USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Senserazer » 23. nov 2018, 11:06

Hej NVF,

Jeg kaldte lige en artikel omkring USA's officielle advarsel til sine allierede, mod at bruge udstyr fra Huawei. Det er ikke news her på forum at der følger spionage risiko med kinesiske produkter, med har vi reelt noget alternativ? Medmindre man vil bruge ti tusind på en telefon, og i stedet blive udspioneret af amerikanerne.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Kleth » 23. nov 2018, 11:24

Senserazer skrev:
23. nov 2018, 11:06
Hej NVF,

Jeg kaldte lige en artikel omkring USA's officielle advarsel til sine allierede, mod at bruge udstyr fra Huawei. Det er ikke news her på forum at der følger spionage risiko med kinesiske produkter, med har vi reelt noget alternativ? Medmindre man vil bruge ti tusind på en telefon, og i stedet blive udspioneret af amerikanerne.
Det er jo ikke kun problemstillingen med potentiel aflytning, sporing og andre former for spionage, men også muligheden for at der kan blive modtaget en "kill-command" der får udstyr og infrastruktur til at lukke ned eller opføre sig irrationelt. En sådan kommando, vil kunne sendes af de samme kanaler som der sendes lovlige kommandoer over.
Der ville nok også kunne sendes kommandoer til at starte/stoppe spionage, så udstyrets hemmelige egenskaber ikke per standard er aktivt til når man undersøger det.
Men det er illusorisk at tro at det kun er begrænset til Huawei fordi hele enheden er produceret i Kina; når der kan bygges spionageudstyr ind i et USB-kabel så hvad ville der potentielt kunne bygges ind i f.eks. en chip til et WiFi-/3-4g-modem i en telefon?

Når vi skal forholde os til IT-sikkerhed skal vi forholde os til CIA Triade:
C = Confidentiality - Fortrolighed
I = Integrity - Integritet
A = Availability - Tilgængelighed

Er der kritisk infrastruktur hvor der ikke er styr på risikovurderingen eller bliver en leverandør for dominerende i et eller flere områder, så kan det bestemt blive kritisk; måske ikke lige nu, men hvis der opstår en interessekonflikt.
Men hvorfor skulle Huawei potentielt være mere risikofyldt end Lenovo/Motorola/HTC m.fl.?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Senserazer » 23. nov 2018, 12:40

Det tror jeg nu heller ikke nødvendigvis de er, så deraf mit spørgsmål; hvilke alternativer har vi reelt? Jeg synes ikke det er et realistisk alternativ at undvære sin telefon, i hvert fald ikke for størstedelen af folk, så hvad er alternativet?
Der er firmaer som Silent Circle, med deres Blackphone, som slår sig op på sikkerhed og kryptering, men jeg har ikke forstand nok på den slags til at vurdere deres produkter. Det ville ellers være noget jeg gerne betalte for.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Bofhenator » 23. nov 2018, 12:45

Senserazer skrev:
23. nov 2018, 12:40
men jeg har ikke forstand nok på den slags til at vurdere deres produkter.
Jeg tror det er her man kan tage fat. Finde nogle man stoler på og søge råd der. Man akn jo starte personligt, finde en nørd i ens omgangskreds man stoler på og så høre ham/hende hvor den slags oplysninger skal findes og så arbejde sig op i kæden indtil man står med en telefon/computer/dims i hånden man mener man kan stole på.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Kleth » 23. nov 2018, 13:14

Senserazer skrev:
23. nov 2018, 12:40
Det tror jeg nu heller ikke nødvendigvis de er, så deraf mit spørgsmål; hvilke alternativer har vi reelt? Jeg synes ikke det er et realistisk alternativ at undvære sin telefon, i hvert fald ikke for størstedelen af folk, så hvad er alternativet?
Der er firmaer som Silent Circle, med deres Blackphone, som slår sig op på sikkerhed og kryptering, men jeg har ikke forstand nok på den slags til at vurdere deres produkter. Det ville ellers være noget jeg gerne betalte for.
Dig som person er reelt set ikke et problem, men forestil dig hvis 75% af alle personal devices i Danmark kan blive slået ud i tilfælde af en interessekonflikt og der ud over bliver måske også 80-90% af alt civil elektronisk infrastruktur slået ud.
Har eller får du en betroet stilling, hvor du kan være eller er en del af et kriseberedskab kan der være specifikke krav om devices eller direkte at du får udleveret en device som er begrænset eller sikret i "nødvendigt" omfang som set vurderet af arbejdsgiver eller beredskab.

