Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Timber » 23. dec 2018, 22:21

Så er regeringen ude med endnu mere privatlivskrænkelse..

Nu vil de gøre det sådan at politiet skal kunne overtage en forretnings overvågning uden ejerens viden...

Javist, der skal dommerkendelse til i sidste ende, men mon ikke dette bliver strakt så langt det kan, som sædvanligt.. :mad:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-12-2 ... regeringen
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Oscar123 » 24. dec 2018, 10:54

Timber skrev:
23. dec 2018, 22:21
Så er regeringen ude med endnu mere privatlivskrænkels...
Et sådant forslag vil naturligvis udløse den sædvanlige automatreaktion hos overvågningsforskrækkede. Det er dog værd at bemærke, at om end tiltaget er vidtgående kræver det en dommerkendelse og vil kun kunne anvendes i situationer med en straframme på over 6 års fængsel.

Dvs. det er ganske de samme vilkår for politiet, som når f.eks. PET går ind og laver skjult rumaflytning m.v. Så i min optik er der egentlig ikke noget nyt her…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Timber » 24. dec 2018, 11:02

Oscar123 skrev:
24. dec 2018, 10:54
Timber skrev:
23. dec 2018, 22:21
Så er regeringen ude med endnu mere privatlivskrænkels...
Et sådant forslag vil naturligvis udløse den sædvanlige automatreaktion hos overvågningsforskrækkede. Det er dog værd at bemærke, at om end tiltaget er vidtgående kræver det en dommerkendelse og vil kun kunne anvendes i situationer med en straframme på over 6 års fængsel.

Dvs. det er ganske de samme vilkår for politiet, som når f.eks. PET går ind og laver skjult rumaflytning m.v. Så i min optik er der egentlig ikke noget nyt her…

:razz:
Oscar123
Jeg kan se at vi to ikke har helt samme mening om det her... :fun:

Jeg håber selvfølgelig det bedste, men frygter det værste.. Bare det at de skal kunne overtage overvågningen uden ejerens viden, er i min optik meget vidtgående.. Det fungerer måske i starten, men vi har jo hul på bylden, så lige pludselig er vi inde over privates overvågning, og så kører møllen...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af C-X » 24. dec 2018, 11:37

Oscar, du har naturligvis ret, men min hjerne kommer alligevel med denne tilføjelse; "sådan starter det..."
Senere skal der nok, på meget følelsesladede argumenter, komme trinvise lempelser, så politiet for endnu lettere ved, at overvåge mere og med mindre over watch.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Senserazer » 24. dec 2018, 11:57

Hvad hvis man har et CVR nummer tilknyttet sin privatadresse? Kan de så også der? Kan de i alle rum, eller kun på kontoret? :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Oscar123 » 24. dec 2018, 12:35

I min optik er der tale om et meget lille indgreb, som ikke giver mig sved på panden i fm. med debatten om overvågning. Jeg er faktisk – tro det eller ej – selv ganske skeptisk overfor tiltag, der indskrænker borgernes rettigheder og privatliv. Men dette tiltag ser jeg ikke som en ”eskalering” – snarere som en naturlig og fornuftig udvikling.

Man kan faktisk sige, at i nogen situationer vil det medføre ”mindre” indgreb overfor virksomhedsejere m.v. For nuværende kan politiet i fm. behov for overvågning være nødt til at tiltvinge sig fysisk adgang til en lokalitet, som ønskes overvåget for at installere lytteudstyr m.v. (efter behørig retskendelse, naturligvis). Med dette tiltag behøver politiet i givne situationer ikke at få fysisk adgang – men kan ”nøjes” med en elektronisk adgang (stadig efter behørig retskendelse).

Senserazers spørgsmål er interessant – men også her er der retssikkerhedsmæssigt ingen ændring. Hvis der er behov for at overvåge nogen på en privatadresse med et CVR nr. (og straframmen for den mulige forbrydelse er mere end 6 år) kan det med en retskendelse gøres allerede i dag. Det fordrer så blot at policen ”sniger sig ind” fysisk og installerer deres udstyr. Et sådant ”lovligt indbrud” kan muligvis undgås med det nye tiltag.

Man kan naturligvis have en bekymring om at det fremover bliver ”for nemt” for politiet (når der ikke er behov for ”indbrud” på adressen) – men her har vi med behovet for en retskendelse den fornødne sikkerhed. Hvis ikke man synes at dette giver den fornødne sikkerhed har man vist et andet og helt grundlæggende problem med retssikkerheden her i Kongeriget.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Senserazer » 24. dec 2018, 14:26

Oscar123 skrev:
24. dec 2018, 12:35
I min optik er der tale om et meget lille indgreb, som ikke giver mig sved på panden i fm. med debatten om overvågning. Jeg er faktisk – tro det eller ej – selv ganske skeptisk overfor tiltag, der indskrænker borgernes rettigheder og privatliv. Men dette tiltag ser jeg ikke som en ”eskalering” – snarere som en naturlig og fornuftig udvikling.

