Problem med styring til pillefyr

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Mat U
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. apr 2012, 18:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Problem med styring til pillefyr

Indlæg af Mat U » 5. maj 2016, 11:15

Hej. Nu står der jo også teknisk drift så jeg håber emnet går an. Problemet er at jeg har en styring på et pillefyr der driller lidt. Så hvis der er nogen elektronik nørder der kan hjælpe ville det være fedt.

Den melder fejl på en motor til fødesneglen, fødesneglen starter og kører piller ind i fyret når der mangler brændsel så den kører lidt on-off.
I starten fungere det fint men efter 5-10 min. stopper sneglen med at fungere og i displayet skriver den "Snegl Stop" = Snegl kørt fast. Så skal den lige "køle" af 5 minutter og virker så igen. Men sneglen kører fint rundt med hånden der er ikke modstand, og motoren har været afmonteret og den fungere også fint. Jeg har haft målt med alm. multimeter, men der sidder noget elektronik og styrer det derinde så det er lidt mere avanceret en først antaget. En fase til motoren er ført udenom eletronikken og de to andre faser er ført igennem nogen modstande, thyristorer relæ osv.. Jeg fik 400V mellem fasen der er ført uden om elektronikken og den ene faserne. Hvis jeg måler imellem faserne der er ført igennem elektronikken får jeg 125V når den melder fejl og når motoren kører får jeg 270V, så min umiddelbare tanke er at det er elektronikken der driller.. Men hvordan jeg fejlsøger på sådan et system ved jeg ikke lige helt, jeg har tilføjet et billede af styring og printplade osv. hvis nogen kender den måde motorstyringen er opbygget på vil jeg gerne høre hvordan man evt. kan fejlsøge på det, eller om det er nemmere bare at skifte komponenter fra en ende af..

P.s de lidt uautoriserede huller der er boret skal bare ignoreres de er et lidt klodset forsøg på at omgå elektronikken og kun anvende relæet, men det gav blot en anden fejlmelding: Snegl fejl = Sneglen kører for længe.

Håber i kan hjælpe :krydsser:

Mvh.
Vedhæftede filer
20160504_215531.jpg
20160504_215531.jpg (392.53 KiB) Vist 3630 gange
20160505_103418.jpg
20160505_103418.jpg (542.63 KiB) Vist 3630 gange
20160505_103520.jpg
20160505_103520.jpg (501.12 KiB) Vist 3630 gange
Riffel: Rem 700 30.06
Bue: Hoyt Torrex XT
Hagl: Baikal 12/76

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Problem med styring til pillefyr

Indlæg af Refraktorius » 5. maj 2016, 14:58

Hvis sneglen kan dreje, men elektronikken mener at der er fejl på sneglen, så er det nærliggende at tro, at det er en sensor der tager fejl.

Kan du se hvordan den måler om sneglen drejer rundt?

#23 hedder "sneglføl", så der sidder en føler på sneglen.

Der er også en "askesnegl" på #15


Min elektroniklærer for hulens mange år siden sagde, at det oftere er dårlige forbindelser end komponenter der er skyld i problemerne.
At den "kører et stykke tid, og så går i stå" og "kan igen når den er kølet ned", kunne også godt tyde på at noget sidder løst.


(Noget der potentielt kan brænde huset ned om ørerne på en, ville jeg være meget forsigtig med at pille i!)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Problem med styring til pillefyr

Indlæg af Raptor357 » 5. maj 2016, 21:53

Dit relæ ser ud til at have en brændt kontakt. I med et nyt. Nogle af de tomme sorte holdere er måske til udskigtlige PTC modstande, det kan være de har forkert værdi så sneglen ikke får effekt nok tilført. Den målte spænding tyder på at noget modstand / dårlig forbindelse er den fejl du har.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Problem med styring til pillefyr

Indlæg af Caspian1911 » 6. maj 2016, 00:02

Er det et Scotte fra NBE?
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Problem med styring til pillefyr

Indlæg af T-REX » 6. maj 2016, 04:09

Har du checket undersiden af printet, for dårlige lodninger?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Mat U
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. apr 2012, 18:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Problem med styring til pillefyr

Indlæg af Mat U » 6. maj 2016, 11:27

Tak for svar :thumbup:
Sneglføleren tror jeg er OK der sidder sådan en aftaster/proximity føler ting, og hvis man piller den fra så kører sneglen lystigt derudaf i en uendelighed. Askesnegl er ekstra udstyr som ikke er monteret.
Ja man skal jo lige tænke sig om når man roder med sådan noget, men man kommer jo langt med sund fornuft, og en brandslukker :neutral:

Umiddelbart ser lodninger OK ud, men jeg vil da ikke afvise at de kan være dårlige, men nu har jeg checket prisen på at udskifte komponenterne der har med strøm forsyning til snegl motoren at gøre, og jeg tror bare jeg udskifter dem og ser om den så kører igen :krydsser:

Den med relæet kommer nok af at jeg havde 400V tilsluttet direkte, så det er vidst min egen skyld, men den bliver også skiftet..

De tomme holdere på printkortet er til sikringer, men de er lige afmonteret på billedet :)

Det er et Power-Matic EP2 pillefyr, og det har ellers kørt fint de sidste mange år, udover en gearkasse på sneglen som er skiftet :)
Riffel: Rem 700 30.06
Bue: Hoyt Torrex XT
Hagl: Baikal 12/76

Besvar