Som privatperson tror jeg reelt set ikke du kan gøre noget . . . . Du har ingen chancer for at vide hvem der kan være med i din kommunikation eller som kan kontrollere dine devices uanset hvad udbyder og producent lover dig.
Det som morer mig lidt er at nogle er totalt blåøjede omkring de data de frivilligt afgiver, de er heeelt oppe at ringe over at en eller anden organisation overvåger dem, men de prostituerer frivilligt ALT på Facebook, Instagram, Twitter m.m. Eller ved at bruge apps som har til primært formål at fodre brugeren med reklamer og snage i alt hvad der er givet tilladelser til ved installationen.

Der hvor du selv kan gøre mest er at du på dine devices blokerer Facebook cookies, o.a. cookies fra sociale medier, fjerner eller disabler alle apps som har urimelige eller unødige permissionkrav - Eller også gå over og bruge røgsignaler, brevduer, hemmelige postkasser m.v.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Senserazer » 23. nov 2018, 13:24

Det er i hvert fald svært at gennemskue som lægmand synes jeg. Den eneste "sikkerhed" der er på min telefon, er at IT på.min arbejdsplads kan lukke telefonen ned, eller wipe den, hvis den skulle blive væk eller stjålet.

Jeg ville gerne begrænse den adgang div. apps har til mine data, men jeg aner ikke hvordan jeg skulle bære mig ad. Helt at melde sig ud af det digitale samfund virker bare heller ikke som fremtiden.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af DB89 » 23. nov 2018, 20:16

Hvor stor en andel af mobilmasterne og tilhørende udstyr i Danmark er nu lige leveret af Huawei?

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Langenge » 23. nov 2018, 20:39

Og jeres iPhones er lavet af kinesiske (Taiwan) Foxconn.
Og rigshospitalets hjernescannere er styret af Intel-bundkort, lavet af kinesiske (Taiwan) Foxconn (nej, det er ikke noget jeg antager, det er noget jeg ved)
Man kommer ikke udenom kinesisk elektronik.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Happy » 25. nov 2018, 20:53

Langenge skrev:
23. nov 2018, 20:39
Og jeres iPhones er lavet af kinesiske (Taiwan) Foxconn.
Og rigshospitalets hjernescannere er styret af Intel-bundkort, lavet af kinesiske (Taiwan) Foxconn (nej, det er ikke noget jeg antager, det er noget jeg ved)
Man kommer ikke udenom kinesisk elektronik.
:evil: Er desværre ret overbevist om, at du har ret.... Iværtfald Aktuelt ! Men Alle Reelt Demokratisk Orienterede Lande bør "vågne op" og "få fingeren ud" og arbejde i en retning af, at frigøre sig fra - enhver afhængighed af og sårbarhed - fra Verdens-Største og potentielt Farligste Diktatur-Stat (Og andre Diktatur-Stater - Politiske eller SÅKALDTE Religiøse.... Frihandel bør stoppes 100 procent med lande hvor at almen befolkningen reelt betragtes og behandles som slaver og bruges som sådanne i disses virksomheder - for sådanne lande vil Virksomheder i Demokratiske Orienterede lande (hvor at menneskeliv tillægges iværtfald en minimum værdi) aldrig kunne konkurrere med på priser (Og som at man også klart ser så stjæjer disse lande teknologi med både "arme og ben" og helt uden respekt...). Mvh Happy
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 606
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 159 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Depecheyawl » 25. nov 2018, 21:17