Man kan faktisk sige, at i nogen situationer vil det medføre ”mindre” indgreb overfor virksomhedsejere m.v. For nuværende kan politiet i fm. behov for overvågning være nødt til at tiltvinge sig fysisk adgang til en lokalitet, som ønskes overvåget for at installere lytteudstyr m.v. (efter behørig retskendelse, naturligvis). Med dette tiltag behøver politiet i givne situationer ikke at få fysisk adgang – men kan ”nøjes” med en elektronisk adgang (stadig efter behørig retskendelse).

Senserazers spørgsmål er interessant – men også her er der retssikkerhedsmæssigt ingen ændring. Hvis der er behov for at overvåge nogen på en privatadresse med et CVR nr. (og straframmen for den mulige forbrydelse er mere end 6 år) kan det med en retskendelse gøres allerede i dag. Det fordrer så blot at policen ”sniger sig ind” fysisk og installerer deres udstyr. Et sådant ”lovligt indbrud” kan muligvis undgås med det nye tiltag.

Man kan naturligvis have en bekymring om at det fremover bliver ”for nemt” for politiet (når der ikke er behov for ”indbrud” på adressen) – men her har vi med behovet for en retskendelse den fornødne sikkerhed. Hvis ikke man synes at dette giver den fornødne sikkerhed har man vist et andet og helt grundlæggende problem med retssikkerheden her i Kongeriget.

:razz:
Oscar123
Men vi har jo set eksempler med politifolk der ikke fandt det nødvendigt at indhente den nødvendige retskendelse inden en aflytning. De blev frikendt fordi de ikke kendte reglerne? :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Halvautomat » 24. dec 2018, 14:44

Alletiders. Om jeg indgår i en videosekvens mens jeg klør mig et vist sted er hamrende ligegyldigt. Passer mig derimod fint at folk der har udsigt til en dom på plus 6 mdr. kan få sikret evt. bevismateriale så der ikke skabes unødig usikkerhed om beviser.
Der er alt for mange som klarer frisag i retssystemet efter min opfattelse 😠
Jeg nærer ikke mistillid til vores demokratiske samfund!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af T-REX » 24. dec 2018, 19:21

Halvautomat skrev:
24. dec 2018, 14:44
Alletiders. Om jeg indgår i en videosekvens mens jeg klør mig et vist sted er hamrende ligegyldigt. Passer mig derimod fint at folk der har udsigt til en dom på plus 6 mdr. kan få sikret evt. bevismateriale så der ikke skabes unødig usikkerhed om beviser.
Der er alt for mange som klarer frisag i retssystemet efter min opfattelse 😠
Jeg nærer ikke mistillid til vores demokratiske samfund!
Det er 6 år, der skal være minimumsstraffen, ifølge lovforslaget.
Du kan læse hele teksten her:

https://prodstoragehoeringspo.blob.core ... erv.._.pdf
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Halvautomat » 24. dec 2018, 23:18

Derfor jeg skriver +6

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Bofhenator » 25. dec 2018, 00:19

Halvautomat skrev:
24. dec 2018, 23:18
Derfor jeg skriver +6
Du skal så bare lige have styr på forskellen på et år og en måned ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af ReneKJ » 25. dec 2018, 00:30

Oscar123 skrev:
24. dec 2018, 12:35
I min optik er der tale om et meget lille indgreb, som ikke giver mig sved på panden i fm. med debatten om overvågning. Jeg er faktisk – tro det eller ej – selv ganske skeptisk overfor tiltag, der indskrænker borgernes rettigheder og privatliv. Men dette tiltag ser jeg ikke som en ”eskalering” – snarere som en naturlig og fornuftig udvikling.

Man kan faktisk sige, at i nogen situationer vil det medføre ”mindre” indgreb overfor virksomhedsejere m.v. For nuværende kan politiet i fm. behov for overvågning være nødt til at tiltvinge sig fysisk adgang til en lokalitet, som ønskes overvåget for at installere lytteudstyr m.v. (efter behørig retskendelse, naturligvis). Med dette tiltag behøver politiet i givne situationer ikke at få fysisk adgang – men kan ”nøjes” med en elektronisk adgang (stadig efter behørig retskendelse).

