbart hælder jeg nok til en løsning hvor det er hver klient, men korriger mig endelig hvis routerløsningen er bedre.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: VPN, ? Erfaringer med udbrydere.

Indlæg af Thors24 » 21. mar 2019, 20:49

Men hvordan fungere det med ChromeChast? Den går vel direkte på nettet og vil derfor ikke køre over VPN ved klientløsningen?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: VPN, ? Erfaringer med udbrydere.

Indlæg af Bofhenator » 21. mar 2019, 20:58

Thors24 skrev:
21. mar 2019, 20:44
Bofhenator skrev:
18. mar 2019, 21:09
Jeg bruger https://www.vyprvpn.com/

Hvordan vil du gerne forbinde til en vpn udbyder? Centralt fra din router, så undersøg hvilke protokoller den understøtter og om det er sammenfaldende med div. udbydere.

Fra hver enkelt klient. Så undersøg hvor mange samtidige forbindelser en udbyder tillader.
Jeg er nok tæt på router-protokol-analfabet, men indimellem lykkes det at dog at forstå lidt. Men det her :???:

2019-03-21 (2)_LI.jpg

ExpressVPS skriver:
Note: PPTP and L2TP-IPsec provide weak security benefits and should only be used for anonymization or for changing locations.
Men de skal jo også sælge deres løsning.

Umiddelbart hælder jeg nok til en løsning hvor det er hver klient, men korriger mig endelig hvis routerløsningen er bedre.
Det faneblad du er på der er hvis du vil have routeren til lege vpn-server, dvs, du kan forbinde ind til dit eget netværk udefra (det kan der også være mening i, men det er ikke det vi er ude efter denne gang) tag fanebladet der hedder vpn-klient.
burde se ca således ud:
Udklip.PNG
Udklip.PNG (35.53 KiB) Vist 11387 gange
Hvis du sætter din router op som vpn klient, så vil alle dine indstillinger inden for routeren stadig være det samme og trafikken internt behøver du ikke spekulere på. Men trafikken fra router og ud vil alt sammen gå igennem vpn. Det har fordele og ulemper! Fordelen er at hele husstanden nu er vpn'et og man ikke behøver opdrager fruer og unger. Det er også ulempen, for render man ind i sider der er utilfredse med man kommer fra en udenlands IP, så kan man ikke bare lave det om på en enkelt maskine.
VPN.png
kontra vpn software på hver enkelt klient maskine med den fleksibilitet det giver.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: VPN, ? Erfaringer med udbrydere.

Indlæg af Bofhenator » 21. mar 2019, 21:04

Thors24 skrev:
21. mar 2019, 20:49
Men hvordan fungere det med ChromeChast? Den går vel direkte på nettet og vil derfor ikke køre over VPN ved klientløsningen?
Chromecast skal igennem din router for at komme ud på det store internet, dvs hvis di router forbinder til vpn vil alle dimser internt i hytten komme igennem vpn. Men hvis det er den enkelte klient der selv skal stå for VPN skal chromecast selv kunne.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: VPN, ? Erfaringer med udbrydere.

Indlæg af Thors24 » 21. mar 2019, 21:17

Bofhenator skrev:
21. mar 2019, 21:04
Thors24 skrev:
21. mar 2019, 20:49
Men hvordan fungere det med ChromeChast? Den går vel direkte på nettet og vil derfor ikke køre over VPN ved klientløsningen?
Chromecast skal igennem din router for at komme ud på det store internet, dvs hvis di router forbinder til vpn vil alle dimser internt i hytten komme igennem vpn. Men hvis det er den enkelte klient der selv skal stå for VPN skal chromecast selv kunne.
Så var det som jeg havde forestillet mig.

Jeg ser lidt mere på klientløsningerne. Det er jo gået uden mht chromecast til nu.

Besvar