Happy skrev:
25. nov 2018, 20:53
Langenge skrev:
23. nov 2018, 20:39
Og jeres iPhones er lavet af kinesiske (Taiwan) Foxconn.
Og rigshospitalets hjernescannere er styret af Intel-bundkort, lavet af kinesiske (Taiwan) Foxconn (nej, det er ikke noget jeg antager, det er noget jeg ved)
Man kommer ikke udenom kinesisk elektronik.
:evil: Er desværre ret overbevist om, at du har ret.... Iværtfald Aktuelt ! Men Alle Reelt Demokratisk Orienterede Lande bør "vågne op" og "få fingeren ud" og arbejde i en retning af, at frigøre sig fra - enhver afhængighed af og sårbarhed - fra Verdens-Største og potentielt Farligste Diktatur-Stat (Og andre Diktatur-Stater - Politiske eller SÅKALDTE Religiøse.... Frihandel bør stoppes 100 procent med lande hvor at almen befolkningen reelt betragtes og behandles som slaver og bruges som sådanne i disses virksomheder - for sådanne lande vil Virksomheder i Demokratiske Orienterede lande (hvor at menneskeliv tillægges iværtfald en minimum værdi) aldrig kunne konkurrere med på priser (Og som at man også klart ser så stjæjer disse lande teknologi med både "arme og ben" og helt uden respekt...). Mvh Happy
Så får vi eddermame travlt med at udelukke lande og producenter og jeg håber du glæder dig til at priserne ligner noget fra diamant distriktet i Antwerpen bare fordi, der er en printplade i.
Verden er global om du vil det eller ej.
Nå, men god fornøjelse med din drejetelefon, husk et forlængerkabel når du forlader matriklen :moon: :blink:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Raptor357 » 25. nov 2018, 21:30

Vi har faktisk særlig komminikation til beredskab, noget fra motorola, og her har man mig bekendt bla. fokuseret på at kun allierede kan have indbygget diverse "features"
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Tangloppen » 25. nov 2018, 21:32

Er jeg den eneste her der tænker at årsagen til USA’s pegen fingre, er at de helst ikke vil dele “informationsmarkedet” med andre..?
NSA skandalen viste jo med al tydelighed at det er muligt at vi bliver overvåget at kineserne, men højst sandsynligt er det amerikanske servere der sidder med esserne i ærmet.
Anyways, så er den eneste måde at undgå den slags - helt at skippe alt elekronisk udstyr der ikke kan betegnes som analogt, og det bliver der mindre og mindre af for hver dag der går.
Jeg stoler ikke en tøddel mere på Amerikanerne end kineserne.

Så vidt jeg ved, består TDC’s netværk af Huawei stumper, så hvorfor overvåge telefonerne når man kan hovedpulsåren. Det er jo lige netop dét NSA foretager sig.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Raptor357 » 25. nov 2018, 21:38

Tangloppen skrev:
25. nov 2018, 21:32
Er jeg den eneste her der tænker at årsagen til USA’s pegen fingre, er at de helst ikke vil dele “informationsmarkedet” med andre..?
NSA skandalen viste jo med al tydelighed at det er muligt at vi bliver overvåget at kineserne, men højst sandsynligt er det amerikanske servere der sidder med esserne i ærmet.
Anyways, så er den eneste måde at undgå den slags - helt at skippe alt elekronisk udstyr der ikke kan betegnes som analogt, og det bliver der mindre og mindre af for hver dag der går.
Jeg stoler ikke en tøddel mere på Amerikanerne end kineserne.

Så vidt jeg ved, består TDC’s netværk af Huawei stumper, så hvorfor overvåge telefonerne når man kan hovedpulsåren. Det er jo lige netop dét NSA foretager sig.
Husk at Echelon heller ikke er så hemmeligt mere, og det har adgang direkte til hoved pulsåren.
Alle ved at der bliver lyttet med på alt i større eller mindre grad. det nye er at man kan plante informationer og sabotere direkte fra skrivebordet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Happy » 25. nov 2018, 21:54