Senserazers spørgsmål er interessant – men også her er der retssikkerhedsmæssigt ingen ændring. Hvis der er behov for at overvåge nogen på en privatadresse med et CVR nr. (og straframmen for den mulige forbrydelse er mere end 6 år) kan det med en retskendelse gøres allerede i dag. Det fordrer så blot at policen ”sniger sig ind” fysisk og installerer deres udstyr. Et sådant ”lovligt indbrud” kan muligvis undgås med det nye tiltag.

Man kan naturligvis have en bekymring om at det fremover bliver ”for nemt” for politiet (når der ikke er behov for ”indbrud” på adressen) – men her har vi med behovet for en retskendelse den fornødne sikkerhed. Hvis ikke man synes at dette giver den fornødne sikkerhed har man vist et andet og helt grundlæggende problem med retssikkerheden her i Kongeriget.

:razz:
Oscar123
Det at det er for "nemt" er en stor del af problemstillingen.
Før i tiden var vi beskyttet mod masseovervågning fordi det simpelthen ikke kunne lade sig gøre. Det var ikke umagen værd for politikerne at forsøge at liste *Big brother" lovgivning igennem fordi det alligevel ikke var muligt uden en massiv efterretningstjeneste i bedste DDR stil. Og den slags ville befolkningen næppe acceptere.

Men i dag behøver man ikke have tusindevis af agenter ansat. Man kan i stor omfang nøjes med at indhente data der allerede findes, men som egentligt ikke rager staten. Private overvågningskameraer, Internettrafik, facebook, diverse frivillige spionordninger fra google og amazon osv, gerne kombineret med offentligt data indsamling der officielt er oprettet med et andet og begrænset formål.
Og hokus pokus, så har man registreret hele landets gøren og laden, og kan begynde at anvende smarte algoritmer til at finde potentielle afvigere, eller hvad man nu lige mener er vigtigt.

Derfor er det vigtigt at der er fysiske begrænsninger på statens muligheder for at masseovervåge så vel som de legale.
For som vi har set ført så er det nemt at fifle med kriterierne for hvornår noget må anvendes hvis det først er blevet indført under et eller andet påskud.
Hvis de er nødt til at møde op med en dommerkendelse for at konfiskere videobånd, så kræver det en indsats og kan ikke gøres fordækt.
Omvendt hvis tanken er at de via fjernkontrol skal kunne koble sig på videoovervågningen, så er odds ret gode for at vi om 10 år vil se det brugt til noget som offentligheden slet ikke ville acceptere i dag.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Timber » 25. dec 2018, 12:30

ReneKJ skrev:
25. dec 2018, 00:30
Det at det er for "nemt" er en stor del af problemstillingen.
Før i tiden var vi beskyttet mod masseovervågning fordi det simpelthen ikke kunne lade sig gøre. Det var ikke umagen værd for politikerne at forsøge at liste *Big brother" lovgivning igennem fordi det alligevel ikke var muligt uden en massiv efterretningstjeneste i bedste DDR stil. Og den slags ville befolkningen næppe acceptere.

Men i dag behøver man ikke have tusindevis af agenter ansat. Man kan i stor omfang nøjes med at indhente data der allerede findes, men som egentligt ikke rager staten. Private overvågningskameraer, Internettrafik, facebook, diverse frivillige spionordninger fra google og amazon osv, gerne kombineret med offentligt data indsamling der officielt er oprettet med et andet og begrænset formål.
Og hokus pokus, så har man registreret hele landets gøren og laden, og kan begynde at anvende smarte algoritmer til at finde potentielle afvigere, eller hvad man nu lige mener er vigtigt.

Derfor er det vigtigt at der er fysiske begrænsninger på statens muligheder for at masseovervåge så vel som de legale.
For som vi har set ført så er det nemt at fifle med kriterierne for hvornår noget må anvendes hvis det først er blevet indført under et eller andet påskud.
Hvis de er nødt til at møde op med en dommerkendelse for at konfiskere videobånd, så kræver det en indsats og kan ikke gøres fordækt.
Omvendt hvis tanken er at de via fjernkontrol skal kunne koble sig på videoovervågningen, så er odds ret gode for at vi om 10 år vil se det brugt til noget som offentligheden slet ikke ville acceptere i dag.
Lige det det du skriver, er min største bekymring, og årsagen til opslaget...

