Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 3. mar 2017, 19:55

Min egentlig ikke så gamle stationære sveder let når den ser en 10MB JPEG fil og da interessen for foto er blevet stor nok til at et kamera fra en høj hylde er indkøbt og næste projekt er at lære billedredigering af RAW filer på op til godt 40MB og evt 4K video så ender jeg nok med der bare ligger en bunke aske henne i hjørnet hvis ikke jeg finder en bedre PC..

Pengene er dog ikke store lige nu da jeg solgte begge nyrer og en lunge for at få råd til ny kamera og optik og der er så heller ikke flere organer jeg kan sælge på det sorte marked..

Jeg har kigget på refurb som en mulighed men er strandet i at jeg aner ikke hvad det kræver at køre lightroom/photoshop så indspark er velkomne.

Den jeg kigger på nu er en lenovo thinkcentre M90p med Intel(R) Core(TM) i5 CPU 660 @ 3.33GHz, 8GB Ram DDR3 1,33GHz og 240 GB SSD.
Det er dog med et 5 for en hund grafikkort så vil det være bedre at ofre mindre et sted for at få bedre grafikkort?

Det er også inde i overvejelserne at køre med to skærme så det kræver jo også lidt ekstra..

Jeg er ret sikker på der findes bedre maskiner men det skal gerne være i et fornuftigt prisleje..
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Raptor357 » 3. mar 2017, 20:17

Jeg har en skærm, en 28" af lidt mere end almindelig god kvalitet. Jeg slukker lyset i rummet hvis jeg skal justere farver, sådan kan jeg bedst lide det.
Jeg bruger Paint shop pro fra corel, det er mere simpelt at bruge end den fra Adobe og så er den til at betale.
Min PC består af følgende Core i7 4770K processor, et Gigabyte Sniper motherboard, 16Gb ram, en SSD på 256Gb (Samsung Evo 840 PRO) til Systemet og hvis programmet har brug for at opbevare data midlertidigt (den agerer scratch disk). Så har jeg smidt et GTX 780 grafikkort i maskinen, jeg havde en ide om at grafikkortet kunne udnyttes af mine programmer, det er dog kun video encoding jeg har fået det til at tygge på.
Jeg har 2 stk 5Tb diske siddende og lave spejling (RAID 1), det udgør det drev hvor jeg har data og programmer liggende.
et RAW billede fra et Canon 5D SR fylder små 60mb, jeg kan fint håndtere det, men det går ikke sindssygt hurtigt.

Find en fornuftig CPU og et rigtigt godt motherboard, motherboardet er totalt overset i forhold til hvad det betyder for performance.
Find et MB der understøtter nogle af de nye SSDer som sættes direkte på bundkortet og byg så ellers din computer ud fra det. køb det STORE kabinet du gerne vil have og en fornuftig strømforsyning. Det bør være plads til et stort motherboard i kabinettet, mener det hedder Extendet ATX

Jeg ville ikke vælge en fabriks PC da den aligevel er skrald om kort tid og ikke har særligt meget plads. Jeg valgte at lave vandkøling da min blev bygget før lavenergibølgen ramte computerne. jeg kører PT på tredje sæt hardware i min PC.

PS. hvilket kamera endte du med ?
PPS. pas på optikken den er det dyreste og man bliver afhængig (og meget fattig) af lækker optik. Jeg har fundet en del brugt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 3. mar 2017, 20:34

Altså jeg forstår det meste af det på dansk :smile:

Jeg må nok erkende at jeg ved for lidt om computere til at jeg kan bygge noget som helst af den slags og få det til at virke.. Men mangler du en styretavle til et fjernvarmeværk så er jeg klar til at gå igang :biggrin:

Der er ingen tvivl om at din løsning er klart bedst men mit budget kommer nok slet ikke i nærheden af den løsning desværre..

Det Corel vil jeg da lige undersøge! Af skærm bruger jeg nu en Samsung 32" men har en Samsung 40" Full-HD som kommer op i stedet eller som en kombination..

Lige nu bruger jeg en Acer med AMD A4-5000 APU 1,5GHz med 8GB Ram og 1TB HD. En stangvare fra nederste hylde..
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 3. mar 2017, 20:37

Jeg har lige købt Nikon D500 med org. batterigreb og et Nikon 24-70mm f2,8..

Mit D7000 er blevet reservekamera og fungerer jo glimrende hvis ikke man skyder action i vanskeligt lys..