Depecheyawl skrev:
25. nov 2018, 21:17
Happy skrev:
25. nov 2018, 20:53
Langenge skrev:
23. nov 2018, 20:39
Og jeres iPhones er lavet af kinesiske (Taiwan) Foxconn.
Og rigshospitalets hjernescannere er styret af Intel-bundkort, lavet af kinesiske (Taiwan) Foxconn (nej, det er ikke noget jeg antager, det er noget jeg ved)
Man kommer ikke udenom kinesisk elektronik.
:evil: Er desværre ret overbevist om, at du har ret.... Iværtfald Aktuelt ! Men Alle Reelt Demokratisk Orienterede Lande bør "vågne op" og "få fingeren ud" og arbejde i en retning af, at frigøre sig fra - enhver afhængighed af og sårbarhed - fra Verdens-Største og potentielt Farligste Diktatur-Stat (Og andre Diktatur-Stater - Politiske eller SÅKALDTE Religiøse.... Frihandel bør stoppes 100 procent med lande hvor at almen befolkningen reelt betragtes og behandles som slaver og bruges som sådanne i disses virksomheder - for sådanne lande vil Virksomheder i Demokratiske Orienterede lande (hvor at menneskeliv tillægges iværtfald en minimum værdi) aldrig kunne konkurrere med på priser (Og som at man også klart ser så stjæjer disse lande teknologi med både "arme og ben" og helt uden respekt...). Mvh Happy
Så får vi eddermame travlt med at udelukke lande og producenter og jeg håber du glæder dig til at priserne ligner noget fra diamant distriktet i Antwerpen bare fordi, der er en printplade i.
Verden er global om du vil det eller ej.
Nå, men god fornøjelse med din drejetelefon, husk et forlængerkabel når du forlader matriklen :moon: :blink:
:smile: Du er Såmænd Velkommen til at opgive - Din Personlige Frihed :prisoner: - Helt Uden modstand og eller kamp - i Globaliseringens-navn - men det er IKKE Din Personlige Ret, at opgive - Min personlige (eller andres) - Fri Vilje - og eller - Stemme-ret.... Det umiddelbart nemme valg - er bare Ikke altid det Rigtige !

Du skriver, at verden er Global uanset om, at vi vil det eller ej - dette er (efter Min Personlige mening) en SÆRDELES grov (og belejlig og konflikt-sky/fej) Forenkling af Virkeligheden.... For virkeligheden er, at Verdenen IKKE kun er Global - men også Særdeles LOKAL og National (Virkeligheden er fler-demensionel/rummer flere plan)..... Ligesom at også du er BÅDE et enkelt-individ, men også samtidigt er en del af menneskeheden....

Skal Vi køre Din Logik helt ud og gøre både Jorden og Mennesket på denne helt ligegyldige og uden betydning..... Så er Universet jo IKKE Specielt Globalt - men Universelt.... Og da at teoretisk fysik antager muligheden for et uendeligt antal af universer - er din argumentation jo lidt "en skrue uden ende" (dårlig undskyldning for intet, at foretage sig.....).

Ja.... Jeg vedgår blankt, at det ikke ser nemt ud - Aktuelt ! men jeg er altså bare ikke villige til, at opgive mennesket`s og menneskehedens mulighed for udvikling - eller menneskehedens fremtid (Og begynde en "Tilbage-Ud-Vikling") blot fordi, at det er det nemmeste.....

Mvh Happy (Jeg går ind for sammen-arbejde og et fælles accepteret/vedtaget nivau af forskelle, men er - 100 procent`s modstander - af 100 Procent`s Ens-Retning - Dette være sig Politisk, Religiøst eller "Globalt".
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Senserazer » 26. nov 2018, 10:11

Hvad med en app som denne? https://www.silentcircle.com/products-a ... ent-phone/

Igen, jeg har ikke den store forstand på den slags, men måske nogen herinde nemmere kan overskue hvad den faktisk bidrager med?
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Kleth » 26. nov 2018, 10:29

Senserazer skrev:
26. nov 2018, 10:11
Hvad med en app som denne? https://www.silentcircle.com/products-a ... ent-phone/

Igen, jeg har ikke den store forstand på den slags, men måske nogen herinde nemmere kan overskue hvad den faktisk bidrager med?
Det er da bedre end ingen ting, men du har ingen garanti og det kan meget hurtigt ende med at der ikke er nogen der kan tale med dig i den anden ende. Der er som allerede nævnt simplere tiltag der kan forbedre dit data-privatliv.
Med enklere midler kan du nå 80% og langt de fleste af os har ikke en nødvendighed med at nå de sidste 20%, som kan komme med en betydelig pris i forhold til socialt liv, brug af smart- og connected- devices m.v.