Lur mig om politiet kan nære sig, når først de har fået løsnet op på tingene.. :mad:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Halvautomat » 25. dec 2018, 13:34

Haha ja det kun 6 år og derover
Også i forbindelse med kortere domme har domstolene fint brug for overvågning. Jeg er overbevist om at mange ikke ville blive domfældt hvis ikke vi rent faktisk have videoovervågning i visse områder.
Jeg hører også til dem som er meget tilfreds med politiets nummerpladescannere som i et split sekund finder biler uden syn, forsikring, ejere uden kørekort o.a. lad os da få dem væk fra trafikken med det samme...kald det bare overvågningssamfundet
https://www.jv.dk/kolding/Trampende-vol ... el/2625988
Bofhenator skrev:
25. dec 2018, 00:19
Halvautomat skrev:
24. dec 2018, 23:18
Derfor jeg skriver +6
Du skal så bare lige have styr på forskellen på et år og en måned ;-)

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Senserazer » 25. dec 2018, 16:00

Halvautomat skrev:
25. dec 2018, 13:34
Haha ja det kun 6 år og derover
Også i forbindelse med kortere domme har domstolene fint brug for overvågning. Jeg er overbevist om at mange ikke ville blive domfældt hvis ikke vi rent faktisk have videoovervågning i visse områder.
Jeg hører også til dem som er meget tilfreds med politiets nummerpladescannere som i et split sekund finder biler uden syn, forsikring, ejere uden kørekort o.a. lad os da få dem væk fra trafikken med det samme...kald det bare overvågningssamfundet
https://www.jv.dk/kolding/Trampende-vol ... el/2625988
Bofhenator skrev:
25. dec 2018, 00:19
Halvautomat skrev:
24. dec 2018, 23:18
Derfor jeg skriver +6
Du skal så bare lige have styr på forskellen på et år og en måned ;-)
Jeg tror sådan set vi er mange der er enige i at adskillige af disse tiltag er gode, i deres oprindelige hensigt og udformning. Det vi stiller os kritisk overfor, er den glidebane det udgør, og hvad det kan udvikle sig til.
En nummerpladescanner, som ingen data gemmer om de biler den scanner, synes jeg er en god ide. Om de gemmer data pt. ved Jeg faktisk ikke? Men det, som det konkrete kunne udvikle sig til, kunne jo nemt være at gemme data, og bruge disse til at skabe et overblik over personers gøren og laden.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Kenned » 25. dec 2018, 17:18

Det største problem med næsten enhver lempelse af reglerne er at både politiet of PET historisk set har brudt loven på disse områder. Både ved “ukendskab til loven”, som normalt ikke fritager for straf, og også bevidste lovbrud fra pet’s side.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Halvautomat » 25. dec 2018, 18:52


Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Deepo » 25. dec 2018, 20:41

Politiet følger ikke de regler der er blevet udstukket for hvor længe data fra nummerpladescannerne må gemmes:
https://www.version2.dk/artikel/politie ... 30-1086674

En ting er, at nummerpladers færden registreres, nummerplader af interesse selvfølgelig. Det er for mig acceptabelt, men jeg synes ikke om, at nummerplader, som ikke er i politiets søgelys gemmes.

Men det gør det selvfølgelig nemmere at kigge bagud i tid, når politiet så finder en nummerplade de interesserer sig for. Men det er stadig ikke acceptabelt, efter min mening.

/Mogens

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Halvautomat » 30. dec 2018, 20:30

Vi skal blandt andet have mere overvågning af sådant noget! (Butikstyverier)
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6554405131

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af ReneKJ » 30. dec 2018, 23:21

Halvautomat skrev:
30. dec 2018, 20:30
Vi skal blandt andet have mere overvågning af sådant noget! (Butikstyverier)
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6554405131
Der er allerede rigelig overvågning af den slags.
Det der skal til i den slags tilfælde er at politiet har ressourcer til at efterforske de videoer som ofrene frivilligt udlevere, ikke at staten får mulighed for løbende at stikke snablen ned i overvågningssystemerne bag om ryggen på både forretningen og kunderne.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Cpt » 31. dec 2018, 00:48

Deepo skrev:
25. dec 2018, 20:41
Politiet følger ikke de regler der er blevet udstukket for hvor længe data fra nummerpladescannerne må gemmes:
https://www.version2.dk/artikel/politie ... 30-1086674

En ting er, at nummerpladers færden registreres, nummerplader af interesse selvfølgelig. Det er for mig acceptabelt, men jeg synes ikke om, at nummerplader, som ikke er i politiets søgelys gemmes.

Men det gør det selvfølgelig nemmere at kigge bagud i tid, når politiet så finder en nummerplade de interesserer sig for. Men det er stadig ikke acceptabelt, efter min mening.

