Acer Chromebook CB3-431 14" Full HD mini review

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Acer Chromebook CB3-431 14" Full HD mini review

Indlæg af Bofhenator » 18. mar 2017, 10:33

Bum, den bliver indkøbt!

Er lidt træt af der ikke er sd-slot i den til linux-partitionen. Men jeg køber et superslim SanDisk kort til den ene USB port. (det er korrekt der er to USB porte?)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Acer Chromebook CB3-431 14" Full HD mini review

Indlæg af Kleth » 18. mar 2017, 10:36

Bofhenator skrev:Bum, den bliver indkøbt!

Er lidt træt af der ikke er sd-slot i den til linux-partitionen. Men jeg køber et superslim SanDisk kort til den ene USB port. (det er korrekt der er to USB porte?)
Korrekt, der er to USB :thumbup:
IMG_1216.JPG
IMG_1216.JPG (154.37 KiB) Vist 5214 gange
Ping mig hvis du har brug for hjælp, og jeg er overbevist om at du kan klare det selv.
Senest rettet af Kleth 18. mar 2017, 10:40, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Acer Chromebook CB3-431 14" Full HD mini review

Indlæg af Bofhenator » 18. mar 2017, 10:40

Kleth skrev:
Bofhenator skrev:Bum, den bliver indkøbt!

Er lidt træt af der ikke er sd-slot i den til linux-partitionen. Men jeg køber et superslim SanDisk kort til den ene USB port. (det er korrekt der er to USB porte?)
Korrekt, der er to USB :thumbup:
IMG_1215.JPG

Ping mig hvis du har brug for hjælp, og jeg er overbevist om at du kan klare det selv.
Det tror jeg også sagtens jeg kan, men det er stadig rart med muligheden, tak skal du have!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Acer Chromebook CB3-431 14" Full HD mini review

Indlæg af Bofhenator » 18. mar 2017, 16:48

Jeg ender med en Acer Chromebook R11 CB5-132T tror jeg, en smule mindre (11.6") det passer bedre til mit brugsmønster. Også en x86, sd-slot og 64GB SSD, ca samme pris, men lidt mere plastik end dit valg, Full HD kunne være fedt nok, men jeg bryder mig ikke om det når de kommer på den store side af 13".
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Acer Chromebook CB3-431 14" Full HD mini review

Indlæg af Kleth » 18. mar 2017, 17:17

Bofhenator skrev:Jeg ender med en Acer Chromebook R11 CB5-132T tror jeg, en smule mindre (11.6") det passer bedre til mit brugsmønster. Også en x86, sd-slot og 64GB SSD, ca samme pris, men lidt mere plastik end dit valg, Full HD kunne være fedt nok, men jeg bryder mig ikke om det når de kommer på den store side af 13".
Den lyder da også godt :thumbup: det ekstra lagerplads bliver også handy og QL står alligevel oppe i hjørnet på min skærm, så det er spild af desktop :giggle:

Jeg tror iøvrigt at min QL bliver over VNC fra en stationær, da min hustru og to drenge også bliver brugere af min Chromebook :impatient:
Full HD er nice-to-have som mediecenter på ferierne, men overflødigt i dagligdagen.
Iøvrigt så skulle jeg mene at på den model du tænker på at købe allerede nu er understøttet med Google Play

https://sites.google.com/a/chromium.org ... droid-apps
Så kunne Crossover være et alternativ til at sætte Chromebook i developer-mode, hvis du kan få lov at installere det.
https://play.google.com/store/apps/deta ... s.cxoffice
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Acer Chromebook CB3-431 14" Full HD mini review

Indlæg af Bofhenator » 18. mar 2017, 18:14

Kleth skrev: Iøvrigt så skulle jeg mene at på den model du tænker på at købe allerede nu er understøttet med Google Play

https://sites.google.com/a/chromium.org ... droid-apps
Så kunne Crossover være et alternativ til at sætte Chromebook i developer-mode, hvis du kan få lov at installere det.
https://play.google.com/store/apps/deta ... s.cxoffice
Det vil jeg tage et kig på, men kunne nu sagtens se mange fordele i af have en fuld debian på den parallelt med ChromeOS!

Så Crouton vil absolut blive gransket nøje!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Acer Chromebook CB3-431 14" Full HD mini review

Indlæg af Kleth » 18. mar 2017, 18:46

Bofhenator skrev:
Kleth skrev: Iøvrigt så skulle jeg mene at på den model du tænker på at købe allerede nu er understøttet med Google Play

https://sites.google.com/a/chromium.org ... droid-apps
Så kunne Crossover være et alternativ til at sætte Chromebook i developer-mode, hvis du kan få lov at installere det.
https://play.google.com/store/apps/deta ... s.cxoffice
Det vil jeg tage et kig på, men kunne nu sagtens se mange fordele i af have en fuld debian på den parallelt med ChromeOS!

Så Crouton vil absolut blive gransket nøje!
Da den bruger samme kernel som ChromeOS, så er der nogle versionsbegrænsninger. Min kommer op som Ubuntu 12 :wheelchair: men ja, den kan meget meget mere med en "fuld" distro selv en lidt aldrende distro.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Acer Chromebook CB3-431 14" Full HD mini review

Indlæg af Bofhenator » 18. mar 2017, 19:12

Kleth skrev:
Bofhenator skrev:
Kleth skrev: Iøvrigt så skulle jeg mene at på den model du tænker på at købe allerede nu er understøttet med Google Play

https://sites.google.com/a/chromium.org ... droid-apps
Så kunne Crossover være et alternativ til at sætte Chromebook i developer-mode, hvis du kan få lov at installere det.
https://play.google.com/store/apps/deta ... s.cxoffice
Det vil jeg tage et kig på, men kunne nu sagtens se mange fordele i af have en fuld debian på den parallelt med ChromeOS!