Og så er der en helt helt anden ting, en interesse i og anvendelsen af "mørke"-teknologier kan også tiltrække interesse i at overvåge brugeren og omvendt kan "mørke" teknologier anvendes til at tiltrække brugere som har ting de gerne vil holde private . . . .
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Senserazer » 26. nov 2018, 10:53

Hvilke tiltag tænker du på der? :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Kleth » 26. nov 2018, 11:18

Senserazer skrev:
26. nov 2018, 10:53
Hvilke tiltag tænker du på der? :???:
Start med at gøre "noget" det er en god begyndelse, det er mange mange mange muligheder, men en start er det vigtigste. Det er ikke bare at købe en app eller service og så er det hele bare super-sikkert.
  • Indstil privatlivsindstillinger på dine PC'ere f.eks. i Windoze 10.
  • Indstil privatlivs indstillinger i dine/dine browsere - Også på telefon.
  • Indstil sikkerheden på dit WIFI og tag kontrol over den bedst mulige sikkerhed - F.eks. have en router efter den som internetudbyderen kommer med. Nogle hjemme-routere tilbyder at køre VPN, hvad der er belejligt hvis du f.eks. som nævnt nedenfor vælger at køre over VPN for så bliver alt kommunikation over routeren udvekslet over VPN.
  • Brug en sikker DNS-service f.eks. Commodo eller OpenDNS.
  • Er du bekymret for sikkerheden på dit internet, så brug f.eks. IPVanish som VPN.
  • Indstil privatlivs indstillinger på alle sociale medier og services som f.eks. email. - Jeg har f.eks. een browser jeg bruger til Facebook og KUN Facebook og jeg bruger ALDRIG "Login med Facebook" eller "Login med Google" til noget ud over Facebook og google. Facebook-cookies er blokeret i mine andre browsere for du bliver tracket selv om du ikke er tilmeldt , men så kan du ikke se havd de tracker og du kan ikke redigere i det.
  • Brug "Private Browsing" i dine browsere.
  • Brug sikker mail på borger.dk i stedet for at maile til kommune, stat m.v. gennem gmail, hotmail, tdc-mail m.v.
  • Får du en email fra f.eks. SKAT, så la være med at klikke på links, gå ind på SKAT.dk og gør det der står i mailen, men aldrig trykke på links med mindre du f.eks. netop har bedt om password recover eller abonneret på en service, hvor e-mail skal bekræftes.
  • Hav niveau-opdelt email: En til det vigtige og en til online shopping m.v., så du ikke eksponerer din primære email.
  • Brug i videst muligt omfang two-factor authentication, dvs. du enten har en app, digital-nøgle eller får email/SMS når du vil logge på en service (meget som princippet når du bruger Nem-ID). Det kan du også sætte på for dine betalinger på Nets.dk.
  • Brug kryptering når du kan, brug en browser som advarer dig når forbindelsen ikke er sikker f.eks. FireFox eller en dedikeret privacy browser.
  • Undlad at lægge personfølsomme eller personhenførbare data ud i skyen eks. Google Drive, Dropbox, OneDrive.
  • Tilmeld dig Robinson-listen, udeladt/Hemligt tlf. nr. og beskyttet adresse.
  • På borger.dk kan du også flage dit CPR som ikke brugbart til at optage kredit (det skal så slås fra hvis du skal bruge kredit).
https://www.safecomputing.umich.edu/be- ... ur-privacy
https://www.safecomputing.umich.edu/pro ... urself?nav

Du skal tænke forsvar i både bredde OG dybde :tinfoil: :gangster:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af HappyNanoq » 26. nov 2018, 13:41