Når sparegrisen er klar igen så er et 70-200mm f2,8 jo næsten ikke til at undvære..
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Bofhenator » 3. mar 2017, 23:44

Hvis du ender med en stationær, så har jeg et gtx650 liggende du må få. Det er bestemt ikke det nyeste nye, men heller ikke helt tovligt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 4. mar 2017, 08:54

Tak for tilbuddet Bofhenator! :NVFrules:

Jeg ved ikke helt hvor det ender endnu udover det SKAL være en stationær, men bliver det aktuelt så tager jeg imod med glæde!! :razz:
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Bofhenator » 4. mar 2017, 09:12

Zundapp skrev:Tak for tilbuddet Bofhenator! :NVFrules:

Jeg ved ikke helt hvor det ender endnu udover det SKAL være en stationær, men bliver det aktuelt så tager jeg imod med glæde!! :razz:
Du siger bare til, så ryger det i en kasse nordpå :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 4. mar 2017, 09:13

Tusind tak! :razz:
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 4. mar 2017, 20:14

Har fundet en lenovo med følgende specifikationer:

Hardware:
Strømforsyning: 625 Watt.
CPU: Intel Xeon Quad-core 2.0 ( 4 x 2.0 GHZ )
Ram: 4 GB DDR3, kan fås op til 24 GB for merpris. (200kr for 4 gb)
Harddisk: 250 GB Seagate barracuda 7200 RPM (Sata)
Grafikkort: NVidia Quadro FX 1800

Der er plads i kabinettet til en ekstra harddisk.. Den er i flot stand visuelt og kan leveres med windows 10.
Det er ikke toppen af poppen på nogen måde, men kan den bruges et års tid så er der nok penge til noget væsentligt bedre..

Jeg er desværre kommet i problemer med at køre med to skærme for de har nøjagtig samme fjernbetjening så det bliver noget rod! :wall:
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Bofhenator » 4. mar 2017, 20:52

Zundapp skrev:Har fundet en lenovo med følgende specifikationer:

Hardware:
Strømforsyning: 625 Watt.
CPU: Intel Xeon Quad-core 2.0 ( 4 x 2.0 GHZ )
Ram: 4 GB DDR3, kan fås op til 24 GB for merpris. (200kr for 4 gb)
Harddisk: 250 GB Seagate barracuda 7200 RPM (Sata)
Grafikkort: NVidia Quadro FX 1800

Der er plads i kabinettet til en ekstra harddisk.. Den er i flot stand visuelt og kan leveres med windows 10.
Det er ikke toppen af poppen på nogen måde, men kan den bruges et års tid så er der nok penge til noget væsentligt bedre..

Jeg er desværre kommet i problemer med at køre med to skærme for de har nøjagtig samme fjernbetjening så det bliver noget rod! :wall:
Til billedbehandling er det ikke tosset (alt efter prisen naturligvis) MEN 4gb RAM er for lidt. Minimum 8, helst 16, men RAM kan man aldrig få for meget af.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af DB89 » 4. mar 2017, 20:53

Hvad er dit budget?

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 4. mar 2017, 22:00

Der er heldigvis plads til masser af ekstra ram og som jeg læser det så koster det 200kr ekstra for at få 4gb mere med..

Men spørgsmålet er hvor meget bedre den er i forhold til min Acer med AMD A4-5000 APU 1,5GHz med 8GB Ram og 1TB HD??

Den står til 2000kr incl lenovo skærm, tastatur og mus - hvor jeg ikke skal bruge noget af det..

Det er en Thinkstation S20, nok en 4105..

Mit budget er ikke så stort desværre og en brugt PC skal gerne holdes i nærheden af 3000kr. Men der er ingen tvivl om at det er næsten umuligt og at bedste løsning helt klart er at sælge et par organer på det sorte marked og få råd til en bedre PC..
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af DeVille » 4. mar 2017, 22:55

Hvis du regner med at skulle behandle et stort antal billeder, vil jeg klart anbefale en SSD.
Jeg behandler selv ind imellem billeder, og det er altid min (konventionelle) harddisk jeg venter på. Selvom mit grafikkort ikke er prangende, er det altså harddisken der begrænser i kraft af lang indlæsningstid. Som tidligere nævnt, vil jeg dog også mene at minimum 8 GB RAM er et must.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Raptor357 » 4. mar 2017, 23:23

En traditionel hdd er rigelig hurtig til billeder, jeg skriver med over 150mb/s på mit setup, problemet er ram og cpu kraft.
Et 50mpix billede suger suspekt meget ram, laver jeg et HDR billede ud fra 3 RAW filer, så er 16Gb ram bestemt ikke mere end absolut nødvendigt. Og computeren skal arbejde lidt for at lave det.
Mere ram i den eksisterende maskine er et godt bud, og så en rens og gennemgang af hvad der ligger og kører i baggrunden.
Jeg gad ikke røre ved en xenon maskine, min spæde erfaring er at de ikke kan noget særligt.
Edit: Xenon har mere ram i cpu'en og det er gud i billed redigering.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 5. mar 2017, 00:00

interessant med xenon cpu'en..

Hvad med AMD er det noget man skal holde sig fra eller er det gammel overtro?

En AMD A8-7600 3,1 ghz quad core med 8gb Ram der kan udvides til 16gb, 1TB 7200 omdr, AMD Radeon R7 grafikkort og den har HDMI og USB 3.0 og kortlæser..