/Mogens
Ja problemet er jo netop at vi gentagne gange ser disse regler gradbøjet efter myndighedernes forgodtbefindende. Interessant nok har man i denne artikel fokus på at lovlige nr. Plader ved en fejl blev gemt i mere end de maksimale tilladte 30 dage, men loven er jo faktisk sådan at de 30 dage kun er under særlige skærpede omstændigheder, faktisk må de normalt ikke gemmes i mere end 24 timer - men allerede ruller snebolden og man har ligesom accepteret at vi nu har en fast grænse på 30 dage selvom det ikke var/er hensigten med lovens formulering.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Halvautomat » 31. dec 2018, 14:06

Det går heldigvis i retning af mere overvågning. Husk at politiet kun interesserer sig for det kriminelle segment...
Det er oplagt at samfundet benytter intelligente løsninger til at stoppe kriminalitet. Dem der har prøvet at have haft indbrud ved hvordan det føles at ens ejendele har været i hænderne på kriminelle... 744 boliger havde haft besøg i juledagene.... og meget er organiseret...
https://www.fyens.dk/danmark/S-Mere-ove ... el/3311973

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af ReneKJ » 31. dec 2018, 15:07

Halvautomat skrev:
31. dec 2018, 14:06
Det går heldigvis i retning af mere overvågning. Husk at politiet kun interesserer sig for det kriminelle segment...
Det er en udtalelse som man kan være skeptisk over for idag, og i hvert fald ikke kan garantere i fremtiden.
Politiet interessere sig for folk som de syntes opfører sig mistænkeligt. Og det kan f.eks indbefatte at gå rundt med Tibet-flag.

Jeg forstår altså ikke folks tankegang omkring IT. Hvis staten havde ansat en politiagent til at følge hver familie rundt over alt, notere hvor de kørte hen, hvilke internetsider de besøgte, hvordan deres strømforbrug var og hvad de fortalte deres læge så ville der lyde et ramaskrig.
Men sætter man en computer til at gøre nøjagtigt det samme så er der ikke noget problem, for "Kun kriminelle har noget at skjule"

ETA: Det her er egenligt ikke en kritik rettet specifikt mod politiet. Normalt har jeg en rimelig tillid til vores Politi.
Men den slags overvågning af befolkningen bør ikke være i hænderne på nogen, og jeg kan godt frygte hvad politiet vil udvikle sig til hvis vi lader dem ændre sig fra efterforskning til overvågning.
Vi behøves ikke engang kigge til den gamle østblok, amerikanernes eget FBI har en meget lidet gloværdig historie hvis man kigger på deres tid under Hoover.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af Halvautomat » 1. jan 2019, 15:41

Håber virkelig at PET har de fornødne værktøjer til at registrere de 4 teoristers færden når/hvis de krydser sundet....

https://www.expressen.se/ledare/i-helge ... inte-redo/

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Politiet skal kunne overtage privat overvågning, ifølge regeringsforslag..

Indlæg af ReneKJ » 1. jan 2019, 19:16

Halvautomat skrev:
1. jan 2019, 15:41
Håber virkelig at PET har de fornødne værktøjer til at registrere de 4 teoristers færden når/hvis de krydser sundet....

https://www.expressen.se/ledare/i-helge ... inte-redo/
Og jeg håber virkelig at borgerne fortsat har de nødvendige midler til at sikre demokratiets beståelse.
Herunder muligheden for at bevæge sig rundt, forsamles og kommunikere uden at det bliver registreret og analyseret af staten.

Det er ingen kunst at opstille et scenario hvor en eller anden bøhmand bruges som undskyldning for at stramme skruen lige en tand mere.
  • Vi hører jo ofte at våbenejere er en stor kilde til de kriminelles våben. Derfor er det ikke andet end rimeligt at der fremover etableres videoovervågning af alle våbenskabe, med direkte feed til politiet.
  • Børn der har problemer i skolen kan også have problemer i hjemmet. Derfor er det ikke mere end rimeligt at det offentlige får mulighed for at etablere videoovervågning af hjemmet ud fra simpel mistanke, hensynet til børnene vejer vel størst?
  • Det forlyder at mange terrorister er blevet indoktrineret ved religiøse møder. Derfor bør PET have adgang til at overvåge alle religiøse forsamlinger.
  • Hjemmerøverier er et stigende problem. Hvis Politet har direkte videoovervågning af alle hjem kan de opdage røverier hurtigere, og dermed skabe større sikkerhed for borgerne
Uenig? Hvorfor, hvis i ikke har gjort noget galt har i vel ikke noget at skjule?

Besvar