Kan ikke se at apple og android/google skulle være så meget bedre.
Ud over at de sikkert allerede lader sig påvirke af nsa m.f. så de er formodentlig ikke et problem.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Senserazer » 26. nov 2018, 14:42

Kleth skrev:
26. nov 2018, 11:18
Senserazer skrev:
26. nov 2018, 10:53
Hvilke tiltag tænker du på der? :???:
Start med at gøre "noget" det er en god begyndelse, det er mange mange mange muligheder, men en start er det vigtigste. Det er ikke bare at købe en app eller service og så er det hele bare super-sikkert.
  • Indstil privatlivsindstillinger på dine PC'ere f.eks. i Windoze 10.
  • Indstil privatlivs indstillinger i dine/dine browsere - Også på telefon.
  • Indstil sikkerheden på dit WIFI og tag kontrol over den bedst mulige sikkerhed - F.eks. have en router efter den som internetudbyderen kommer med. Nogle hjemme-routere tilbyder at køre VPN, hvad der er belejligt hvis du f.eks. som nævnt nedenfor vælger at køre over VPN for så bliver alt kommunikation over routeren udvekslet over VPN.
  • Brug en sikker DNS-service f.eks. Commodo eller OpenDNS.
  • Er du bekymret for sikkerheden på dit internet, så brug f.eks. IPVanish som VPN.
  • Indstil privatlivs indstillinger på alle sociale medier og services som f.eks. email. - Jeg har f.eks. een browser jeg bruger til Facebook og KUN Facebook og jeg bruger ALDRIG "Login med Facebook" eller "Login med Google" til noget ud over Facebook og google. Facebook-cookies er blokeret i mine andre browsere for du bliver tracket selv om du ikke er tilmeldt , men så kan du ikke se havd de tracker og du kan ikke redigere i det.
  • Brug "Private Browsing" i dine browsere.
  • Brug sikker mail på borger.dk i stedet for at maile til kommune, stat m.v. gennem gmail, hotmail, tdc-mail m.v.
  • Får du en email fra f.eks. SKAT, så la være med at klikke på links, gå ind på SKAT.dk og gør det der står i mailen, men aldrig trykke på links med mindre du f.eks. netop har bedt om password recover eller abonneret på en service, hvor e-mail skal bekræftes.
  • Hav niveau-opdelt email: En til det vigtige og en til online shopping m.v., så du ikke eksponerer din primære email.
  • Brug i videst muligt omfang two-factor authentication, dvs. du enten har en app, digital-nøgle eller får email/SMS når du vil logge på en service (meget som princippet når du bruger Nem-ID). Det kan du også sætte på for dine betalinger på Nets.dk.
  • Brug kryptering når du kan, brug en browser som advarer dig når forbindelsen ikke er sikker f.eks. FireFox eller en dedikeret privacy browser.
  • Undlad at lægge personfølsomme eller personhenførbare data ud i skyen eks. Google Drive, Dropbox, OneDrive.
  • Tilmeld dig Robinson-listen, udeladt/Hemligt tlf. nr. og beskyttet adresse.
  • På borger.dk kan du også flage dit CPR som ikke brugbart til at optage kredit (det skal så slås fra hvis du skal bruge kredit).
https://www.safecomputing.umich.edu/be- ... ur-privacy
https://www.safecomputing.umich.edu/pro ... urself?nav

Du skal tænke forsvar i både bredde OG dybde :tinfoil: :gangster:
Så har jeg da noget at gå i gang med :numberone: jeg tror jeg ved hvordan man gør ca. Halvdelen :rolf:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Bofhenator » 26. nov 2018, 20:45

