Amatøragtigt formularsystem til våbentilladelser?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Amatøragtigt formularsystem til våbentilladelser?

Indlæg af Centurion » 7. jul 2018, 17:53

Jeg har lige fået fornyet mit våbenpas uden problemer, og endda med en venlig, håndskrevet påmindelse om, at våbentilladelsen også snart skulle fornys.
Derfor har jeg indsendt en ansøgning om fornyelse af tilladelsen, men er stadig møgirriteret over systemets manglende brugervenlighed.

De første skemaer er nemme at udfylde, men så dukker der en speciel side op, hvor man skal give tilladelse til, at politiet indhenter oplysninger om ansøgers personlige forhold (det troede jeg i øvrigt, at de hele tiden havde gjort uden at spørge om lov - hvad skulle det hele ellers tjene til? ).
Den side skal man så
-printe ud
-udfylde og underskrive i hånden
-affotografere
-lægge billedet ind på PC'en
-...så man kan vedhæfte erklæringen til den elektroniske ansøgning.

Det virer da urimelig molboagtigt ( og ikke nemt for mig/alle) - eller hvad?
Uden at have specielt meget forstand på sådan noget, ville jeg tro, at hvis man startede med at logge ind med NemID, og erklærede sig indforstået med, at der ville blive indhentet oplysninger om ansøgers forhold, for at der kunne tages stilling til ansøgningen, så kunne resten klares ganske nemt, men så enkelt er det måske ikke?

Hvad har vore IT-nørder at sige om det?
"In case of panic: don't panic"

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Amatøragtigt formularsystem til våbentilladelser?

Indlæg af ReneKJ » 7. jul 2018, 17:58

Det var lige så tumbet da jeg skulle have lavet en skv6
Nu har vi efterhånden haft mulighed for digital underskrift i en del år, det burde være et krav at det offentlige understøtter det.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Amatøragtigt formularsystem til våbentilladelser?

Indlæg af Kalthoff » 7. jul 2018, 21:42

ReneKJ skrev:
7. jul 2018, 17:58
Det var lige så tumbet da jeg skulle have lavet en skv6
Nu har vi efterhånden haft mulighed for digital underskrift i en del år, det burde være et krav at det offentlige understøtter det.
Det ER der krav om.

Skæringsdatoen var 1. November 2010, den såkaldte eDag3:
Senest er dette blevet understreget med eDag3-initiativet, hvor der er aftalt et mål om, at alle offentlige myndigheder pr. 1. november 2010 alene skal anvende NemLog-in med NemID til borgerrettede selvbetjeningsløsninger med national udbredelse, hvor der er behov for sikker identifikation.
https://www.computerworld.dk/art/111939 ... seringsdag

https://digst.dk/it-loesninger/NemID/lovgivning/

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Amatøragtigt formularsystem til våbentilladelser?

Indlæg af Refraktorius » 10. jul 2018, 14:10

Der burde intet være i vejen for, at man kunne lave en nem-ID baseret løsning, så det hele kunne gøres elektronisk.
Hele grundlaget for Nem-ID er, at det skal være en entydig identfikation.
Det virker også i en masse andre sammenhænge.


Men det skulle ikke undre mig, hvis der ligger en eller anden gammel regel som siger, at lige netop samtykket skal være med analog underskrift.
:???:
(man burde så se at få den regel ændret i en fart)
Jeg har ikke oplevet det i anden kommunikation med myndigheder end lige netop våbentilladelsessamtykketilkigikriminalregisteret.
(muligvis egentligt også sidste gang jeg skulle have fornyet min klassificering. Kan det være noget med at skulle samkøre registre?)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Amatøragtigt formularsystem til våbentilladelser?

Indlæg af Timber » 10. jul 2018, 14:48

Refraktorius skrev:
10. jul 2018, 14:10
Der burde intet være i vejen for, at man kunne lave en nem-ID baseret løsning, så det hele kunne gøres elektronisk.
Hele grundlaget for Nem-ID er, at det skal være en entydig identfikation.
Det virker også i en masse andre sammenhænge.


Men det skulle ikke undre mig, hvis der ligger en eller anden gammel regel som siger, at lige netop samtykket skal være med analog underskrift.
:???:
(man burde så se at få den regel ændret i en fart)
Jeg har ikke oplevet det i anden kommunikation med myndigheder end lige netop våbentilladelsessamtykketilkigikriminalregisteret.
(muligvis egentligt også sidste gang jeg skulle have fornyet min klassificering. Kan det være noget med at skulle samkøre registre?)
Er det ikke lige blevet lavet om så myndighederne må samkøre registre, eller er det kun i forbindelse med snagning i privatlivet??
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Besvar