Maskinen er en lenovo H50-55.. Dog er jeg ret bange for at den kører Win 8 :cry:

Umiddelbart ser det ud til at det er muligt at skifte til en ssd harddisk hvis man får de lyster..
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Raptor357 » 5. mar 2017, 00:12

Amd er bagud i forhold til intel.
Men sammenlign processorne på toms hardware.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 5. mar 2017, 00:14

Det prøver jeg.. Jeg har kun kigget på CPU Benchmark..
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 5. mar 2017, 01:08

Afhængig af hvor man læser er AMD A8-7600 nogenlunde ser det ud til?

Kan ikke få linket til at virke på min mobil men på cpuboss sammenlignes den med i5-4460

Dog er jeg lidt i tvivl om hvor meget der skal til for at opgradere fra Windows 8 til Windows 10? :???:
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 9. mar 2017, 11:14

Nå enden på visen blev en Lenovo Thinkcentre M91p Tower med i7-2600 3,4 GHz Quad core, 4 GB ram og en 500 GB 7200rpm harddisk..

Planerne er mere ram - har udover de 4 GB den er leveret med 2x4 Gb og 2x2 GB til at ligge som jeg håber kan enes sammen - GTX 650 grafikkort fra en venlig NVF'er - 120 GB ssd til styresystem - Større strømforsyning og et par USB 3.0 i et PCIe..

Derfor lige et par spørgsmål mere.. :help:

Er der nogen strømforsyninger man skal gå i en stor bue udenom eller nogen der særligt kan anbefales (mærker/modeller)? Regner med minimum 600W.. Har kigget Corsair men kan se at Århus PC Lager også har en del (billigt) (skrammel???)

Jeg skal bruge min 1 TB 7200 rpm harddisk fra min nuværende Acer som lager. Derudover har jeg den medfølgende 500 GB 7200 rpm og en 1 TB 5400 rpm..

Kan man gøre så man gemmer på to lager harddiske samtidig (som sikkerhed) og hvilke skal jeg vælge at bruge sammen?
Never mind the dog - Beware of the owner..

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af ReneKJ » 9. mar 2017, 11:33

Zundapp skrev: Kan man gøre så man gemmer på to lager harddiske samtidig (som sikkerhed) og hvilke skal jeg vælge at bruge sammen?
Du kan lave forskellige versioner af RAID, men det skal muligvis understøttes af bundkortet og harddiskene skal vist være identiske
Mirror hvor data ligger spejlet på diskene, så du kan tåle at miste een.
Striped, hvor data ligger fordelt på to drev så der kan læses med dobbelt hastighed. Men hvis eet drev står af er alt væk.
Og så forskellige kombinationer af de to, alt efter hvad man vil have af fart og redundans.

Min sikkerhedsløsning er et abonnement på en online backupservice. Det koster mig $70 årligt, og så får jeg en rigtig backup af alle familiens computere, hvor jeg også kan hente tidligere versioner af filer osv.

Meget nyttigt hvis der går ild i dit raid , eller ransomware kryptere alle familiefotos.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Raptor357 » 9. mar 2017, 11:56

Corsair strømforsyning er fin, men de har forskellige serier og forskellen er måske 50kr på to 650w strømforsyninger, en god og en middelmådig.raid 1/mirror kan anbefales. Du gider ikke at bruge online løsningen hvis du ikke har en alvorlig internet forbindelse. Det er store mængder data. En ekstern hdd der ligger hos genboen vil være fin.
Husk en kortlæser, den skal være hurtig og passe til de kort du bruger. Jeg bruger CF kort, de er ikke på mode så det kan være svært at finde.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 9. mar 2017, 12:10

Jeg må vist til at læse noget om raid/mirror :thumbup:

Den største (eneste) grund til jeg overvejer to lager harddiske er hvis den ene dør pludselig så har jeg stadig en kopi. Det eneste sted udenfor hytten her hvor jeg kan have en ekstern harddisk er i den anden ende af byen og det er jo meget data der skal sendes.

Jeg har kig på en cx 600 v2 sådan umiddelbart kan se der også er en vs og en vengeance serie??

Kortlæser ville være fint, men jeg skal have en til både sd og qxd kort for at det giver mening.
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Mapzter » 9. mar 2017, 12:26

Husk at RAID ikke gør det samme for dig som en backup. Det eneste som RAID beskytter dig imod er diskfejl.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 9. mar 2017, 12:55

Det er rigtigt. Det er nu også diskfejl jeg er mest bekymret for. Men alternativt er det måske nok bedre at have en ekstern som backup..
Never mind the dog - Beware of the owner..

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af ReneKJ » 9. mar 2017, 13:01

Zundapp skrev:Det er rigtigt. Det er nu også diskfejl jeg er mest bekymret for. Men alternativt er det måske nok bedre at have en ekstern som backup..
Grundlæggende er det et spørgsmål om hvor meget du har råd til at miste, og hvad du er villig til at betale for at sikre dig imod det.
Diskfejl er een ting, men hvad med virus, tyveri, brand eller egne fejl?

Besvar