Senserazer skrev:
26. nov 2018, 14:42
Kleth skrev:
26. nov 2018, 11:18
Senserazer skrev:
26. nov 2018, 10:53
Hvilke tiltag tænker du på der? :???:
Start med at gøre "noget" det er en god begyndelse, det er mange mange mange muligheder, men en start er det vigtigste. Det er ikke bare at købe en app eller service og så er det hele bare super-sikkert.
  • Indstil privatlivsindstillinger på dine PC'ere f.eks. i Windoze 10.
  • Indstil privatlivs indstillinger i dine/dine browsere - Også på telefon.
  • Indstil sikkerheden på dit WIFI og tag kontrol over den bedst mulige sikkerhed - F.eks. have en router efter den som internetudbyderen kommer med. Nogle hjemme-routere tilbyder at køre VPN, hvad der er belejligt hvis du f.eks. som nævnt nedenfor vælger at køre over VPN for så bliver alt kommunikation over routeren udvekslet over VPN.
  • Brug en sikker DNS-service f.eks. Commodo eller OpenDNS.
  • Er du bekymret for sikkerheden på dit internet, så brug f.eks. IPVanish som VPN.
  • Indstil privatlivs indstillinger på alle sociale medier og services som f.eks. email. - Jeg har f.eks. een browser jeg bruger til Facebook og KUN Facebook og jeg bruger ALDRIG "Login med Facebook" eller "Login med Google" til noget ud over Facebook og google. Facebook-cookies er blokeret i mine andre browsere for du bliver tracket selv om du ikke er tilmeldt , men så kan du ikke se havd de tracker og du kan ikke redigere i det.
  • Brug "Private Browsing" i dine browsere.
  • Brug sikker mail på borger.dk i stedet for at maile til kommune, stat m.v. gennem gmail, hotmail, tdc-mail m.v.
  • Får du en email fra f.eks. SKAT, så la være med at klikke på links, gå ind på SKAT.dk og gør det der står i mailen, men aldrig trykke på links med mindre du f.eks. netop har bedt om password recover eller abonneret på en service, hvor e-mail skal bekræftes.
  • Hav niveau-opdelt email: En til det vigtige og en til online shopping m.v., så du ikke eksponerer din primære email.
  • Brug i videst muligt omfang two-factor authentication, dvs. du enten har en app, digital-nøgle eller får email/SMS når du vil logge på en service (meget som princippet når du bruger Nem-ID). Det kan du også sætte på for dine betalinger på Nets.dk.
  • Brug kryptering når du kan, brug en browser som advarer dig når forbindelsen ikke er sikker f.eks. FireFox eller en dedikeret privacy browser.
  • Undlad at lægge personfølsomme eller personhenførbare data ud i skyen eks. Google Drive, Dropbox, OneDrive.
  • Tilmeld dig Robinson-listen, udeladt/Hemligt tlf. nr. og beskyttet adresse.
  • På borger.dk kan du også flage dit CPR som ikke brugbart til at optage kredit (det skal så slås fra hvis du skal bruge kredit).
https://www.safecomputing.umich.edu/be- ... ur-privacy
https://www.safecomputing.umich.edu/pro ... urself?nav

Du skal tænke forsvar i både bredde OG dybde :tinfoil: :gangster:
Så har jeg da noget at gå i gang med :numberone: jeg tror jeg ved hvordan man gør ca. Halvdelen :rolf:
Ellers spørg hvis du render ind i et konkret problem :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Refraktorius » 19. mar 2019, 11:36

vi har et alternativ, og det gik vi efter:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/kinesis ... k-mobilnet
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af HappyNanoq » 19. mar 2019, 13:15

Gert Frølund ved Ålborg Universitet der har stor indsigt i 5G mener at den teknologi man allerede har fra 3G og 4G ikke bliver skrottet lige med det samme, så Eriksson-produkterne kommer langt hen ad vejen til at bygge på noget hvor der indgår Huawei-udstyr i fra det gamle system.

Man kan sige at Eriksson-5G så på visse områder er "inficeret" af Huawei-komponenter.
https://sermitsiaq.ag/5g-netvaerk-stadi ... -teknologi
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Re: USA advarer mod Huawei, men har vi reelt et alternativ?

Indlæg af Tangloppen » 27. aug 2020, 18:11

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... sa/8266216

Sikke en overraskelse!
Selvfølgelig skaber amerikanerne sig over Huawei, det er heller ikke sjovt med konkurrence.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Besvar