Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Refraktorius » 20. feb 2019, 17:30

De kunne jo have noget relevant at sige, og så ville det jo være en skam.
:Hug:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Senserazer » 20. feb 2019, 18:03

Der er mange debat-tråde på NVF jeg holder snuden ude af, af frygt for battet :getout:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Timber » 20. feb 2019, 18:13

Jeg må indrømme jeg ikke helt fatter at folk bare accepterer sådant noget.. Det der med at har du ikke noget at skjule, så.. :puke: ... :mad: :mad:

Der burde ryddes op i al den snagen...

Her er endnu et eksempel...https://www.tveast.dk/artikel/kommunen- ... ive-besked
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Oscar123 » 20. feb 2019, 19:40

LJ skrev:
20. feb 2019, 10:09
...og nok så væsentligt. Ordensmagten inkluderer IKKE sagsbehandlere i kommuner. De har hverken beføjelser eller evner til at håndtere den slags. Politiet selv har rigeligt svært ved at agere korrekt, så at tildele kontorassistenter og socialrådgivere den slags beføjelser er rent utopi.
Hvis du med Ordensmagten mener politiet så er dette ikke den eneste instans her i kongeriget, der varetager myndighedsopgaver. Tænk blot på f.eks. arbejdstilsynet, toldvæsenet, levnedsmiddelkontrollen, fiskerikontrollen samt de forskellige kommunale tilsynsmyndigheder. Alle disse myndigheder (og flere til..) har hjemmel til selvstændige efterforskningsskridt samt hjemmel til at uddele bødeforlæg indenfor egne ressortområder.

Støder de i deres efterforskning på virkelig grove sager (eller accepteres bødeforlæggene ikke) kan der indgives en politianmeldelse – men dette er oftest sidste skridt. Der er dog her en gråzone, idet politiets efterforskningsskridt er reguleret af Retsplejeloven mens de øvrige myndigheder ikke har et tilsvarende sæt retningslinjer. Og, det er da ganske muligt at nogle af dem er for nidkære og går for langt i forhold til borgernes retssikkerhed. Men her skal man stadig huske på balanen mellem borgerens retssikkerhed og samfundets (= os alle sammen) helt berettigede krav om at der ikke svindles med de betroede midler. Bliver svindlen for udbredt forsvinder grundlaget for den sociale kontrakt mellem borgerne (skatteyderne) og samfundet – og så er vi alle virkelig på den. Personligt forventer jeg derfor, at tilsynsmyndigehederne går helt til kanten af hvad de må - men naturligvis ikke over...

Timber skrev:
20. feb 2019, 18:13
Jeg må indrømme jeg ikke helt fatter at folk bare accepterer sådant noget.. Det der med at har du ikke noget at skjule, så.. :puke: ... :mad: :mad:

Der burde ryddes op i al den snagen...

Her er endnu et eksempel...https://www.tveast.dk/artikel/kommunen- ... ive-besked
Det nævnte eksempel fra Odsherred Kommune er en klar ”ikke-sag”, der er blæst helt ud af proportioner. Kommunen har her ikke har gjort noget forkert - man kan faktisk tale om at de har ydet kontanthjælpsmodtageren er særlig service ved at foreslå ham hvordan han undgår at bryde reglen om at skulle stå til rådighed for ikke at miste sin kontanthjælp. Men den detalje har journalisten vist ikke lige fanget…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Timber » 20. feb 2019, 19:47

Oscar123 skrev:
20. feb 2019, 19:40
Timber skrev:
20. feb 2019, 18:13
Jeg må indrømme jeg ikke helt fatter at folk bare accepterer sådant noget.. Det der med at har du ikke noget at skjule, så.. :puke: ... :mad: :mad:

Der burde ryddes op i al den snagen...

Her er endnu et eksempel...https://www.tveast.dk/artikel/kommunen- ... ive-besked
Det nævnte eksempel fra Odsherred Kommune er en klar ”ikke-sag”, der er blæst helt ud af proportioner. Kommunen har her ikke har gjort noget forkert - man kan faktisk tale om at de har ydet kontanthjælpsmodtageren er særlig service ved at foreslå ham hvordan han undgår at bryde reglen om at skulle stå til rådighed for ikke at miste sin kontanthjælp. Men den detalje har journalisten vist ikke lige fanget…

:razz:
Oscar123
Jeg kan se der er blevet tilføjet til artiklen efter jeg postede den, så det giver så et helt andet billede af tingene..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af LJ » 20. feb 2019, 19:51

Ordensmagten inkluderer politiet men også andre instanser. Derfor formuleringen.
Er fint bekendt med "systemet" ellers tak :razz:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af LJ » 20. feb 2019, 19:56

Timber skrev:
20. feb 2019, 19:47
Oscar123 skrev:
20. feb 2019, 19:40
Timber skrev:
20. feb 2019, 18:13
Jeg må indrømme jeg ikke helt fatter at folk bare accepterer sådant noget.. Det der med at har du ikke noget at skjule, så.. :puke: ... :mad: :mad:

Der burde ryddes op i al den snagen...

Her er endnu et eksempel...https://www.tveast.dk/artikel/kommunen- ... ive-besked
Det nævnte eksempel fra Odsherred Kommune er en klar ”ikke-sag”, der er blæst helt ud af proportioner. Kommunen har her ikke har gjort noget forkert - man kan faktisk tale om at de har ydet kontanthjælpsmodtageren er særlig service ved at foreslå ham hvordan han undgår at bryde reglen om at skulle stå til rådighed for ikke at miste sin kontanthjælp. Men den detalje har journalisten vist ikke lige fanget…

:razz:
Oscar123
Jeg kan se der er blevet tilføjet til artiklen efter jeg postede den, så det giver så et helt andet billede af tingene..
Eller har nogen bare fået travlt med at vaske hænder...?
Det er svært at vide når man ikke selv har hørt det..det er jo ikke nødvendigvis den endegyldige sandhed fordi det efterfølgende er tilføjet :smile:

SvenP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 25. mar 2013, 21:31
Interesser: Antikke våben / jagtvåben
Geografisk sted: Fyns land
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af SvenP » 20. feb 2019, 20:02

Fint at debattere hvor grænsen for for overvågning/tilsyn skal gå.
Her har en ansat ved kommunen dog klart overtrådt den, ved at indhente oplysninger om elforbruget hos forældrene, uden samtykke. For ikke at nævne den der har udleveret disse oplysninger uden hjemmel. Er de indblandede ikke personlig strafretsligt ansvarlige? Jeg synes man skræmmende ofte, hører om overtrædelser af lovgivning om dataoplysninger i kommunerne. Uden nogen gøres ansvarlige. Det efterfølges ofte af beklagelser, og løfter om at gøre tingene bedre i fremtiden. Jeg tror bare ikke tingene ændrer sig, hvis de indblandede aldrig bliver stillet til ansvar. Som en tidligere kollega formulerede det: "det der er alles ansvar, er ingens ansvar".
Jeg tror ikke der skal føres mange retssager mod sagsbehandlere, der har handlet ulovligt. For at få de fleste andre til at overveje lovligheden af deres nidkærhed. Vi skal ikke sende dem til Lindholm, eller lægge deres økonomi i ruiner. Men minde alle om at man har et personligt ansvar for sine handlinger. Også selv om man er offentligt ansat.

Mvh. Sven

Besvar