Volumio musik server

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Volumio musik server

Indlæg af Deepo » 6. okt 2018, 23:29

Jeg har en bunke CD'ere som jeg ikke får hørt, og jeg er åbenbart for nærrig til Spottify :???:
Så jeg har længe ledt (de forkerte steder?) efter en musik server, som kunne levere min musik digitalt/tabsfrit til mit stereo anlæg via min Cambridge Audio DAC.

For et par måneder siden faldt jeg over Volumio, som er en Audiophile Music Player, dvs. det er et Linux Image til f.eks. Raspberry Pi, som med en HiFiBerry Digi+ (udvidelseskort til Raspberry Pi) kan levere musik digitalt via S/PDIF (coax) og Toslink (optisk).

Billede

Man får en samlet enhed på 6,5 x 9,5 x 4,5 cm (plus HDD og stik), som styres vha. dens hjemmeside eller en app på iOS/Android mobiltelefoner og tablets. Og så bruger den under 10W. Idle er den nede på 2-3 W.

Billede

Jeg købte en Raspberry Pi 3 Model B+, en HiFiBerry Digi+ Standard, en strømforsyning, et HiFiBerry kabinet og et micro SD kort til OS/Volumio, som jeg koblede til en 2½" HDD via en USB-SATA connector. Og så en lille CPU køler, da RPi 3B+ kan blive varm.

Installationen af Volumio er nem. Man downloader et image, som brændes over på micro SD, og så booter man Raspberry Pi på det. Det fylder meget lidt, så 4 GB micro SD er fint.

Og så gik jeg ellers i gang med at hive mine 400+ CD'ere over på HDD i FLAC format (Free Lossless Audio Codec) med Exact Audio Copy, og finde cover photos. Det er ikke nødvendigt, da Volumio selv kan finde det meste, men jeg lider også af mild OCD, så jeg blev nødt til at finde de rigtige cover billeder ;)

Den process har så taget en del aftener den sidste måneds tid, og i dag kunne jeg så melde projektet færdigt, og nyde frugten af arbejdet. Jeg havde nemlig huset for mig selv i dag. Så der blev spillet igennem.

Volumio er nem at styre, da interfacet er så simpelt, og det er fantastisk at have alle ens CD'ere så nemt tilgængelige.
Jeg har også FLAC'et konens CD'ere så nu behøver vi ikke en CD afspiller mere.

Volumio kan også forbinde til Spottify, men da jeg ikke har en konto har jeg ikke prøvet den funktion.

/Mogens

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Volumio musik server

Indlæg af Deepo » 6. okt 2018, 23:38

Volumio kan også AirPlay, så man fra sin iPhone kan sende musik til den.

Billede

/Mogens

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Volumio musik server

Indlæg af Kenned » 6. okt 2018, 23:44

Spændende! Har selv været hele cirkusset med først mediacenter, og senere Logitech Squeezebox igennem.

Nu hører jeg LP'er når det skal være sjovt, og bruger Spotify til alt andet. Jeg har droppet CDere helt, da jeg er overbevist om at de indenfor en kort årrække vil blive overgået af tilgængelige streamingtjenester. De er allerede nået til Flac - der kommer sikkert vildere formater senere :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Besvar