Så Crouton vil absolut blive gransket nøje!
Da den bruger samme kernel som ChromeOS, så er der nogle versionsbegrænsninger. Min kommer op som Ubuntu 12 :wheelchair: men ja, den kan meget meget mere med en "fuld" distro selv en lidt aldrende distro.
Hvis ellers man bibeholder chromeos partitionsstruktur kunne en reel dualboot også være en mulighed... Men må indrømme det er lidt lir at have det kørende parallelt...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Acer Chromebook CB3-431 14" Full HD mini review

Indlæg af Kleth » 29. okt 2017, 12:13

Lige en hurtig opdatering! I dag fik min CB3-431 en opdatering som inkluderede Google Play, så den kan køre Android APPs. Jeg skulle intet gøre, der dukkede bare et Google Play ikon op på processlinien efter opdateringen.
Mange af de apps jeg anvender er ikke optimeret til en 16:9 skærm, men de virker udmærket alligevel.
0706786C-2C48-43A9-9A76-98EF92C29748.jpeg
Der er et ret stort udvalg af apps som er kompatible med denne Chromebook.
C1168679-2D10-4365-9E48-2DEE11127F50.jpeg
De installerede apps dukker op sammen med Chrome Apps, så det er integreret og ikke et dedikeret emulationsmiljø
C7926BC9-260F-4B34-984C-006847372953.jpeg
Mediacenter softwaren Kodi er der og det er DR.dk’ app også. Med denne opdatering så er anvendeligheden af Chromebook’en virkeligt steget :eek:
935C1AA9-0592-4686-BCA3-9D065A4E109A.jpeg
Jeg har lagt et pre-release af Cross-Over ind, så jeg skal se om det kan få QuickLoad til at køre.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Acer Chromebook CB3-431 14" Full HD mini review

Indlæg af Bofhenator » 29. okt 2017, 14:27

Kleth skrev:Lige en hurtig opdatering! I dag fik min CB3-431 en opdatering som inkluderede Google Play, så den kan køre Android APPs. Jeg skulle intet gøre, der dukkede bare et Google Play ikon op på processlinien efter opdateringen.
Mange af de apps jeg anvender er ikke optimeret til en 16:9 skærm, men de virker udmærket alligevel.
0706786C-2C48-43A9-9A76-98EF92C29748.jpeg
Der er et ret stort udvalg af apps som er kompatible med denne Chromebook.
C1168679-2D10-4365-9E48-2DEE11127F50.jpeg
De installerede apps dukker op sammen med Chrome Apps, så det er integreret og ikke et dedikeret emulationsmiljø
C7926BC9-260F-4B34-984C-006847372953.jpeg
Mediacenter softwaren Kodi er der og det er DR.dk’ app også. Med denne opdatering så er anvendeligheden af Chromebook’en virkeligt steget :eek:
935C1AA9-0592-4686-BCA3-9D065A4E109A.jpeg

Jeg har lagt et pre-release af Cross-Over ind, så jeg skal se om det kan få QuickLoad til at køre.
Jeg har QL til at køre i crouton, der var gået spunk i nogle symlinks efter opdateringen, men efter en opdatering af mit chroot spillede det igen.

Det er "bare" med en helt almindelige wine.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Acer Chromebook CB3-431 14" Full HD mini review

Indlæg af Kleth » 29. okt 2017, 21:44

Jeg deler Chromebook’en med resten af familien, så at køre Chromebook’en i developermode blev en kende upraktisk for de andre når den skulle starte op.

Desværre ser det ikke ud til at jeg kan kringle Crossover og QL! Crossover vil kun installere de apps den kender og ellers kun fra Brugerens download folder. QL vil kun installere fra CD og jeg har ikke kunne linke installeren og der er ikke permissions til at hverken stifinderen eller Crossover’ configurator har kunne tilgå det optiske drev direkte.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Acer Chromebook CB3-431 14" Full HD mini review

Indlæg af Bofhenator » 29. okt 2017, 21:51

Kleth skrev:Jeg deler Chromebook’en med resten af familien, så at køre Chromebook’en i developermode blev en kende upraktisk for de andre når den skulle starte op.

Desværre ser det ikke ud til at jeg kan kringle Crossover og QL! Crossover vil kun installere de apps den kender og ellers kun fra Brugerens download folder. QL vil kun installere fra CD og jeg har ikke kunne linke installeren og der er ikke permissions til at hverken stifinderen eller Crossover’ configurator har kunne tilgå det optiske drev direkte.
...jeg mountede QL iso'en så wine så den som et optisk drev, men det hjælper dig jo ligefedt hvis du ikke er i developer-mode.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Acer Chromebook CB3-431 14" Full HD mini review

Indlæg af Kleth » 29. okt 2017, 22:00

Bofhenator skrev: ...jeg mountede QL iso'en så wine så den som et optisk drev, men det hjælper dig jo ligefedt hvis du ikke er i developer-mode.
Da jeg installerede QL i Wine på Chromebook’en, der installerede jeg direkte fra USB-drevet.

QL er pt eneste ulempe jeg har med Chromebook’en når den ikke er i developer-mode - Hvis QL anvendte en licens-server i stedet og kunne downloades som en installer, så er jeg ret sikker på at det ville virke.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar